2024-07-14, 21:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
TDS är bara hittepå, ett begrepp skapat av folk som arbetar aktivt för att för att bygga myten om Trump som underdog, som någon som slåss mot ”etablissemanget”. Det finns säkert folk som är alldeles för emotionella och fokuserade på hur ”ond” de tycker att Trump är, men det finns även miljontals människor som är helt besatta av Obama, Biden, Bill Gates och andra, frågan är varför ingen talar om Obama Derangement Syndrom eller Biden Derangement Syndrom när dessa MAGA-tomtar gör precis samma sak fast tvärtom.

Trump väcker känslor, det är inget konstigt - det är ju precis vad han strävar efter. Men att yra om TDS är bara att blint acceptera MAGA-rörelsens propaganda, som bygger på en ren projicering; MAGA är ju en rörelse som kännetecknas av en ytterst ohälsosam fixering vid bland annat vissa demokratiska politiker.

Så TDS, ODS, BDS etc är bara en effekt av ett kraftigt polariserat amerikanskt samhälle. Och jag skulle nog säga att MAGA-folket är mer sjukligt fixerade vid Obama/Biden än vad de flesta demokrater är vid Trump. Men anfall är magafolkets favoritförsvar.
Ja, TDS är ingen vetenskaplig term eller ett vetebskapligt fastslaget syndrom.

Men begreppet myntades av en psykiater, och då handlade det inte om Trump utan om George W. Bush, så det är inte bara Trump som berörs.

Även om termen inte har vetenskaplig underbyggnad så,tycker jag att definitionen är mycket träffande för folk från allehanda politiska läger som tappar all förmåga till logiskt tänkande bara för att de tycker så intensivt illa om en viss person. Att det finns gott om folk som tappar det, det ser vi en del bevis på i olika politiktrådar här på Flashback.

Definitionen:

Citat:
The origin of the term is traced to conservative political columnist and commentator Charles Krauthammer, a psychiatrist, who coined the phrase Bush derangement syndrome in 2003 during the presidency of George W. Bush. That "syndrome" was defined by Krauthammer as "the acute onset of paranoia in otherwise normal people in reaction to the policies, the presidency—nay—the very existence of George W. Bush

https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_...ement_syndrome
Citera
2024-07-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, TDS är ingen vetenskaplig term eller ett vetebskapligt fastslaget syndrom.

Men begreppet myntades av en psykiater, och då handlade det inte om Trump utan om George W. Bush, så det är inte bara Trump som berörs.

Även om termen inte har vetenskaplig underbyggnad så,tycker jag att definitionen är mycket träffande för folk från allehanda politiska läger som tappar all förmåga till logiskt tänkande bara för att de tycker så intensivt illa om en viss person. Att det finns gott om folk som tappar det, det ser vi en del bevis på i olika politiktrådar här på Flashback.

Definitionen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_...ement_syndrome
Från din artikel:
A 2021 research study found no evidence to support the existence of TDS among Trump detractors on the left.

Gå in på trådarna om Biden här inklusive de nyaste och de är fyllda av ”gubbjäveln kommer skita på sig och glömma bort sig själv”-kommentarer.

Lider de av BDR?
Citera
2024-07-14, 21:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Från din artikel:
A 2021 research study found no evidence to support the existence of TDS among Trump detractors on the left.
Eftersom TDS inte är en vetenskaplig term eller ett accepterat medicinskt syndrom så kan man inte fastslå att en person lider av det eller inte.

Citat:
Gå in på trådarna om Biden här inklusive de nyaste och de är fyllda av ”gubbjäveln kommer skita på sig och glömma bort sig själv”-kommentarer.

Lider de av BDR?
Du menar ”BDS”? Ja, det kan man väl säga. Och det finns folk som lider av ODS, ÅDS, MPDS etc etc (du får själv försöka lista ut vad de förkortningarna står för).

