2022-09-05, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Vet inte om jag köper att skalbarheten är löst. LN verkar vara komplicerat och krångligt, vilket bara innebär att man ersatt ett problem med ett annat. Gissar att det är därför användningen av LN är så gott som obefintlig. Såg att 5% av de som köper presentkort hos Bitrefill använder sig av LN, vilket är något lägre än vad man förväntade sig av en teknik med fem år på nacken.

Det naturliga är ju att tänka att Bitcoin är dynamiskt, så som du beskriver att den är nu. Nästan all teknik i samhället förbättras ju snabbt, i en utsträckning som man ofta förbluffas av. Så då borde ju Bitcoin utvecklas jättesnabbt. Men i stället går det så långsamt att jag inte kan minnas något högteknologiskt som utvecklats lika långsamt. Den här grafen är liksom helt otrolig: https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin_scalability_problem#/media/File:BTC_number_of_transactions_per_month.svg (Och jag vet att man vill flytta transaktioner från baslagret, men eftersom det inte händer så är grafen fortfarande relevant)

Vad är krångligt? Liksom att kontanter inte fanns på kreditkort förr så tar väl saker tid? En telefon tog inte bilder efter 14 år? En bil hade inte kamera till hjälp när man backar för 100 år sen. Lugna dig och sluta trolla. Din akademiska utbildning har gjort dig dryg och till en översittare som får glädje i att gnälla på en teknik, inte ens ett av världens alla problem man kunde välja att gnälla på utan nej du ska sitta på flashback och glädja dig åt att snacka ner något som du inte har en aning om hur framtiden ser ut för. Skäms på dig.
Citera
2022-09-27, 09:38
Medlem
Leastons avatar
Flyttar diskussionen hit istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Men den går ju inte att ANVÄNDA till någonting...!
Och det där argumentet att det bara finns 21 miljoner Bitcoin i hela universum....men i Bitcoin2
Ja, du har Bitcoin Gold som bara har 2.1 miljoner Bitcoin, och massa liknande kopior. Dock är inte marknaden intresserade av denna då det inte finns någon större efterfrågan på dem.

Du vet att ett värde inte BARA drivs av utbud, utan även av efterfrågan va?

Citat:
Och visst ruttnar den. Om X antal år kommer det inte att finnas några bitcoin kvar. Eftersom folk är slarviga.
Nu är du som kebabmedpommes och anmärker på ord. Relativt tulpanlökar, sedlar, olja, vete, fastigheter och massa andra alternativa tillgångar, så ruttnar Bitcoin betydligt långsammare vilket är poängen här om du tänker efter lite.

Citat:
Så då har folk lagt miljarder kronor på att köpa en "digital" valuta som visade sig försvinna i samband med uppgraderingar, borttappade USB-minnen och havererade servrar.
Vilket ökar värdet på det kvarvarande Bitcoinsen. Av 21 miljoner Bitcoin så beräknas 3-4 miljoner ha försvunnit i tidigt stadium och på såsätt bidragit till högre värde på de kvarvarande.
Folk tappar bort/förstör guld och konst och andra tillgångar också.
Citat:
Du har köpt lurendrejeriet med hull och hår, märker jag.
Nja, jag har läst på ordentligt, skulle jag säga.

Citat:
Vad använder du dina bitcoin till? Hänger du upp dem på väggen? Bor du i dem? Tillverkar smycken av dem?
Jag bevarar mycket framgångsrikt mitt värde i Bitcoin. Har försökt bevara värden i form av fonder också, men det har inte varit i närheten av lika framgångsrikt, dessutom är det dyrt att äga fonder.
Citera
2022-09-27, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Flyttar diskussionen hit istället.

Ja, du har Bitcoin Gold som bara har 2.1 miljoner Bitcoin, och massa liknande kopior. Dock är inte marknaden intresserade av denna då det inte finns någon större efterfrågan på dem.

Du vet att ett värde inte BARA drivs av utbud, utan även av efterfrågan va?

Nu är du som kebabmedpommes och anmärker på ord. Relativt tulpanlökar, sedlar, olja, vete, fastigheter och massa andra alternativa tillgångar, så ruttnar Bitcoin betydligt långsammare vilket är poängen här om du tänker efter lite.

Vilket ökar värdet på det kvarvarande Bitcoinsen. Av 21 miljoner Bitcoin så beräknas 3-4 miljoner ha försvunnit i tidigt stadium och på såsätt bidragit till högre värde på de kvarvarande.
Folk tappar bort/förstör guld och konst och andra tillgångar också.

Nja, jag har läst på ordentligt, skulle jag säga.

Jag bevarar mycket framgångsrikt mitt värde i Bitcoin. Har försökt bevara värden i form av fonder också, men det har inte varit i närheten av lika framgångsrikt, dessutom är det dyrt att äga fonder.

