2022-09-11, 10:21
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Var senast i veckan en artikel på SVT nyheter, tror jag, om en bostadsförening som slängt upp ett gäng solceller på taket och producerade el för drygt 200 000 kr på ett år. Dom sålde för 60 000 kr/år och resten använde föreningen själv.
Hur det än är med soltimmar i Sverige så känns det inte som att dom gjort en dålig affär när hela anläggningen betalde sig på 7 år vill jag minnas.
Citera
2022-09-11, 10:31
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Mina paneler sitter ovanpå 53 år gamla betongpannor. De ser lite väderbitna ut men annars är det inget fel på dem. Inte en enda gick sönder under installationen. Jag resonerar som så att håller pannorna under panelerna i 25 år till så må det vara hänt och jag har antagligen finansierat takbyte vid det laget.

Annars kan man göra som en del gjort, byta pannorna mot TP20 takplåt under panelerna och byta resten när det behövs. Det är enklare och billigare att montera paneler på TP20.

Jag planerar byta till TP20 på en av mina sekundärfastigheter i grannkommunen innan solcellsbygget där, nästa år.
Att det förenklar infästningen av montageskenor, är bara en aspekt. Springer man mycket och grejar på sina tak, är TP20 tveklöst den bästa ytan.
Citera
2022-09-11, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Ingen skulle vara gladare än jag om det inte är några problem.

Problemet är väl att det kostar pengar att ta ner solpanelerna innan ett senare takbyte och sedan sätta upp dem igen.

Men kommer be någon att bedöma återstående livslängd på taket om ett par år. Helst vill jag att han säger att det finns 25 år kvar. Det verkar inte finnas någon bestämd livslängd för betongtak förutom att det håller minst 30 år, men det visste jag ju redan...

Kanske att att det lönar sig att tvätta/måla taket för att förlänga livslängden. Hittills har jag försökt hålla det rent med Grönfri och inga träd i närheten och lyckats bra.
Ok. Jag förstår.
Betongen slits ju inte ned på det sättet.
Panelerna kommer täcka pannorna och kraftigt minska påverkan från sol o regn.
Det är mer om underlaget har problem.
Svårt att se att det skulle vara problem med spont, papp eller läkt.
Tro inte på takförsäljare som lurar korkade stockholmare att taket måste bytas.
Mvh.
Citera
2022-09-11, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag tycker Mars till December låter som en lång period med snö om du nu inte bor i norra sverige, här i mellansverige kan man nästintill räkna snödagarna per år på sina fingrar.
Grön gräsmatta på julafton....
Exakt det jag säger. Garanterat snöfritt Mars till December hos mig i östra Svealand.
Mvh.
Citera
2022-09-11, 11:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Intressant! Det ska jag komma ihåg. Googlar och googlar och får olika svar överallt...

Hade du ngn som tittade på taket och gjorde en bedömning om huruvida det var ett lämpligt takt att lägga paneler på?
Av de som gjorde sig besväret att besöka mig innan offert var det ingen som tvekade om takets hållfasthet. 1200mm cc mellan takstolarna och självbärande ströläkt med fukttålig plywood under. Tål mer än råspont och ingen underlagspapp att göra hål i. Krokarna sattes i själva takstolarna med syrafasta skruvar.
Citera
2022-09-11, 11:36
Medlem
Om solceller är bra beror på flera olika faktorer:
- Var i landet
- Takets lutning och riktning
- Räntan
- Elpriset

Vad jag fått fram så tjänar egentligen man mer på att bygga vindkraft än solkraft. Men det är ju så mycket krångligare att bygga vindkraft och kräver större investering att det för alla privatpersoner och småföretagare bara är sol som är ett alternativ.

Man får göra en kalkyl för varje anläggning, med ett antagande för elpriset, och se om det blir lönsamt. I många fall blir det det numera. Ju högre elpris, desto fler tak blir lämpliga för solproduktion.

Ur miljösynpunkt så är dock inte solkraft alltid lika bra som man tror. Många paneler tillverkas i Kina med höga utsläpp från produktionen. Det finns dock solpaneler som tillverkas i Europa, men som är lite dyrare. Väljer man solpaneler av miljöskäl så ska man tänka på vilka man köper. I Sverige ersätter man i de flesta fall väldigt miljövänliga alternativ som vatten- och kärnkraft, vilket ger längre CO2-återbetalning än om man i Sydeuropa ersätter kol- eller oljekraft.
Citera
2022-09-11, 12:00
Medlem
HanMedPinnens avatar
Det var ett jävla tjat om "lönsamhet"!

