Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-22, 11:02
Bannlyst
Ja en bra fråga. Kan det ha funnits barnlås då som försvårade det hela?
Citera
2023-12-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Undras om Länninge mäter från annonspelaren, som befinner sig cirka 85 meter från mordplatsen.

Det är där som LOP befinner sig på rekonstruktionsfotot.

Då får man strax över 50 sekunders gångtid.

Då hinner NF över Adolf Fredriks kyrkogata.

Är det någon som provat att titta mot "porten" (nåja, det ser lite annorlunda ut idag, minst sagt)?

På det avstånd som NF befinner sig, menar jag ...

Du plingar om de här metertalen, och nu fick jag plocka fram materialet – men bara för att det är du som frågar. Om vi börjar med rekonstruktionsbilden med Fauzzi så finns annonspelaren mycket riktigt där, men jag har ingen ritning som visar exakt var den låg.

För att identifiera mötespunkten så är pelaren kanske inte så viktig utan då handlar det om det där "strecket" (om det är en kabel eller vad det är) som går rakt över trottoaren mellan Fauzzi och figuranterna för paret Palme.

http://www.itdemokrati.nu/36d/mpv101.png

Till höger i bild ser man då att "strecket" går mellan reservutgången som byggdes 1983 och tobaksaffären som fanns där åtminstone före ombyggnaden 1983, men som ser lite igenbommad ut på rekonstruktionsbilden. Kanske är den bara stängd, eller så har man slagit ur väggen och inlemmat den i nästa butik som alltså hette La Carterie vid tiden för Palmemordet. Det har ingen större betydelse utan vad som räknas är "strecket".

Plockar man fram ritningen från ombyggnaden (och den planerade utbyggnaden) 1966 så finner man att avståndet från Skandiahusets södra ände upp till "strecket" ligger på cirka 67 meter.

https://drive.google.com/file/d/1td6tEQcGqXTBFSNXO8XVFiqDkY4Eers-/view

Vill du kolla in ombyggnaden av huvudentrén 1983 så finns det en "före och efter"-ritning i den här bibban som man måste plocka zippa fram. Här framgår att den första butiken norr om den gamla entrén försvann och blev inlemmad i den nya entrén, samt även att man byggde en reservutgång som alltså är dörren "före strecket" i rekonstruktionsfotot.

https://drive.google.com/file/d/1z645wVjqONGQTBLasFZlowVAp03pz_Ok/view?usp=sharing

Ska man sedan tidsbestämma förloppen så brukar jag utgå från 6 km/h som standardhastighet för promenader. Det är en enkel tumregel som funkar fint för de flesta syften. Då går man 100 meter på en minut, vilket betyder att det tar cirka 40 sekunder att gå från södra änden av Skandiahuset upp till "strecket". Jag hade sagt 35-40 sekunder utan att ens titta på någon bild, än mindre mäta på någon ritning. Då visar det sig ändå att det stämmer fint när jag nu tar mig för att kolla upp det i detalj.

Som tidigare sagt så ligger paret Palmes gångtid lite högt i polisens mätning. Det handlar då om cirka 12 sekunder högt i normal promenadtakt. Lägger man in det så ökar de "43 sekunderna" till 55 sekunder.

Sedan finns naturligtvis felmarginaler på flera håll och kanter. En sådan är "streckets" exakta läge, som kan vara fel på någon meter. En annan är punkten där Fauzzi hörde skotten, som också kan vara fel på någon meter. En tredje felkälla är att Fauzzi, även om han fick gå i egen takt, kan ha haft en något annan promenadtakt vid vallningen än på mordkvällen. Men avvikelserna här handlar då om några enstaka sekunder.

Att jag överhuvudtaget ens nämnde det här med att de "43 sekunderna" verkade ligga lite lågt och att vi kanske snarare borde tala om en minut, det beror på att jag tyckte att Egon Enocksson och Annika Blomkvist kommit en liten bit längre än väntat när skotten avfyras.

De promenerade i maklig takt, säger Enocksson i förhör, och det bekräftas även av "komprimeringen" av tåget när ekipagen ska passera vid korvkiosken. Paret Palme får sakta ner för att inte komma ikapp och mannen bakom dem kommer också närmare. Det beror på att Enocksson & Blomkvist går sakta och liksom proppar igen vägen för ekipagen bakom.

Med tanke på det tyckte jag att det verkade finnas ungefär 15 sekunder för mycket tid för Enocksson & Blomkvist, för de hinner ju bortåt 75 meter nedanför mordplatsen innan det smäller. Nu har jag inte kartan framme men biten från korvkiosken och dit ner till Monte Carlo ligger väl grovt räknat på 225 meter och då har paret Palme alltså bara cirka 150 meter att gå på samma tid.