"Är inte marknaden intresserade av denna då det inte finns någon större efterfrågan på dem"? Bitcoin är alltså REN SPEKULATION. Det uppstår enbart ett intresse för Bitcoin om det finns en efterfrågan på dem? Så om det finns en efterfrågan på Bitcoin 2 - då kommer det att uppstå ett intresse för den valutan också?

Ok, du som är insatt. Ungefär när kommer vi se den sista Bitcoinen ruttna? På ett ungefär, bara.

Jaha. Så när det bara finns en enda Bitcon kvar så kommer den att vara värd - JÄTTEMYCKET?

På vilket sätt har du "bevarat ditt värde" i Bitcoin? Har du prövat att växla in dina Bitcoin på Forex? För inte har du väl nåt värde förrän du växlat in - I VANLIGA VALUTOR!?!?

Det är ju det som är så otroligt märkligt. Att värdet i Bitcoin uppstår inte förrän du växlar in i andra valutor. Eller hur gör du? Har du köpt ditt hus, din sommarstuga, dina möbler med Bitcoin? Du kan väl ge mig ett exempel på vad du handlat för dina VÄRDEFULLA bitcoin? Utan att ha behövt växla in dem först....
Citera
2022-09-27, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Vad är krångligt? Liksom att kontanter inte fanns på kreditkort förr så tar väl saker tid? En telefon tog inte bilder efter 14 år? En bil hade inte kamera till hjälp när man backar för 100 år sen. Lugna dig och sluta trolla. Din akademiska utbildning har gjort dig dryg och till en översittare som får glädje i att gnälla på en teknik, inte ens ett av världens alla problem man kunde välja att gnälla på utan nej du ska sitta på flashback och glädja dig åt att snacka ner något som du inte har en aning om hur framtiden ser ut för. Skäms på dig.

Fast man kunde lagra bilder på Facebook redan från början. Och kreditkort kan man använda på varenda betalsite.

Det är snarare ni som tillhör nån slags relä-generation som accepterar att tekniska förändringar kan få ta oceaner med tid - i en i princip nyframtagen teknisk lösning.

Den handelssite på internet som laggar lika mycket som den här tekniken gör, skulle inte överleva 3 dagar.
Citera
2022-09-27, 10:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
"Är inte marknaden intresserade av denna då det inte finns någon större efterfrågan på dem"?
Vad pratar du om? Marknaden är tillräckligt intresserade för att hålla priset över 20k. Bitcoin snittar 100-150% uppgång per år, utslaget över tid.
När hade Guldet eller Silvret sin högsta nivå senast? Hur ser deras prestanda ut jämfört med Bitcoin tycker du?
Jag försöker vara saklig, kan inte du också försöka?

Citat:
Bitcoin är alltså REN SPEKULATION. Det uppstår enbart ett intresse för Bitcoin om det finns en efterfrågan på dem? Så om det finns en efterfrågan på Bitcoin 2 - då kommer det att uppstå ett intresse för den valutan också?
Jag har förklarat för dig att Bitcoin har ett antal parametrar som gör den eftertraktad. Det räcker så.
Dess främsta syfte är värdebevaring vilket är vad som även driver värdet på tex fonder, obligationer, räntepapper, fastigheter, guld och andra råvaror och värdepapper.

Citat:
Ok, du som är insatt. Ungefär när kommer vi se den sista Bitcoinen ruttna? På ett ungefär, bara.
Jag ser inte att Bitcoin kommer ruttna, så som jag definierar konceptet "ruttna". Men oavestt om vi börjar filosofera om ordets innebörd så är det ointressant om vi kommer fram till att den sista Bitcoinen "ruttnar" om 1 miljon år, eller 100 miljoner år. Min tidshorisont är så mycket kortare än så.

Citat:
På vilket sätt har du "bevarat ditt värde" i Bitcoin? Har du prövat att växla in dina Bitcoin på Forex? För inte har du väl nåt värde förrän du växlat in - I VANLIGA VALUTOR!?!?
Ingen som köpt Bitcoin och hålt i mer än 3 år har gått back...någonsin. De som äger Bitcoin och har gjort det i mer än 2 år, ligger alla plus. På så sätt har de bevarat värde?

Bitcoins värdeproposition är dock inte att att redan nu vara den ultimata värdebevararen, då det saknas massa regleringar som behövs för att det riktigt stora kapitalet skall börja kunna flöda in. Tills det blir klarhet kring dessa, så kommer Bitcoin fortsätta vara voilatil då det fortfarande är många som använder den för att trade:a i. Men det är större del holders nu än någonsin, och vareftersom den andelen ökar jämtemot "traders" så kommer volatilieteten minska.

