2022-09-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Jag har snö, hela vintern. Köpte en stor anläggning, innan priset stegrade(110 tkr för 12kwh). Passade på att investera i en fin LLVP för att öka min elförbrukning.
Utöver det passade jag på att ta det kalaset + en ny terränbil på lån, för att utöka min låneportfölj, då pengarna "är gratis". How about that for din ränta. Stiger räntan massivt, löser man in lånet. Tills dess får ens besparingar jobba åt en.

Jag har gjort en riktig brakvinst och den är så brutal att jag kan behöva förbruka mitt överskott med byggflläktar.

Problemet med ALLA era sk. "kalkyler" är att de ej faktorerar in det utökade energiekonomiska manöverutrymmet som genereras.
De räknar inte med gratis eldriven värme(t.ex. värmepumpar) kontra ändå relativt billig fjärrvärme. Bara där blir vinsten en massiv besparing, för ett litet redan energieffektivt hus.

Utöver att använda sitt elöverskot för att helt eliminera andra utgifter, så kan man ta det ytterliggare ett steg. Använder man sin överskottsenergi för div. "produktion" kan man producera kapital nästan gratis och ventilera ut varmluften från förbrukad energi i sin fastighet.

Räntan påverkar alltid en investeringskalkyl. Antingen lånar du pengar eller så har du pengar som du kan välja att investera i solceller eller annat som kan ge avkastning.
Citera
2022-09-11, 13:26
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Räntan påverkar alltid en investeringskalkyl. Antingen lånar du pengar eller så har du pengar som du kan välja att investera i solceller eller annat som kan ge avkastning.

Nej, inte om du kan välja.
Har du pengar som du kan investera i solceller med, är det bättre att belåna och lösa in lånen om/när räntan skenar p.g.a. sosseri.

Gå och dränk din inre sosse i närmaste losrtiga dike, för din egen skull.
Jag har sämre lön än kvinnosnittet och har blivit "rik" på hederlgt sparande och aktiva val i livet. Mitt största ekonomiska misstag förutom att ha gift mig(länge sedan) är att ha betalat av fastighetslån i rädsla för det nya 90-talet.

Jag tog upp ved i en tidigare post. Det är också en energikälla, vilken ger ytterligare ett lager av redundans. Fler bra val och gratis. Jag har t.o.m. en vedspis, så jag kan laga mat och baka samtidigt som det värmer.
Vad gör ni gnällkärringar om vi får elransonering och näten inte kommer upp på en vecka nu i vinter?
Hela livet är fyllt av bra och dåliga val. Vad betalar ni för en biltvätt? Jag tjänade in min dyraste(proffsklass) tvättstation på under ett halvår.
Jag servar alla mina bilar själv och har eget lager av oljor, bromsdelar mm. Det går fort och jag känner mina fordon nästintill intimt(och jag är ingen raggare). Vad betalar ni för era service:ar och hur långa är väntetiderna?
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2022-09-11 kl. 13:53.
Citera
2022-09-12, 07:34
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Farsgubben installerade solceller för drygt 220 000 kr.
Sedan anläggningrn sattes igång i våras har han fått någon tusing i månaden tillbaka för såld el.
Alltså detta är efter att kostnaderna för el när solen inte lyser på natten som exempel.
Ett nettovinst varje månad och då är inte besparingarna inräknade då han än så länge inte behöver betala något för el eftersom han säljer så pass mycket.

Kollade effekten på hans app för någon dag sedan och den peakade på 19 000 Watt mitt på dagen, då är det ändå under september i mellan Sverige.
Är ingen elektriker men jag antar att det är 19 000 watt i timmen?
Räcker väl till att driva flera hushåll, åtminstone under halva året?

19Kwh? Då borde ni se nån en
fet sladd som leder till grannens cannabisodling.
Citera
2022-09-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
19Kwh? Då borde ni se nån en
fet sladd som leder till grannens cannabisodling.
Grannarna bor långt bort men han hyr ut två mindre villor som ligger nära mina föräldrars bostad.
Ellen går ditt med, så under sommaren och våren har han sålt så mycket att han fått tillbaka pengar varje månad trotts 2 mindre och 1 stor villa.

Solcellerna sitter på ett ladugårdens tak.

