Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-04, 00:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har beskrivit händelseförloppet i nedanstående inlägg.

Intressant resonemang!

Ja, här har vi nog förklaringen:

Mitsubishi Galant Vit taxi: (f) Delsborn Anders (AD), Liljedahl Charlotte, (CL), Sjödin Lena, (LS), Holmgren Ann (AH)

Mercedes vit taxi: (f) Johansson Hans (HJ), Stefan Glanz (SG), Susanne Karlsson, Susanne Larsson, Charlotte Liljedahl.

Båda bilarna var vita: LL ser en vit taxi framför sig i korsningen, tittar vänster åt mordplatsen till, greppar mobilen och allt det där, ser sen en vit taxi rulla in ... Så han utgår ifrån att det är samma bil. Den ende som gör en u-sväng i den korsningen är alltså LL?

Den vita taxibil som han först såg har i själva verket åkt rakt fram och parkerat till höger på Sveavägen.
Citera
2022-12-04, 00:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Den "stora" frågan om Bofors vapensmuggling var inte krut-affären eller Robot 70- affären. De hade hållit på i åratal.

Den "stora" frågan var avtalet om 410 st haubitsar till Indien som undertecknades kort efter Olof Palme mördades.

Skulle alla 410 haubitsar stanna i Indien eller skulle 150 st vidarexporteras till Iran?
Enligt William Herrmann hade en stor vapenspion i Europa redan under 1984 tecknat ett avtal med Bofors om försäljning av 10 batterier Robot 70 till Iran.

Leveransen skulle gå via Sydkorea och William Herrmann hade själv sett avtalet.

Det fanns dessutom ett signerat kontrakt mellan Sverige och Iran om försäljning av 150 fälthaubitsar.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ betänkande.pdf/172

Ett scenario kan vara att Olof Palme blev underrättad om vidareexport av svenska haubits till Iran och ville stoppa den. Aktörerna i vapenaffärer beslutade därför att röja Olof Palme ur vägen och efter att in i det sista få Olof Palme att ändra sig gick de till verket och mördade honom.

En pikant detalj avseende huvudägaren till Bofors, Erik Penser, är att han är släkt med "Herrmann-släkten" via sin mor född Herrmann.
Privatliv och släkt

Erik Penser är bosatt i Storbritannien sedan 1976, där han har ett gods strax utanför Compton Beauchamp i grevskapet Oxfordshire. Han gifte sig i Köpenhamn 1967[2] med Lillemor Ericsson (död 2016) och de fick tre barn.

Han är son till advokaten Wilhelm Penser (1901–1993) och Elisabeth, född Herrmann (1910–1999).
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Erik_Penser#Privatliv_och_släkt
Bra jobbat oavsett.
Jag har fördjupat mig i många desinformatörer men inte Herrmann tillräckligt ännu.
Penser
Frånstedt
Schmitz
Kauklija
Det är namn som var ansvariga för vapenexporten.
D.S
Den gubben i Washington från Sverige ska nog inte utelämnas.
Mats Lundberg.
Jag kanske minns fel?
Citat
” Ett scenario kan vara att Olof Palme blev underrättad om vidareexport av svenska haubits till Iran och ville stoppa den. Aktörerna i vapenaffärer beslutade därför att röja Olof Palme ur vägen och efter att in i det sista få Olof Palme att ändra sig gick de till verket och mördade honom”
Citat
” Det fanns dessutom ett signerat kontrakt mellan Sverige och Iran om försäljning av 150 fälthaubitsar.”
Isf
Var finns det?
Problemet med desinformtörer är att de blandar sanning med lögn.
Palmeutredningen avfärdar den personen.
Senast redigerad av Gothus 2022-12-04 kl. 01:02.
Citera
2022-12-04, 06:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant resonemang!

