2022-09-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Jag ifrågasatte min far av samma anledning.
Varför skaffa solceller utan batteripack som kan försörja resten av kåken vid strömavbrott...

Hans svar var kostnaden. Sedan försvaret med att sommartid tjänar han pengar på det.
Sedan klagande på att vid strömavbrott dör cellerna eftersom de kräver nätström...

Alltså allvarligt... okej att jag kan förstå förtjänsten sommartid när man kan sälja, men det hjälper ju aldrig på vintern om det blir avbrott. Då är det enligt mig värt att offra en dag eller två på sommaren till batterikapacitet som kan utnyttjas vid enskilda avbrott vintertid. Som ett exempel då.
Citera
2022-09-10, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Solceller ger energi hela året. De har dessutom bättre verkningsgrad på vintern. Snön går lätt att borsta bort.

Solceller genererar nära noll oktober - mars.
Citera
2022-09-10, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Hmm kanske min källa inte var så påläst; tyckte själv det lät konstigt att det inte skulle gå att borsta bort snö från dem

Ska dom skotta taket varje morgon? Vilka nollor
Citera
2022-09-10, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Här är mina siffror på intjänande kr för mina solpaneler i elområde SE3 tiden 2021-08-01 — 2022-07-31:

Sålt: 6558,18 kr
Sparat: 6091,15
Skattereduktion: 3595,78
Summa 16245,11 kr

Sålt är det jag har fått från elhandelsbolaget då jag har sålt överskottet av el som jag själv inte har kunnat konsumerat.

Sparat är den kostnad jag har sluppit i och med att solcellerna har bidragit. M a o om jag inte hade haft solcellerna hade jag behövt köpa motsvarande el med det avtal jag har (rörligt pris).

Skattereduktion är en subvention från staten på 60 öre/kWh som jag har skickat ut på nätet. Summan inkluderar även en liten slatt på 2,2 öre/kWh som jag får från nätbolaget då jag säljer el.

Vänligen Näckrosen

Hur stor är din anläggning?
Citera
2022-09-10, 07:42
Medlem
Citat:
Precis, exakt som snubben som jobbar inom branschen sa till mig.

Det hela är upplagd för ett bedrägeri som heter duga.

Men en massa klimatsmarta, medelklasssvenssons med sina elbilar, klimatsmarta, HBTQ-certifierade och coronasäkra gagets kommer så klart att gå på det hela.
Bs. Solceller är en smart investering, speciellt med tanke på hur dyr elen är idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Ska dom skotta taket varje morgon? Vilka nollor
Det snöar 2 dagar per år i Sverige typ, kanske inte överallt men ni fattar vad jag menar.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-09-10 kl. 07:44.
Citera
2022-09-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
El är dyrt även på sommaren nuförtiden.

Med dagens elpriser gör man nog vinst efter en 10 år.
Mycket mindre än 10 år, med dagens elpriser är min anläggning betald på knappt 4 år. Är nästan avbetald nu. Sen blir det vinst.
Citera
2022-09-10, 08:35
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Farsgubben installerade solceller för drygt 220 000 kr.
Sedan anläggningrn sattes igång i våras har han fått någon tusing i månaden tillbaka för såld el.
Alltså detta är efter att kostnaderna för el när solen inte lyser på natten som exempel.
Ett nettovinst varje månad och då är inte besparingarna inräknade då han än så länge inte behöver betala något för el eftersom han säljer så pass mycket.

Kollade effekten på hans app för någon dag sedan och den peakade på 19 000 Watt mitt på dagen, då är det ändå under september i mellan Sverige.
Är ingen elektriker men jag antar att det är 19 000 watt i timmen?
Räcker väl till att driva flera hushåll, åtminstone under halva året?

Watt är ett momentant värde, även en enhet för effekt som är detsamma som energimängd/tidsenhet. Energi går att uttrycka som effekt multiplicerat med tid.

Om din pappas solceller ger 19 kW under en timmes tid ger de således 19 kWh som är en enhet för energi.

Att säga Watt I timmen är ungefär lika logiskt som att på frågan hur mycket det kostar att tanka bilen svara: Bilen har 180 hästkrafter.

Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Det blir ju mer sol med tiden i och med global warming. Fattar du inte det?

Den globala uppvärmningen har inte med ökad solstrålning att göra. Visst, cellerna kan väl producera mer om de är snötäckta mindre del av året.
Citera
2022-09-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Watt är ett momentant värde, även en enhet för effekt som är detsamma som energimängd/tidsenhet. Energi går att uttrycka som effekt multiplicerat med tid.

Om din pappas solceller ger 19 kW under en timmes tid ger de således 19 kWh som är en enhet för energi.

Att säga Watt I timmen är ungefär lika logiskt som att på frågan hur mycket det kostar att tanka bilen svara: Bilen har 180 hästkrafter.

Den globala uppvärmningen har inte med ökad solstrålning att göra. Visst, cellerna kan väl producera mer om de är snötäckta mindre del av året.
Var det inte 19 000 watt jag skrev i timmen?
I appen stod det 19 000 watt.
Det skrev jag att det är väl den ungefärliga effekten över 1 timme? Sen nej jag skrev inte ut 19kWh, men jag skrev effekten.

I vilket som så kommer investeringen på 200 tusen att betala sig fort, som det ser ut nu.
Så jag förstår inte riktigt varför folk är kritiska mot solceller för privat personer..
Citera
2022-09-10, 09:03
Medlem
Citat:
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?
Jag har solpaneler, pengarna fullkomligt haglar in på kontot, jag gillar pengar 🙂
Citera
2022-09-10, 09:05
Medlem
Citat:
Haha, jo tjena.

Har du siffror för att backa upp dessa glädjekalkyler.
Räcker att kolla bankkontot så ser jag hur mycket E-on sätter in var månad 🙂
Citera
2022-09-10, 09:06
Medlem
Citat:
Fakta, säger den som inte visar upp något mer än sin medelklass åsikt.

Men vi får väl se hur läget ser ut om si sådär 5 år. Om den investeringen verkligen var värt det.
Om 2 år är den betald, så om 5 år har det blivit enorm vinst
Citera
2022-09-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Finns inga siffror, jo det finns påhittade gissningskalkyler. Solceller, nä knappast du säljer nästan all el på sommaren. Sedan får du köpa tillbaka på vintern, de ger dig bara halva spotpriset när du säljer. Sedan gissar man att de håller 30år. Sitter med en sådan fantasioffert, har räknat på det o nej det håller inte.
Delvis beroende på att de saltar offerterna i dagsläget samt att för att få glädje av din skattefria el fullt ut behöver du batterier. Det kostar och håller inte särskilt länge. De hitta på siffrorna är redan fel eftersom du har förluster på vägen. 1 m2 solcell producerar ca 300 Kwh under optimala förhållande.
Du har räknat fel, men varför skulle jag bry mig om du inte vill investera i solpaneler, vissa kan helt enkelt inte tjäna pengar, alla kan ju inte bli rika, ingen tvingar dig, fortsätt vara fattig om du tycker det är så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in