2022-09-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Satte själv upp mina solceller 2018, det har nu med råge betalat tillbaka investeringen. Nu är det ren vinst från nu, vad är fel med det?
Ingenting av kritiken mot solceller har egentligen med ekonomi att göra. Det finns en massa ängsliga jubelidioter som tolkar solceller på grannens tak som ett tecken på att den miljöpartistiska världskonspirationen gör framsteg. De tror på ett sluttande plan som börjar med solceller på villatak och slutar med menskonst i tunnelbanan och sharialagar. Det är därför solcellshatarna här i tråden inte kan peka på några beräkningar utan går helt på magkänsla istället.
Citera
2022-09-12, 22:48
Medlem
När alla har solceller som ger el när ingen behöver och måste köpa el när solen inte skiner så kommer de inte att få betalt för elen de producerar. I synnerhet inte då solcellerna bidrar till att destabilisera elnätet. Det kan tom bli så att man får betala för levererad el. Vänta några år och några blackouts ska ni få se.
Citera
2022-09-12, 22:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja det var vad jag skrev först att den peaka på 19 000 Watt i effekt.
Men fick skit av Kennethkvarting för den beskrivningen, se tidigare i tråden.

Självklart är det mängden energi per dag vad som är mest intressant.
Att jag skrev 19 000 Watt i mitt första inlägg var ju för att poängtera hur hög effekten ändå kom upp i under en dag i september där vädret var sisådär.
Som sagt är det intressanta hur många kWh som anläggningen totalt sett presterar (ditt exemepl på en dag i september gör inte saken mindre intressant). Säg att det är 5 timmar med 19 kW (som ett exempel) och resten noll (vilket verkar osannolikt, men bara som ett exempel), då presterar ju anläggningen i så fall 95 kWh.

När strömmen kostar 2-3 kr eller mer per kWh så känns det givet att man tjänar på en solcellsanläggning, i varje fall om man köpte en redan innan energikrisen
Citera
2022-09-12, 22:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
När alla har solceller som ger el när ingen behöver och måste köpa el när solen inte skiner så kommer de inte att få betalt för elen de producerar. I synnerhet inte då solcellerna bidrar till att destabilisera elnätet. Det kan tom bli så att man får betala för levererad el. Vänta några år och några blackouts ska ni få se.
Det är väl frivilligt att leverera? Om priset blir negativt så kan man ju som solcellsinnehavare stänga av (automatiskt).
Citera
2022-09-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är väl frivilligt att leverera? Om priset blir negativt så kan man ju som solcellsinnehavare stänga av (automatiskt).

Jovisst men då lär ju inte heller investeringen betala sig särskilt fort.
Citera
2022-09-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som sagt är det intressanta hur många kWh som anläggningen totalt sett presterar (ditt exemepl på en dag i september gör inte saken mindre intressant). Säg att det är 5 timmar med 19 kW (som ett exempel) och resten noll (vilket verkar osannolikt, men bara som ett exempel), då presterar ju anläggningen i så fall 95 kWh.

När strömmen kostar 2-3 kr eller mer per kWh så känns det givet att man tjänar på en solcellsanläggning, i varje fall om man köpte en redan innan energikrisen
Jag vet inte om hans app hade flera funktioner.
Hade ju varit intressant att se genomsnittet för halv dygnet.
Tror dock att apparna är ganska enkla och primitiva för solcellsanläggningar, men det kanske beror på företaget. I vilket som så finns det mycket potential för utvecklare inom området skulle jag tro..

Men ja enligt honom så skulle anläggningen betala av sig på 2-3 år som det ser ut nu, men han har ett låst elpris på 65 öre med elbolaget så det är väl försäljningen han tjänar mest på då kanske?
Citera
2022-09-13, 02:06
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Solen bjuder på 800 watt energi per kvadratmeter på våra breddgrader, vid ekvatorn 1100 watt. Verkningsgraden för de vanligaste modellerna är runt 20% vid 30 grader. Har man 100 kvadratmeter tak och sätter paneler på 72 kvadratmeter så kan man som mest få ut 92 Kwh en solig sommardag.

På vintern ökar tro det eller ej verkningsgraden till 30-35%, men soltimmarna är färre så räkna med att de producerar hälften så mycket då.

