Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
RAF tog på sig det på telefon till svenska ambassaden i Tyskland ca tre timmar efter dådet. Då fanns inte internet och mobiler var något sällsynt som satt monterade i bilar.
RAF kan hålla tyst.

Nej Säpo var inte inblandade i MOP.

Känner igen din sort sedan tidigare i tråden. Desperat var ordet sa Bill.

Att någon ringer till någon och påstår sig vara RAF betyder inte att de tagit på sig det.

Det finns hemliga signaler som måste till.

Vi vet att Italienska högerextremister skickade meddelanden om att det var Röda brigaderna.

Vi vet att folk ringt in tips att det var Sydafrika.

Vi vet att det från Mossads sida spreds en desinformation att en PLO man mördat Palme men de föll på att han bevisligen inte ens befann sig i Sverige.

PKK sades via det sk bröllopssamtalet ha diskuterat mordet.

ALLT DETTA ÄR BAKOM OSS.

DET enda med substans som återstår handlar om polisspabare och hemliga tjänster. Exakt vem som gjorde vad är inte utrett men fullt lösbart.
Citera
2021-11-03, 11:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Eive är intressant. Om man känner till hans böcker och läser det som finns i medierna kring honom så är han allt annat än en vänsterextremist. Han är förvisso en slags rebell, men en högerpolitisk rebell, som t ex inte gillar att betala skatt.

Det är underligt att han skriver boken om Palmemordet på engelska tre år efter mordet. Vad jag vet har han aldrig visat något intresse för palmemordet i något annat sammanhang. Det finns vissa rykten att han hade en engelsk medförfattare från engelska säkerhetstjänsten, men det är väl inte bevisat?

Jag har en känsla av att han jobbade för någon underrättelsetjänst eller närliggande verksamhet. Men jag har inte sett något konkret bevis för att han skulle varit det, så det förblir en känsla.

Frågor om Eive Tungstedt är relevanta och alldeles för sällan ställda både hos PU och här i tråden. Vet ej vem/vilka som var ETs sponsorer. Vad som står klart är att ET hade väldigt god insyn i mordet på den Irakiske agenten Majid Hussein, kallades hos
Saddam Husseins hejdukar ”Operation avlägsna tumören”. Uppgifter med bl a namn på Bagdads agenter i sverige kunde han inte fått utan källor med extremt bra insyn i utredningen om mordet på MH.

I praktiken är det UD och SÄPO som hade den kunskapen om MH-fallet. Mats Ekman funderar i boken "på uppdrag i Bagdad" om UD ligger bakom. För mig är inte motivet med en sådan aktion helt tydlig. Pekandet på Irakisk mordisk verksamhet skulle kunna tyda på att Iran låg bakom. ET själv sade att han fick pengarna via UD , 70 000 kronor i förskott och lika mycket när boken var klar. Med tanke på den oömma behandling som ET fick under sina fängelsevistelser ter sig inte SÄPO som en naturlig sponsor till författaren. Även om det visade sig att ET ändå sedan Kröcheraffären hade en kontakt på SÄPO,

Den av SH mördade irakiske journalisten Farzad Basoft kastade fram tanken att Israel låg bakom. Tanken har en viss logik då det för Tel Aviv var perfekt att mellanösterns två starkaste islamiska militärmakter krossade varandra, att Mossad tog alla chanser att känga dessa länder kan man vara säker på. Där sägs också att ET skulle haft en brittisk medförfattare vars namn inte blev offentligt. Kopplingen till Tel Aviv är dock inte bekräftad, man får ha i bakhuvudet att Mossad är arabers och allsköns vänsterfolks favoritskurk till allt jävligt i världen inkl romarrikets fall

https://www.pressyltaredux.com/2011/10/farzad-basoft-igen/

Dimmorna runt ETs bok "Death of a Statesman" ter sig nästan lika täta som de som omger MOP. Faktum är dock att precis innan MOP var Bofors inblandade i ett försök att smuggla haubits77 till Iran, vilket var känt i Bagdad. Iraks Tariq Aziz kunde informera handelsministern Mats Hellström när han besökte Bagdad.

