2022-09-10, 12:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rejs
Vet inte om de är möjligt med någon av dessa strategier eller om det tagits upp. Sökt men får ingen träff. Hur hade ni gjort om man ska ha 5 fonder momentum och två hamnar inom samma fondkategori?

Exempel blir det två asienfonder.

För det är ju så att det är dem som går bäst och då är ju förhoppningsvis Asien på gång och vilket ökar avkastningen men vänder det av någon anledning så är fallet högre på portföljen. Alltså högre risk.

Det kan ju vara så också att de har ungefär samma bolag exakt och då är det ju inte konstigt att båda hamnar på samma procent och då skulle jag nog plocka bort en av dem och gå på nästa i ordningen.

Hur hade ni gjort? Tagit två av samma eller tagit nästa unika fondkategori?

// Rejs

Det hela är tämligen enkelt, du gör så som den strategi du har förordar. Har du inget system för att differentiera på det du pratar om får du modifiera systemet?

Jag hade gått och går på vad datan i baktester visar.
Citera
2022-09-10, 12:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizing
@Sinewave: Söker en mappning mellan tillgångsslaget och fond(förslag). Säkert finns en sådan i tråden någonstans, men jag hittar den iaf inte. Tacksam för guidning.

Svår fråga att förstå då det inte finns några baktester som inte använder fonder som datakälla och dessa är i sin tur i tydliga kategorier.

Om man endast går på tillgångsslag är dessa i regel nominerade i amerikanska USD, saknar utdelningar och en rad andra saker (som t ex avgifter) som gör utfallet något mer missvisande (men det är fint som en grund och för att i allmänhet testa olika system och jämföra dessa mot varandra).

Är det något specifikt du tänker på?

Alla baktester länkas annars in vid de månatliga rapporterna, du skulle kunna börja där.
Citera
2022-09-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Svår fråga att förstå då det inte finns några baktester som inte använder fonder som datakälla och dessa är i sin tur i tydliga kategorier.

Om man endast går på tillgångsslag är dessa i regel nominerade i amerikanska USD, saknar utdelningar och en rad andra saker (som t ex avgifter) som gör utfallet något mer missvisande (men det är fint som en grund och för att i allmänhet testa olika system och jämföra dessa mot varandra).

Är det något specifikt du tänker på?

Alla baktester länkas annars in vid de månatliga rapporterna, du skulle kunna börja där.

Var nog otydlig i frågan. Tror mig ha gått igenom baktesterna hyfsat noga. Vad jag letade efter var vilka fonder som används i baktesterna för respektive tillgångsslag t.ex. BIOTEKNIK_GL (och övriga).
Citera
2022-09-10, 15:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizing
Var nog otydlig i frågan. Tror mig ha gått igenom baktesterna hyfsat noga. Vad jag letade efter var vilka fonder som används i baktesterna för respektive tillgångsslag t.ex. BIOTEKNIK_GL (och övriga).

Ja, ok -- du menar så.

I regel är mappningen så att det är de fonder som går att hitta som har längst historik inom varje kategori som t ex BIOTEKNIK_GL (global). Vilka exakt dessa är för varje måste jag titta på datorn för tyvärr.

Har beskrivit tickets tidigare i tråden Kod kring strategier och fonder, men det är något gammalt nu tyvärr:
(FB) Kod kring fonder och portföljstrategier

...och där har skett en del förändringar.

-

I en framtida version kommer dock alla tickers utgår från tillgångsklasser (och dess avkastning) + differensen USD/SEK. Datakällor är dock som alltid något knöliga.
Citera
2022-09-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, ok -- du menar så.

I regel är mappningen så att det är de fonder som går att hitta som har längst historik inom varje kategori som t ex BIOTEKNIK_GL (global). Vilka exakt dessa är för varje måste jag titta på datorn för tyvärr.

Har beskrivit tickets tidigare i tråden Kod kring strategier och fonder, men det är något gammalt nu tyvärr:
(FB) Kod kring fonder och portföljstrategier

...och där har skett en del förändringar.

-

I en framtida version kommer dock alla tickers utgår från tillgångsklasser (och dess avkastning) + differensen USD/SEK. Datakällor är dock som alltid något knöliga.

Tack! Länken är en bra start. Skulle uppskattas mycket om du vid tillfälle kunde posta den kompletta fond/tickers-mappningen här vid tillfälle!
Citera
2022-09-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XirodeXira
Tack för rapporten Sinewave!

Jag är nyfiken på Börslabbets upplägg "Global tredföljning" som anger nedanstående kategorier.
https://borslabbet.se/global-trendfoljning/

Vilka fonder vore lämpliga?

Inom parentes har jag skrivit min idé/fundering.

Sverige (PLUS Alla bolag Sverige Index?)
Europa (Avanza Europa?)
USA (Avanza USA?)
Japan (LF Japan Indexnära?)
Tillväxtmarknader (Avanza EM?)
Svenska småbolag (PLUS Småbolag Sverige Index?)
Guld (Xetra-Gold?)
Svenska obligationer (Storebrand Obligation A SEK?)
Svenska korta statspapper (?)

Kan man spara ett eget urval i ditt listverktyg @sinewave, så att det inte försvinner när man stänger ner webläsaren?

Jag kommer inte svara på Börslabbets upplägg, det är svårt att sätta sig in i (utan att betala). Sinewaves beskrivningar i denna tråd är betydligt enklare att ta till sig och föredömligt transparent.

Gällande fonderna du föreslog så tror jag du ville ha fonder som på ett brett sätt följer ett brett geografiskt index och därtill har lång historik på att de gör det väl. Avanza Europa och Avanza USA är inte exempel på sådana fonder, de följer specialindex och har kort historik.