Men säg att vi är där om 5 år kanske? Då kommer dock priset gissningsvis vara mycket högre än dagens pris, så vill man vara med på resan uppåt så är kanske nu man skall investera.
Tror man däremot INTE på att Bitcoin mognat om 5 år, då gör man rätt i att hålla sig borta, eller kanske tom blanka Bitcoin.
Alla gör sin egna bedömning.

Citat:
Det är ju det som är så otroligt märkligt. Att värdet i Bitcoin uppstår inte förrän du växlar in i andra valutor. Eller hur gör du? Har du köpt ditt hus, din sommarstuga, dina möbler med Bitcoin? Du kan väl ge mig ett exempel på vad du handlat för dina VÄRDEFULLA bitcoin? Utan att ha behövt växla in dem först....
Varför i hela fridens namn skulle jag vilja byta mina Bitcoin till en sommarstuga om jag tror jag kan få 10 sommarstugor om 5 år?
Varför sälja något man tror kommer öka i värde?
Citera
2022-09-27, 10:17
Bannlyst
Citat:
Vad pratar du om? Marknaden är tillräckligt intresserade för att hålla priset över 20k. Bitcoin snittar 100-150% uppgång per år, utslaget över tid.
När hade Guldet eller Silvret sin högsta nivå senast? Hur ser deras prestanda ut jämfört med Bitcoin tycker du?
Jag försöker vara saklig, kan inte du också försöka?

Jag har förklarat för dig att Bitcoin har ett antal parametrar som gör den eftertraktad. Det räcker så.
Dess främsta syfte är värdebevaring vilket är vad som även driver värdet på tex fonder, obligationer, räntepapper, fastigheter, guld och andra råvaror och värdepapper.

Jag ser inte att Bitcoin kommer ruttna, så som jag definierar konceptet "ruttna". Men oavestt om vi börjar filosofera om ordets innebörd så är det ointressant om vi kommer fram till att den sista Bitcoinen "ruttnar" om 1 miljon år, eller 100 miljoner år. Min tidshorisont är så mycket kortare än så.

Ingen som köpt Bitcoin och hålt i mer än 3 år har gått back...någonsin. De som äger Bitcoin och har gjort det i mer än 2 år, ligger alla plus. På så sätt har de bevarat värde?

Bitcoins värdeproposition är dock inte att att redan nu vara den ultimata värdebevararen, då det saknas massa regleringar som behövs för att det riktigt stora kapitalet skall börja kunna flöda in. Tills det blir klarhet kring dessa, så kommer Bitcoin fortsätta vara voilatil då det fortfarande är många som använder den för att trade:a i. Men det är större del holders nu än någonsin, och vareftersom den andelen ökar jämtemot "traders" så kommer volatilieteten minska.

Men säg att vi är där om 5 år kanske? Då kommer dock priset gissningsvis vara mycket högre än dagens pris, så vill man vara med på resan uppåt så är kanske nu man skall investera.
Tror man däremot INTE på att Bitcoin mognat om 5 år, då gör man rätt i att hålla sig borta, eller kanske tom blanka Bitcoin.
Alla gör sin egna bedömning.

Varför i hela fridens namn skulle jag vilja byta mina Bitcoin till en sommarstuga om jag tror jag kan få 10 sommarstugor om 5 år?
Varför sälja något man tror kommer öka i värde?

Hela ditt inlägg vittnar ju om att du är körd. Men som du säger, "alla gör sin egna bedömning".

Edit: Jag frågade efter hur du tekniskt sett köper en sommarstuga med dina bitcoin.

Edit 2: Kommer Bitcoin att "mogna" om ca 5 år? Varför det? Hur då? Vad är det för fantastiskt som ska hända som inte redan har hänt? Finns det något hinder till att detta fantastiska som ska hända inom 5 år inte redan har hänt?

Eller beror det på att Bitcoin är en enda stor Scam?

Det finns pensionärer som har lagt hela sitt pensionskapital på nån obskyr site som visar hur deras kapital växer över tid. Men det innebär ju inte att det finns något "värde" bakom siffrorna. Kan du använda dina bitcoin till att köpa något av "värde" eller måste du växla in till en valuta först? Låter inte det lite omständigt?

Och fortarande: DET GÅR JU INTE ATT ANVÄNDA BITCOIN TILL NÅGONTING!
Citera
2022-09-27, 10:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hela ditt inlägg vittnar ju om att du är körd. Men som du säger, "alla gör sin egna bedömning".
Ja, det är en åsikt. Andra har en annan åsikt.

Citat:
Edit: Jag frågade efter hur du tekniskt sett köper en sommarstuga med dina bitcoin.
Jag tänkte att jag säljer mina Bitcoin först (om det inte är så att försäljaren föredrar Bitcoin som betalning).