I normal promenadtakt tar 150 meter cirka 1.30 minuter att gå, och 225 meter tar 2.15 minuter. Om Enocksson & Blomkvist går i normal promenadtakt så skulle de alltså hinna till Monte Carlo innan det smäller. Men saken är alltså, att de inte går i normal promenadtakt utan långsammare.

Frågan blir då hur mycket långsammare. Det vet vi kanske inte exakt, men det intryck jag får är att de tagit det ganska lugnt och då vill jag lägga till 30 sekunder på biten från korvkiosken till Monte Carlo. Mot dessa 30 sekunder får vi då väga den tid som paret Palme förbrukar på att snedda över Sveavägen och göra ett snabbstopp vid Sari. Om vi lägger 15 sekunder på det så ser du att diffen blir 15 sekunder.

Det är dessa 15 sekunder som jag kände borde läggas till de "43 sekunderna". I min tideräkning blir de "43 sekunderna" avrundade till 45 sekunder, för jag jobbar i diskret tid med 15 sekunders steg. Då betyder det att när jag säger "45 sekunder" så ligger det felmarginal på plus/minus 7 sekunder inbyggda i det. Med andra ord avser "45 sekunder" ett intervall på 38-52 sekunder, och då ser du att 43 sekunder faller inom det intervallet och får då heta "45 sekunder" hos mig.

Frågan om man ska höja de här "45 sekunderna" till en hel minut handlar alltså om tidsdiffen mellan Fauzzi och paret Palme ligger på mer än 52 sekunder. För om den ligger högre än så heter det "en minut" (eller "60 sekunder") i min tideräkning. Och då menar jag att det verkar på det viset, dvs att de "43 sekundrerna" i själva verket är ungefär en minut. Om det sedan är 55 sekunder eller 62 sekunder, det vete katten. Men någonstans kring en minut ligger det i alla fall.

Vad som är viktigt med de "43 sekunderna", det är förstås att paret Palme gör ett ordentligt uppehåll någonstans på vägen mellan La Carterie och Dekorima, och det uppehållet går inte att trolla bort vare sig med stoppur eller linjal. Om det uppehållet sedan är 43, 45 eller 60 sekunder blir en sekundär fråga av mindre betydelse.

Nu hoppas jag att det här ska vara så nöjaktigt utrett att vi kan ägna tid och energi åt andra frågor som har betydelse för att komma vidare med Palmemordet. Den här saken är ju vad man brukar kalla för en "skitsak" som egentligen inte har någon betydelse i det stora hela.
Citera
2023-12-22, 12:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Från rekonstruktionsbilden med NF i bild.

+\- 1 m

79 m till Norra annonspelare.

75 m till LOP

63 m till NF

Deras vägar korsas då 69-72 m

Går NF snabbare blir mötet i den övre delen.

Möjligen är den kabel som ligger över trottoaren en markering var utredarna räknar på var dom möts.

Då är det ca 69 m från mordplatsen.

Korrekt! Men LOP hinner gå några meter in i korsningen med. Tänkte om Länninge räknar mötet från när NF först fick syn på LOP, gåendes i jämnhöjd med annonspelaren. ( Ja, jag går också efter din excellenta ritning ...)

Kan LP ha varit intresserad av att titta på skor?

Har inte ritningen framför mig nu, men låg inte Haga skor efter den korta sträckan?
Citera
2023-12-22, 13:01
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Från rekonstruktionsbilden med NF i bild.

+\- 1 m

79 m till Norra annonspelare.

75 m till LOP

63 m till NF

Deras vägar korsas då 69-72 m

Går NF snabbare blir mötet i den övre delen.

Möjligen är den kabel som ligger över trottoaren en markering var utredarna räknar på var dom möts.

Då är det ca 69 m från mordplatsen.

Bra siffror. Det man egentligen gjorde vid rekonstruktionen med NF var att mäta hastigheterna för honom och makarna Palme.

De ungefärliga värdena man fick fram var ca 1,38 m/s, dvs ca 5 km/h för makarna Palme från mötesplatsen till mordplatsen. Det är en rimlig siffra. Möjligen en något lägre hastighet om dom gick mycket i armkrok. Kanske också ytterligare lägre om dom tillfälligt saktade in och småtittade i några skyltfönster.

NF höll en hastighet av ca 1,57 m/s, eller ca 5,6 km/h till S56. En hastighet i det övre segmentet av normal gångtakt. Den sträcka som gicks, stod han ju själv för. En bättre konstant och ett tidsankare än så, får man knappast i mordet på OP.

Min åsikt är dock att man måste vara oerhört försiktig med att bestämma var NF och Palme möttes, samt var NF hörde skotten.
Senast redigerad av csvens 2023-12-22 kl. 13:05.
Citera
2023-12-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Ja en bra fråga. Kan det ha funnits barnlås då som försvårade det hela?

