Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Sant iofs, men det var efter mannen kommit en bit in gränden som han vände sig om. Det jag ville belysa var att hon i sitt första förhör inte sett mannen på nära håll och att hon därmed med all sannolikhet inte kunnat se några bulliga kindknotor, eller som hon själv sa enligt förhöret, i övrigt lade hon inte märke till några detaljer i utseende (förutom håret).
Att hon inte såg vapnet och att mannen hölstrade fast hon vände sig om direkt efter skotten, är ett starkt indicium på att hon hade fokus på OP som ramlade. Eftersom hon uppfattade det som att smällarna inte kom från nära håll och att hon inte såg nåt vapen kan hon omöjligt på direkten fattat att någon person i närheten skjutit OP. Hon hade därför inte skärpt uppmärksamhet på för henne just då ovidkommande detaljer.
Jag kan tyvärr inte se någon som helst styrka i hennes vittnesmål när det gäller hur mördaren såg ut i ansiktet. Dessutom så är jag helt övertygad om att den mörkblåa täckjackan hon beskrev satt på AB. Det vimlade inte av mordplatsvittnen som beskrev en mörkblå täckjacka som gick en bit nedanför midjan om man säger så. Det gäller att få bitarna att gå ihop. Man kan helt enkelt inte trolla bort alla som talar om ett knälångt rockliknande plagg. Mörkblå täckjacka en bit nedanför midjan ska bort, det är en felade länk. Case closed.
Hon säger inte att hon inte ser mördaren när han är precis intill.
Trolla bort mörk rock? De ser ju mördaren i det starka motljuset på 10-30 m avstånd ute från Sveavägen. Som sagt, siluetten av en blå jacka som slutar mellan knä och en bit nedanför midjan är identisk med siluetten av en mörk rock.
Nu hade AB en midjelång jacka. Det beskriver inte LP.
Och Tensonmannen har inte heller midjelång jacka.
Sen tycker jag ju det är konstigt hur lätt du bortser från att mannen Mårten ser är en dubbelgångare klädmässigt till en SE i blå jacka. Tex den blå jacka Henry beskriver.
Vem ser att mannen hölstrar? Ingen.
Själv är jag ganska säker att GM såg Palme vid Grand vid 21. Att han dök upp igen utanför och iakttogs av Mårten. Han följde efter och sköt Palme. Mördaren hade blå jacka, glasögon och en kepsliknande huvudbonad. Mördaren var sannolikt inte Stig Engström.