Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-20, 22:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra förklarat. Det var alltså först efter 20-25 meters språngmarsch in i gränden som han (enligt samstämmiga uppgifter från tre av varandra oberoende personer) stannade upp och tittade bakåt mot mordplatsen några sekunder. Kanske inte så konstigt att han väntade med det tills han hade kommit utanför ljuset från Dekorimas skyltfönster (3.75 kW spotlights enligt de som gjorde den tekniska undersökningen). Sedan tycker jag att Netflix har krånglat till det här på fler punkter än det här även om föresatsen säkert har varit god, dvs. att förenkla för tittaren:

1. Netflix låter SE och vittnet Lars J stå och "möta varandras blickar", och Lars J placeras här av dramaturgiska skäl på en annan (och bättre upplyst) plats än den han faktiskt skall ha befunnit sig på (lika tokigt alltså som när man i SVT:s "dokumentär", och till försvarsadvokatens förtjusning, låter SE se den konturlysande silhuetten från mordplatsen).

2. Netflix låter av lika dramaturgiska skäl SE uppträda i ett täckjacksliknande plagg i serien, trots att han troligen hade på sig en rock i något tunnare och mer fladdrande material (typ trenchcoat). På det här sättet slipper Netflix förklara det här mer invecklade som du är inne på nu, dvs. att Lisbeth först tycks ha misstagit vittnet Anders B i den bulliga täckjackan för att vara mördaren.

Sammanfattning: Alla vägar bär till Rom när du diskuterar palmemordet, eller nja, alla vägar bär till att du vill säga att SE inte sett LJ. Du är palmemordets svar på Sverigedemokraterna.

Anledningen till att Netflix gjorde som dom gjorde är så mycket enklare. Teorin som TP kommer med håller inte riktigt när de skickliga yrkesmännen på extremt kort tid skulle omarbetad boken till seriemanus. SE måste bli rädd för att pekas ut av LJ, därför möts deras blickar i trappan. Vid Grand och möbelaffären ser vittnen och Mårten SE när han spanar mot Palme, dessa är entydiga i blå jacka, keps och glasögon. Samma kläder som väktaren uppgav SE bar. Därför kan SE inte kläs i rock.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-20 kl. 22:43.
Citera
2022-09-20, 22:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Lisbeth säger jacka. Ljungqvist säger jacka. Johansson säger jacka. J-Å Svensson säger jacka. Jeppson säger jacka. Hage velar mellan rock och jacka men fastnar för det förra eftersom man inte såg glipan mellan benen hela vägen upp. Är inne på jacka när hon sedan förevisas plagg. Björkman säger något rockliknande. Enligt polis som hör honom på plats ska han först ha sagt jacka. Samtliga befinner sig antingen i GM:s omedelbara närhet eller är placerade så att de kan följa honom med blicken en bit in i gränden.

GM kan ha haft rock men kan folk sluta säga att det är vad nästan alla vittnen säger.

Det är fascinerande att hävda att alla de som potentiellt var närmast mördaren har fel. NF ser AB, LP ser AB, spelar ingen roll att det enda som stämmer in på AB är orden blå och jacka. LJ ser fel på plagg, men ser naturligtvis rätt på kepsen... Ogenomtänkt.
Citera
2022-09-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är fascinerande att hävda att alla de som potentiellt var närmast mördaren har fel. NF ser AB, LP ser AB, spelar ingen roll att det enda som stämmer in på AB är orden blå och jacka. LJ ser fel på plagg, men ser naturligtvis rätt på kepsen... Ogenomtänkt.
Håller med. De närmaste vittnena säger i huvudsak jacka, med undantag från JA och AB.
Tycker inte att det är givet att LP förväxlat AB och gm. De som befann sig på längre avstånd säger rock, och dessa hittar man främst i AD:s taxi. Det kan inte ha varit lätt att se så mycket därifrån. De skymmer varandra i bilen, och dessutom måste de titta lite snett bakåt genom fönstret. Avståndet bör vara minst 30 meter, och det är mörkt.
Jacka är nog lika gångbart som rock, men antagligen en något längre jacka.
Senast redigerad av MacMackay 2022-09-21 kl. 00:05.
Citera
2022-09-21, 14:42
Medlem
Dagens avsnitt av podden Palmemordet är ett riktigt bottennapp. Fyrtio minuter av överlägset och nedlåtande förklarande varför Matte och Otto Ekevi är oseriösa. Som om lyssnarna är förståndshandikappade och inte kan bilda sig den uppfattningen själva.
Citera
2022-09-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Dagens avsnitt av podden Palmemordet är ett riktigt bottennapp. Fyrtio minuter av överlägset och nedlåtande förklarande varför Matte och Otto Ekevi är oseriösa. Som om lyssnarna är förståndshandikappade och inte kan bilda sig den uppfattningen själva.

Och varför skall inte dom får göra ett avsnitt med vad dom tycker om den saken? Så du menar att dom skall enbart ta upp saker som inga lyssnare själva kan klara av att uppfatta på eget bevåg? Hur tänkte du egentligen nu?

