Citat:
Ursprungligen postat av
saddam77
Hej,
Utan att ge mig in i massa ”vindlande” tankegångar och teorier kring SSRI i kombination med alkoholmissbruk så kan jag säga en sak som man kan vara uppmärksam på: Jag blev varse att när ångesten mildrades så blev det också mindre akut bakfylleångest. Då blev det enklare för mig att dricka. Men det är bara min egen erfarenhet. När jag tittar i backspegeln så är det den mest negativa effekten av SSRI för mig.
Ja, jag går dock fortfarande på SSRI (citalopram) och det har varit en absolut nödvändighet för min övriga ångestproblematik. Jag är extremt tacksam att såna preparat funnits tillhands. Men i kombination med alkoholmissbruk så finns en del att vara uppmärksam på.
Tack för svar! Jag ska vara försiktig i så fall.
Du känns som en sympatisk person och jag önskar dig all lycka till med din egen nykterhet. Mitt enda tips till dig är att du verkligen bestämmer dig för att det får vara nog med drickandet nu. Och då menar jag att du bestämmer dig fullt ut. Man kan inte sluta halvhjärtat, då ger man upp så fort en svacka uppstår.
Du måste ställa in dig på att det kan ta månader för belöningssystemet att ställa om, och det är synonymt med mycket lidande. Dvs. ett pris man får betala efter åratal av överkonsumtion. Vissa svackor har varit rätt brutala för min egen del med ångest och en massa annat, så för mig blev det helt avgörande att förankra beslutet i en djup andlig övertygelse. Endast avhållsamhet är inte tillräckligt för många av oss (det är dock upp till var och en hur man gör med den saken). För mig funkade tolvstegsprogrammet bäst.