Olof Palmes nära medarbetare Jan Eliasson kunde berätta om att hans chef ibland var oförsiktig när han pratade om känsliga frågor ang medlaruppdraget i kriget mellan Iran och Irak. Ett krig där Irak i februari 1986 var pressat efter en Iransk offensiv.

Trots att spion åklagaren KG Svensson och KK1 kommissarien Inge Reneborg mycket väl visste om att irakiska ambassaden var inblandad i mordet på MH skrev duon på ett dokument där de fritog Irak från misstankar för delaktighet i mordet. Båda två är centrala pjäser i MOP-spelet i början av PU och båda visar här upp god följsamhet när någon uppifrån visar vilken väg vinden blåser. Frågan är om OP själv initierat handlingen för att underlätta sitt medlaruppdrag. "Fribrevet" gick till Iraks nye ambassadör, allas vår Bagdad-Bob, som hade klagat över att Aftonbladet i början av januari helt riktigt pekat på Iraks skuld i mordet på sin tidigare agent.

Ayid Walid är en annan irakier som nämnts runt MOP. Hans avresa från Hotel Stockholm Plazas garage på smala Gränd 2326 mordkvällen väckte snabbt PUs intresse. Det kunde också visas att han hade en militär koppling, men avlyssning visade på att det mesta tydde på att han återhämtade sig från en krigsskada med intensivt horknullande med klientel från närliggande Malmskillnadsgatan.

Eive Tungstedt tog sina hemligheter med sig i graven, han avled 2009.
Citera
2021-11-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppgiften att Christer Grankvist skulle meddelat Tore Forsberg på embassy club en halvtimme efter MOP var det som fick mig att studsa till när jag läste artikeln i kvartal . Hans förehavanden i MOP har intresserat mig i över ett decennium . Tyvärr avled han 2010 så någon tid att tala med honom gavs inte under den tidsperioden .

Kopplingen mellan Tore Forsberg och Ulf Lingärde är helt klart spännande . Den typen av personkoppling som kan skapa dolda lojaliteter, även om UL var en liten parvel när TF gav sig ut i vida världen som sjöman. En liknande något långsökt koppling finns mellan CG och Dan Klöverskjölds blivande hustru. De bodde i samma hus i Vasastaden 1970, låt vara på olika adresser . Onekligen ett långskott men bra att ha i bakhuvudet när det gäller att hitta kopplingar mellan nyckelspelare runt MOP.

Lars-Erik Nilsson är en veteran från SÅ-gruppen och han finns med bland dom som grep Hans Melin. Har för mig länge varit en av kandidaterna som SÅ-mannen i Sten Anderssons trio så det är spännande hur han dyker i operation Cosi fan tutte. Att han liksom andra medlemmar var erkännt skickliga operatörer på fältet kan vara förklaringen. Skulle tippa att LEN finns med i förhören om buggningarna men att han är dold under kodad beteckning.

Uppgifterna om och från Rose är omtumlande och kan absolut inte avfärdas. Hittills saknas dock bekräftelser från andra källor . Precis som i andra förhör kan uppgifter friseras även i polisiära förhör. Det skulle vara oerhört intressant att veta vilka CG cruisade med på Östermalm mordkvällen för att utröna vart han var vid tiden för dådet. En annan mordkvälls volontär vars rörelser återstår att kartlägga är Per-Ola Karlsson och han är fortfarande i livet.

Du får gärna berätta vilket namn Dan Klöfverskjölds hustru hade som ogift och om hon behållit sitt efternamn. Jag började intressera mig för DK när jag upptäckte inlägget på Gunnar Walls blogg från 2012 vars utgångspunkt var Lars-Kristian Berghs inlägg på sin egen blogg där han skriver:

"Nu är det lite speciellt för mig, eftersom jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före."

