Citat:
Även om du inte svarade mig så vill jag ändå kommentera lite. tror du har rätt i det sista att det är ofta svårt att fixa det själv. Själv är jag troende men det är heller ingen quick fix och det finns flera kristna som lider av missbruk/beroende. Men jag är säker på att vinna kampen med Jesus hjälp. Det finns andra som gjort det. Brukar nämna Sebastian Stakset. Varit på många AA men tror inte det är där jag kommer vinna kampen även om det var många trevliga människor där och det kunde vara skönt att spy av sig galla. Men en högre makt (andlighet, gruppen, Gud eller vad man nu hittar) är ofta en bra hjälp på vägen.Tack för svar! Jag ska vara försiktig i så fall.
Du känns som en sympatisk person och jag önskar dig all lycka till med din egen nykterhet. Mitt enda tips till dig är att du verkligen bestämmer dig för att det får vara nog med drickandet nu. Och då menar jag att du bestämmer dig fullt ut. Man kan inte sluta halvhjärtat, då ger man upp så fort en svacka uppstår.
Du måste ställa in dig på att det kan ta månader för belöningssystemet att ställa om, och det är synonymt med mycket lidande. Dvs. ett pris man får betala efter åratal av överkonsumtion. Vissa svackor har varit rätt brutala för min egen del med ångest och en massa annat, så för mig blev det helt avgörande att förankra beslutet i en djup andlig övertygelse. Endast avhållsamhet är inte tillräckligt för många av oss (det är dock upp till var och en hur man gör med den saken). För mig funkade tolvstegsprogrammet bäst.
Du känns som en sympatisk person och jag önskar dig all lycka till med din egen nykterhet. Mitt enda tips till dig är att du verkligen bestämmer dig för att det får vara nog med drickandet nu. Och då menar jag att du bestämmer dig fullt ut. Man kan inte sluta halvhjärtat, då ger man upp så fort en svacka uppstår.
Du måste ställa in dig på att det kan ta månader för belöningssystemet att ställa om, och det är synonymt med mycket lidande. Dvs. ett pris man får betala efter åratal av överkonsumtion. Vissa svackor har varit rätt brutala för min egen del med ångest och en massa annat, så för mig blev det helt avgörande att förankra beslutet i en djup andlig övertygelse. Endast avhållsamhet är inte tillräckligt för många av oss (det är dock upp till var och en hur man gör med den saken). För mig funkade tolvstegsprogrammet bäst.
Alla har vi vår egna väg till ett nyktert liv. Statistiskt är det ofta dystra siffror oavsett vilken metod man väljer. Men återfall sägs vara en del i processen att bli nykter, om det stämmer vågar jag inte svära på dock!