Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-18, 16:15
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Otänkbart för dig att US skulle kunna ha haft något samarbete med SB, som var inkvarterade i samma hus där SE råkade jobba?
Kanske men det skulle isf vara för att just förvilla som "vittne". Min teori är att US (läs Kissinger) lät agenter avlägsna Palme.
Citat:
Efter att Kissinger slutat som utrikesminister 1977 har han behållit en central roll som politisk rådgivare och kommentator.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Kissinger
När Kissinger blev säkerhetsrådgivare pågick Vietnamkriget. Kissingers och Nixons Vietnampolitik blev omstridd. Julbombningarna över Nordvietnam 1972 fick internationell kritik, bland annat av den svenska statsministern Olof Palme. 1973 undertecknade USA och Nordvietnam ett fredsavtal. För denna insats tilldelades Kissinger Nobels fredspris tillsammans med Le Duc Tho från Nordvietnam, som han tidigare hade förhandlat fredsavtalet med. Le Duc Tho vägrade dock att ta emot priset eftersom krigshandlingarna fortfarande pågick. Fredspriset till Kissinger hör till de mest omdiskuterade.
Ja redan där skar det sig men vad som stack mest i den amerikanska röven var Iran/Contras-skandalen där Palme verkligen hade en roll som FN:s fredsmäklare i Irak/Iran-kriget. Helt klart är att motivet att mörda Palme finns att finna här och att man så sällan hör om det beror naturligtvis på att det är just det som är det rätta spåret.

Jag tror agenten som sköt klätt och sminkat sig till att föreställa Christer Pettersson just för att skjuta skulden på honom. Därför Lisbeth inte sköts ihjäl - det perfekta vittnet. Att få CP å springa extra i krokarna den kvällen var nog inte så svårt. Att de också skulle ha involverat Skandiamannen....nja...kanske som sagt - hypnosproffs kan vad tusan som helst.

Låter som James Bond....men varför inte?

BTW när jag letade efter HK:s utmärkelser så hittade jag denna
https://www.mynewsdesk.com/se/leopold_production/blog_posts/palmemordet-24-aar-usa-chile-sydafrika-hur-haenger-det-ihop-1086

Stärkte min hemmateori nåt enormt - case closed
Citera
2022-07-18, 16:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
You took the words right out of my mouth!

"Glöm aldrig hatets effekt på människor"

Investigate the Svanberg S&W...

Do you think it would be smart of him to expose himself in a daily newspaper 5 months after the murder? A witness could easily have recognized him, ... look, it was he who shot Palme!
Citera
2022-07-18, 16:55
Medlem
Are you saying the S&W should not be investigated?

He was dying of cancer - who knows what his "state of mind was"
But then - why speculate on that - just investigate the S&W

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Do you think it would be smart of him to expose himself in a daily newspaper 5 months after the murder? A witness could easily have recognized him, ... look, it was he who shot Palme!
Citera
2022-07-18, 17:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Are you saying the S&W should not be investigated?

He was dying of cancer - who knows what his "state of mind was"
But then - why speculate on that - just investigate the S&W

No I'm just saying that I think BS is a very unlikely perpetrator
Citera
2022-07-18, 17:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte om det leder så långt att informera om att man beslutat att MOP var osedvanligt professionellt utfört.

Eftersom det finns flera här nu som har uppfattningar om saken, så kan man ju ta en omständighet i taget. Jag börjar med ammunitionen (och upprepar sådant jag skrivit tidigare).

Winchester Metal Piercing är en trafikpolisiär produkt utvecklad på trettiotalet för att skjuta igenom vindrutor och bilplåt. Den är utdaterad redan på 60-70-talen och slutar att tillverkas 1982.

Den har lite bättre penetrationsförmåga än helmantlad standardammunition. I dess konstruktion ligger att deformeras så lite som möjligt vid träff och istället behålla sin kraft framåt. Det vill säga, göra så lite skada på det den träffar som möjligt. I detta fall Olof Palme.

Det föreslås att ammunitionen valts då den kunde skjuta igenom skyddsvästar. Det är förmodligen inte fallet. Och om GM gjort detta befängda antagande hade han valt den moderna och för det ändamålet effektiva ammunition som fanns.

Jag anser att det är närmast uteslutet att ett professionellt attentatskommando skulle välja denna ammunition. Den pekar snarare mot någon som tar vad han råkar ha tillgång till.

