Citat:
Ursprungligen postat av
mittåt
Om solceller är bra beror på flera olika faktorer:
- Var i landet
- Takets lutning och riktning
- Räntan
- Elpriset
Vad jag fått fram så tjänar egentligen man mer på att bygga vindkraft än solkraft. Men det är ju så mycket krångligare att bygga vindkraft och kräver större investering att det för alla privatpersoner och småföretagare bara är sol som är ett alternativ.
Man får göra en kalkyl för varje anläggning, med ett antagande för elpriset, och se om det blir lönsamt. I många fall blir det det numera. Ju högre elpris, desto fler tak blir lämpliga för solproduktion.
Ur miljösynpunkt så är dock inte solkraft alltid lika bra som man tror. Många paneler tillverkas i Kina med höga utsläpp från produktionen. Det finns dock solpaneler som tillverkas i Europa, men som är lite dyrare. Väljer man solpaneler av miljöskäl så ska man tänka på vilka man köper. I Sverige ersätter man i de flesta fall väldigt miljövänliga alternativ som vatten- och kärnkraft, vilket ger längre CO2-återbetalning än om man i Sydeuropa ersätter kol- eller oljekraft.
Jag har snö, hela vintern. Köpte en stor anläggning, innan priset stegrade(110 tkr för 12kwh). Passade på att investera i en fin LLVP för att öka min elförbrukning.
Utöver det passade jag på att ta det kalaset + en ny terränbil på lån, för att utöka min låneportfölj, då pengarna "är gratis". How about that for din ränta. Stiger räntan massivt, löser man in lånet. Tills dess får ens besparingar jobba åt en.
Jag har gjort en riktig brakvinst och den är så brutal att jag kan behöva förbruka mitt överskott med byggflläktar.
Problemet med ALLA era sk. "kalkyler" är att de ej faktorerar in det utökade energiekonomiska manöverutrymmet som genereras.
De räknar inte med gratis eldriven värme(t.ex. värmepumpar) kontra ändå relativt billig fjärrvärme. Bara där blir vinsten en massiv besparing, för ett litet redan energieffektivt hus.
Utöver att använda sitt elöverskot för att helt eliminera andra utgifter, så kan man ta det ytterliggare ett steg. Använder man sin överskottsenergi för div. "produktion" kan man producera kapital nästan gratis och ventilera ut varmluften från förbrukad energi i sin fastighet.