Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-01, 21:33
Medlem
mvagrippas avatar
Dödsruna över upphittaren av den första MOP-kulan Alfredo Tavares. Född i den portugisiska kolonin Goa.

http://www.dn.se/arkiv/familj/alfred-de-tavares
Citera
2016-04-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad frågade du?

På den tiden var jag dåligt påläst kring helheten och funderade på de misstankar som främst Olle Minell framförde. Jag minns inte exakt allting (det var alltså runt 1996-97 någon gång) men bad honom förklara varför han gensköt flyktvägen, vad hans svar var på misstankarna om att han kom dit för tidigt, varför han inte stoppade Jeppson osv.
Citera
2016-04-02, 00:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
På den tiden var jag dåligt påläst kring helheten och funderade på de misstankar som främst Olle Minell framförde. Jag minns inte exakt allting (det var alltså runt 1996-97 någon gång) men bad honom förklara varför han gensköt flyktvägen, vad hans svar var på misstankarna om att han kom dit för tidigt, varför han inte stoppade Jeppson osv.
Jag har inga problem med tidpunkten då han kom till David Bagares gata men varför stoppade han inte Jeppsson?

https://www.youtube.com/watch?v=z0_D35q6odk
Senast redigerad av iesho 2016-04-02 kl. 00:57.
Citera
2016-04-02, 01:20
Medlem
mvagrippas avatar
Som bekant har konstärinnan Birgitta Wennerlings vittnesmål mellan varven ansetts centralt för att identifiera en grandman. Hennes max ett par sekunders iaktagelse av en man stirrande vid niotiden intensivt stirrande in på biografen Grand har tagits som intäkt för detta.
Olika utredare både från PU och privata har kopplat såväl VIktor Gunnarsson , Christer Pettersson och nu senast sydafrikanske torteraren Eugene De Kock till iaktagelsen.

Med det i beaktande kan det vara intressant att se vad BW sade till UD-mannen och journalisten Anders Hellner nere i ROM innan hon talade med polisen. I det spaningsuppslag som upprättats om ang Hellner kontakt berättas att BW sett en man som uppträtt märkligt i foajen och att hon även sett denne man på t-banan vid slussen på söndagen, två dar efter MOP. Med tanke på det kan det knappast vara EDK som flyger från Arlanda på lördagsmorgonen.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/grand-vittne-anders-hellner.html
Citera
2016-04-02, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Som bekant har konstärinnan Birgitta Wennerlings vittnesmål mellan varven ansetts centralt för att identifiera en grandman. Hennes max ett par sekunders iaktagelse av en man stirrande vid niotiden intensivt stirrande in på biografen Grand har tagits som intäkt för detta.
Olika utredare både från PU och privata har kopplat såväl VIktor Gunnarsson , Christer Pettersson och nu senast sydafrikanske torteraren Eugene De Kock till iaktagelsen.

Med det i beaktande kan det vara intressant att se vad BW sade till UD-mannen och journalisten Anders Hellner nere i ROM innan hon talade med polisen. I det spaningsuppslag som upprättats om ang Hellner kontakt berättas att BW sett en man som uppträtt märkligt i foajen och att hon även sett denne man på t-banan vid slussen på söndagen, två dar efter MOP. Med tanke på det kan det knappast vara EDK som flyger från Arlanda på lördagsmorgonen.

Fint med källhänvisning! Och kul med lite inlägg närmare mordplatsen (och i tid)
Men/och apropå den sk. Grandmannen? Är det inte fler vittnen som talar om stålbågade glasögon än som inte gör det..
...det verkar dock vara flera "Grandmän"... för BW's bild har ju inga glasögon..

....och inga(?) vittnen från mordplatsen beskriver nån GM med glasögon..
Citera
2016-04-02, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Och där dog det spåret. Snyggt pusslat!
Citera
2016-04-02, 03:19
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Nackdelen med kortvåg är att den kan leta sig runt halva jorden beroende på vädret. De som sysslar med ljusskygg verksamhet önskar nog kortare räckvidd. Finns det något mellanting?

Fanns det utrustnig för att koppla ihop wt-kommunikation på längre avstånd? Borde inte polis och även militär underrättelsetjänst haft nytta av liknande? T.ex vid buggning?

Det stämmer att kortvåg kan "läcka" och bilda rymdvåg genom studs i atmosfären. Men rymdvågen kan inte pejlas och ett krypterat/kodat/substituerat meddelande borde därför vara hekt safe.