Sorry eftersom du säkert fått frågan flera gånger förut, men vad var motivet med att mörda Palme?
Citera
2023-12-22, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Ja och skulle någon göra det så är den här gruppen inte lämplig att prata om det för. 😂🤣😅. Skit I Anna titta på vad hennes far hadde för sig....

Kan du berätta mer om detta, alltså de sex sista orden?
Senast redigerad av jajagvinner 2023-12-22 kl. 13:36.
Citera
2023-12-22, 13:34
Bannlyst
Läs alla inlägg jag har gjort på flashback så här du lösningen närapå.
Citera
2023-12-22, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Kan du berätta mer om detta, alltså de sex sista orden?

Dessa ungdummar kom inte bara dit si sådär det var planerat. Hur Håkan kände de det kan man behöva rota i. Eller vilka av de som släpade med de andra.
Citera
2023-12-22, 13:38
Medlem
Mordet på Olof Palme
De 5 obeliskerna utmed Luntmakargatan, fördold dödsruna över Olof Palme i fem delar
.
OLOF PALMES FÖDSEL OCH DÖD - UTMED LUNTMAKARGATAN...

År 1987, kort tid efter mordet, restes 5 obelisker/glaspelare utmed Luntmakargatan (flyktvägen som mördaren tog?), till formen av ett Tau-kors, en dödssymbol.

Tre av obeliskerna står i korsningar med andra gator, nämligen:

Tegnérgatan 23
Tegnérgatan 21
Kammakargatan 22

Olof Palme torde alltså ha skjutits klockan 23:21:22*
*
*

Tegnérgatan ligger för övrigt i höjd med Biografen Grand, varifrån dödspromenaden till mordplatsen påbörjades.

Den fjärde obelisken står på Luntmakargatan 19, precis vid korsningen till Tunnelgatan, där mordet skedde.

Den femte obelisken står mitt på ett kvarter mellan adresserna Luntmakargatan 24 och 26. Den står precis på centimetern i skarven mellan de två fastigheterna. Om man följer skarven genom fastigheten kommer man till en adress på Döbelnsgatan, som har fastighetsbeteckning Oxen Mindre 27.

Vi har då följande fem nummer:

19, 27, 23, 21, 22.

Olof Palme föddes 1927.

Olof Palme sköts till döds klockan 23.21.22

Det här är sådant som de älskar att leka med.*

Om detta stämmer är det inget annat än en dödsruna över Olof Palme i fem delar...*

En annan sak om luntorna på Luntmakargatan, som erinrar om 1600-talets så kallade luntmakare som tillverkade luntor, vilka användes bland annat vid*avfyrning av handeldvapen. På natten är de upplysta.

"De upplysta" = Illuminati

Efter mordet på John F. Kennedy 1963, restes också en obelisk, vid Dealey Plaza i Dallas.*
Citera
2023-12-22, 13:48
Medlem
Förhållandet som gäller mellan NF och LOP är att det går X sekunder från det att de möts till skotten. Tiden som förflutit för NF är alltså samma tid som förflutit för LOP.

Enligt materialet har vi idag att X_NF=95 sekunder och X_LOP=52 sekunder. För att ekvationen då ska gå ihop måste något av följande gälla:

1) Mötet sker längre norrut än den plats där polisen tror de möttes. (Polisen har mätt tiderna från fel plats.)

2) Palmes tog betydligt längre tid på sig att gå till Tunnelgatan. (Öppnar för ett möte eller stopp.)

3) Fauzzi hörde skotten längre söderut än polisen tror. (Fauzzi minns fel eller polisen har missförstått.)

Jag har tidigare lutat åt 2) men nu är jag rätt säker på att det är 3) som gäller.
Citera
2023-12-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bra siffror. Det man egentligen gjorde vid rekonstruktionen med NF var att mäta hastigheterna för honom och makarna Palme.

De ungefärliga värdena man fick fram var ca 1,38 m/s, dvs ca 5 km/h för makarna Palme från mötesplatsen till mordplatsen. Det är en rimlig siffra. Möjligen en något lägre hastighet om dom gick mycket i armkrok. Kanske också ytterligare lägre om dom tillfälligt saktade in och småtittade i några skyltfönster.

NF höll en hastighet av ca 1,57 m/s, eller ca 5,6 km/h till S56. En hastighet i det övre segmentet av normal gångtakt. Den sträcka som gicks, stod han ju själv för. En bättre konstant och ett tidsankare än så, får man knappast i mordet på OP.

Min åsikt är dock att man måste vara oerhört försiktig med att bestämma var NF och Palme möttes, samt var NF hörde skotten.

