2022-09-10, 10:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
I vilket som så kommer investeringen på 200 tusen att betala sig fort, som det ser ut nu.
Så jag förstår inte riktigt varför folk är kritiska mot solceller för privat personer..
Det som jag inte kan få ska ingen annan heller ha. är väl orsaken till negativismen mot solceller. Brukar kallas jantelagen.

De investeringar vi som har solceller gjort leder till sparat vatten i kraftverkens magasin så vi har mer vatten att använda under vintern vilket i teorin ger lägre elpris. Alltså nytta även för de som inte kan eller vill montera solceller. Samma gäller vindkraft men problemet är att när det väl blåser ordentligt har vi för mycket el från vinden vilket är systemfelet miljömupparna inte fattar. Samma sak kan ju förstås hända om vi har för mycket el från solen men dit är det långt kvar.

Mina solceller kom igång i mitten av februari 2022. Storlek 10,3 kWp och växelriktare med max 10 kW uteffekt, Alla paneler sitter riktade lite väst om syd och skuggas delvis av ett träd någon timme på sena eftermiddagen. De 110 kWh jag hann producera i februari skänkte jag bort då jag inte hade avtal klart men får till slut ändå 65 öre styck i form av nätnytta och kompensation via avdraget i deklarationen.

Jag har inte fått fakturorna för augusti ännu så siffrorna jag har gäller januari fram till och med juli. Produktion 8700 kWh varav 7040 kWh har sålts. Inköpt el 4840 kWh samma tid och egenförbrukning är 1660 kWh.

Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.

Avdraget är ingen subvention, det är kompensation för dubbelbeskattning om än en märklig konstruktion. Jag köper en kWh och får betala skatt och moms för den. Senare säljer jag en kWh för spotpriset utan skatt eller moms. Grannen förbrukar denna kWh och får betala skatt och moms för den. Dubbelbeskattning.
Citera
2022-09-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men då är det ju ett lån...
Ja men lånet är ju en investering, sen när investeringen har betalat sig själv så börjar den ju indirekt att betala av dina andra lån.
Citera
2022-09-10, 10:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja men lånet är ju en investering, sen när investeringen har betalat sig själv så börjar den ju indirekt att betala av dina andra lån.
Vad hjälper det Sverige är Sverige. Solen kan inte värma upp oss på höst vinter vår och lika lite energi blir det i solceller. Dessutom går solceller sönder, behöver service osv.
Citera
2022-09-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad hjälper det Sverige är Sverige. Solen kan inte värma upp oss på höst vinter vår och lika lite energi blir det i solceller. Dessutom går solceller sönder, behöver service osv.
Din jävla kuk. Mina solceller producerade 800kwh i februari, 1200 i mars, 2000 i april
Vad fan menar du med att de inte funkar
Citera
2022-09-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det som jag inte kan få ska ingen annan heller ha. är väl orsaken till negativismen mot solceller. Brukar kallas jantelagen.

De investeringar vi som har solceller gjort leder till sparat vatten i kraftverkens magasin så vi har mer vatten att använda under vintern vilket i teorin ger lägre elpris. Alltså nytta även för de som inte kan eller vill montera solceller. Samma gäller vindkraft men problemet är att när det väl blåser ordentligt har vi för mycket el från vinden vilket är systemfelet miljömupparna inte fattar. Samma sak kan ju förstås hända om vi har för mycket el från solen men dit är det långt kvar.

Mina solceller kom igång i mitten av februari 2022. Storlek 10,3 kWp och växelriktare med max 10 kW uteffekt, Alla paneler sitter riktade lite väst om syd och skuggas delvis av ett träd någon timme på sena eftermiddagen. De 110 kWh jag hann producera i februari skänkte jag bort då jag inte hade avtal klart men får till slut ändå 65 öre styck i form av nätnytta och kompensation via avdraget i deklarationen.

Jag har inte fått fakturorna för augusti ännu så siffrorna jag har gäller januari fram till och med juli. Produktion 8700 kWh varav 7040 kWh har sålts. Inköpt el 4840 kWh samma tid och egenförbrukning är 1660 kWh.

Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.

