Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, lite missbrukad är den allt. Men lite roligt måste man ju få ha.
Men nu är det inte bara två personer det gäller. Det är väl ca 5 personer inblandade i syltan som är med i samma förening. En grupp bestående dels av poliser som HH en gång startade och sedan använde som livvakter.
Visst kan det bara vara en slump att så många nyckelpersoner känner varandra privat. Men lite ugglor kan man ana i den mossen.

Ingår de i samma grupp av snutar och har samma snutnära intressen är det väl ett skensamband. De åt säkert i samma personalmatsal också.
Citera
2022-10-12, 18:20
Medlem
En anonym tipsare om Östling och Grundborg
Grundborg ska dock ha varit utomlands 28 feb 1986.

https://drive.google.com/file/d/1h6sPaBUsWujsjEChj86NsW0KVDYcHu9n/view
19870316 tips om vapenhandlare
Citera
2022-10-12, 19:36
Medlem
Östlings vapeninnehav daterat 860317

https://drive.google.com/file/d/1bdGPo_n7Ys6j1WmKuEZQEyZrAkhLbilN/view
Citera
2022-10-12, 19:54
Medlem
På hur många biografer i Stockholmsområdet spelades filmen Bröderna Mozart denna kväll?

Palme hade ju kunnat tagit en bil till biografen i tex Botkyrka om filmen visades där den kvällen. Och säkert kunnat ordnat en bil till sin son också.
Citera
2022-10-12, 20:33
Medlem
PistolPartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
På hur många biografer i Stockholmsområdet spelades filmen Bröderna Mozart denna kväll?

Palme hade ju kunnat tagit en bil till biografen i tex Botkyrka om filmen visades där den kvällen. Och säkert kunnat ordnat en bil till sin son också.

Palme sa uttryckligen att det vore skönt att ta en kvällspromenad efter att ha suttit hela dagen.
Citera
2022-10-12, 22:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han hade eventuellt en ombyggd .38, ja, och det kan ha varit den som provsköts.

.38or har nog inte provskjutits om inte funnits särskild anledning i enstaka fall. Eller?

Angående transplantation av kulor från hylsa .357 till hylsa .38, så menar jag att man kan bortse från den saken. Kulan har aldrig ens sålts lös. Alldeles för tillkrånglat.

Möjlighet att modifiera en .38 till att kunna avskjuta magnum är rimligare att åtminstone ha i åtanke. Jag tror helt säkert PU var medveten om denna möjlighet.

Om det nu vore så att detta var intressant, så behövde man inte provskjuta. Skulle väl ha räckt med att samtliga innehavare till .38or visade upp sina vapen. Borde gå att mäta enkelt. Sen torde väl sådan modifierad variant vara förstärkt på något sätt?

Ett större problem än modifieringsmöjligheten är det att så stor andel av revolvrarna verkar ha varit felregistrerade gällande kaliber. Finns förmodligen ett antal icke provskjutna .357or av den anledningen. Det hade varit ett gott skäl för uppvisning av .38or. Då hade man fått med borrade revolvrar på köpet.
Den här idén om att revolvern skulle ha varit en .357 snarare än en .38 kan alltså ha varit nästan lika dåligt underbyggd som den om att pipan på mordvapnet skulle ha varit "minst 4 tum". Och berättelsen om den här minimilängden på pipan var alltså (med reservation för att jag kan ha missat något) inte bättre förankrad i verkligheten än mer kända vandringssägner som t.ex. "Råttan i pizzan" och "Den vita skåpbilen":
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ttan_i_pizzan
Senast redigerad av Draifos 2022-10-12 kl. 23:03.
Citera
2022-10-12, 23:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Kodnamn VALENTIN – vem var KGB-spionen i Palmes närhet?"

