2022-09-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag skrev om detta tidigare i tråden. Jag slänger in det igen under en spoiler:

Instämmer helt i dina tankar. Av någon anledning ser jag framför mig att det kommer bli en digital hub i stil med ett Lunarstorm 2.0.

V&N har iaf lyckats med sitt mål att få målgruppen (undertecknad inräknad) intresserad av web3, nft och metaverse. Dock inte på det sättet som de önskade, utan genom att visa hur man inte bör göra och vilka nfts man inte bör köpa.
Citera
2022-09-01, 16:37
Medlem
kaktusplastiks avatar
Just nu i skattedelen av discorden: folk får reda på att deras interna byten av NFT:er räknas som försäljning och de måste skatta på skillnaden mot när de köpte.

Alltså köpte de för 1200 kr och bytte när 0,1 ETH var värt 1700 kr är det skatt på femhundringen där emellan.

Hade kanske varit trevligt för folk att veta innan de bytte. Speciellt när det är fullt med nybörjare.
Citera
2022-09-02, 08:54
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Just nu i skattedelen av discorden: folk får reda på att deras interna byten av NFT:er räknas som försäljning och de måste skatta på skillnaden mot när de köpte.

Alltså köpte de för 1200 kr och bytte när 0,1 ETH var värt 1700 kr är det skatt på femhundringen där emellan.

Hade kanske varit trevligt för folk att veta innan de bytte. Speciellt när det är fullt med nybörjare.

Om det är som andra kryptovalutor är 70% av förlusterna avdragsgilla. Så de blåsta 'småspararna' kan nog slippa skattesmällar. Jag tänker främst på om man bytt från hög till låg, då kan man kvitta de bytena mot omvända.

Men jag tror det här är hur vi kan fucka med WoA-psykopaterna. För de bör ju deklarera allt, även skenköpen. Det blir nog en göttig grej som Skatteverket kan nysta i.

Woa kvinnan har ju ett företag med woa mannen och en till som omsatt ca 3mkr per år i flera år. Är det samma företag?

Jag tänker att de inte haft koll på allt vad det innebär att deklarera kryptovalutor, för det är fan en djungel.

Edit: är woamannen utförsäkrad? Hur kan man vara aktiv i en styrelse och ta bidrag? Det är bidragsfusk
Senast redigerad av HaveFun 2022-09-02 kl. 08:58.
Citera
2022-09-02, 14:40
Medlem
Det här seminariet som hålls nästa vecka om krypto kanske kan vara nåt för de som vill lära sig mer? Och kanske även nåt som
Vanja o Niklas borde lyssna på:

https://www.gu.se/evenemang/bitcoin-kryptovalutor-och-andra-kaninhal
Citera
2022-09-06, 11:50
Medlem
kaktusplastiks avatar
Charlie Söderberg (tidigare programledare Lyxfällan) var den enda som ställde kritiska frågor till Vanja under henne pressturné. Han frågade till exempel vad man som investerare har för garanti att kontoret ska bli av. Han nämnde ord som pyramidspel och var som sagt skeptisk överlag.

Nu verkar han ha gjort en helomvändning och ska samarbeta med WoA på något vis, enligt hintar på Vanjas sociala medier.

Alla hans farhågor besannades och ändå väljer han att samarbeta med dem? Oerhört märkligt. Min gissning är att det blir någon kurs i krypto/ekonomi som ska säljas på investerarna, men med rabatt givetvis. Vad tror ni andra att det kan vara?
Citera
2022-09-06, 13:20
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Charlie Söderberg (tidigare programledare Lyxfällan) var den enda som ställde kritiska frågor till Vanja under henne pressturné. Han frågade till exempel vad man som investerare har för garanti att kontoret ska bli av. Han nämnde ord som pyramidspel och var som sagt skeptisk överlag.

Nu verkar han ha gjort en helomvändning och ska samarbeta med WoA på något vis, enligt hintar på Vanjas sociala medier.

Alla hans farhågor besannades och ändå väljer han att samarbeta med dem? Oerhört märkligt. Min gissning är att det blir någon kurs i krypto/ekonomi som ska säljas på investerarna, men med rabatt givetvis. Vad tror ni andra att det kan vara?

