2022-09-09, 18:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Du pratar dåtid. Det kvittar vad elpriset va historiskt.
Elpriset kommer inte på många många år va under 100 öre snitt per månad.
Sagt av en anonym FB-användare som bluffade om elpriset 2021 i sitt förra inlägg.

Om alla visste att elpriset blev ens 100 öre nästa år, försök gissa hur många 10.000 kr en solpanel skulle stiga i pris. Det är redan nu ett års väntetid vad jag förstår.

There ain't no such thing as a free lunch.
Senast redigerad av Barents 2022-09-09 kl. 18:05.
Citera
2022-09-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
"Förra årets el-katastrof" varade i en månad december 191 öre. Jan-Aug var medelpriset 60 öre. berätta hur mycket du tjänade då (tips, du förlorade ca 5000 kr år 2021).
https://www.vbenergi.se/elavtal/vara-elavtal/utveckling-rorligt-elpris/

Förutsätter att du räknat om din kalkyl med de nya räntorna, nästa höjning 0.75% kommer i veckan. Vi kommer att ha 4-5% i räntor redan under 2023.

Nä, solpaneler är det dyraste sättet att generera el och bara ett krig gör dem lönsamma. Lägg pengarna på fjärrvärme, bergvärme, isolering, nya fönster istället så får man tillbaka pengarna dubbelt så fort.

Helt enig, men det är svårt att få en del att se framför sin egen nästipp, devill ju tro att de gör världens klipp och/eller är nyttiga idioter i CO2-jakten. Låt folk lägga sina 100-tusingar på sina solpanelinvesteringar, jag önskar dem lycka till men avböjer vänligt men bestämt. En sak är helt klar: det finns en "tipping point" i utbredningen där elsystemet säger "nej tack", har redan skett i någon kommun, har jag läst tidigare......
Citera
2022-09-09, 18:10
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Funderar på att skaffa solceller. När det är så kraftigt subventionerat känns det lite underligt att inte göra det.
Citera
2022-09-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Trodde du var ett rysstroll som sitter i st petersburg och knackar på tangentbordet men du är alltså på riktigt idiot och har rösträtt på söndag?
Citera
2022-09-09, 18:16
Medlem
Om staten går in och betalar så hade jag nappat direkt! Då blir det ju lönsamt om någon annan betalar investering/installation -

Vi få se hur det blir med sådana subventioner på Måndag
Citera
2022-09-09, 18:21
Medlem
Citat:

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Med bidrag från Sossarna och MP köper folk all möjlig skit 😀
Citera
2022-09-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Med bidrag från Sossarna och MP köper folk all möjlig skit 😀

Istället för att ge fattigt folk bidrag till cykel - så ger man medelklassen bidrag till en lyxig elcykel
Citera
2022-09-09, 18:27
Medlem
Vissa betalar pengar för att att gå på golfbanan och slå på en boll för att sänka sitt handikapp.

Andra springer maraton för de tycker det är kul.

En del investerar i energibesparande åtgärder på sitt hus för far att minska sitt klimatavtryck, nu sparar man även en hel del pengar som bonus.

Många sitter bakom en dator och fattar ingenting och tycker att alla är idioter.

Alla har vi olika intressen.
Citera
2022-09-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
El är dyrt även på sommaren nuförtiden.

Med dagens elpriser gör man nog vinst efter en 10 år.

Kul när folk helt oinsatta i ämnet postar fullständigt nonsens.
Innan 2022 tog det 7-9 år att betala av en solcellsinstallation.
Med dagens priser tar det 2-3 år.
Citera
2022-09-09, 18:32
Medlem
Citat:

Vad säger FlashBack?

November-januari ger i princip 0 men istället ger maj-augusti extremt bra avkastning.
Citera
2022-09-09, 18:33
Medlem
Citat:
Haha, jo tjena.

Har du siffror för att backa upp dessa glädjekalkyler.

Ja, min elräkning för augusti, minus 6000 kr.
Citera
2022-09-09, 18:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Solceller kan säkert vara lönsamt även på våra breddgrader, särskilt med dagens elpriser.

Däremot är det ju förskräckligt att installera solceller i Sverige sett ur ett globalt perspektiv och de som ändå gör det borde åtminstone ha vett att skämmas för det. Det finns bara en viss produktion av solceller och om rika nordbor köper upp dessa så blir det färre kvar för sydlänningarna att installera.

Vän av ordning kanske hävdar att solceller producerar el även på svenska breddgrader. Det är delvis sant, men det missar poängen. I Sverige konsumerar vi mest el en kall vardagsmorgon i januari, när svenska solceller i praktiken inte ger någon el alls. I södra Spanien eller norra Afrika konsumerar de som mest el en het eftermiddag i juli, ungefär samtidigt som deras solceller ger som allra mest utbyte.

Eftersom elproduktionssystemet alltid måste dimensioneras efter maxbelastningen, det tillfället då det går åt som allra mest el, är det fullständigt vansinne att installera den begränsade mängden solceller världen har till sitt förfogande i ett land som Sverige.

Intressant perspektiv som jag inte har tänkt på tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in