Ihärdiga personer i tråden bedrev detektivarbete och lyckades komma fram till att polisen i fråga var Klöfverskjöld. På fotona kunde jag se att han bar åtminstone en signetring som förde tankarna i första hand till någon frimurarloge och i andra hand till det adliga namn han bär då det i de sammanhangen också används signetringar. Bakgrunden till att just det för mig var intressant är en lång historia som det inte är passande att dra just nu och här. Jag kanske får anledning att återkomma till det.

Förhören med honom och L-K Bergh var bland de första jag begärde ut och det visade sig mycket riktigt att han var medlem i en frimurarorden närmare bestämt Neptuni Orden och att han var närvarande vid ordens 200-års jubileum 2012, där också L-K Bergh var närvarande.
Bergh konstaterade att Klöfverskjöld gjort en smått sensationell stigning i ordens grader, särskilt med tanke på att han under lång tid varit bosatt i Australien och inte bevistat särskilt många möten.

Mitt intryck av LK-Bergh är att han möjligen har en lite dramatisk ådra men att han är rak och ärlig. Av den intervju som gjordes av om det var AB eller Expressen samt förhören framstår Klöfverskjöld som en ryggradslös tillgjord fjant. Jag hittar inga bättre ord. Det känns som det är en person som inte skulle initiera något men mycket väl skulle kunna bli indragen. Men det är förstås bara min gissning.

För att gå tillbaks till inlägget på Walls blogg gör Bergh i det sammanhanget ett uttalande som han inte gjort någon annanstans vad jag vet.

”Alla detaljer även med polisnamn finns på säker plats och kommer att publiceras. När och hur vill jag inte kommentera”.

Den som lever får se.
Senast redigerad av cherryfive 2021-11-03 kl. 11:31.
Citera
2021-11-03, 11:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kan det vara så att det faktiskt var Rose som ringde till Frånsett fast han döljer det bakom Barbro om att inte fabulerar hela storyn.

Det kan ju inte vara ytterligare en grupp utöver flera knarkspaningar, ryssrotelns operatio, ryssgotelns överrocks spaning?

Ingen har sett den andre. Ingen vet något.

Så beskrev olle Barbros grupp:

FOLK UTE I ANNAT UPPDRAG oskyldiga till mordet men hade möjligen iakttagelser som Olle kunde förmedla mot åtalsfrihet.

SPANARE INTE TRÄNADE FÖR VÅLD SOM Leon/Lennart.

Varför oron från Barbro. Var det ett budskap att hålla locket på annars skulle man smetas från den andra fraktionen som först via H tog kontroll?

Ser man inte hur bitarna börjar falla på plats.

Njae, för mig är det fortfarande många bitar i luften, men en och annan av dom börjar få tydligare konturer. Allt mer tyder på att det ör ett flertal grupper i verksamhet mordnatten och kanske med olika syften . Vid tiden för MOP var Joel Haukka igång och övervakade Anders Larsson för IB och enligt vad vissa källor hävdar KGBs räkning.

Att ryssroteln med Tore Forsberg , Lars-Erik Nilssonoch Rose är igång får anses klarlagt. Detta faktum gör det troligt att KGB alt GRU har någon form av kontraövervakning igång, vilket dock återstår att få bekräftat. Olle Frånstedt sitter på Malacka och de uppgifter han får och tolkar blir andrahandsuppgifter. Med sin grundinställning blir han lämplig för den som vill plantera desinformation diskret.

Just hur Hans Holmer får kontrollen över PU är en nyckelfråga. Den kommer otvivelaktigt från Ingvar Carlsson och kretsen runt honom. Det är därifrån Harald Fälth har makten att avvisa Holger Romanders försiktiga propå att få leda spaningarna efter statsministerns mördare.
Som svensk polis är uppbyggd hade det varit rimligt att RPS lett PU då det i ett statsministermord är rimligt att SÄPO, Rikskrim och KK1 måste samordnas för effektiva spaningar. Även i kontakter med U-tjänst , militär och UD är RPS en naturligare samtalspartner än Stockholms länspolismästare.