Vidare så kommer det fler och fler tjänster som tillåter dig att betala med Bitcoin likt du betalar med ditt kort när du är utomlands.
Tex Strike. Eller som här.
Den dagen jag vill köpa något för Bitcoin så skall jag överväga dessa, beroende på vilka möjligheter som finns.

Vem vet, den dagen kanske är Bitcoin sk "legal tender" i Europa likt den är i några andra länder idag, och då är det ett allt mindre problem.

Citat:
Edit 2: Kommer Bitcoin att "mogna" om ca 5 år? Varför det? Hur då? Vad är det för fantastiskt som ska hända som inte redan har hänt? Finns det något hinder till att detta fantastiska som ska hända inom 5 år inte redan har hänt?
Får mig att tänka på denna meme.

Ja, jag hoppas och tror att Bitcoin kommer fortsätta mogna kommande 5 år, precis som den gjort föregående 13 år.
Med samma takt så kommer isf Bitcoin ha ätit upp guldets market cap och börjat naggat på stora delar av aktiemarknaden och fastighetsmarknaden som store of value.

Fler företag kommer göra som Tesla, Square, Microstrategy mfl och ha satt stora delar av sin treasury i Bitcoin. Förhoppningsvis även fler länder än idag.

Citat:
Det finns pensionärer som har lagt hela sitt pensionskapital på nån obskyr site som visar hur deras kapital växer över tid. Men det innebär ju inte att det finns något "värde" bakom siffrorna. Kan du använda dina bitcoin till att köpa något av "värde" eller måste du växla in till en valuta först? Låter inte det lite omständigt?
Se videoklippen jag hänvisade till ovanför.

Citat:
Och fortarande: DET GÅR JU INTE ATT ANVÄNDA BITCOIN TILL NÅGONTING!
Även om du förnekar att Bitcoin används som store of value av alla som använder det som store of value, så kan du fortfarande använda Bitcoin.

Nic "Stopp.Belägg" här på forumet har redogjort att han använder Bitcoin dagligen och han är inte ensam om det.
Om 5 år tror jag inte dessa personer kommer stå ut som undantag, utan att det kommer vara betydlig vanligare.

- - -

Den här överlägsna stilen du svänger dig med är ok om det är så att du är expert på området betalningslösningar och Bitcoin. Men det blir lite pajas om du faktiskt inte är påläst kring det du så självsäkert kritiserar.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-27 kl. 10:42.
Citera
2022-09-27, 11:21
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Med den logiken är inte platina värt något heller.

”Dööööh har du köpt möbler med platina? Nej? Då är fet värdelöst dööööh!”
Citera
2022-09-27, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Haha eller hur. "Vadå kan du inte köpa en pizza med ditt hus har det inget värde!!"
Citera
2022-09-27, 12:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Haha eller hur. "Vadå kan du inte köpa en pizza med ditt hus har det inget värde!!"
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Tröttsamt eller rent av fräckt med folk som kommer in på ett forum och låter meddela att något, vars market cap sakta men säkert vuxit från 0kr till 400 miljarder dollar under 13 års tid, inte har ett värde..

Liksom "wow, bäst jag springer och säljer innan alla andra får reda på detta som nick "Semipenis" på Flashback just avslöjat"...
Senast redigerad av Leaston 2022-09-27 kl. 12:31.
Citera
2022-09-27, 12:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tröttsamt eller rent av fräckt med folk som kommer in på ett forum och låter meddela att något, vars market cap sakta men säkert vuxit från 0kr till 400 miljarder dollar under 13 års tid, inte har ett värde..

Liksom "wow, bäst jag springer och säljer innan alla andra får reda på detta som nick "Semipenis" på Flashback just avslöjat"...
Folk som investerade i Enron trodde också att de köpte något av värde tills det visade sig att värdet var exakt 0 pga allt var en bluff. Det finns fler liknande exempel. Bara för att det finns ett pris idag betyder ingenting för diskussionen som ni för just nu.

Citat:
Nic "Stopp.Belägg" här på forumet har redogjort att han använder Bitcoin dagligen och han är inte ensam om det.
Fel, han köper saker för SEK/Euro men växlar in sina bitcoin via någon skum tjänst samtidigt som hans betalning sker.
Citera
2022-09-27, 12:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Folk som investerade i Enron trodde också att de köpte något av värde tills det visade sig att värdet var exakt 0 pga allt var en bluff. Det finns fler liknande exempel. Bara för att det finns ett pris idag betyder ingenting för diskussionen som ni för just nu.
Så vad försöker du säga, att allt som folk investerar i är bluff för att Enron var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in