Men om man följer amerikanska media och debatter så kan man inte undgå att notera hur många etablerade människor (journalister, analytiker, politiker etc) som verkar tappa all sans och förnuft när,Trump kommer på tal. Det är omöjligt att föra en saklig, faktabaserad diskussion med många, eftersom deras hjärna slirar loss på ett näst intill obegripligt sätt. Jag har en del amerikanska vänner som är demokrater, och många av dem blir direkt konstiga när Trump kommer på tal, trots att de är välutbildade, har kvalificerade jobb och är högst resonabla i övrigt. Det är jäkligt märkligt.
Citera
2024-07-14, 21:52
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Från din artikel:

Lider de av BDR?

Skillnaden är att Biden faktiskt är dement på riktigt, så man lider inte av vanföreställningar om man tror det.
Trump är dock varken fullblodsnazist eller Adolf Hitler reinkarnerad, så man lider faktiskt av vanföreställningar om man tror det.
Senast redigerad av doncroce 2024-07-14 kl. 22:20.
Citera
2024-07-14, 22:27
Medlem
Citat:
Eftersom TDS inte är en vetenskaplig term eller ett accepterat medicinskt syndrom så kan man inte fastslå att en person lider av det eller inte.

Du menar ”BDS”? Ja, det kan man väl säga. Och det finns folk som lider av ODS, ÅDS, MPDS etc etc (du får själv försöka lista ut vad de förkortningarna står för).

Men om man följer amerikanska media och debatter så kan man inte undgå att notera hur många etablerade människor (journalister, analytiker, politiker etc) som verkar tappa all sans och förnuft när,Trump kommer på tal. Det är omöjligt att föra en saklig, faktabaserad diskussion med många, eftersom deras hjärna slirar loss på ett näst intill obegripligt sätt. Jag har en del amerikanska vänner som är demokrater, och många av dem blir direkt konstiga när Trump kommer på tal, trots att de är välutbildade, har kvalificerade jobb och är högst resonabla i övrigt. Det är jäkligt märkligt.
Jag tycker det är Trump-supportrar som helt saknar förnuft både gällande Trump och andra politiker. De ser Trump som en helig profet som inte kan fela, och de tror att hans meningsmotståndare offrar barn till djävulen.

Hur blir någon ”konstig” när Trump kommer på tal?

Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Skillnaden är att Biden faktiskt är dement på riktigt, så man lider inte av vanföreställningar om man tror det.
Trump är dock varken fullblodsnazist eller Adolf Hitler reinkarnerad, så man lider faktiskt av vanföreställningar om man tror det.
Nej, du vet inte vad demens är. Att han är gammal och säger fel namn ibland är inte demens, det har Trump gjort för jämnan i många år. Trump har glömt namnet på sin fru, han har sagt att hans ogifta son har en bra fru och att flygplan användes under Amerikanska Revolutionen. Han svamla ofta osammanhängande om elektriska hajar och flygande bävrar. Det betyder inte de facto demens.
Citera
2024-07-14, 22:28
Medlem
Kolla bara på alla vänster-idioter på nätet just nu. De säger att det hade vart bättre om Trump dog eftersom han är ett hot mot demokratin, men inte en jävel vill förklara på vilket konkret sätt Trump hotar demokratin.

Och säg inte att det var för att han sa "give them hell" på jan 6. Biden har sagt att Trump måste bli en måltavla, och ingen vänster-idiot håller honom ansvarig för mordförsöket på Trump.
Citera
2024-07-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Kolla bara på alla vänster-idioter på nätet just nu. De säger att det hade vart bättre om Trump dog eftersom han är ett hot mot demokratin, men inte en jävel vill förklara på vilket konkret sätt Trump hotar demokratin.

Och säg inte att det var för att han sa "give them hell" på jan 6. Biden har sagt att Trump måste bli en måltavla, och ingen vänster-idiot håller honom ansvarig för mordförsöket på Trump.