En bit är idag helt bortplockad ur MOP-pusslet. Den är från Rotebro och heter Christer Pettersson. Idag är det knäpptyst i det ämnet från alla viktigpettrar som ”visste” att han var skyldig till MOP. Att knappt en enda av dom har haft anständigheten att medge sitt misstag talar för vilken människotyp vi har att göra med här.
Citera
2021-11-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jag tror inte heller att det var RAF, men vem satt uppe på natten och kunde hitta telefonnummer till 4 ambassadtjänstemän och ringa upp dem inom 3 timmar?

Det jag tycker är märkligast är att någon fick tag i de telefonnumren med så kort varsel. Det fanns ju inte Internet då och kan inte varit hur lätt som helst att hitta de numren? Det känns nästan mer troligt att någon var förberedd på att ringa de numren och att lägga skulden på RAF.

Syftet med det? Att sabotera/försvåra/förhala mordutredningen.

Den som var förberedd på att ringa dessa samtal höll sig inte till telefonkatalogen...de här samtalen kanske kom från någon ambassad i Stockholm...
Insider information.
Syfte , ja det du är inne på sabotera ,försvåra och förhala.

Men RAF fick sola sig i glansen en stund.
Kan inte så mycket om denna terror organisation men har en känsla av att de var rejält försvagade-86.
De försvann mer eller mindre efter murens fall- 91.
Citera
2021-11-03, 11:51
Medlem
I Palmemordspodden med så intervjuar man Bo G Andersson, han berättar att han märkte att man efter ett tag ökat maskeringen på dokumenten.
När han frågade om detta fick han följande motivering.
Man ville undvika pusselläggande, man vill alltså lämna ut dokument men man vill inte att folk ska kunna begripa så mycket av dokumenten.
(" Men polisen kanske inte är så duktiga på lägga pussel")

"Bo G Andersson är tillbaka i podden, och pratar bland annat om samarbetet mellan Ann-Marie Åsheden (DN) och Hans Holmér. Vi nystar också i uttalandet om att "Sverige [ska] skakas i sina grundvalar" om sanningen om mordet kommer fram. Dessutom får vi reda på varför sekretessen kring dokumenten skärptes hösten 2020."

https://www.radio-sveriges.se/podcasts/palmemordet
Citera
2021-11-03, 12:35
Medlem
Kommentar på Gunnar Walls blogg angående Christer Grankvist.
( Jag kan inte avgöra sanningshalten)

" Laggargunnar"

"Rose minns att de räknat ut att skotten måste ha fallit när de är på väg mellan Café Opera och Embassy, alltså någonstans mellan Kungsträdgården och Humlegården. När de är inne på Embassy får plötsligt Tore en hand på sin axel och går iväg för att prata med en man som Rose tror är […]. Detta säger Rose sker före midnatt. Tore kommer tillbaka vit i ansiktet och berättar att Olof Palme är skjuten.

Och detta stämmer också bra med uppgift enligt Tore F, att de fick veta vid midnatt av Christer G att Olof Palme var skjuten.

Christer G’s tidsuppgift, kl. 00:20, förtjänar inte tilltro, han var nog mer i tjänst än han vill erkänna för Juristkommissionen. Observera att Juristkommissionen inte höll förhör utan det var samtal, och Säpo-personerna kunde ljuga eller undanhålla sanningen, att berätta hela sanningen för dem var väl nästan tjänstefel.
Hur kunde Christer G veta att Tore F var på Embassy, jag tror att Christer snarare hörde till spaningsgruppen.?"

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/29/hemlig-sapo-operation-under-mordnatten-avslojad-efter-35-ar/#comment-29380
Citera
2021-11-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Du får gärna berätta vilket namn Dan Klöfverskjölds hustru hade som ogift och om hon behållit sitt efternamn. Jag började intressera mig för DK när jag upptäckte inlägget på Gunnar Walls blogg från 2012 vars utgångspunkt var Lars-Kristian Berghs inlägg på sin egen blogg där han skriver:

"Nu är det lite speciellt för mig, eftersom jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före."