Avdraget är ingen subvention, det är kompensation för dubbelbeskattning om än en märklig konstruktion. Jag köper en kWh och får betala skatt och moms för den. Senare säljer jag en kWh för spotpriset utan skatt eller moms. Grannen förbrukar denna kWh och får betala skatt och moms för den. Dubbelbeskattning.
Ja det ironiska är ju att om fler skaffar solceller och börjar sälja el så borde ju priset för el sjunka för de som inte har solceller också, eller är jag helt ute och cyklar?

Tänk när det kommer traktorer mm som drivs på el.
Lantbrukare kan antingen ha ett eget högt vindkraftverk på sin mark eller solceller för att hålla igång gården och "tanka" sina fordon.

Kommer det mot förmodan inga tillräckligt bra batterier så kan man ju tillverka egen vätgas med elektrolys och kanske driva fordon mm dessa.
Vidare så kan vätgasen fungera som ett batteri för senare av dygnet.
Citera
2022-09-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vatten kan lagras upp under dagen i vattenkraftverk eller inför vintern om folk använder egen solkraft under större delen av året.
Vatten som lagras upp fungerar som batterier.

Som du har sett i tråden så sparar folk som investerat i solceller stora pengar.
Om de rent av säljer el så blir det mer el vilket bidrar till lägre priser inte tvärtom.

Solceller går väldigt sällan sönder och behöver lite service.
De har ju mig veterligen inga rörliga delar utan de är fastsatta på ett tak.
Tänker du på utslitna kablar?
Citera
2022-09-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ja det ironiska är ju att om fler skaffar solceller och börjar sälja el så borde ju priset för el sjunka för de som inte har solceller också, eller är jag helt ute och cyklar?

Tänk när det kommer traktorer mm som drivs på el.
Lantbrukare kan antingen ha ett eget högt vindkraftverk på sin mark eller solceller för att hålla igång gården och "tanka" sina fordon.

Kommer det mot förmodan inga tillräckligt bra batterier så kan man ju tillverka egen vätgas med elektrolys och kanske driva fordon mm dessa.
Vidare så kan vätgasen fungera som ett batteri för senare av dygnet.

Din kuk..värdet ligger ju i att använda elen för egen förbrukning inte vad vi får betalt ute i nätet.

När i helvete har elpriset varit under 1,5kr kwh inkl allt?

Ca 500 kronor i huvudsäkring
0,22 kr överföring avgift
0,44 kronor elskatt
Moms på de

Elpriset på 0,5kr-5 kronor
Moms på de.

ÄVEN OM ELPRISET ÄR 0 KRONOR KOMMER DU ALLTSÅ ATT FÅ BETALA 1 KRONA PER KWH FÖR ATT ANVÄNDA STRÖMMEN.
FATTAR DU INTE DETTA? TROR DU ATT ELPRISET ALLTID KOMMER VARA 0 KRONOR DE NÄRMSTA 10 ÅREN?

ÄVEN OM ELPRISET BLIR NOLL PÅ DAGEN KAN MAN ANVÖNDA SOLCELLERNA FÖR ATT VÄRMA NÅGON AKULUMATOR TANK SOM MAN TAR UT VARMVATTEN TILL HUSET PÅ KVÄLLEN. DRA ÅT HELVETE MED DINA BATTERIER
Citera
2022-09-10, 10:55
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag ser bara fördelar, förutom den möjligtvis dyra investeringen - 270 000 med tillhörande batteri! - som jag fick som offert på kåken. Låter mycket jämfört med andra som har betydligt lägre investeringskostnad.

Men solcellerna ger så mycket el under det ljusa halvåret att utslaget på ett år skulle jag ha gratis el, d v s sälja överskott på sommaren och spara det till vintern. Ett batteri med timpris där du köper in el när den är som billigast och säljer när det är som dyrast.

Värdet höjs på bostaden också. Hus med låg/nästintill obefintlig elförbrukning kommer att vara eftertraktade.

