Citat:
Det som jag inte kan få ska ingen annan heller ha. är väl orsaken till negativismen mot solceller. Brukar kallas jantelagen.De investeringar vi som har solceller gjort leder till sparat vatten i kraftverkens magasin så vi har mer vatten att använda under vintern vilket i teorin ger lägre elpris. Alltså nytta även för de som inte kan eller vill montera solceller. Samma gäller vindkraft men problemet är att när det väl blåser ordentligt har vi för mycket el från vinden vilket är systemfelet miljömupparna inte fattar. Samma sak kan ju förstås hända om vi har för mycket el från solen men dit är det långt kvar.
Mina solceller kom igång i mitten av februari 2022. Storlek 10,3 kWp och växelriktare med max 10 kW uteffekt, Alla paneler sitter riktade lite väst om syd och skuggas delvis av ett träd någon timme på sena eftermiddagen. De 110 kWh jag hann producera i februari skänkte jag bort då jag inte hade avtal klart men får till slut ändå 65 öre styck i form av nätnytta och kompensation via avdraget i deklarationen.
Jag har inte fått fakturorna för augusti ännu så siffrorna jag har gäller januari fram till och med juli. Produktion 8700 kWh varav 7040 kWh har sålts. Inköpt el 4840 kWh samma tid och egenförbrukning är 1660 kWh.
Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.
Avdraget är ingen subvention, det är kompensation för dubbelbeskattning om än en märklig konstruktion. Jag köper en kWh och får betala skatt och moms för den. Senare säljer jag en kWh för spotpriset utan skatt eller moms. Grannen förbrukar denna kWh och får betala skatt och moms för den. Dubbelbeskattning.