2022-09-27, 20:31
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Välkommen in i diskussionen! Om du läste mer än trådrubriken skulle du se att jag skrev att "det är viktigt i sammanhanget att lyfta fram att all kritik mot president Trump inte är sjukdomssymptom". För att spinna vidare på ditt exempel, att ogilla bananer är inget konstigt eller sjukligt i sig. Om du däremot tillbringade merparten av din vakna tid åt att läsa eller skriva om bananer, då skulle det finnas anledning till oro.

Du skulle ha kommit med själva poängen lite tidigare, än att gömma den i en textvägg
Citera
2022-09-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja du ser ju redan hur det blir. Varje sida kastar TDS-epitetet på den andra. Ett trött och tråkigt retorikgrepp.
Visst är det tråkigt när begrepp missbrukas. Jag hade själv önskat att det gick att föra sakliga diskussioner om amerikansk politik och politiker där man kunde resonera kring förtjänster och tillkortakommanden hos såväl politiker som politiska idéer på ett mer nyanserat sätt. Och TDS är inte det enda som förpestar och försvårar en sådan diskussion, som jag nämnde i trådstarten finns det individer som försvarar Trump även när de inte borde eller höjer upp honom på en piedestal på ett ohälsosamt sätt, och det är lika dåligt det med. Men fenomenet TDS som sådant är tyvärr ändå så pass utbrett att jag tror att en diskussion kring det är nödvändigt.
Citera
2022-09-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du skulle ha kommit med själva poängen lite tidigare, än att gömma den i en textvägg
Det är sant, och jag tar till mig av den kritiken. Min förhoppning med den långa texten var att lägga en ordentlig grund så att diskussionen mynnar ut i något mer än bara pajkastning, men jag hade säkert kunna göra det på ett bättre sätt.
Citera
2022-09-27, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Genom att sluta använda etiketten och/eller bli triggad av den.
Var och en får ju ta sitt eget ansvar förstås.

Jag har inget emot etiketten så länge som det finns en efterföljande om hur den är relevant.

Att bara skriva "du lider av tds" låter snarare som en cope mekanism där man ytterst sätt försöker anklaga andra för det man själv gör sig skyldig till.

Så hur bemöter man det?
jättenkelt.
Genom att helt och hållet ignorera inlägg utan substans där författarens främsta argument är TDS eller "owning the libs" så får de slut på syre.

Jag uppskattar att 70 procent av delforumet har ett genuint USA politiskt intresse och övriga 30 är främst Trump supporters som inte bryr sig om konkreta lagförslag men som älskar att Trump kastar sand i sandlådan och förstör varenda norm, därför att hans följare avskyr ett progressivt och modernt samhälle där de hamnar på efterkälken.

Seriöst nu. Jag uppmanar alla här med all kärlek och respekt.
ignorera tokarna. Ignorera folk som har tds som vokabulär.

Ignorera de som misstror polls och bara accepterar dem när trump leder.

Ignorera de som uppenbarligen är unga obildade män som vuxit upp i gamer kulturen och som saknar kontakt med verkligheten.

Ignorera de som tror att Alex Jones och infowars, Jewish space lasers, Är sanning. De är inte mottagliga för era argument.

Ignorera qanon får (förutom Nixter. Han skänker forumet en hel del underhållning måste jag säga)

Kort och konkret.
När vissa här inser att ordet TDS inte får bäring så kommer de att söka sig till mer Trump vänliga forum i frustration.
Så ignorera dem snälla.

Vh
Citera
2022-09-27, 20:57
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Det är sant, och jag tar till mig av den kritiken. Min förhoppning med den långa texten var att lägga en ordentlig grund så att diskussionen mynnar ut i något mer än bara pajkastning, men jag hade säkert kunna göra det på ett bättre sätt.

Nej, det är ok. Personligen gillar jag att läsa långa texter, försöker att memorera så mycket som möjligt innan jag skriver en (förhoppningsvis adekvat) reaktion. Ibland orkar man inte utan man skummar över texten snabbt för att hitta någon mening som ger riktning .
Citera
2022-09-27, 21:06
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Om du inte är bekant med begreppet är det inget att skämmas för, definitioner finns i trådstarten. Utan att utge mig för att vara någon expert bedömer jag att du själv befinner dig i fas 3 enligt Raimondos definition, vilket gör din närvaro i tråden extra värdefull just som fallstudie.