Alternativet till kortvåg är ju förstås UKV, alltså comradio/WT. Men sådana vågor kan inte gå från Johannes till Mälarhöjden, de måste samlas in i UKV-mottagare, moduleras ned till kortvåg och länkas vidare till mottagande länk. Det är därför kortvåg känns som det naturliga valet för säker och operationellt tillförlitlig kommunikation vid MOP.
Citera
2016-04-02, 04:18
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med tidpunkten då han kom till David Bagares gata men varför stoppade han inte Jeppsson?

https://www.youtube.com/watch?v=z0_D35q6odk

Det var förhållandevis lång tid efter skotten när kommissariebilen kom till platsen och då Jeppsson ännu befann sig på en gata alldeles för nära brottsplatsen för att det skulle vara rimligt att anta han var mördaren. Han vankade dessutom lugnt och avvaktande på trottoaren. Han var 164 cm lång och smal.
Citera
2016-04-02, 04:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
30 år senare så kom erkännandet av WT....
men av vad?

SB, Barbro, Leon, knarkspan, föräldraföreningen mot narkotika, kuppövning....

Det är just det som är frågan. Uppenbarligen måste det vara något med sådan dignitet så det måste mörkläggas. Där ett avslöjande bedöms få allvarliga konsekvenser. Men för vem, vilka eller vad. Som då samtidigt är viktigare än att avslöja mördaren. Eller att man inte kan hitta mördaren utan att avslöja hemligheten. Även om den verksamheten i sig var oskyldig till mordet.

Och i det sammanhanget är det väldigt irriterande att det inte ens efter 30 går att fastställa om Dahlgrens berättelse är korrekt eller felaktig.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-02 kl. 04:37.
Citera
2016-04-02, 05:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Och vad vet du ifall någon har läckt eller inte? Jag känner flera som vet om att
det var en kuppövning utan att de själva har deltagit
.
Skulle vara intressant om du ville utveckla att det var flera som visste om att det var en kuppövning.

Någonstans måste de då haft en källa till sin kunskap eftersom de inte deltog.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-02 kl. 06:33.
Citera
2016-04-02, 08:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det stämmer att kortvåg kan "läcka" och bilda rymdvåg genom studs i atmosfären. Men rymdvågen kan inte pejlas och ett krypterat/kodat/substituerat meddelande borde därför vara hekt safe.

Alternativet till kortvåg är ju förstås UKV, alltså comradio/WT. Men sådana vågor kan inte gå från Johannes till Mälarhöjden, de måste samlas in i UKV-mottagare, moduleras ned till kortvåg och länkas vidare till mottagande länk. Det är därför kortvåg känns som det naturliga valet för säker och operationellt tillförlitlig kommunikation vid MOP.
Såvitt jag kan se är det fri sikt både till Noshörningen i Mälarhöjden och till FRA på Drottningholm från den plats där den röda bilen stod. Ganska precis den sektorn har fri sikt, medan allt annat är avskärmat av hus och åsar. Siktlinjen mot Noshörningen tuschar ett grönt tak strax till vänster om det röda kapellet (skrev fel förut). Kan det ske någon brytning nedåt när en tämligen kortvågig strålning passerar nära takåsen (jmf ljusbrytning)? Min minimala erfarenhet av wt är att en ½-watts sändare når ganska långt vid fri sikt eller vid studs t.ex mot höga bergväggar, och om det fanns en basstation på ett större antal watt i bilen så borde det finnas lämpliga frekvenser som fungerar på några mils avstånd men inte längre.

När började man kunna sända krypterat tal?

Tillägg från Wikipedia Ericsson Radio Systems:
Gunnar Eliasson har framfört tesen att Ericssons framgångar med GSM var helt beroende av den digitala truppradio som utvecklades av Ericsson Radio Systems från slutet av 1970-talet, som givit upphov till kunnande inom frekvenshoppteknik, felrättande kodning, TDMA-system och kryptering samt anslutande militära projekt som Erieye som givit ett stort kunnande inom antennteknik
Senast redigerad av iesho 2016-04-02 kl. 09:07.
Citera
2016-04-02, 09:09
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Man kan då hellre tänka sig en uppkonvertering till de mikrovågslänkar vi började använda vid denna tid och som lämpade sig alldeles utmärkt vid fri sikt upp till flera km avstånd. Mikrovågshuvudena som sedan kunde bli var mans egendom för mottagning av TeleX gick att trimma om för att ta emot signaler från Kaknäs direkt fick jag se. Från vinden i vårt hus hade jag sedan som hobby att med vanliga satellitmottagare pejla in signaler från alla möjliga håll i stan från Kista till Nacka. Några år senare stals hela min utrustning. Då jag gjorde anmälan till polisen blev jag korsförhörd om alla mina förehavanden och kontakter i huset. Min vän och guru på telekommunikation som jag haft de djupaste samtal med dog plötsligt. Det väcktes mycket stor uppståndelse på jobbet och frågorna som följde blev sedan ännu konstigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in