Ja, här har vi nog förklaringen:

Mitsubishi Galant Vit taxi: (f) Delsborn Anders (AD), Liljedahl Charlotte, (CL), Sjödin Lena, (LS), Holmgren Ann (AH)

Mercedes vit taxi: (f) Johansson Hans (HJ), Stefan Glanz (SG), Susanne Karlsson, Susanne Larsson, Charlotte Liljedahl.

Båda bilarna var vita: LL ser en vit taxi framför sig i korsningen, tittar vänster åt mordplatsen till, greppar mobilen och allt det där, ser sen en vit taxi rulla in ... Så han utgår ifrån att det är samma bil. Den ende som gör en u-sväng i den korsningen är alltså LL?

Den vita taxibil som han först såg har i själva verket åkt rakt fram och parkerat till höger på Sveavägen.

Klart ingenting stämmer när du virrat till vilka som var passagerarna i HJ bil. Gör om gör rätt.
Citera
2022-12-04, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Klart ingenting stämmer när du virrat till vilka som var passagerarna i HJ bil. Gör om gör rätt.

Nej, det var i mitt inlägg det har kommit in en felaktig uppgift.

Rätt uppgift om passagerare i Hans Johanssons taxi och deras tillgängliga förhör finner du här.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:E9979

Rätt skall vara rätt.
Citera
2022-12-04, 09:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer

Det var ett citat från ett tidigare inlägg. Poängen är att båda taxibilarna var vita.

Således kan LL ha misstagit sig om att taxin gjorde en u-sväng på samma plats som han själv.
Citera
2022-12-04, 09:04
Medlem
Holmer tog således ut signalement på gm via Mårten Palme från Grand och en lapplisa.
Inget mordplatsvittne tog man hänsyn till.

https://youtu.be/9NWsur_Exf0?t=358

Hans Holmér förhörs om mördaren 1987
Citera
2022-12-04, 10:50
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Holmer tog således ut signalement på gm via Mårten Palme från Grand och en lapplisa.
Inget mordplatsvittne tog man hänsyn till.

https://youtu.be/9NWsur_Exf0?t=358

Hans Holmér förhörs om mördaren 1987
En gammal chef på säkerhetspolisen gör inget dumt.
Den här transparens som Thornberg utlyste ska du nog inte ta på för stort allvar.
Det skulle vara som att ge en motspelare sitt högsta kort i leken utan att få något tillbaka.
Citera
2022-12-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
En gammal chef på säkerhetspolisen gör inget dumt.
Den här transparens som Thornberg utlyste ska du nog inte ta på för stort allvar.
Det skulle vara som att ge en motspelare sitt högsta kort i leken utan att få något tillbaka.

Vad menar du?
Ville man inte lämna ut ett korrekt signalement?

Vad har Thornberg med saken att göra?
Citera
2022-12-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Bra jobbat oavsett.
Jag har fördjupat mig i många desinformatörer men inte Herrmann tillräckligt ännu.
Penser
Frånstedt
Schmitz
Kauklija
Det är namn som var ansvariga för vapenexporten.
D.S
Den gubben i Washington från Sverige ska nog inte utelämnas.
Mats Lundberg.
Jag kanske minns fel?
Citat
” Ett scenario kan vara att Olof Palme blev underrättad om vidareexport av svenska haubits till Iran och ville stoppa den. Aktörerna i vapenaffärer beslutade därför att röja Olof Palme ur vägen och efter att in i det sista få Olof Palme att ändra sig gick de till verket och mördade honom”
Citat
” Det fanns dessutom ett signerat kontrakt mellan Sverige och Iran om försäljning av 150 fälthaubitsar.”
Isf
Var finns det?
Problemet med desinformtörer är att de blandar sanning med lögn.
Palmeutredningen avfärdar den personen.

Penser, Erik styrelseledamot i Bofors AB sedan 1978.
Självklart känner han till alla vapenleveranser och dessas destinationer / kunder och fakturering.
Vid styrelsemöten får han föredragning av kunder, antal enheter tillverkade, sålda och levererade, kunder och finansiering av företaget och dess affärer.