Jag tycker att Tobias för en gång skull gör ett bra program där han är både kritisk och analyserar klokt.Jag har varit väldigt kritisk till podden de tre senaste åren ungefär där dom ofta behandlar saker som inte har något med mordet att göra i sak utan bara skrapar lte på ytan utan att fördjupa sig i något alls

Det här var faktiskt ett framsteg i just det avseendet av Tobias som oftast tidigare har varit väldigt mesig och inte vågat vara kritisk som den journalist han är utbildad till
Citera
2022-09-21, 18:49
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Bulgarerna gjorde ofta skitjobbet, som mot Påven, när man hyrde in Ali Agca, som Tjekan inte ville göra. En annan egenhet var att dom var bra på att sälja knark för att dryga ut dagskassan.
Ok
Efter många år så får jag ge dig rätt.
Men jag ger israelerna skulden.
Lite att arbeta med.

WordPress.com
https://miningawareness.wordpress.com*›*...

Robert Maxwell's Shady Dealings in Bulgaria - Mining Awareness +

13 Jun 2021*—*“Former Bulgarian Premier Denies Dealings With Robert Maxwell January 09, 1996 00:00 GMT By Ron Synovitz Sofia, Jan

https://m.youtube.com*›*watch
Robert Maxwell's Money and Bulgaria - YouTube
13 Dec 2007*—*This 1991 Newsnight investigation traces some of Robert Maxwell's "missing millions" to Communist Bulgaria
Senast redigerad av Gothus 2022-09-21 kl. 18:57.
Citera
2022-09-21, 20:38
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Håller med. De närmaste vittnena säger i huvudsak jacka, med undantag från JA och AB.
Tycker inte att det är givet att LP förväxlat AB och gm. De som befann sig på längre avstånd säger rock, och dessa hittar man främst i AD:s taxi. Det kan inte ha varit lätt att se så mycket därifrån. De skymmer varandra i bilen, och dessutom måste de titta lite snett bakåt genom fönstret. Avståndet bör vara minst 30 meter, och det är mörkt.
Jacka är nog lika gångbart som rock, men antagligen en något längre jacka.

Midja, eller liv, den del av människans kropp som ligger mellan bröstkorgen och höfterna, och som vanligtvis är bålens smalaste del.

https://aktivtraning.se/viktminskning/midjematt-rakna-ut-fettfordelningen

Se bilder på AB långt ner på sidan:
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Handen på hjärtat, visst talar det mesta för att LP beskriver ABs jacka? Dvs, blå något bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan.

Hennes vittnesmål stämmer inte alls med dessa vittnens uppgifter, då de för första gången beskriver ytterplagget, eller hur?

AD Ulster (rock)
AH 3/4 lång rock/jacka
ACH knälång rock
CL Knälång rock
CV Fladdrande kappa
IM Mörk rock, längre än en jacka
AB Mörkt rockliknande plagg till knähöjd
JA Lång sladdrig rock
LL Ytterrock
LS Knälång mörk rock/kappa
PV Knälångt ytterplagg
SL Mörk halvlång rock
AZ Knälång rock
YN Knälång rock

Det är därför vi har haft två divergerande ytterplagg sen dag 1. Vilka vittnen menar du har sett en blå något bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan?
Senast redigerad av csvens 2022-09-21 kl. 20:51.
Citera
2022-09-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Midja, eller liv, den del av människans kropp som ligger mellan bröstkorgen och höfterna, och som vanligtvis är bålens smalaste del.

Handen på hjärtat, visst talar det mesta för att LP beskriver ABs jacka? Dvs, blå något bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan.

Hennes vittnesmål stämmer inte alls med dessa vittnens uppgifter, då de för första gången beskriver ytterplagget, eller hur?

AD Ulster (rock)
AH 3/4 lång rock/jacka
ACH knälång rock
CL Knälång rock
CV Fladdrande kappa
JA Lång sladdrig rock
LL Ytterrock
PV Knälångt ytterplagg
SL Mörk halvlång rock
AZ Knälång rock
YN Knälång rock

Det är därför vi har haft två divergerande ytterplagg sen dag 1. Vilka vittnen menar du har sett en blå något bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan?
Tror att vi har divergerande uppgifter eftersom vittnen fått olika intryck, och sett från olika perspektiv.

