2022-09-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Kan vara postakut abstinens som också kan komma mellan 3-6 månader efter att man slutat och vissa påstår upp till ett år efter att man slutat! Dippen kan ju bero på mängder av saker men vädret och årstiden påverkar nog en del. Kämpa på så kommer det här försvinna inom kort med största sannolikhet. Vi är många som slåss mot drogen och helvetet! Men det är vi själva som till sist bestämmer! Och vi kommer vinna förr eller senare!
Tack för svar, kanske är det något sådant som drabbat mig. Kom ganska plötsligt och utan förvarning. Men förmodligen är det väl den "vanliga" höstdepressionen som jag helt enkelt enkelt känner av på ett annat sätt nu som nykter.

Tack detsamma! Yes, vi kämpar på
Citera
2022-09-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack för svar, kanske är det något sådant som drabbat mig. Kom ganska plötsligt och utan förvarning. Men förmodligen är det väl den "vanliga" höstdepressionen som jag helt enkelt enkelt känner av på ett annat sätt nu som nykter.

Tack detsamma! Yes, vi kämpar på
Jo, super man bort all depression på hösten så får man nog sig en smocka mentalt när man för en gångs skull är nykter när hösten kommer
Citera
2022-09-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Nu är jag här. Återigen.
Vid ståndpunkten då jag bara är så less på den här skiten.

Varför dricker jag egentligen?
Jag vet inte ens själv. Det har bara blivit något som jag gör..
Varje helg sedan jag fyllde 18 år. Och efter tillträdet till Systembolaget har det givetvis blivit ännu mer.
Jag brukar säga att det är pga att jag tycker vardagen är så jävla trist och att berusa min sinnesstämning är något jag gärna gör, vilket är helt sant.

Men jag orkar inte ha det såhär.
För tillfället är jag arbetslös, dricker minst 4-5 dagar på en vecka.
Jag har ingen inkomst framöver, varken från a-kassa eller något annat, och det är ju jättebra när hälften utav dom pengar jag hade har gått till sprit.

Vad jag inte har tänkt på under åren som har flytit förbi är att alkoholets rus har totalt förändras mot vad det har varit. Från en början att vara skönt, roligt och rogivande till att bara vara en annorlunda känsla mot att vara nykter.

I början kunde jag dricka 2 folköl innan jag ut på krogen, men här sitter jag nu och har snart dragit i mig en sjuttiofemma vodka utan att känna märkbart av det.. I min ensamhet.

Jag har för tillfället vänt på dygnet helt och hållet, vaknade kl 22 idag.
Jag har tappat kontakten med min dotter och hennes mamma, pga att hon tycker att jag måste ordna upp mitt liv innan jag kan fortsätta vara pappa, vilket hon har helt jävla rätt i.

Och även om jag tycker om att festa och att ha kul med polare (naturligtvis innefattar allt sådant alkohol) så inser jag att det går fan inte att hålla på såhär. Jag mår så förbannat dåligt när jag vaknar, och det beror oftast inte på bakfyllehuvudvärk eller något annat, utan bara att jag känner mig så jävla tom och värdelös. Att jag är deprimerad i vanliga fall hjälper ju knappast till.

Jag har tänkt såhär många gånger förut, men det har alltid slutat med att någon dag efter att man har slutat må skit efter helgens överdrivna konsumtion utav alkohol, så blir man sugen på en öl eller två, vilket oftast resulterar i att allting tar slut i kylskåpet, och sedan så kommer man inte upp till jobbet eller blir sen till någon avtalad tid/sover bort hela dagen.

Jag behöver intala mig själv att detta är för mitt eget bästa, då jag hela tiden lyckas fumla bort den idén med någon simpel ursäkt. Precis som med min rökning och snusning men det får bli ett senare problem.

Jag har iallafall bestämt mig för att hålla mig nykter i ett X antal veckor/månader framöver, först och främst för att visa att jag kan och för att spara pengar, rädda min kropp och rädda mitt förhållande med min dotter.
Jag skulle inte klara av att supa bort halva hennes uppväxt och sedan plötsligt bli en pappa om 10 år eller dylikt.

Jag har en del teorier på vad jag skall göra under tiden, och som förmodligen skall hjälpa mig hålla mig på fötter.

1. Skaffa jobb.
2. Skaffa körkort.
3. Börja träna. (Har alltid haft ambitionerna att träna och må bra, vilket jag gjorde tidigare. Vill gärna ta upp det igen.)
4. Sluta slösa pengar på alkohol och köpa saker till min dotter istället.

Om denna tråd inte ligger på rätt plats så får den givetvis flyttas.
Jag vill tro att det är fler som känner likadant, och ni är givetvis välkomna att skriva av er och berätta vad och hur ni tänker.
Och själv så vill jag ha tråden som ett slags note-to-self, att titta tillbaka på när jag känner att suget kommer tillbaka. För jag vill lyckas med detta.

Har ni några frågor, så är det bara att skriva.
Pepptalk och motiveringar är givetvis välkomnat.

