Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Hur går det för er andra i år?
Jag har haft otur(?) med timingen ett flertal gånger, då en studs som pågått några veckor säger "köp" och ganska snart efter köp så har det dragit neråt igen, och motsatt att den säger "sälj" alldeles för sent så att jag precis missat följande uppstuds. Ligger därför ungefär som index på året och 1 år.. Dvs rejält minus.
Att missa större nedgångar var precis vad jag hade hoppats slippa med en strategi men så har det inte blivit. Eller jo, mina svängningar har varit mindre, då jag missat de största rasen men också de största uppgångarna. Så på nåt sätt kanske det varit lite mer lindrigt för psyket. Men inte mer lindrigt för kontot.
Jag använder inte unrate alls utan istället valt att sälja av allt om/när Dow Jones World Index går under MA200 vilket var precis i början av året. Köper tillbaka först när samma index passerar MA200 igen och då i de tre fonder som toppar urvalet (snarlikt med urvalet i trådstarten men inga räntefonder).
Har dock en parallell portfölj med minibelopp (exakt samma strategi men utan in- och utgångssignaler) så att jag kan följa hur utvecklingen hade varit om jag legat kvar och den är ned drygt 9 % i år. Den har varit med sedan starten så det blir intressant att se om den riktiga portföljen hinner in tillräckligt fort eller om den parallella får försprång med tanke på hur bra den ändå har klarat sig.
Jag gör mina ev. byten helgen efter löning varje månad så lite olika datum beroende på när 25:e infaller. Just bytena är det bara att lita på känns det som. I stort sett varje månad har de gått emot min magkänsla och sedan har det fallit ut riktigt bra ändå. Förra månaden när det blev byte till LF USA och Globala Småbolag och ligga kvar i Hållbar Energi så hade jag precis innan tänkt att detta måste vara ett guldläge att korta dollar och kliva ur energi

Tvärtom så har just de hållit emot.