Det är det där tankesättet och att det uttrycks överallt nu som kommer att få det hela och mittenväljarna kommer att inse att MAGA är galet. Det fattas bara att Trump börjar säga detta om Biden och måltavlan också hahaha.
Citera
2024-07-15, 01:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Hur blir någon ”konstig” när Trump kommer på tal?
Det kan vara litet olika. Någon rullar med ögonen och lägger upp ett jättegapflabb. Någon annan börjar med hög och forcerad röst rabbla någon slags svavelosande, osammanhängande anklagelse mot Trump. Ytterligare någon kan med hög och anklagande röst fråga om det finns någon i rummet som gillar Trump.

Alla reagerar så klart inte så här konstigt, men det är tillräckligt många för att en vän av öppna, sakliga och givande samtal ska skruva på sig och vilja lämna rummet.

Jag har alltså varit med om flera sådana upplevelser. I ett fall gick en mycket gammal och god vän, som jag inte träffat på några år, verbal bärsärk. Visserligen lugnade hen ned sig, men hen hade förändrats så pass att det inte kändes meningsfyllt att umgås längre.

Personligen föredrar jag människor som kan behålla sin saklighet och sitt förnuft och dom inte följer med i konstiga flockbeteenden. Personlig integritet är viktigt.
Citera
2024-07-15, 10:30
Medlem
Citat:
Det kan vara litet olika. Någon rullar med ögonen och lägger upp ett jättegapflabb. Någon annan börjar med hög och forcerad röst rabbla någon slags svavelosande, osammanhängande anklagelse mot Trump. Ytterligare någon kan med hög och anklagande röst fråga om det finns någon i rummet som gillar Trump.

Alla reagerar så klart inte så här konstigt, men det är tillräckligt många för att en vän av öppna, sakliga och givande samtal ska skruva på sig och vilja lämna rummet.

Jag har alltså varit med om flera sådana upplevelser. I ett fall gick en mycket gammal och god vän, som jag inte träffat på några år, verbal bärsärk. Visserligen lugnade hen ned sig, men hen hade förändrats så pass att det inte kändes meningsfyllt att umgås längre.

Personligen föredrar jag människor som kan behålla sin saklighet och sitt förnuft och dom inte följer med i konstiga flockbeteenden. Personlig integritet är viktigt.
Jag har aldrig varit med om det du påstår. Men att Trump på väldigt många sätt är en avskyvärd person och närmast en intelligensbefriad cartoon-skurk får såklart människor att reagera. Han är ingen vanlig politiker.

Att folk himlar med ögonen eller skrattar när någon säger positiva saker om honom är högst naturligt.

Kanske du på något sätt har svårt att hantera att folk tycker som de gör och därför upplever att folk blir ”konstiga”?
Citera
2024-07-15, 12:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag har aldrig varit med om det du påstår. Men att Trump på väldigt många sätt är en avskyvärd person och närmast en intelligensbefriad cartoon-skurk får såklart människor att reagera. Han är ingen vanlig politiker.

Att folk himlar med ögonen eller skrattar när någon säger positiva saker om honom är högst naturligt.

Kanske du på något sätt har svårt att hantera att folk tycker som de gör och därför upplever att folk blir ”konstiga”?
Nej då, jag är erkänt bra på att bedöma folk (det har varit en del av mitt jobb), och de här reaktionerna är sådana att de flesta upplever dem som obekväma. Det har hänt att en Trumphatare gått loss till den grad att andra Trumphatare i sällskapet har bett personen att lugna ner sig.

Nu känner jag mest folk från New York, Kalifornien och Washington State. Såvitt jag kan förstå röstar de alla på demokraterna (även om flera är väldigt tveksamma till Biden numera). Jag kan tänka mig att det finns liknande beteenden i republikanska kretsar.