Du undvek mina frågor galant. Inte överraskad, kämpa på. Var snäll mot mamman.

Mike Pence
Citera
2022-09-27, 23:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
För att förstå amerikansk politik på senare år måste man förstå fenomenet TDS. Trump Derangement Syndrome. Detta delforum fungerar som en utmärkt illustration av denna mentalsjukdom och det kan därför vara av intresse att diskutera amerikansk politik i denna kontext. Sedan Joe Biden tillträdde 20 januari 2021 har det i detta forum startats 97 trådar med Trumps namn i rubriken. Motsvarande siffra för Biden är 117. Med andra ord, nästan lika många trådar för någon som inte varit president på snart två år som för den nu sittande presidenten. Av dessa 97 trådar är en överväldigande majoritet kritiska mot president Trump. Flertalet av dem är lagda åt det konspiratoriska hållet.

Det är viktigt i sammanhanget att lyfta fram att all kritik mot president Trump inte är sjukdomssymptom. Mycket legitim kritik har riktats mot presidenten från såväl konservativt som liberalt håll. Den som inte uteslutande formar sin världsbild av att sondmatas med CNN och New York Times har inte kunnat missa den sakliga kritik som riktats mot president Trump från konservativt håll gällande allt från utrikespolitik till sociala frågor till Trumps personlighet. Opinionsbildare som exempelvis Ben Shapiro och Richard Kelsey har inte dragit sig för att kritisera Trump när det varit befogat och detsamma gäller för i princip alla nyhetskommentatorer på diverse konservativa kanaler.

Det finns också en tendens bland vissa Trumpanhängare att försvara Trump även när han gör fel, eller att stämpla alla som någon gång kritiserat president Trump för RINOs även när det inte är befogat, och det är naturligtvis fel det också.

Så vad är då TDS egentligen? Det finns många olika beskrivningar och definitioner av begreppet. Fareed Zakaria på Washington Post har definierat TDS som ”hatred of President Trump so intense that it impairs people's judgment". Det är en ganska bra beskrivning tycker jag. Man ser väldigt ofta individer som reflexmässigt formar sin uppfattning till att bli emot vad än president Trump för stunden uttryckt sin uppskattning för, eller att automatiskt bli för vad eller vem än Trump uttryckt kritik emot.

På Urban Dictionary används definitionen ”Trump Derangement Syndrome (TDS) is a mental condition in which a person has been driven effectively insane due to their dislike of Donald Trump, to the point at which they will abandon all logic and reason.”

Justin Raimondo gjorde efter valet 2016 en ännu mer utförlig beskrivning av TDS och vad som utmärker individer med denna sjukdom i tre olika faser:
1. In the first stage of the disease, victims lose all sense of proportion. The president-elect’s every tweet provokes a firestorm, as if 140 characters were all it took to change the world.
2. The mid-level stages of TDS have a profound effect on the victim’s vocabulary: Sufferers speak a distinctive language consisting solely of hyperbole.
3. As TDS progresses, the afflicted lose the ability to distinguish fantasy from reality.

Ett annat utmärkande drag för individer med TDS är att de tenderar att betrakta alla som inte håller med dem som blint lojala Trump-anhängare. Att många av oss under primärvalen 2016 höll på Ted Cruz, Rand Paul, Marco Rubio eller Ben Carson och inte på Trump är ett faktum som för dessa individer är omöjligt att processa. Inte heller det faktum att många av oss kanske hellre ser någon annan kandidat än Trump i presidentvalet 2024. Politik före person är ett koncept som TDS-patienten omöjligt kan greppa, då hela deras världsbild kretsar kring Trump som person. Inte sällan har TDS-patienter en närmast religiös vördnad för Joe Biden och är snabba med att försvara varje angrepp (verkligt eller inbillat) på sin ofelbare ledare. Detta sektbeteende gör det förstås väldigt svårt att resonera med sådana individer, men kanske att vi genom att lyfta problemet kan hjälpa dem att ta sig ur sitt beroende.

Eftersom denna diskussion ofrånkomligen kommer att beröra amerikansk politik så anser jag att tråden hör hemma i detta delforum snarare än under medicin och hälsa.

