2022-09-12, 10:39
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Enligt mäklarstatistik.se låg priserna i Stockholm, där jag tänkte köpa så småningom, på 79k i Juni och nu i Augusti 76k. Vart har priserna gått upp 20% menar du?

Förstår att det är tråkigt att ha varit hyrestorskt i 8 år för att sedan köpa på toppen

Husmask
Citera
2022-09-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Priserna har gått upp med minst 20% sedan juni. Har du missat det?
Konstigt, jag kollade Husmask för en kvart sen och då stod det klart och tydligt att priserna gått upp 200% sen i förrgår.
Citera
2022-09-12, 11:58
Medlem
Var på tre visningar av husni helgen. Relativt nära varandra. Två trevligare och där var det halvdan uppslutning. Sedan ett trist hus men energiklass A och brutalt låg energiförbrukning.

Helt otroligt med folk på det sista. Redan 6 budgivare som redan budat upp över utgångspris.

Beror givetvis delvis på området.
Citera
2022-09-12, 12:54
Medlem
Det är brutalt tryck nu på bra objekt. Den som har svårt att få sålt borde ha satsat på kvalitet istället, det lönar sig alltid i längden.
Citera
2022-09-12, 12:56
Medlem
Står sig valresultatet så är det ännu en tung variabel som lär få priserna att fortsätta rasa. Invandringen stryps så nu kommer det inte längre befolkningen fyllas på. Vem vet de kanske lyckas få några att återvandra. Ekonomin lär dock bli lidande i decennium då invandringen kostar över 100 miljarder per år.
Citera
2022-09-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Står sig valresultatet så är det ännu en tung variabel som lär få priserna att fortsätta rasa. Invandringen stryps så nu kommer det inte längre befolkningen fyllas på. Vem vet de kanske lyckas få några att återvandra. Ekonomin lär dock bli lidande i decennium då invandringen kostar över 100 miljarder per år.

Det där är bara trams. Det är inte kebabteknikern Khaled som har budat upp bostadsrättspriserna, utan det är vanliga produktiva svenskar. Khaled & co har väl på sin höjd gjort att begagnatmarknaden för blattiga bilar som Porsche Cayman har blivit bättre. Men påverkat bostadspriset har de givetvis inte gjort.
Citera
2022-09-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader

Eller att vi får ett till jobbskatteavdrag samt ingen risk för höjd fastighetsavgift eller borttagande av ränteavdrag, nu börjar fyra års uppgång
Citera
2022-09-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Var på tre visningar av husni helgen. Relativt nära varandra. Två trevligare och där var det halvdan uppslutning. Sedan ett trist hus men energiklass A och brutalt låg energiförbrukning.

Helt otroligt med folk på det sista. Redan 6 budgivare som redan budat upp över utgångspris.

Beror givetvis delvis på området.

”Trist” som i nybyggt? Aldrig sett äldre hus med så hög klassificering.

När jag köpte ett hus för 5 år sedan med solpaneler var det några på visningen som frågade om de går att montera bort dem av estetiska skäl… och då har huset ändå svarta tegelpannor
Citera
2022-09-12, 13:12
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
”Trist” som i nybyggt? Aldrig sett äldre hus med så hög klassificering.

När jag köpte ett hus för 5 år sedan med solpaneler var det några på visningen som frågade om de går att montera bort dem av estetiska skäl… och då har huset ändå svarta tegelpannor

Solpaneler blev intressant för mig först när jag fick information om att man kan sälja elen man drar in. Hade ingen aning om det och tror inte den stora massan vet om det heller. Kanske lite mer idag.
Citera
2022-09-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det där är bara trams. Det är inte kebabteknikern Khaled som har budat upp bostadsrättspriserna, utan det är vanliga produktiva svenskar. Khaled & co har väl på sin höjd gjort att begagnatmarknaden för blattiga bilar som Porsche Cayman har blivit bättre. Men påverkat bostadspriset har de givetvis inte gjort.

Skitsnack - givetvis köper invandrare bostäder. Ett invandrarpar med fast anställning och 30K i lön kan lätt låna 3-3,5M. Fullt med lägenheter i Sthlm som hade varit billigare med mindre befolkning.
Citera
2022-09-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Skitsnack - givetvis köper invandrare bostäder. Ett invandrarpar med fast anställning och 30K i lön kan lätt låna 3-3,5M. Fullt med lägenheter i Sthlm som hade varit billigare med mindre befolkning.
Visa mig det där invandrarparet med 30k lön vardera i skattade inkomster, tack. Förekommer väl ytterst sällan. 3.5M får du förresten ingenting för i Stockholm, så där är ditt fiktiva invandrarpar chanslösa.
Citera
2022-09-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Visa mig det där invandrarparet med 30k lön vardera i skattade inkomster, tack. Förekommer väl ytterst sällan. 3.5M får du förresten ingenting för i Stockholm, så där är ditt fiktiva invandrarpar chanslösa.

4/5 invandrare har jobb. De tjänar betydligt sämre än svenskar men givetvis finns hundratusentals som tjänar 30K+ och det vet du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in