Och om jag tar upp denna fråga med min psykolog, som förmodligen inte är så helt på den ljusa sidan med att jag har det såhär, skulle man få någon lätt ångestdämpande såsom Atarax eller liknande?

Jag kommer givetvis att uppdatera denna tråd och berätta hur det går osv.
/A
// börja motionera 1 . Gång 2.springa/ jogga ca 2 .5 km sedan när du kommit information blir allt lättare för du får nya visioner när du fått jogging giftet i dig samt folk kommer se på dig som en joggare istället för en alkohol människa bra för ditt själv förtroende när du kan diskutera km tider med andra än bara prata alkohol som bara är destruktivt för dig ta kontakt med LP pingstkyrkan AA eller vad du vill valfritt lycka till. 😀
Citera
2022-09-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melda
Läste i ett av dina tidigare inlägg att du äter SSRI mot grundläggande ångestproblematik och för att hålla dig nykter, har du fortsatt med det och hur skulle du säga att det har fungerat långsiktigt?

Jag är själv helt nykter sedan 1 år tillbaka, men ska börja äta SSRI nu mot ångest som jag inte kunnat få bukt med. Jag har testat allt man kan tänka sig och vill verkligen inte börja självmedicinera igen.

Kämpa på!

Hej,

Utan att ge mig in i massa ”vindlande” tankegångar och teorier kring SSRI i kombination med alkoholmissbruk så kan jag säga en sak som man kan vara uppmärksam på: Jag blev varse att när ångesten mildrades så blev det också mindre akut bakfylleångest. Då blev det enklare för mig att dricka. Men det är bara min egen erfarenhet. När jag tittar i backspegeln så är det den mest negativa effekten av SSRI för mig.
Ja, jag går dock fortfarande på SSRI (citalopram) och det har varit en absolut nödvändighet för min övriga ångestproblematik. Jag är extremt tacksam att såna preparat funnits tillhands. Men i kombination med alkoholmissbruk så finns en del att vara uppmärksam på.
Citera
2022-09-26, 16:22
Medlem
Citat:
Galet vad det där var likt något jag själv hade kunnat skriva! Det tråkiga är ju att många som man är "beroende av (dvs läkare t ex) ser alkoholismen som problemet och inte som ett symptom på det reella problemet! Svårt att inte sluta självmedicinera då även om man spelar upp hela filmen. Men hjärnan försöker ju lura en och ofta spelar man bara upp de positiva sakerna och sen tar man ett dåligt beslut.

Att acceptera det är oftast svårt när man vet hur det kunde varit. Men du har nog rätt i det du skriver!

Ta hand om dig!

Kul att du känner igen dig. Skönt att veta att det finns flera av ”min sort”.

Det akuta problemet är givetvis att man super bort möjligheter, relationer och sin hälsa…men orsaken till att man gör det är nog ganska ”dyr” att behandla för vården. Det måste nog finnas en ordentlig drivkraft och vilja hos individen själv att på djupet kunna få ordning det som är grunden till problematiken.
Citera
2022-09-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Kul att du känner igen dig. Skönt att veta att det finns flera av ”min sort”.

Det akuta problemet är givetvis att man super bort möjligheter, relationer och sin hälsa…men orsaken till att man gör det är nog ganska ”dyr” att behandla för vården. Det måste nog finnas en ordentlig drivkraft och vilja hos individen själv att på djupet kunna få ordning det som är grunden till problematiken.
Ja, men även om den viljan och drivkraften finns så är det svårt att vara helt säker på vad grundproblematiken är. Inte ens en neuropsykologisk utredning är ju säker på att det ger några svar och ger det några svar kan de ju också vara fel. Allt beror väl på dagsformen den dagen.

Ja, alkoholen ställer till det med mycket. Jag har väl haft relativt få negativa konsekvenser även om de så klart finns. Kanske minimerar jag det hela också och det är värre än jag tror/vill acceptera.

Ja, missbruk och beroende kostar samhället enorma summor varje år. Men det är ju något som är fel någonstans när människor behöver droger i livet.
Citera
2022-09-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ja, men även om den viljan och drivkraften finns så är det svårt att vara helt säker på vad grundproblematiken är. Inte ens en neuropsykologisk utredning är ju säker på att det ger några svar och ger det några svar kan de ju också vara fel. Allt beror väl på dagsformen den dagen.

Ja, alkoholen ställer till det med mycket. Jag har väl haft relativt få negativa konsekvenser även om de så klart finns. Kanske minimerar jag det hela också och det är värre än jag tror/vill acceptera.

Ja, missbruk och beroende kostar samhället enorma summor varje år. Men det är ju något som är fel någonstans när människor behöver droger i livet.