"För att betona vikten ytterligare tänker jag därför lägga ut en kort inspelning som jag har valt från mina många intervjuer med GRU-spionen Stig Bergling. Ni som följt mig vet att jag lärde känna och intervjuade honom under ett flertal tillfällen innan han lämnade oss 2015. Det var när han bodde på Ersta sjukhem på Södermalm i Stockholm 2011-2012. Bland annat samtalade vi om Pierre Schori som Bergling menade var spionen Valentin. En utpekad KGB-spion som fanns alldeles i Palmes närhet. ”En spion i regeringen.”"

https://www.jallai.se/2022/04/kodnamn-valentin-vem-var-kgb-spionen-i-palmes-narhet/
Nja, Bergling är den mest otillförlitliga källan.
En man som var fylld av hämdbegär.
Citera
2022-10-13, 09:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den här idén om att revolvern skulle ha varit en .357 snarare än en .38 kan alltså ha varit nästan lika dåligt underbyggd som den om att pipan på mordvapnet skulle ha varit "minst 4 tum". Och berättelsen om den här minimilängden på pipan var alltså (med reservation för att jag kan ha missat något) inte bättre förankrad i verkligheten än mer kända vandringssägner som t.ex. "Råttan i pizzan" och "Den vita skåpbilen":
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ttan_i_pizzan

Vilka dokument som ligger till grund för piplängden vet vi inte eftersom det ännu är okänt vad som finns gällande detta. Känt är dock att det hänvisas till att provskjutningar visat detta och på vilket sätt. Och då får man väl, innan detta utrönats, välja om man vill tro att det är påhittat eller att det faktiskt genomförts.

För den som inte vill krångla till det och anta saker i onödan är valet ganska enkelt.

Att kulan ursprungligen kommer från en hylsa .357 vet man ju. Att det finns undantagsfall och närmast teoretiska möjligheter som innebär att det inte helt går att utesluta att det skulle kunna ha varit en .38 ändrar inte på vad som är rimligen troligt?

Om man accepterar "transplantation" som något som bör övervägas, så blir antagligen än fler vapen aktuella.

Med metoden att allt som är möjligt är troligt ramlar man ner i att det går inte någonsin att ta ledning av någonting.
Citera
2022-10-13, 09:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Nej, de provskjutna kulorna analyserades aldrig annat än i undantagsfall. De flesta arkiverades helt enkelt bara utan att genomgå någon inspektion (Krusell 1998:85, 308; X 8008-2).

Var det inte så att senare och efterhand granskades ändå en del/de flesta av dessa arkiverade kulor?

Vilket dokument är X-8008-2?
Citera
2022-10-13, 09:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Man är PU/Teknisk rotel/SKL. Jag har inte möjlighet att leta efter dokumentet nu, får efterlysa det här. Dokumentet ("berättelsen") där redovisas resultat av avskjutning av aktuell ammunition med revolvrar med olika piplängder.

GrK skriver om saken:

"Revolvrar av detta slag förekommer med olika piplängder. Vid provskjutningar med olika piplängder har det kunnat konstateras att piplängder kortare än 4 tum avsätter en särskild typ av spår i form av uppsvampning av kulans bakre del. Det kan även förekomma beträffande 4 tums-pipor, men förekommer inte då pipan är 6 tum eller längre. De upphittade kulorna har inte detta slags spår. PU har därför dragit slutsatsen att det använda vapnet haft en pipa av minst 4 tums längd. En revolver av angivet slag väger drygt ett kilo och är, med 6 tums pipa, ca 30 cm lång."

(Är det måhända nån som försöker få plats med en revolver i SE:s handlovsväska...)

"Uppsvampning" har väl förutom pipans längd även samband med kulans hårdhet och storleken på krutladdningen?

Men en annan effekt av korta pipor brukar väl även vara en större "eldkvast" ut från mynningen då krutgaserna inte hinner förbrännas i loppet? Även det lär väl ha ett samband med krutladdningen.

Inget vittne har väl talat om "eldkvastar", men däremot rökpuffar tror jag.
Citera
2022-10-13, 10:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Uppsvampning" har väl förutom pipans längd även samband med kulans hårdhet och storleken på krutladdningen?

Men en annan effekt av korta pipor brukar väl även vara en större "eldkvast" ut från mynningen då krutgaserna inte hinner förbrännas i loppet? Även det lär väl ha ett samband med krutladdningen.