Eller?
Bevisligen användes en dödande ammunitionstyp.
Senast redigerad av iesho 2022-07-18 kl. 18:22.
Citera
2022-07-18, 19:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bevisligen användes en dödande ammunitionstyp.

Ja, det är såklart bokstavligen livsfarligt att bli skjuten med ett kraftfullt vapen oavsett ammunition.

Men återigen bedöms saken efter utfallet. Det relevanta är att fundera på hur ett organiserat och professionellt kommando på förhand, rimligen, bör ha resonerat inför avrättning av en statsminister. Förberedelserna är givetvis minutiösa.

Hade du själv inför ett attentat valt en avvikande och utdaterad ammunition som är konstruerad just för att göra så lite skada som möjligt?
Citera
2022-07-18, 19:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det är såklart bokstavligen livsfarligt att bli skjuten med ett kraftfullt vapen oavsett ammunition.

Men återigen bedöms saken efter utfallet. Det relevanta är att fundera på hur ett organiserat och professionellt kommando på förhand, rimligen, bör ha resonerat inför avrättning av en statsminister. Förberedelserna är givetvis minutiösa.

Hade du själv inför ett attentat valt en avvikande och utdaterad ammunition som är konstruerad just för att göra så lite skada som möjligt?
Jag frågar mig:
Hur skulle amatörer gå tillväga?
Hur skulle professionella gå tillväga?
Hur skulle hyperprofessionella gå tillväga som inte tydligt ville framstå som professionella?
Citera
2022-07-18, 22:53
Medlem
Såg en i mitt tycke intressant artikel på Gunnar Walls blogg.
Tar bland annat upp grupp Barbro som ska ha letts av en disponentfru på Essingen i Stockholm

https://drive.google.com/file/d/1XphUszn_zonN62i1dRDOIf5ivQQSrCVd/view
Aftonbladet 19710925
Citera
2022-07-19, 08:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag frågar mig:
Hur skulle hyperprofessionella gå tillväga som inte tydligt ville framstå som professionella?

Är ju behändigt med en på förhand bestämd teori som bekräftas oavsett omständigheter. Men nog mindre så om man har ambitionen att komma närmare svaret på vem som sköt Palme.

Har någon försökt att få MOP att framstå som icke-professionellt, så har denne dock lyckats. Men det är givetvis ett fall av typiskt MOP:skt "krångla till det i onödan". Ser ett attentat oprofessionellt ut så var det förmodligen det och den som vill hävda något annat får nog lägga fram mycket starka skäl för den saken.
Citera
2022-07-19, 08:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Ställ er frågan:Varför är så mycket hemligstämplat och maskat i denna utredning om nu EN ensamagerande person skulle ha utfört dådet. Skulle denne vara död och inga släktingar ha kvar, vafaan är det då för mening att dölja nåt i handlingar och dokument????
Vad är "MAN"rädd för då??

Allt i utredningen handlar väl inte om en person?

Hemligstämplar och maskningar handlar om lagstiftning.

Om någon är rädd för något så är det nog tjänstemän som är rädda för att bryta mot denna lagstiftning och därför maskar väl ambitiöst.
Citera
2022-07-19, 09:19
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Jag frågar mig:

Varför är Die Partei så tysta tror DU?
Varför Knyter deras KILLE HH ihop tamparna så att flaggan inte kan hissas?
Ebbe o Liedbom stör.
Schori... ja
Getingen...
Lisbeth..

Alla bidrar till att Mordet blir svårlöst.
Citera
2022-07-19, 09:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Är ju behändigt med en på förhand bestämd teori som bekräftas oavsett omständigheter. Men nog mindre så om man har ambitionen att komma närmare svaret på vem som sköt Palme.

Har någon försökt att få MOP att framstå som icke-professionellt, så har denne dock lyckats. Men det är givetvis ett fall av typiskt MOP:skt "krångla till det i onödan". Ser ett attentat oprofessionellt ut så var det förmodligen det och den som vill hävda något annat får nog lägga fram mycket starka skäl för den saken.
Du tror på ensam gärningsman och får ihop det med modus operandi. Jag har mycket information som talar för en stor konspiration och har ingen information som gör ensam gm till tvinga>nde faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in