Sant. Man ska nog akta sig för att tro att det finns klara och individuella orsaker som kan förklara allt. Människan har ju tagit droger sen tidernas begynnelse, så det verkar finnas något ”naturligt” med det. Sen blir ju vissa missbrukare och så var det antagligen redan på stenåldern.
Citera
2022-09-26, 16:55
Medlem
Citat:
Sant. Man ska nog akta sig för att tro att det finns klara och individuella orsaker som kan förklara allt. Människan har ju tagit droger sen tidernas begynnelse, så det verkar finnas något ”naturligt” med det. Sen blir ju vissa missbrukare och så var det antagligen redan på stenåldern.
Hade varit intressant att veta hur det såg ut förr i tiden med missbruk/beroende. Vi får då ta hänsyn till hur tillgången var dessutom så vi kan inte bara titta på den totala procenten som drack för mycket eller vad man nu drogade ner sig med.

Men även djur verkar ju söka någon form av rus vilket gör det än mer intressant att fundera på. T ex de som äter jäst frukt. Men det finns även djur i havet som äter giftiga saker som en slags drog. Minns inte vilka och vad de åt men var något naturprogram jag såg. Finns säkert än fler exempel på detta! Även djurförsök visar ju på hur t ex råttor drogar sig när vi ger de något som triggar deras belöningssystem!

Jag ska bli kvitt allt bruk och missbruk på sikt åtminstone! Viktigaste är alkoholen som jag har noll kontroll på!
Citera
2022-09-26, 17:44
Medlem
Druckit massa sprit igen. Dricker cider nu för att inte få så stora abstinensbesvär
Citera
2022-09-26, 18:11
Medlem
Citat:
Hej,

Utan att ge mig in i massa ”vindlande” tankegångar och teorier kring SSRI i kombination med alkoholmissbruk så kan jag säga en sak som man kan vara uppmärksam på: Jag blev varse att när ångesten mildrades så blev det också mindre akut bakfylleångest. Då blev det enklare för mig att dricka. Men det är bara min egen erfarenhet. När jag tittar i backspegeln så är det den mest negativa effekten av SSRI för mig.
Ja, jag går dock fortfarande på SSRI (citalopram) och det har varit en absolut nödvändighet för min övriga ångestproblematik. Jag är extremt tacksam att såna preparat funnits tillhands. Men i kombination med alkoholmissbruk så finns en del att vara uppmärksam på.

Tack för svar! Jag ska vara försiktig i så fall.

Du känns som en sympatisk person och jag önskar dig all lycka till med din egen nykterhet. Mitt enda tips till dig är att du verkligen bestämmer dig för att det får vara nog med drickandet nu. Och då menar jag att du bestämmer dig fullt ut. Man kan inte sluta halvhjärtat, då ger man upp så fort en svacka uppstår.

Du måste ställa in dig på att det kan ta månader för belöningssystemet att ställa om, och det är synonymt med mycket lidande. Dvs. ett pris man får betala efter åratal av överkonsumtion. Vissa svackor har varit rätt brutala för min egen del med ångest och en massa annat, så för mig blev det helt avgörande att förankra beslutet i en djup andlig övertygelse. Endast avhållsamhet är inte tillräckligt för många av oss (det är dock upp till var och en hur man gör med den saken). För mig funkade tolvstegsprogrammet bäst.
Senast redigerad av Melda 2022-09-26 kl. 18:16.
Citera
2022-09-26, 18:19
Medlem
Citat:
Hade varit intressant att veta hur det såg ut förr i tiden med missbruk/beroende. Vi får då ta hänsyn till hur tillgången var dessutom så vi kan inte bara titta på den totala procenten som drack för mycket eller vad man nu drogade ner sig med.

Men även djur verkar ju söka någon form av rus vilket gör det än mer intressant att fundera på. T ex de som äter jäst frukt. Men det finns även djur i havet som äter giftiga saker som en slags drog. Minns inte vilka och vad de åt men var något naturprogram jag såg. Finns säkert än fler exempel på detta! Även djurförsök visar ju på hur t ex råttor drogar sig när vi ger de något som triggar deras belöningssystem!

Jag ska bli kvitt allt bruk och missbruk på sikt åtminstone! Viktigaste är alkoholen som jag har noll kontroll på!

Jag önskar dig all lycka.

En grej som du kan kolla upp (om du inte redan gjort det) och som jag tyckte lät sund är hur alkoholterapin förändrats i USA. Där har man gått från att se alkoholisten som ”problemet” och istället börjar man fokusera på hur potent drogen i sig faktiskt är. Där blir en del av rehabiliteringen att flytta problematiken från personen till själva drogen. Man problematiserar själva drogen och lär sig om den istället för att prata om ”brist på karaktär/vilja” eller försöka se allt ur ett psykodynamiskt perspektiv etc. Se ”the Sinclair method”
Citera
2022-09-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Druckit massa sprit igen. Dricker cider nu för att inte få så stora abstinensbesvär
Lägg ner spriten först och främst. Slår ju på galet snabbt och man tappar kontrollen snabbare och det blir på så vis lite värre avtändningar. Ja, trappa ner lite lugnt så du slipper de värsta abstinensbesvären. Du fixar detta! Upp på hästen igen bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in