2022-07-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vad snackar du om? Till skillnad från vad du säger så bor en väldigt stor andel av befolkningen i våra 3 största städer. Dessutom är näringslivet och därmed Sveriges motor lokaliserat där. Vem bor i dessa gårdar du nämner? Varför svarar du ens i tråden om du är nån form av själförsörjande prepper med noll kontakt med omvärlden.
Majoriteten av Sveriges befolkning bor inte i Stockholm hur mycket du än vill tro det.
Det blev inte rätt ens när du försökte räkna in två städer till helt plötsligt.
Citera
2022-07-12, 10:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
En krasch i Stockholm är inte en krasch i Sverige. Dom allra flesta bor ju inte i Stockholm och bryr sig inte ett skvatt om lägenhetspriser där som mycket är uppdrivna av spekulation. Priset på lägenheter i Stockholm är således ett stockholmsproblem.

Priset på gårdar i landsbygd håller värdet som vanligt… Det är ju å andra sidan en tillgång till skillnad från en låda i stan.
Det är dina värderingar. En "låda i stan" som du uttrycker det, kan vara mer värt för en annan person än ett ruckel och någon sumpig åker och myggig skog på landet. Dessutom brukar det vara så att prisfallen börjar i Stockholms innerstad för att sedan sprida sig över landet. Så håll i dig...
Citera
2022-07-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
En krasch i Stockholm är inte en krasch i Sverige. Dom allra flesta bor ju inte i Stockholm och bryr sig inte ett skvatt om lägenhetspriser där som mycket är uppdrivna av spekulation. Priset på lägenheter i Stockholm är således ett stockholmsproblem.

Priset på gårdar i landsbygd håller värdet som vanligt… Det är ju å andra sidan en tillgång till skillnad från en låda i stan.
Priset för en gård på landet bestäms nästan alltid av hur mycket mark gården har. Ett litet slitet hus med en gammal ladugård och någon extra garagebyggnad är ju mer eller mindre gratis jämfört med ett hus nära en tätort.
Citera
2022-07-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag menar å andra sidan att vi inte har en bostadsbubbla och nya högstapriser kommer inom säg 2 år.

Om några månader hämtar sig börsen. Och nästa år blir CB tvingade att sänka räntorna då CPI faller.

Och nya ATH på börsen gör att kontantinsatserna är större och mer kan betalas i bostadsköp.

Så, om ca 2 år får vi se vem som får rätt. (Kommer att kunna anas långt tidigare).
nej det gör den inte, innan det här året är slut kommer det inte finnas nån börs längre, svält, upplopp och bankkrascher står runt hörnet. dom sabbar ju allt dom kan nu det kan ju knappast undgå någon.
hur det än blir om eliten får igenom sina planer eller inte så kommer det bli ordentligt stökigt framöver.
Citera
2022-07-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag vart idiotförklarad av er, när jag köpte 2013

När jag sålde fick jag 1.5 miljoner extra

Jag fick betalt för att bo ✌🏻 Ingen har sagt att det vara för evigt, men betalt fick vi

Egentligen är det ointressant vem som har rätt/fel i retroperspektiv, det handlar om huruvida man anser att svenska bomarknaden är sund eller inte. Jag känner många som gjort feta vinster på boende men som ändå tycker att den svenska bostadsmarknaden är helt skev när utbildade civilingenjörer privatekonomiskt tjänar mer på att bo (just det, bo) än att producera mervärde mha sin kompetens. Då är det helt klart något som inte står rätt till.
Citera
2022-07-12, 13:06
Medlem
Jag bevakat några objekt i attraktivt område. De blir inte sålda trots att priset är långt under toppnivåer. Nu har de till och med plockats bort från hemnet trots att de är kvar på mäklarnas hemsidor.

Köparna har bara försvunnit.
Citera
2022-07-12, 13:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Det är Riksbanken som bestämmer om det blir ett kraftigt nominellt fall i bostadspriserna. Så var det för 30 år sedan också fast då valde man att stärka valutan istället och låta de överbelånade hushållen ta smällen. Som det ser ut nu så har de svårt att välja men omvärlden har tvingat fram en försiktig höjning av styrräntan. Vi får se hur långt de vågar att gå.

Om inte RB höjer räntan rejält eller åtminstone håller samma takt som FED kommer man inte få kontroll på inflationen. I övermorgon klockan 8 (den 14:e Juli) får vi reda på hur hög inflationen var YoY i Juni. Om den fortsätter att stiga måste RB ta till med hårdhandskarna , vilket i sin kommer påverka boräntorna rejält.
Jag tror vi definitivt skall förvänta oss boräntor på >5% inom ett år.
RB borde rimligtvis begripa om de inte får höjer räntan i paritet med omvärlden får vi inte kontroll på inflationen vilket i förlängningen kan leda till stagflation.

Således jag tror att fastighetspriserna på medellång sikt kommer falla med 50%, då Sverige kommer bli allt fattigare pga vanstyre av landet.Fler förmögna personer kommer välja att lämna landet för säkrare länder med lägre skatter.
Citera
2022-07-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Jag bevakat några objekt i attraktivt område. De blir inte sålda trots att priset är långt under toppnivåer. Nu har de till och med plockats bort från hemnet trots att de är kvar på mäklarnas hemsidor.

Köparna har bara försvunnit.
Som varje sommar… Känns ganska meningslöst att göra dessa resonemang i Juli, i September kan vi se om köparna är borta eller inte.
Citera
2022-07-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Som varje sommar… Känns ganska meningslöst att göra dessa resonemang i Juli, i September kan vi se om köparna är borta eller inte.

De har legat ute sedan i våras och det omsattes flera tusen objekt i Juni.
Citera
2022-07-12, 14:08
Medlem
Och om några är så är rallyt igång som vanligt igen.
Det är naturligt med upp och nedgångar i ekonomin har ni inte fattat det ännu är ni blåsta.
Sitt still i båten ett tag så blåser stormen förbi.
Citera
2022-07-12, 14:18
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Så om företag A går i konkurs, så kommer företag B och C säga upp sin billiga utländska arbetskraft och anställa den dyrare svenska arbetskraften från företag A?

Ställer mig något skeptisk till den idén.

Svenska byggnadsarbetare är mycket mer effektiva än utländsk arbetskraft. Sen ute i Europa så rullar de ut mattan för oss på varje bygge. 4 svenska snickare byggde mer än 11 polacker när vi byggde tornet på Malmö arena. Billiga är de men gör de rätt?
Citera
2022-07-12, 14:24
Medlem
HC47s avatar
Bostadspriserna i Sverige har (i alla fall i de större städerna) varit vansinnigt uppblåsta de senaste åren så det är bara rimligt om de faller minst 10-15 %. Priser på upp till 100 000 kr/kvm är bisarrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in