En enstaka panel är dock en symbolhandling.
Citera
2022-09-13, 11:17
Medlem
Sladdersnoks avatar
Jag gillar små solcellslampor att ha på bordet😜
Citera
2022-09-13, 12:00
Medlem
mensverkets avatar
Min granne säljer elen han får från sina celler. Nån vits verkar det finnas iaf.
Eon köper elen.
Citera
2022-09-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Solen bjuder på 800 watt energi per kvadratmeter på våra breddgrader, vid ekvatorn 1100 watt. Verkningsgraden för de vanligaste modellerna är runt 20% vid 30 grader. Har man 100 kvadratmeter tak och sätter paneler på 72 kvadratmeter så kan man som mest få ut 92 Kwh en solig sommardag.

På vintern ökar tro det eller ej verkningsgraden till 30-35%, men soltimmarna är färre så räkna med att de producerar hälften så mycket då.

En enstaka panel är dock en symbolhandling.

Jag läste också att lagom värme är bäst vilket gör att Sverige funkar hyggligt.

100 m2 kommer inte funka för mig då jag har nord- och södertak och för nöja mig med 50-60 m2 på södertaket beroende på hur väl panelerna går pussla in. Måste vara många som bara bör fylla ena takhalvan.

Lite skalfördelar är det och man får fylla sina lämpliga tak så gott det går. Jag har inte plats på marken men kanske skulle kanske kunna klämma in några paneler på det platta garagetaket (bygga ställning?).

En enda panel har jag haft tidigare, men då på segelbåten. Jättebra då jag inte hade laddning från utombordaren (som ändå inte gick så mkt). Klarade att hålla kompressorkylen kall mellan turerna. Bytte "allt" till LED också för att spara på strömmen.

PS Segelbåten hade ett enkelt 12V-likströmssystem och ingen inverter.
Citera
2022-09-13, 17:36
Medlem
Du har fel TS.
Jag bor i Kanada och det är långa vargavintrar här med -35 c.

Slängde upp en radda solceller på taket på skoj mest för ett par år sedan.

Solceller fungerar faktiskt utmärkt på vintern, även fast det givetvis blir färre soltimmar.

Solcellerna är mer effektiva i kallt väder (solcellerna fungerar bättre när de inte blir för varma).

Sen har vi albedo-effekten. Solljus reflekteras från snön mot panelerna (om man placerar dem korrekt eller har dem ställbara).
Detta kan ha stor påverkan under vintern (+10% minst).

Solen ligger dock lägre på horisonten så panelar monterade på sidan av huset eller fristående som kan tiltas ner är optimalt.

Det gäller bara att hålla panelerna någorlunda snöfria. Blötsnö fastar, puder är inget problem. Snöblandat regn rensar bort snön från panelerna snabbt med.

Så det behöver verkligen inte vara fel att slänga upp paneler på huset med de galna elpriserna ni har i Sverige.
Produktionen är givetvis lägre under vintern, men inte alls försumbar.

Svårt att vara helt självgående kanske men definitivt bra bonus.
Pumpa in el i nätet på dagarna och köp el från nätet på kvällar och nätter.

Blir än riktigt schysst hävstång.
Batterier och skit är ingen idé (så länge man är kopplad till nätet).
Citera
2022-09-13, 18:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
[i]Mina solceller kom igång i mitten av februari 2022. Storlek 10,3 kWp och växelriktare med max 10 kW uteffekt, Alla paneler sitter riktade lite väst om syd och skuggas delvis av ett träd någon timme på sena eftermiddagen. De 110 kWh jag hann producera i februari skänkte jag bort då jag inte hade avtal klart men får till slut ändå 65 öre styck i form av nätnytta och kompensation via avdraget i deklarationen.

Jag har inte fått fakturorna för augusti ännu så siffrorna jag har gäller januari fram till och med juli. Produktion 8700 kWh varav 7040 kWh har sålts. Inköpt el 4840 kWh samma tid och egenförbrukning är 1660 kWh.

Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.
Fakturorna för augusti har nu kommit. Rekordmånad. Fick 336 öre/kWh för såld el så produktionsinkomsten hamnar i år på 16 500 kr. Samtidigt köpte jag el för 15% under medelspotpriset i augusti tack vare timdebitering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in