Oavsett vilken politisk hemvist den har som beter sig så här, så är den här attityden ett stort problem för ett demokratiskt samhälle. Ska man bygga ett hållbart, demokratiskt samhälle måste alla sidor göra sitt bästa för att samarbeta och hitta kompromisser, annars får man nu det som USA har, och som börjar göra sig gällande även i Sverige och många EU-länder: hårt polariserade läger som hatar varandra, och där den sida som lyckas tillskansa sig makten efter ett val gör sitt bästa för att sabotera och förstöra för motståndarlägret. Det leder till ett svängande, instabilt samhälle och ett tilltagande hat. Tittar man på historien så brukar det leda till krig, inbördeskrig eller diktatur.

Visst är Trump en speciell person på många sätt, men man kan inte bara skylla på honom. Demokraterna har verkligen lagt manken till för att svartmåla, och förstöra för, republikanerna. De har förvisso ingen Trumpliknande frontfigur, men lik förbaskat har de bidragit starkt till polariseringen.
Citera
2024-07-15, 13:17
Medlem
klybans avatar
Citat:

De ropar ofta TDS och när de vet att de har fel, och i hopp om att deras ad hominem ska göra så ingen märker att de har fel.
Det är även väldigt fascinerande och se hur de försöker övertyga sig själva, blir ofta väldigt komiskt.

Men som ämne, nej, detta påverkar ingen debatt, mer än att man förstår att nu vet donalds fansen om att de har fel och tror en ad hominem ska hjälpa dom
Citera
2024-07-15, 13:45
Medlem
Citat:
Nej då, jag är erkänt bra på att bedöma folk (det har varit en del av mitt jobb), och de här reaktionerna är sådana att de flesta upplever dem som obekväma. Det har hänt att en Trumphatare gått loss till den grad att andra Trumphatare i sällskapet har bett personen att lugna ner sig.

Nu känner jag mest folk från New York, Kalifornien och Washington State. Såvitt jag kan förstå röstar de alla på demokraterna (även om flera är väldigt tveksamma till Biden numera). Jag kan tänka mig att det finns liknande beteenden i republikanska kretsar.

Oavsett vilken politisk hemvist den har som beter sig så här, så är den här attityden ett stort problem för ett demokratiskt samhälle. Ska man bygga ett hållbart, demokratiskt samhälle måste alla sidor göra sitt bästa för att samarbeta och hitta kompromisser, annars får man nu det som USA har, och som börjar göra sig gällande även i Sverige och många EU-länder: hårt polariserade läger som hatar varandra, och där den sida som lyckas tillskansa sig makten efter ett val gör sitt bästa för att sabotera och förstöra för motståndarlägret. Det leder till ett svängande, instabilt samhälle och ett tilltagande hat. Tittar man på historien så brukar det leda till krig, inbördeskrig eller diktatur.

Visst är Trump en speciell person på många sätt, men man kan inte bara skylla på honom. Demokraterna har verkligen lagt manken till för att svartmåla, och förstöra för, republikanerna. De har förvisso ingen Trumpliknande frontfigur, men lik förbaskat har de bidragit starkt till polariseringen.
Du projicerar. Det är Trump och hans kumpaner som bidrar till polarisering. Antingen är man lojal mot brottslingen i fråga eller så är man en fiende som ska elimineras med alla medel. Till och med Mike Pence och liknande som anses ha svikit sin stora ledare ska hängas.

De förespråkar politiskt våld mot meningsmotståndare och sprider mer än gärna lögner och konspirationsteorier om dessa. Det var hjärntvättarna på Fox News som fick böta stort för att medvetet sprida massiva lögner om valet.

Att Trump inte kommer att acceptera något valresultatet han förlorar vet vi, och han kommer inte nöja sig med enbart 4 år till vid makten ifall han vinner kommande valet. Att skylla på andra än den aspirerande diktatorn i fråga och de som stödjer honom är bara barnsligt.

Fick du måhända sparken från ditt jobb som personbedömare?
Senast redigerad av howdie11 2024-07-15 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in