Men det är ju inte 19Kwh i genomsnitt utan vad jag noterade gav mest för några dagar sen under september under en tidpunkt under dagen.
Under natten är det ju noll, sen ser man ju en våg att den går successivt uppåt för att sedan vända ner.
Citera
2022-09-12, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Får väl lyfta lite på pannorna... På vinden har i alla fall aldrig något vatten kommit in.

Stockholmare är jag inte även om jag bor där i lgh nu. När jag flyttar in i huset blir det snarare att flytta hem till Småland.
Bra! Oftast är det inget fel alls på taket.
Mvh.
Citera
2022-09-12, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Får väl lyfta lite på pannorna... På vinden har i alla fall aldrig något vatten kommit in.

Stockholmare är jag inte även om jag bor där i lgh nu. När jag flyttar in i huset blir det snarare att flytta hem till Småland.
Kolla speciellt vid risk-konstruktionerna; nocken, eventuella svåra vinklar.
Leta efter spräckta pannor.
Sätt kniven i trät på misstänkta ställen för att kolla röta.
Vad har du för konstruktion under pannorna?
Spont/Papp?
Plyfa?
Duk?
Mvh.
Citera
2022-09-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Satte själv upp mina solceller 2018, det har nu med råge betalat tillbaka investeringen. Nu är det ren vinst från nu, vad är fel med det?
Citera
2022-09-12, 12:27
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Och han kommer få köpa el i vinter för 8,8kr/kWh.

Mycket möjligt att det blir dyrare än så i vinter.
Citera
2022-09-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Kolla speciellt vid risk-konstruktionerna; nocken, eventuella svåra vinklar.
Leta efter spräckta pannor.
Sätt kniven i trät på misstänkta ställen för att kolla röta.
Vad har du för konstruktion under pannorna?
Spont/Papp?
Plyfa?
Duk?
Mvh.

Jag ska kolla nästa gång jag kommer dit. Riskställen är vad jag förstår även runt skorsten och andra genomföringar (fläktrör, toarör).
Peta med kniv är nog bra när inte ögonen räcker till.
Spräckta pannor kollade jag efter sist jag sprutade taket. Såg bra ut. Har en del reservpannor.
Kan inte konstruktionen men det står i ritningarna som jag inte har här i Sthlm.
Tack!
Citera
2022-09-12, 15:34
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Var det inte 19 000 watt jag skrev i timmen?
I appen stod det 19 000 watt.
Det skrev jag att det är väl den ungefärliga effekten över 1 timme?
Varför blanda in timmen? Det krånglar till det.

19 tusen watt är effekt, just då. Inte "ungefärliga effekten över 1 timme" eller något sånt.

Skilj på effekt och mängd energi. En liknelse är skillnaden mellan hastighet och sträcka. Ifall man inte är tydlig vet vi inte om effekten toppade på 19kW en klar sommardag, eller om vi drog in totalt 19kWh den dagen.

Effekt mäts i Watt. En watt är en joule per sekund. Så tidsaspekten finns redan där. Lägga till "per timme" och sånt tjafs gör det svårt att veta vad som menas.
Citera
2022-09-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Varför blanda in timmen? Det krånglar till det.

19 tusen watt är effekt, just då. Inte "ungefärliga effekten över 1 timme" eller något sånt.

Skilj på effekt och mängd energi. En liknelse är skillnaden mellan hastighet och sträcka. Ifall man inte är tydlig vet vi inte om effekten toppade på 19kW en klar sommardag, eller om vi drog in totalt 19kWh den dagen.

Effekt mäts i Watt. En watt är en joule per sekund. Så tidsaspekten finns redan där. Lägga till "per timme" och sånt tjafs gör det svårt att veta vad som menas.
Ja det var vad jag skrev först att den peaka på 19 000 Watt i effekt.
Men fick skit av Kennethkvarting för den beskrivningen, se tidigare i tråden.

Självklart är det mängden energi per dag vad som är mest intressant.
Att jag skrev 19 000 Watt i mitt första inlägg var ju för att poängtera hur hög effekten ändå kom upp i under en dag i september där vädret var sisådär.
Citera
2022-09-12, 18:54
Medlem
mammasguds avatar
Har man pengar över så finns det väl ingen anledning att inte skaffa solceller. Om vi bortser från gratis el osv och pratar om investeringen sett till värdeökning på huset. Det som investerats höjer ju värdet, 5-15% och det överstiger ju oftast det man betalat för kalaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in