Jag bor i lägenhet, men skulle inte tveka att sätta upp solceller om jag bodde i hus. Skulle det visa sig att det blir lite dyrare gör det inget. Det handlar om att göra sig mindre beroende av infrastrukturen, så att man har el även om så nätet skulle kopplas ur eller om priserna skulle tiodubblas från nuvarande höga nivåer. Lite trygghet helt enkelt.

Om den tryggheten inte är "lönsam" skiter jag i det. En av de jobbiga grejerna med att bo i lägenhet är just att man är så beroende av värden och samhället, så skulle vilja mildra det så mycket som det kändes rimligt om jag flyttade härifrån.
Citera
2022-09-11, 12:06
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Om solceller är bra beror på flera olika faktorer:
- Var i landet
- Takets lutning och riktning
- Räntan
- Elpriset

Vad jag fått fram så tjänar egentligen man mer på att bygga vindkraft än solkraft. Men det är ju så mycket krångligare att bygga vindkraft och kräver större investering att det för alla privatpersoner och småföretagare bara är sol som är ett alternativ.

Man får göra en kalkyl för varje anläggning, med ett antagande för elpriset, och se om det blir lönsamt. I många fall blir det det numera. Ju högre elpris, desto fler tak blir lämpliga för solproduktion.

Ur miljösynpunkt så är dock inte solkraft alltid lika bra som man tror. Många paneler tillverkas i Kina med höga utsläpp från produktionen. Det finns dock solpaneler som tillverkas i Europa, men som är lite dyrare. Väljer man solpaneler av miljöskäl så ska man tänka på vilka man köper. I Sverige ersätter man i de flesta fall väldigt miljövänliga alternativ som vatten- och kärnkraft, vilket ger längre CO2-återbetalning än om man i Sydeuropa ersätter kol- eller oljekraft.

Jag har snö, hela vintern. Köpte en stor anläggning, innan priset stegrade(110 tkr för 12kwh). Passade på att investera i en fin LLVP för att öka min elförbrukning.
Utöver det passade jag på att ta det kalaset + en ny terränbil på lån, för att utöka min låneportfölj, då pengarna "är gratis". How about that for din ränta. Stiger räntan massivt, löser man in lånet. Tills dess får ens besparingar jobba åt en.

Jag har gjort en riktig brakvinst och den är så brutal att jag kan behöva förbruka mitt överskott med byggflläktar.

Problemet med ALLA era sk. "kalkyler" är att de ej faktorerar in det utökade energiekonomiska manöverutrymmet som genereras.
De räknar inte med gratis eldriven värme(t.ex. värmepumpar) kontra ändå relativt billig fjärrvärme. Bara där blir vinsten en massiv besparing, för ett litet redan energieffektivt hus.

Utöver att använda sitt elöverskot för att helt eliminera andra utgifter, så kan man ta det ytterliggare ett steg. Använder man sin överskottsenergi för div. "produktion" kan man producera kapital nästan gratis och ventilera ut varmluften från förbrukad energi i sin fastighet.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2022-09-11 kl. 12:25.
Citera
2022-09-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Ok. Jag förstår.
Betongen slits ju inte ned på det sättet.
Panelerna kommer täcka pannorna och kraftigt minska påverkan från sol o regn.
Det är mer om underlaget har problem.
Svårt att se att det skulle vara problem med spont, papp eller läkt.
Tro inte på takförsäljare som lurar korkade stockholmare att taket måste bytas.
Mvh.

Får väl lyfta lite på pannorna... På vinden har i alla fall aldrig något vatten kommit in.

Stockholmare är jag inte även om jag bor där i lgh nu. När jag flyttar in i huset blir det snarare att flytta hem till Småland.
Citera
2022-09-11, 12:33
Medlem
Solcellspaneler på taket höjer väl värde på huset?
Citera
2022-09-11, 12:47
Medlem
Ghastens avatar
Polaren smällde hela taket. Kommer inte ihåg hur mycket han sa att han sparade på räkningen då. Nu måste det vara ännu mer.
Citera
2022-09-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Polaren smällde hela taket. Kommer inte ihåg hur mycket han sa att han sparade på räkningen då. Nu måste det vara ännu mer.

Då bör han ha öst- och västtak. Jag tänker lägga på hela södertaket när det blir aktuellt men på norrsidan är det mer eller mindre meningslöst har jag förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in