Jag håller med om att det är märkligt utifrån hans tidigare kritik. Han känns inte heller som en del av gruppen finansfolk som ser sin chans att utnyttja/leka på den oreglerade kryptomarknaden.

Min gissning:
Han är kåt och vill ligga.
Citera
2022-09-06, 14:00
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag håller med om att det är märkligt utifrån hans tidigare kritik. Han känns inte heller som en del av gruppen finansfolk som ser sin chans att utnyttja/leka på den oreglerade kryptomarknaden.

Min gissning:
Han är kåt och vill ligga.

Hans företag var pyramidspelsanklagat vill jag minnas, för ett antal år sen. Bör finnas en tråd på Flashback om detta. Här är en artikel om det hela.

Jag tror mer det handlar om en chans att tjäna lite snabba pengar. Han kanske inte hade så mycket emot affärsmodellen när han såg att det ändå kom in några millar. Men vi får väl se.

Nyheter från Discorden:
Någon skrev man kunde fuska med eventuell skatt på sina WoA-byten för "hur ska Skatteverket hålla reda på det" – en kommentar som Niklas gillade med en 💯 emoji (det finns skärmdumpat så ingen idé att ta bort den N). Förutom det händer det ingenting. Medlemmarna har lärt sig göra png-bilder med transparent bakgrund. Det hintas om att kollektionen ska minskas från 10K till 5K. Alla suuuuperintresserade investerare som bara var på semester har försvunnit utan spår. Fler rabattkoder. zzzz
Citera
2022-09-06, 22:01
Medlem
Citat:

Tycker också han var ganska syrlig då och då men kunde dragit på betydligt mycket mer med tanke på hur fascinerande kass Vanja är på att förklara. Hade jag varit en 50+ kärring utan kunskap om krypto eller ens investeringar så hade jag nog inte fattat ett smack. Nu förstod man istället bara att detta är en ren och skär scam, oklart om det är medvetet eller omedvetet dock.

Vanja har nog möjligtvis pröjsat rätt bra för att Charlie ska göra någon engångsvisit och föreläsa om investeringar/business i allmänhet så att han har ryggen fri när detta väl klappar ihop.
Citera
2022-09-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-WoA
Jag vet att jag skrev att jag inte kommer kommentera mer men jag vill verkligen försöka ge ett så utförligt svar jag kan så jag ska försöka utveckla svaren lite mer.

Angående varför vi skrev en roadmap baserad på en slutsåld kollektion. Eftersom det är en såpass ny bransch som vi inte jobbat inom tidigare så kollade vi på andra framgångsrika projekt för att förstå hur vi skulle skriva vår roadmap. Då såg vi att i princip alla gjorde så. Är det då inte ganska logiskt att vi även skrev vår roadmap så? Den andra anledningen var att vi verkligen trodde att vi skulle sälja slut, så det var inte en planerad missvisande marknadsföring. Räcker det som förklaring?

Angående att köpa upp egna NFTer för att upprätthålla ett hälsosamt floor price. Vi vet att ett hälsosamt floor price är viktigt i ett projekt och något vi varit tydliga med att vi kommer fokusera på. Att vi köpte NFTerna från två nya konton var att vi ville starta två konton till våra barn. Vi har totalt spenderat 15 000 kr på att köpa egna NFTer. De två anledningarna till att vi gjorde det var att investera pengar åt vara barn samt att upprätthålla ett hälsosamt floor price. Vi har planerat att investera ytterligare 5 000 kr privat. Så här i efterhand så skulle vi kanske ha berättat att vi tänkte köpa WoA NFTer för 20 000 kr men det var inget vi tänkte på innan helt enkelt. Det är som sagt alltid lätt att vara efterklok. Efter det kommer vi förmodligen börja köpa mer NFTer från projektets konto. Något vi kommer annonsera ut.

Vi skulle absolut kunna låta marknaden ha sin gång utan vår eller projektets påverkan. Det är en fråga om strategi och vi kommer diskutera detta i nästa vecka.