Mats Lundberg & Karl-Erik Schmitz - krut-affären
Frånstedt, Olof - Robot 70-affären enligt Arnold B. Sundqvist

Kauklija - har jag ingen koll på alls.

D.S - ??? Eller är det förkortningen DS ="efter det skrivna" du menar?
Den gubben i Washington från Sverige ska nog inte utelämnas. - Vem är gubben i Washington?

Det signerade kontraktet mellan Iran och Sverige
Några frågor:

Mellan vilka?
- Köpare och säljare och har båda parter skrivit under?
- Köpare och mellanhänder och har båda parter skrivit under?

Vad är det för kontrakt?
Är det ett bindande kontrakt mellan köpare och säljare?

Är det ett villkorat kontrakt som bara gäller under vissa villkor, mer att likna vid ett "letter of intent".

Det finns m a o flera frågor att reda ut.
Citera
2022-12-04, 15:36
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenberg menar att västlig inblandning i Palmemordet
skulle ha läckt elller läckts.

https://twitter.com/theutenberg/status/1599403151098253313?cxt=HHwWgsDQnaSsnLIsAAAA
Citera
2022-12-04, 17:47
Medlem
JSelwyns avatar
Håller på att titta lite närmare kring omständigheterna runt butiken "La Caterier" där Fauzzi säger sig ha sett en man i skylfönstret.

Finns det några dokument kring ovanstående händelse förutom Fauzzi:s egna utsago?

Det jag skulle vilja få fram är om man kan luska ut mer exakt tid när isf denne man i skyltfönstret var där? Sen om jag inte missminner mig skall det ha funnits fler personer i butiken eller var det i SARI-butiken vid samma tillfälle/tidpunkt?

Fauzzi kan ju ha sett den här mannen i skyltfönstret men jag är lite frågandes kring omständigheterna. Med tanke på att paret Palme också gick och tittade i skyltfönster och strax därinnan tittat in i SARI-butiken, så är det väl inte helt omöjligt att de även tittade in vid "La Caterier":s skyltfönster. Man får känslan att de s.a.s. fönstershoppade och därför också borde upptäckt om det var någon i fönstret i "La Caterier"?
Citera
2022-12-04, 18:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Håller på att titta lite närmare kring omständigheterna runt butiken "La Caterier" där Fauzzi säger sig ha sett en man i skylfönstret.

Finns det några dokument kring ovanstående händelse förutom Fauzzi:s egna utsago?

Det jag skulle vilja få fram är om man kan luska ut mer exakt tid när isf denne man i skyltfönstret var där? Sen om jag inte missminner mig skall det ha funnits fler personer i butiken eller var det i SARI-butiken vid samma tillfälle/tidpunkt?

Fauzzi kan ju ha sett den här mannen i skyltfönstret men jag är lite frågandes kring omständigheterna. Med tanke på att paret Palme också gick och tittade i skyltfönster och strax därinnan tittat in i SARI-butiken, så är det väl inte helt omöjligt att de även tittade in vid "La Caterier":s skyltfönster. Man får känslan att de s.a.s. fönstershoppade och därför också borde upptäckt om det var någon i fönstret i "La Caterier"?

NF torde ha gjort denna observation av mannen i skylfönstret mindre än 50 sekunder innan dådet, enligt Länninges vallning och tidtagning. Butiksinnehavaren på La Carterie bekräftar att han var där och jobbade i skyltfönstret den kvällen, då han skulle sätta upp påsktemat.

Han kunde inte se så bra ut men tyckte sig höra två smällar, vilka han tolkade som avgassmällar:

https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view

Det var tre personer som jobbade där i butiken vid tidpunkten.

Här verifieras det att de hörde smällarna och att en av dem just då befann sig i skyltfönstret:

https://drive.google.com/file/d/11MKFYsIqAIBKwz9uJGqHcukkwVyFMzjl/view

Det var troligen någon i butiken som öppnade den omtalade dörren inne på Skandia, som larmade kl. 22:35.
Senast redigerad av Dalulven 2022-12-04 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in