Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Här behövs en källhänvisning.
Citat:
Länka gärna till någon källa
Kan bara konstatera att jag har helt fel här och tar tillbaka det, ber om ursäkt och får skämmas som en pudel. Mycket slarvigt.
När jag nu tittat på det, tycker jag av olika anledningar att en stor "uppsvampning" i basen inte framstår som rimlig.
En viss expansion (av hylsa och eller kula), men alls inte någon "uppsvampning" tycks dock vara en fördel, för att liksom sluta kanalen och fånga trycket och driva kulan framåt. Möjligen detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Obturation. En för hård kula gör detta sämre. Men den får heller inte göra detta för mycket, då kan den fastna och det är antagligen vådligt. Nakna kulor kan även avsätta bly i pipan.
Det man kan tänka sig som skulle kunna förklara det som uppges av PU om mordammunitionens beteende vid utskjutning med kortpipig revolver är en process likt detta och att kulan expanderar i basen då den korta pipan håller emot för kort tid/sträcka. Den tjocka manteln i spetsen kan också tänkas bidra då den antagligen står emot krafterna mer än vanlig helmantlad.
Detta är blott ett löst resonemang om hur det fenomen som uppges skulle kunna tänkas gå till. Jag tror inte att man, ivf inte jag, kommer så mycket längre med denna sak innan detta med eventuell dokumentation är utrönat.
(Det finns fö en typ av Wadcutter som på något sätt expanderar i basen, men de har en ihålighet i där. Det är väl det jag läst om nångång.)