Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Undras om Länninge mäter från annonspelaren, som befinner sig cirka 85 meter från mordplatsen.
Det är där som LOP befinner sig på rekonstruktionsfotot.
Då får man strax över 50 sekunders gångtid.
Då hinner NF över Adolf Fredriks kyrkogata.
Är det någon som provat att titta mot "porten" (nåja, det ser lite annorlunda ut idag, minst sagt)?
På det avstånd som NF befinner sig, menar jag ...
Du plingar om de här metertalen, och nu fick jag plocka fram materialet – men bara för att det är du som frågar. Om vi börjar med rekonstruktionsbilden med Fauzzi så finns annonspelaren mycket riktigt där, men jag har ingen ritning som visar exakt var den låg.
För att identifiera mötespunkten så är pelaren kanske inte så viktig utan då handlar det om det där "strecket" (om det är en kabel eller vad det är) som går rakt över trottoaren mellan Fauzzi och figuranterna för paret Palme.
http://www.itdemokrati.nu/36d/mpv101.png
Till höger i bild ser man då att "strecket" går mellan reservutgången som byggdes 1983 och tobaksaffären som fanns där åtminstone före ombyggnaden 1983, men som ser lite igenbommad ut på rekonstruktionsbilden. Kanske är den bara stängd, eller så har man slagit ur väggen och inlemmat den i nästa butik som alltså hette La Carterie vid tiden för Palmemordet. Det har ingen större betydelse utan vad som räknas är "strecket".
Plockar man fram ritningen från ombyggnaden (och den planerade utbyggnaden) 1966 så finner man att avståndet från Skandiahusets södra ände upp till "strecket" ligger på cirka 67 meter.
https://drive.google.com/file/d/1td6tEQcGqXTBFSNXO8XVFiqDkY4Eers-/view
Vill du kolla in ombyggnaden av huvudentrén 1983 så finns det en "före och efter"-ritning i den här bibban som man måste plocka zippa fram. Här framgår att den första butiken norr om den gamla entrén försvann och blev inlemmad i den nya entrén, samt även att man byggde en reservutgång som alltså är dörren "före strecket" i rekonstruktionsfotot.
https://drive.google.com/file/d/1z645wVjqONGQTBLasFZlowVAp03pz_Ok/view?usp=sharing
Ska man sedan tidsbestämma förloppen så brukar jag utgå från 6 km/h som standardhastighet för promenader. Det är en enkel tumregel som funkar fint för de flesta syften. Då går man 100 meter på en minut, vilket betyder att det tar cirka 40 sekunder att gå från södra änden av Skandiahuset upp till "strecket". Jag hade sagt 35-40 sekunder utan att ens titta på någon bild, än mindre mäta på någon ritning. Då visar det sig ändå att det stämmer fint när jag nu tar mig för att kolla upp det i detalj.
Som tidigare sagt så ligger paret Palmes gångtid lite högt i polisens mätning. Det handlar då om cirka 12 sekunder högt i normal promenadtakt. Lägger man in det så ökar de "43 sekunderna" till 55 sekunder.
Sedan finns naturligtvis felmarginaler på flera håll och kanter. En sådan är "streckets" exakta läge, som kan vara fel på någon meter. En annan är punkten där Fauzzi hörde skotten, som också kan vara fel på någon meter. En tredje felkälla är att Fauzzi, även om han fick gå i egen takt, kan ha haft en något annan promenadtakt vid vallningen än på mordkvällen. Men avvikelserna här handlar då om några enstaka sekunder.
Att jag överhuvudtaget ens nämnde det här med att de "43 sekunderna" verkade ligga lite lågt och att vi kanske snarare borde tala om en minut, det beror på att jag tyckte att Egon Enocksson och Annika Blomkvist kommit en liten bit längre än väntat när skotten avfyras.
De promenerade i maklig takt, säger Enocksson i förhör, och det bekräftas även av "komprimeringen" av tåget när ekipagen ska passera vid korvkiosken. Paret Palme får sakta ner för att inte komma ikapp och mannen bakom dem kommer också närmare. Det beror på att Enocksson & Blomkvist går sakta och liksom proppar igen vägen för ekipagen bakom.
Med tanke på det tyckte jag att det verkade finnas ungefär 15 sekunder för mycket tid för Enocksson & Blomkvist, för de hinner ju bortåt 75 meter nedanför mordplatsen innan det smäller. Nu har jag inte kartan framme men biten från korvkiosken och dit ner till Monte Carlo ligger väl grovt räknat på 225 meter och då har paret Palme alltså bara cirka 150 meter att gå på samma tid.
I normal promenadtakt tar 150 meter cirka 1.30 minuter att gå, och 225 meter tar 2.15 minuter. Om Enocksson & Blomkvist går i normal promenadtakt så skulle de alltså hinna till Monte Carlo innan det smäller. Men saken är alltså, att de inte går i normal promenadtakt utan långsammare.
Frågan blir då hur mycket långsammare. Det vet vi kanske inte exakt, men det intryck jag får är att de tagit det ganska lugnt och då vill jag lägga till 30 sekunder på biten från korvkiosken till Monte Carlo. Mot dessa 30 sekunder får vi då väga den tid som paret Palme förbrukar på att snedda över Sveavägen och göra ett snabbstopp vid Sari. Om vi lägger 15 sekunder på det så ser du att diffen blir 15 sekunder.
Det är dessa 15 sekunder som jag kände borde läggas till de "43 sekunderna". I min tideräkning blir de "43 sekunderna" avrundade till 45 sekunder, för jag jobbar i diskret tid med 15 sekunders steg. Då betyder det att när jag säger "45 sekunder" så ligger det felmarginal på plus/minus 7 sekunder inbyggda i det. Med andra ord avser "45 sekunder" ett intervall på 38-52 sekunder, och då ser du att 43 sekunder faller inom det intervallet och får då heta "45 sekunder" hos mig.
Frågan om man ska höja de här "45 sekunderna" till en hel minut handlar alltså om tidsdiffen mellan Fauzzi och paret Palme ligger på mer än 52 sekunder. För om den ligger högre än så heter det "en minut" (eller "60 sekunder") i min tideräkning. Och då menar jag att det verkar på det viset, dvs att de "43 sekundrerna" i själva verket är ungefär en minut. Om det sedan är 55 sekunder eller 62 sekunder, det vete katten. Men någonstans kring en minut ligger det i alla fall.
Vad som är viktigt med de "43 sekunderna", det är förstås att paret Palme gör ett ordentligt uppehåll någonstans på vägen mellan La Carterie och Dekorima, och det uppehållet går inte att trolla bort vare sig med stoppur eller linjal. Om det uppehållet sedan är 43, 45 eller 60 sekunder blir en sekundär fråga av mindre betydelse.
Nu hoppas jag att det här ska vara så nöjaktigt utrett att vi kan ägna tid och energi åt andra frågor som har betydelse för att komma vidare med Palmemordet. Den här saken är ju vad man brukar kalla för en "skitsak" som egentligen inte har någon betydelse i det stora hela.