Med extremt höga elpriser finns det sannolikhet att avbetalningen är så lite som på 2.5 år i elområde 3 och 4.

https://www.expressen.se/ekonomi/stefan-77-installerade-solceller-jag-bara-njuter/
Citera
2022-09-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Din kuk..värdet ligger ju i att använda elen för egen förbrukning inte vad vi får betalt ute i nätet.

När i helvete har elpriset varit under 1,5kr kwh inkl allt?

Ca 500 kronor i huvudsäkring
0,22 kr överföring avgift
0,44 kronor elskatt
Moms på de

Elpriset på 0,5kr-5 kronor
Moms på de.

ÄVEN OM ELPRISET ÄR 0 KRONOR KOMMER DU ALLTSÅ ATT FÅ BETALA 1 KRONA PER KWH FÖR ATT ANVÄNDA STRÖMMEN.
FATTAR DU INTE DETTA? TROR DU ATT ELPRISET ALLTID KOMMER VARA 0 KRONOR DE NÄRMSTA 10 ÅREN?

ÄVEN OM ELPRISET BLIR NOLL PÅ DAGEN KAN MAN ANVÖNDA SOLCELLERNA FÖR ATT VÄRMA NÅGON AKULUMATOR TANK SOM MAN TAR UT VARMVATTEN TILL HUSET PÅ KVÄLLEN. DRA ÅT HELVETE MED DINA BATTERIER
Din fitta är det jobbigt att ta stor kuk eller vad är problemet?

Vart i helvete står det att man måste betala för att använda sin egenproducerade el?
Citera
2022-09-10, 10:58
Medlem
Citat:
Din fitta är det jobbigt att ta stor kuk eller vad är problemet?

Vart i helvete står det att man måste betala för att använda sin egenproducerade el?
Ursäkta tolkade det som att du trodde vi producerade el för att sälja på nätet och att det var den verkliga poängen med solel
Citera
2022-09-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
( Har inte läst så många kommentarer...)

Sol- och vindel är intermittent, sol lite "planerbart" intermittent, vind väldigt random. Det har gått att få ut lite betalt av solel, men precis som med vindel, blir det för många som levererar "fulel" ( sol, vind m.fl. intermittenta), kommer nätet att säga stopp och de ingångna avtalen knappast att förnyas = min enkla analys.

Du är absolut något på spåren.
Ingen verkar tänka på att om utbyggnaden av sol- och vindel går vidare som "tänkt" kommer överskott skapas vilket kommer ge låga priser sommartid när i alla fall solel fungerar bra. Redan i år har elbolagen i Australien börjat föra fram krav på att solelproducenter måste betala för producerad el pga att de ger obalanser i elsystemen.
Har inte sett denna information i PK-massmedierna i Sverige.

Jag gillar solel men informationen måste bli hederlig och argumentet för solel måste vara att den ger möjligheter att förbruka mycket el sommartid om priset verkligen blir så lågt som det borde vara för då skulle t ex svenska hotell, "sommarland" och campingar kunna ha pooler med 30C mars till oktober och därmed garantera turister härliga bad trots regn och kallt MEN tyvärr är elproduktionen privatiserad så inte kommer priset motsvara verklig produktionskostnad när överskottet finns, tro det den som vill.

Sommarens elpriser är bara ett spel som ska vänja oss och ge samma milkostnad för bilkörning som oljeshejkerna och politikerna lyckats ge oss idag.
Politikernas skatteinkomster är så gigantiska via oljan att de måste i symbios med elbolagen lösa detta.
Sverige är extra illa ute pga vårt kalla klimat och S,MP, C, V och L s politik att stänga kärnkraft. Övriga Europa har mycket lättare att anpassa sig till höga elpriser så räkna inte med EU som någon slags täddare trots Magdas skitprat häromdagen. På sikt måste Svetige ha kärnkraft, ingen tvekan om det.
Citera
2022-09-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Ursäkta tolkade det som att du trodde vi producerade el för att sälja på nätet och att det var den verkliga poängen med solel
Att sälja på nätet är ju en del av det då man säljer överskottet som man inte kan göra av med för att sedan kunna använda den avkastningen för att köpa el när solcellerna producerar mindre eller inget alls.
I framtiden med bättre lagringsmöjligheter så blir hushållen dock mindre beroende av elnätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in