Ihärdiga personer i tråden bedrev detektivarbete och lyckades komma fram till att polisen i fråga var Klöfverskjöld. På fotona kunde jag se att han bar åtminstone en signetring som förde tankarna i första hand till någon frimurarloge och i andra hand till det adliga namn han bär då det i de sammanhangen också används signetringar. Bakgrunden till att just det för mig var intressant är en lång historia som det inte är passande att dra just nu och här. Jag kanske får anledning att återkomma till det.

Förhören med honom och L-K Bergh var bland de första jag begärde ut och det visade sig mycket riktigt att han var medlem i en frimurarorden närmare bestämt Neptuni Orden och att han var närvarande vid ordens 200-års jubileum 2012, där också L-K Bergh var närvarande.
Bergh konstaterade att Klöfverskjöld gjort en smått sensationell stigning i ordens grader, särskilt med tanke på att han under lång tid varit bosatt i Australien och inte bevistat särskilt många möten.

Mitt intryck av LK-Bergh är att han möjligen har en lite dramatisk ådra men att han är rak och ärlig. Av den intervju som gjordes av om det var AB eller Expressen samt förhören framstår Klöfverskjöld som en ryggradslös tillgjord fjant. Jag hittar inga bättre ord. Det känns som det är en person som inte skulle initiera något men mycket väl skulle kunna bli indragen. Men det är förstås bara min gissning.

För att gå tillbaks till inlägget på Walls blogg gör Bergh i det sammanhanget ett uttalande som han inte gjort någon annanstans vad jag vet.

”Alla detaljer även med polisnamn finns på säker plats och kommer att publiceras. När och hur vill jag inte kommentera”.

Den som lever får se.

Jag får svara på mitt eget inlägg då jag inte längre kunde redigera. Frågan om Klöfverskjölds hustrus namn borde jag inte ha ställt i tråden. Jag vill förtydliga att det inte finns någon som helst information om henne i de förhör jag tagit del av eller någon annanstans mer än någon kortfattad referens till hustrun. Det finns alltså ingen objektiv grund för att tro att hon på något sätt skulle ha kunskap om något eller ha varit delaktig i något som är relaterat till MOP.
Nu sätter jag på mig skämshatten ett tag.
Vänligen radera inte det här mod.
Citera
2021-11-03, 15:35
Medlem
nisseberras avatar
Och KGB-spåret? Om man pratar om hundra olika spår, men inte finner lösningen, kanske lösningen finns i det man inte pratar om?

Här är en novell om KGB-spåret

https://novellererikfors.blogspot.com/2021/11/operation-stalins-hand-spionthriller-i.html
Citera
2021-11-03, 15:54
Medlem
mvagrippas avatar
Den info som finns om SÅ-mannen i SÄPO-trion är vad Sten Andersson säger till Lars Borgnäs . Där talas det om en polis med ganska framskjuten position inom SÄPO och som hade en bakgrund i att göra insatser mot speciella personer. Detta pekar rakt mot den av PG Näss bildade SÅ-gruppen, som uppkom under ingripandet mot Kröcherligan 1977.

Där ingick runt ett dussin poliser. En av dom var Göran Hansen som efter MOP steg i graderna hos SÄPO. Så hade knappast varit fallet om GH varit inblandad i illegal spaning. Då är Roland "Hököga" Hörnsten ett intressantare namn, omnämnd som DH av Gunnar Wall och som utbildare av buggare i "Mörkläggning". Men det finns som sagt fler tänkbara kandidater . Hörnsten är ännu så länge spekulation . Andra kända SÅ-gubbar är Bo Beckman och vargfotografen Håkan Sehlberg.