Att Vanja skrev att vårt floor price beror på att communityt är såpass starkt är för att vi faktiskt anser att det är huvudanledningen. Att vi spenderat 15 000 kr på att köpa våra egna NFTer har såklart påverkat floor Pricet men det är inte enbart den saken som påverkat det. Vi gör inte allting rätt och lär oss på vägen. Vi kommer försöka vara mer transparenta i framtiden.

Jag uppskattar att du inte ifrågasätter min sjukdom för den är jobbig att bära på

Vi tål absolut att bli granskade och det helt ok att du och många andra också ar skeptiska.
Varför skapades inte kontona till barnen samtidigt?

Kan du ge 10 exempel på andra NFT-projekt ni tittade på innan och efterapade?
Senast redigerad av bukfylla 2022-09-07 kl. 12:54.
Citera
2022-09-13, 21:54
Medlem
Så för att sammanfatta...mer konsumtionsrabatter. "lönsamt" om man regelbundet köper nåt men hur många gjorde det innan?
Det går ju tretton på ett dussin av såna här rabattkoder..

20% på Oh La Moon (helande kristaller och annat krimskrams), har återkommande 15-20% rabatt men bara enstaka dagar
15% på I AM YOUR SISTER (kläder)
30% på Smartphoto (fotoalbum etc.), sidan verkar redan ha rabatter konstant, just nu upp till 25% när man handlar för minst 250 kr.
20% på No Ordinary Scent (AI-genererade parfymer ), bara 5-10 procentenheter mer än ordinarie rabattkod "WELCOME" som ger 10% eller nån man får via nyhetsbrev som ger 15%.

Glöm inte att hålla tyst på lördagar i discorden för då är det UNPLUGGED SATURDAYS, du kan inte ens skriva om du vill för det är låst
Citera
2022-09-14, 12:04
Medlem
Citat:

Vem fan sitter och skattar 500kr? I stort sett omöjligt att det märks av när det handlar om summor under 100k
Citera
2022-09-15, 13:05
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tooodd
Så för att sammanfatta...mer konsumtionsrabatter.

Glöm inte att hålla tyst på lördagar i discorden för då är det UNPLUGGED SATURDAYS, du kan inte ens skriva om du vill för det är låst

Bra sammanfattning, "exklusiva" rabatter hos diverse skräpföretag. Men många holders lär ju gå i fällan att de är så desperata att få en känsla av att deras nftköp "lönar sig" att de köper på sig något skräp och "sparade pengar".

Det där med unplugged saturdays var roligt, jag tänkte direkt jag såg det att det är 100 % till för att deras 5+ anställda "chatfluffare" tyckte det var för jobbigt att jobba helg.

Woa sweden chatten som var den mest aktiva är numera låst för bara holders. Så nu kan man inte hålla span på läget längre men å andra sidan tror jag att det är positivt. Jag tror att det blir lättare för holders att våga framföra kritik mot projektet när de får vara ifred.

Vanja postade idag ett inlägg på sin blogg med marknadsföring för woa iom att eth nu är PoS.
https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/jippiiieee/

Ingen woanft har sålts på 7 dagar och jag predikterar att PoS kommer ha 0 effekt på försäljningstakten.

Spännande att lägga märke till den numera betydligt försiktigare hållningen i blogginlägget relativt vad hon basunerade ut i våras innan mint. Det är lite svettigt nu va, när det är hög tid att leverera

Jag är genuint nyfiken på deras mystiska "metaversebyggande" som fortsatt inte beskrivs mer konkret än:
"Det går att skapa enormt fina världar i Metaversum nu, så detta är något vi är väldigt peppade på!"
Kan man få en länk till ett exempel eller??? Och vad menas rent konkret med att "skapa"? Jag hävdar fortsatt att det är innehållslöst önsketänkande / bluff.

Vanja glömde ju också nämna den fantastiska woafilmen som ska skapas nu i q3 (fortsatt önsketänkande?).

Jag diggar slutklämmen med ordvalen
"fantastiskt community av (framförallt kvinnliga) web3-pionjärer" och lite senare "techpionjärer". Pinsamt försök att fortsatt lulla in communityt i att de är speciella framåtsträvare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in