Men kära du, man kan väl ändå inte mäta hastigheten för makarna Palme, för Olof var död och kunde inte provgå sträckan, och det kunde heller inte Lisbeth som inte var med vid rekonstruktionen. Vad man gjort är att man antagit en viss gånghastighet för paret Palme.

Det finns inget som tyder på att paret Palme skulle ha gått långsamt utan tvärtom verkar de ha gått i ganska raskt tempo vid kyrkogården där vi kan bedöma den saken, och då är det väl rimligt att de fortsatt i samma tempo även i Skandiakvarteret. Men deras gångtempo spelar egentligen ingen större roll eftersom det ändå inte går att justera ner så att man täpper igen det där hålet som vi kallar de "43 sekunderna" gentemot Fauzzis uppmätta gångtid.

Vad Fauzzi beträffar så står det i protokollet att han hörde skotten när han passerade Sveavägen 56 dvs Bonnierhuset. Tyvärr har vi ingen bild där han pekar ut den exakta punkten, och Bonnierhuset mittenbit är ju ändå ganska lång. Det finns tre ingångar – 54:an i södra änden, sedan 56:an som är huvudentrén precis i mitten, och så har vi 58:an uppe i norra änden.

Det som är utmärkande är att 54:an och 58:an ligger längst ute i respektive hörn på huset, vilket betyder att 56:an liksom mutar in större delen av fastighetens längd. Just därför är det svårt att säga utifrån vallningsförhöret om Fauzzi hör skotten mitt utanför huvudporten eller om han hör dem lite före eller efter den punkten.

Någonstans där i trakten hör han i alla fall skotten, men då kan är det nog plus/minus 15 meter i felmarginal på den lägesbestämningen. I och med att sträckan från La Carterie ligger på grovt räknat 150 meter så betyder det plus/minus 10% i felmarginal. Jag skulle tippa att han ligger i övre änden av det intervallet, för han verkar ånga på ganska duktigt.

Sätter man gånghastigheten till 6 km/h (som jag använt som standard) så hinner han 155-160 meter på de uppmätta 95 sekunderna. Nu har jag inte avståndet från "strecket" vid La Carterie och upp till 56:ans port riktigt klar för mig, men av en grovkarta verkar den ligga ungefär i den storleksordningen. Du verkar ju ha mätt upp den biten, och då undrar jag vad du fick för metertal? Som du mycket riktigt påpekar borde man kunna räkna ut Fauzzis gånghastighet, men då får man ändå dras med den där felmarginalen eftersom vi inte vet den exakta slutpunkten där han hörde skotten.

Det svartvita foto som finns i förhören med Fauzzi, och som är taget utanför Bonnierhuset vid 56:an, verkar taget i efterhand och utan Fauzzis egen medverkan. Fauzzi själv säger att han inte stannade på stubben utan fortsatte norrut cirka 10-15 sekunder innan han stannade och tittade söderut. Därför borde bilden rimligtvis ha tagits från en punkt lite längre norrut, kanske 20 meter från den punkt som Fauzzi pekat ut att han hörde skotten vid vallningen.

Alldeles oavsett alla dessa räkneövningar så kvarstår ändå faktum, att paret Palme gör ett längre uppehåll på vägen mellan La Carterie och Dekorima. Det är inte bara Fauzzis "43 sekunder" som skvallrar om det utan det gör också Enocksson & Blomkvist på västra sidan Sveavägen. För att använda KP:s favorituttryck så "går det inte att komma runt" att paret Palme faktiskt gjort ett uppehåll där.

Frågan blir därför varför de gjort sett sådant uppehåll och även vad det betyder för Tensonmannen som gärningsman. Min bestämda uppfattning är då, att de "43 sekunderna" i praktiken utesluter Tensonmannen som gärningsman, och med honom kollapsar även hela idén om en ensamagerande gärningsman.
Citera
2023-12-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Korrekt! Men LOP hinner gå några meter in i korsningen med. Tänkte om Länninge räknar mötet från när NF först fick syn på LOP, gåendes i jämnhöjd med annonspelaren. ( Ja, jag går också efter din excellenta ritning ...)

Kan LP ha varit intresserad av att titta på skor?

Har inte ritningen framför mig nu, men låg inte Haga skor efter den korta sträckan?
Roligt att du använder den

Tror mer på kabeln isåfall.

Hagagskor ligger mellan Skandia och Götabanken och är möjlig att dom kollat lite i. Detta skulle isåfall förlängt tiden något.

Det viktiga var ändå att det inte finns några argument för att de skulle gå sträckan på 35-40 sekunder.

52 sekunder som utredningen gjort är nog rimlig +\~ 5s om man lägger på lite okända stopp eller något hurtigare gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in