Med tanke på att SÅ-gruppen bildades av Näss och att han till Erik Magnusson i "Maktkamp om SÄPO" påtalar den frändskap han kände med Gruppens medlemmar så är det i min värld ställt utom allt tvivel att Näss fick reda på vilka som illegalt övervakade Olof Palme. Om övervakningen skedde med Näss goda minne eller bakom ryggen på honom återstår att utröna. Det gäng som grep spionen Hans Melin är en grupp med liknande uppgifter inom SÄPO . Här fanns bl a Bengt Lööf och Lars-Erik Nilsson.

Det är oklart när SÅ-gruppen ombildades , tror tidigt 80-tal , då FSG tillkommer. Kan ha funnits en liknande konstellation emellan. Funktionen behövdes efter 70 talets terror. Näss mål var att bygga upp ett svenskt GSG-9, som den tyska anti-terrorstyrkan. Ambassaddramat 75 hade visat hur svenska polisen fick improvisera pga bristande utbildning. Näss fick dock nej av regeringen tidigt 80-tal. Statssekreteraren Harald Fälth analys efter MOP är att Sverige behöver en antiterrorpolis. Minns att han gick ut i en tidningsartikel med detta budskap.

Konflikterna inom SÄPO har anor från andra världskriget, där Göteborgs sektionen hade anglosaxiska sympatier medan huvudkontoret i Stockholm var klart tyskvänliga. Eric Hallgren var en gammaldags konservativ medan Martin Lundqvist och Erik Lönn måste beskrivas som tyskvänner. Inga klagomål när dessa två besökte GESTAPO hösten -41. Lönn ska sedemera gå vidare till IB och jobba under Birger Elmer.

Stig Wennerström får ögonen på sig för tyskkontakter från SÄPOs sida redan 42-43, Ändå dröjer till Otto Danielssons besök hos Per-Elof Wingren 1958 innan SÄPO på allvar börjar titta på SW. Jag och många med mig misstänkter att det fanns en ryssfemma i hög ställning på SÄPO redan ngn gång 48-50 , uppgifter undanhölls ang SW. .Frågan är vem det är, men att det rör sig om minst en kommissarie råder det ingen tvekan om från min sida. 1968 skickade en kommissarie en varning till SÄPO ang att anställa Stig Bergling, den varningen försvann.........
Citera
2021-11-03, 19:57
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Så konspiratörerna väljer att även övervaka OP kvällen den 28 februari helt utan vetskap om att han ska ut på bio? Vidare är du helt säker på att de måste vara från RAF? Att stå och spana på kvällen i kylan utanför bostaden kan inte kännas meningsfullt om det är 90 procent chans att Palme bara ska slagga hemma och äta middag och sen sova, helt utan vetskap om att Palme ska ut den kvällen utan livvakter.

Även om RAF föll ihop så har jag svårt att se att man i närtid inte tog på sig dådet på ett sätt att det lät övertygande. Vi har hundratals andra män som också tagit på sig mordet. Till och med avhoppade PKK-ledare tog på sig dådet.

Speciellt när det handlar om flera inblandade så har jag svårt att se hur flera av dessa ska hålla käften i så många år när vi pratar om en av världens största gåtor och polisutredningar.

Nej, en eller två gärningsmän med kopplingar till SÄPO/SSI/knarkspan är det enda logiska. Sett till att vi vet att SÄPO och knarkspan var ute den kvällen i området, hade vetskap om att MOP var ute utan livvakter, hade medel men främst av allt att det inte läckt ett skit tyder på att vi har att göra med en helt ensam gärningsman eller två, i de nämnda grupperingarna, som har kunskap och som tar tillfället i akt.

...och får tilläggas att Sverige aldrig sattes i krigsberedskap! Detta tycker jag är talande för inhemsk konspiration.
Citera
2021-11-03, 20:56
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseberra
Och KGB-spåret? Om man pratar om hundra olika spår, men inte finner lösningen, kanske lösningen finns i det man inte pratar om?

Här är en novell om KGB-spåret

https://novellererikfors.blogspot.com/2021/11/operation-stalins-hand-spionthriller-i.html
Hur de håller blommor är i vissa fall avslöjande ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in