Så vad säger ni, vilken inverkan upplever ni att TDS har haft på den politiska debatten? Har ni människor i er närhet som är drabbade? Kanske kollegor eller rentav familjemedlemmar? Hur bemöter man bäst dessa individer och vad kan man göra för att hjälpa dem? Ordet är fritt!
De verkliga mästarna på att förklara politiskt motstånd som psykisk sjukdom stod det kommunistiska Sovjetunionen för.

Är nog knappast en slump att detta även är en favoritgren bland KGB-Putins skyddsling tRumps apologeter.
Citera
2022-09-27, 23:43
Medlem
Love.Thy.Neighbor.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
De verkliga mästarna på att förklara politiskt motstånd som psykisk sjukdom stod det kommunistiska Sovjetunionen för.

Är nog knappast en slump att detta även är en favoritgren bland KGB-Putins skyddsling tRumps apologeter.

Men det var väl Bidan som, omgiven av militärer, nyligen i ett numera berömt tal riktat till den amerikanska befolkningen talade om MAGA/Trump-supporters/den politiska oppositionen som ett hot mot demokratin?

En tonåring blev nyligen mördad för sina politiska åsikter av en person som nog mest troligt hade TDS då motivet var just att tonåringen ansågs ha för extrema åsikter, tonåringen Cayler Ellingson blev påkörd och miste livet på grund av att han enligt gärningsmannen tillhörde en "Republikansk extremist grupp":

Citat:
On Sunday evening, 18-year-old Cayler Ellingson was struck and killed by a vehicle driven by 41-year-old Shannon Brandt in a politically motivated murder in North Dakota.

The teen was attending a street dance in McHenry, North Dakota.

Brandt called 911 after fleeing the accident, telling the dispatcher that Ellingson was part of a “Republican extremist group.”

Crazed North Dakota Man Runs Over and Kills Teen For “Extremist” Republican Views

Hur stor betydelse hade retoriken från Bidans tal samt Demokraterna, DHS, FBI och DOJ i detta fall, kan det ha påverkat gärningsmannen?
Citera
2022-09-28, 00:12
Medlem
Finns ingen diagnos som heter "Trump derangement syndrome".
Det är en variant på "Bush derangement syndrome" från när George W. Bush var president.
Påhittat skit för att avfärda kritik.
Citera
2022-09-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns ingen diagnos som heter "Trump derangement syndrome".
Det är en variant på "Bush derangement syndrome" från när George W. Bush var president.
Påhittat skit för att avfärda kritik.

Ha ha. MAGA-sekten snor som vanligt allt från andra.
Citera
2022-09-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Min uppfattning om dom som jag tolkar lider av TDS i någon form är att dom just inte har någon egen politisk uppfattning.

Deras uppfattning av omvärlden kretsar kring hatet mot Trump. Då tappar man trovärdighet i sakfrågor eftersom man inte stödjer sina argument på fakta och logik, utan på hat och konspirationer som göder föraktet.

Ungefär som sossarna i valet här som inte hade någon tydligen egen politik utan mer fokuserade på anti SD retorik. Och se hur bra det gick.

Folk börjar se igenom sånt trams. Har man en egen ståndpunkt då kan man argumentera den på ett logiskt och fakta mässigt sätt utan att hela tiden vara anti något annat.

Så ett tips till er som känner er träffade här men anser att ni inte lider av TDS, ta reda på fakta i sakfrågor, tänk själva, håll er till samma fakta hela tiden och sluta lyssna på main-stream media. Dom rider på era svagheter och ni slutar tänka själva.

Fakta leder inte människor till hur dom ska tänka, fakta ger information och den informationen ger dig möjlighet att tänka själv.
Citera
2022-09-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Min uppfattning om dom som jag tolkar lider av TDS i någon form är att dom just inte har någon egen politisk uppfattning.

Folk börjar se igenom sånt trams. Har man en egen ståndpunkt då kan man argumentera den på ett logiskt och fakta mässigt sätt utan att hela tiden vara anti något annat.

Så ett tips till er som känner er träffade här men anser att ni inte lider av TDS, ta reda på fakta i sakfrågor, tänk själva, håll er till samma fakta hela tiden och sluta lyssna på main-stream media. Dom rider på era svagheter och ni slutar tänka själva.

Fakta leder inte människor till hur dom ska tänka, fakta ger information och den informationen ger dig möjlighet att tänka själv.

Vad betyder den sista meningen egentligen? Den var jävla skum.

Frågan till dig blir då hur i hela friden kan man från några inlägg på Flashback komma fram till vad man tänker eller gör politiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in