Därtill tycker jag det kan vara värt att ifrågasätta värdet av indexfonder inom vissa mindre segment. Forskningen säger inte att indexfonder alltid är bäst utan det gäller historiskt för stora, väl genomlysta marknader. Du gör självklart som du vill utifrån de ställningstaganden du vill göra. (Jag syftar på exempelvis Svenska småbolag eller Tillväxtmarknader.)
Citera
2022-09-14, 15:22
Medlem
Tråden är på 235 sidor och jag har inte plöjt alla poster men försökt skapa mig en bild och funderar på att.

Använda mig av "låga avgifter" listan på https://aztest.netlify.app/ samt där köpa de tre fonder som sorteras högst på 3M valet. Byta varje månad

Har jag missförstått något fundamentalt i upplägget?
Citera
2022-09-18, 15:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Tråden är på 235 sidor och jag har inte plöjt alla poster men försökt skapa mig en bild och funderar på att.

Använda mig av "låga avgifter" listan på https://aztest.netlify.app/ samt där köpa de tre fonder som sorteras högst på 3M valet. Byta varje månad

Har jag missförstått något fundamentalt i upplägget?

God eftermiddag Hadegott,

Ja, tråden är något lång och det går inte riktigt att skapa ett index på Flashback eller modifiera det första inlägget till att vara ett index för efterföljande diskussioner osv tyvärr.

Nej, du har inte missförstått något förutom att tråden har fler strategier än det du pratar om så "upplägget" blir lite missvisande.

Listorna är annars något gamla nu, det kan finnas alternativa fonder med lägre avgifter. Utöver det är listorna endast tänkta som exempel som man kan modifiera själva (via "Hantera"-knappen under rullisten högst upp).
Citera
2022-09-21, 11:39
Moderator
HelgeBuks avatar
Hur går det för er andra i år?

Jag har haft otur(?) med timingen ett flertal gånger, då en studs som pågått några veckor säger "köp" och ganska snart efter köp så har det dragit neråt igen, och motsatt att den säger "sälj" alldeles för sent så att jag precis missat följande uppstuds. Ligger därför ungefär som index på året och 1 år.. Dvs rejält minus.

Att missa större nedgångar var precis vad jag hade hoppats slippa med en strategi men så har det inte blivit. Eller jo, mina svängningar har varit mindre, då jag missat de största rasen men också de största uppgångarna. Så på nåt sätt kanske det varit lite mer lindrigt för psyket. Men inte mer lindrigt för kontot.
Citera
2022-09-22, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hur går det för er andra i år?

Jag har haft otur(?) med timingen ett flertal gånger, då en studs som pågått några veckor säger "köp" och ganska snart efter köp så har det dragit neråt igen, och motsatt att den säger "sälj" alldeles för sent så att jag precis missat följande uppstuds. Ligger därför ungefär som index på året och 1 år.. Dvs rejält minus.

Att missa större nedgångar var precis vad jag hade hoppats slippa med en strategi men så har det inte blivit. Eller jo, mina svängningar har varit mindre, då jag missat de största rasen men också de största uppgångarna. Så på nåt sätt kanske det varit lite mer lindrigt för psyket. Men inte mer lindrigt för kontot.

Jag använder inte unrate alls utan istället valt att sälja av allt om/när Dow Jones World Index går under MA200 vilket var precis i början av året. Köper tillbaka först när samma index passerar MA200 igen och då i de tre fonder som toppar urvalet (snarlikt med urvalet i trådstarten men inga räntefonder).

Har dock en parallell portfölj med minibelopp (exakt samma strategi men utan in- och utgångssignaler) så att jag kan följa hur utvecklingen hade varit om jag legat kvar och den är ned drygt 9 % i år. Den har varit med sedan starten så det blir intressant att se om den riktiga portföljen hinner in tillräckligt fort eller om den parallella får försprång med tanke på hur bra den ändå har klarat sig.

Jag gör mina ev. byten helgen efter löning varje månad så lite olika datum beroende på när 25:e infaller. Just bytena är det bara att lita på känns det som. I stort sett varje månad har de gått emot min magkänsla och sedan har det fallit ut riktigt bra ändå. Förra månaden när det blev byte till LF USA och Globala Småbolag och ligga kvar i Hållbar Energi så hade jag precis innan tänkt att detta måste vara ett guldläge att korta dollar och kliva ur energi Tvärtom så har just de hållit emot.
Citera
2022-09-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Jag använder inte unrate alls utan istället valt att sälja av allt om/när Dow Jones World Index går under MA200 vilket var precis i början av året. Köper tillbaka först när samma index passerar MA200 igen.

Blir det inte lite "knackig signal" med enbart MA200? Kanske bättre att även använda MA50?

Gyllene korset = MA50 korsar MA200 underifrån
Dödskorset = MA50 korsar MA200 ovanifrån

https://www.aktiekunskap.nu/trading-och-ta/ma200-glidande-medelvarde/
Citera
2022-09-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XirodeXira
Blir det inte lite "knackig signal" med enbart MA200? Kanske bättre att även använda MA50?

Gyllene korset = MA50 korsar MA200 underifrån
Dödskorset = MA50 korsar MA200 ovanifrån

https://www.aktiekunskap.nu/trading-och-ta/ma200-glidande-medelvarde/

Jo, det har du nog rätt i. Du tänker att det ger en ytterligare bekräftelse eller?

Hade varit kul om fler ville dela med sig av hur det gått än så länge i år också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in