Inget vittne har väl talat om "eldkvastar", men däremot rökpuffar tror jag.

Citerar mig själv från Skandiatråden:

Angående expansion i allmänhet.

Kontrollerad sådan är en del av många olika typer av ammunitions funktion. Tex vid jakt, för att ge chockverkan.

Nakna blykulor för målskytte med revolver, sk wadcutter, skall expandera i basen för att ge tydliga träffar på tavlan.

Helmantlade kulor till Magnum är nog tänkta att inte expandera alls. Att man börjar bemantla blykulor i början av 1900-talet beror på att de allt kraftigare laddningarna deformerar dem.

Winchester Metal Piercing är kraftigt bemantlad i spetsen, men inte alls i basen, en ovanlig konstruktion. Den har nog aldrig varit ämnad för kortpipiga vapen, utan är utvecklad för trafikpolis att användas på håll (då kortpipiga revolvrar inte har någon precision på avstånd). Så är nog svårt att hitta något specifikt om fenomenet uppsvampning gällande denna ovanliga ammunition utanför PU.

Med reservation för att jag misstagit mig gällande det ena eller andra.

Angående att Draifos i samma tråd misstänkt att "uppsvampning" kan vara en utvidgad översättning av "mushrooming". Ja, det är möjligt att sådan i engelskan endast syftar på expansion i spetsen vid träff (för att åstadkomma vävnadsskada, exempel https://imgur.com/a/XnfBFB0). Jag tror inte att detta innebär att fenomenet i sig är misstolkat (är väl avhängigt språkfilosofisk position).

Expansion i basen, som man kanske får kalla det, är en känd och förekommande effekt. Tex, som nämnts, nakna blykulor med magnumladdning eller viss jaktammunition.

Effekter av kort pipa till .357 tycks vara större mynningsflamma, ja. Samt kraftigare rekyl, högre knall och lägre utgångshastighet. Vad det tycks, alltså. Möjligen är det så att kort pipa till .357 inte är optimalt.
Citera
2022-10-13, 12:52
Medlem
Citat:
Citerar mig själv från Skandiatråden:

Angående expansion i allmänhet.

Kontrollerad sådan är en del av många olika typer av ammunitions funktion. Tex vid jakt, för att ge chockverkan.

Nakna blykulor för målskytte med revolver, sk wadcutter, skall expandera i basen för att ge tydliga träffar på tavlan.

Helmantlade kulor till Magnum är nog tänkta att inte expandera alls. Att man börjar bemantla blykulor i början av 1900-talet beror på att de allt kraftigare laddningarna deformerar dem.

Winchester Metal Piercing är kraftigt bemantlad i spetsen, men inte alls i basen, en ovanlig konstruktion. Den har nog aldrig varit ämnad för kortpipiga vapen, utan är utvecklad för trafikpolis att användas på håll (då kortpipiga revolvrar inte har någon precision på avstånd). Så är nog svårt att hitta något specifikt om fenomenet uppsvampning gällande denna ovanliga ammunition utanför PU.

Med reservation för att jag misstagit mig gällande det ena eller andra.

Angående att Draifos i samma tråd misstänkt att "uppsvampning" kan vara en utvidgad översättning av "mushrooming". Ja, det är möjligt att sådan i engelskan endast syftar på expansion i spetsen vid träff (för att åstadkomma vävnadsskada, exempel https://imgur.com/a/XnfBFB0). Jag tror inte att detta innebär att fenomenet i sig är misstolkat (är väl avhängigt språkfilosofisk position).

Expansion i basen, som man kanske får kalla det, är en känd och förekommande effekt. Tex, som nämnts, nakna blykulor med magnumladdning eller viss jaktammunition.

Effekter av kort pipa till .357 tycks vara större mynningsflamma, ja. Samt kraftigare rekyl, högre knall och lägre utgångshastighet. Vad det tycks, alltså. Möjligen är det så att kort pipa till .357 inte är optimalt.

Förstår jag rätt nu, ju längre pipa ju mindre knall och lägre rekyl.
Lägre rekyl måste ju vara bra om man ska skjuta mer än ett skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in