Ett stort problem med AB-teorin är att hon beskriver en helt annan person till det övriga utseendet.
Kanske möjligt att hon bakat ihop två iakttagelser till en, men det verkar ju som om hennes beskrivning av jackan överenskommer ganska bra med Lars J:s beskrivning.
Även Leif L pratade om en gammal typ av täckjacka med sömmarna sydda i rutor.
Om plagget var lite längre och fladdrande kan det på avstånd ha uppfattats som en rock. Detta plagg verkar vara svårdefinierat, och jag tänker mig att det beror just på att det handlar om ett mellanting.
Sedan kan man ju faktiskt undra varför hon i så fall inte såg AB. Han stod ju där och tittade på bara 7 meters avstånd.
Jag säger bara att jag är ytterst tveksam till att det var AB hon såg. Det kan ha varit den man som gick bakom uppe vid La Carterie, och där uppe borde inte AB ha varit.
Och tänk dig JÅS, som i det första förhöret beskrev en ”mörk jacka. Snarare midjemodell än trekvartslång”
LJ: ”Mörkt jackliknande plagg” hade tydligen pratat med polisen om blå täck/dunjacka. Sedan ”jacka eller rock”.
Citera
2022-09-21, 21:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

AD Ulster (rock)
AH 3/4 lång rock/jacka
ACH knälång rock
CL Knälång rock
CV Fladdrande kappa
JA Lång sladdrig rock
LL Ytterrock
PV Knälångt ytterplagg
SL Mörk halvlång rock
AZ Knälång rock
YN Knälång rock

Det är lustigt hur du försöker vrida på sanningen. I vilken värld är inte AB:s jacka just midjelång? Midjan anatomiskt är en sak, men tänk på när du köper jeans, ska den midjan sitta vid den anatomiska midjan? Nej. En midjelång vinterjacka är så lång som AB:s. Nånstans mellan knä och en bit under midjan säger LP. Det enda som matchar AB är alltså blå och jacka. Samt ordet bullig från "lite bullig". Jag skulle personligen kalla hans jacka bullig, inte lite bullig.

Den jacka jag ser framför mig på mördaren matchar väldigt fint det LP säger. Blå rak jacka som slutar en dm över knäna. Lite lätt bullig som långa vinterjackor är.

3/4 låter som ett plagg som slutar nånstans över knäet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-21 kl. 22:35.
Citera
2022-09-21, 21:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är lustigt hur du försöker vrida på sanningen. I vilken värld är inte AB:s jacka just midjelång? Nånstans mellan knä och en bit under midjan säger LP. Det enda som matchar AB är alltså blå och jacka. Samt ordet bullig från "lite bullig". Jag skulle personligen kalla hans jacka bullig, inte lite bullig.

Den jacka jag ser framför mig på mördaren matchar väldigt fint det LP säger.
Ja en täckjacka är det ju helt klart de pratar om, och mörkblå och tydligen lite bullig. Är det inte just det här som är det genomgående i både Lisbeth Palmes och Stig Engströms allra första uppgifter om den förmodade mördarens klädsel, att han har en "mörkblå täckjacka".
Senast redigerad av Draifos 2022-09-21 kl. 22:00.
Citera
2022-09-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbx

Det är den intellektuella nivå podden håller. Ofta plågsamt när de har en seriös gäst med. Frågor och instick som om det var en introduktion till mordet för dagisbarn. Snart kommer väl fem avsnitt som grötmyndigt förklarar bristerna i Hedbergs teorier.
Citera
2022-09-21, 23:50
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det är lustigt hur du försöker vrida på sanningen. I vilken värld är inte AB:s jacka just midjelång? Midjan anatomiskt är en sak, men tänk på när du köper jeans, ska den midjan sitta vid den anatomiska midjan? Nej. En midjelång vinterjacka är så lång som AB:s. Nånstans mellan knä och en bit under midjan säger LP. Det enda som matchar AB är alltså blå och jacka. Samt ordet bullig från "lite bullig". Jag skulle personligen kalla hans jacka bullig, inte lite bullig.

Den jacka jag ser framför mig på mördaren matchar väldigt fint det LP säger. Blå rak jacka som slutar en dm över knäna. Lite lätt bullig som långa vinterjackor är.

3/4 låter som ett plagg som slutar nånstans över knäet.

En midjelång går till midjan ungefär, det är därför den heter så. https://www.dedicatedbrand.com/sv/dam/jackor/jacket-ljungby-black?force-country=SE&gclid=EAIaIQobChMI_8GQp9-m-gIVE3YYCh3RjgyaEAQYAiABEgKbh_D_BwE

LP beskrev för den delen inte den som en jacka längre än en midjelång jacka i sitt första förhör. Hon beskrev den som en blå något bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Eller som en medellång jacka som hon sa i ett senare förhör. Att AB hade en medellång jacka är ju odiskutabelt. En medellång lite bullig täckjacka rimmar illa med alla de vittnen jag radade upp.

Om du är bekant med den mänskliga anatomin vet du att från toppen av huvudet till knä är det ca 71 % av kroppslängden.

För mig får du fantisera om midjejackor och 3/4-delar hur mycket du vill. För mig är det case closed. Hon har självklart med största säkerhet mixat AB med mördaren och beskrivit ABs jacka. LPs signalement på ytterplagget ska bort, det passar inte in.

Det jag vill ha sagt egentligen är att vittnesmålen ifrån LP har fått för stor betydelse i mitt tycke och som jag skrev tidigare tror jag inte alls att hon kunnat få fram bulliga kindknotor etc. Det gick alldeles för fort, var alldeles för dåliga ljusförhållanden och att hennes fokus måste initialt varit på OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in