2022-10-08, 09:16
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodemius
Men det är intressant att få höra varför detta retar alla så mycket, är det för att det är kvinnor som köper nft:er? Män har i alla tider gjort av med massor med pengar på skit som hemmabiosystem, ölbryggnings-kit, en gul ledartröja, trikåer och färddator för att cykla till jobbet på en räsercykel utan att någon brytt sig. Det kanske är en hobby helt enkelt?

Jag kan bara tala för mig själv: det retar mig för jag hatar scams. Bedragare fascinerar mig liksom psykologin bakom bedrägerier. Har varit aktiv i olika anti-pyramidspelsforum länge. Det är inte som att WoA är de första att sälja ormolja. Mycket av tillvägagångssättet är likt MLM. Man leker företag och får med sig många som är utsatta eller sårbara på olika sätt. Kanske ensamma, kanske i behov av pengar. När det är en influencer som håller på finns även en vilja hos följarna att bli sedda.

Om det är män eller kvinnor som köper spelar mig noll roll. Men det är ju en vanlig comeback från MLM:are också. ”Det är bara för att det är en kvinnodominerad bransch, kvinnor får inte tjäna pengar!”. Nej, det är för att 99% av de som deltar går back.

Att det skulle vara en hobby som vilken som helst håller jag inte med om. Alltså visst kan man ha t ex aktier som hobby men målet är ju att tjäna pengar. Om någon skulle sälja ett ölbryggningskit där ingen någonsin lyckades brygga öl skulle jag vara i den tråden också.
Citera
2022-10-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Jag kan bara tala för mig själv: det retar mig för jag hatar scams. Bedragare fascinerar mig liksom psykologin bakom bedrägerier. Har varit aktiv i olika anti-pyramidspelsforum länge. Det är inte som att WoA är de första att sälja ormolja. Mycket av tillvägagångssättet är likt MLM. Man leker företag och får med sig många som är utsatta eller sårbara på olika sätt. Kanske ensamma, kanske i behov av pengar. När det är en influencer som håller på finns även en vilja hos följarna att bli sedda.

Om det är män eller kvinnor som köper spelar mig noll roll. Men det är ju en vanlig comeback från MLM:are också. ”Det är bara för att det är en kvinnodominerad bransch, kvinnor får inte tjäna pengar!”. Nej, det är för att 99% av de som deltar går back.

Att det skulle vara en hobby som vilken som helst håller jag inte med om. Alltså visst kan man ha t ex aktier som hobby men målet är ju att tjäna pengar. Om någon skulle sälja ett ölbryggningskit där ingen någonsin lyckades brygga öl skulle jag vara i den tråden också.

Jag håller med dig till viss del, men om någon köpt en nft för 1100-1500 kr så är det väl inte värre än att köpa en hudkräm eller kristaller. Kristaller är kanske ett bättre exempel än ett ölbryggningskit, de fungerar om du tror på dem men är egentligen värdelösa. Det är ju helt klart problematiskt att lura folk att köpa många woa, som till exempel den som köpt över 40 st. Sedan är nästa problem att ingen har ens frågat om pengarna tilbaka, det är bara här det nämns.

Problemet är väl att alla i denna tråd inte är så nyanserade, göra yoghurt på bakteriekultur från "ni vet var" etc, då blir det svårt att ta tråden på allvar.
Citera
2022-10-08, 10:21
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Jag håller med dig till viss del, men om någon köpt en nft för 1100-1500 kr så är det väl inte värre än att köpa en hudkräm eller kristaller.

Det som stör mig mest med woa, och vanja, är att hon scammat folk. Den största scam-faktorn är den fysiska lokalen som utlovades. Men också att hon mer eller mindre rakt ut hävdat att man ska kunna sälja vidare dessa nfts och tjäna stora pengar. Detta i kombination med att hon riktat in sig på en kundgrupp med 0 erfarenhet av krypto. Det är riktigt fult.

Att folk med realistiska förväntningar handlar med krypto av eget intresse har jag ingen direkt åsikt om.

Sen kan jag erkänna att jag ogillar mycket hos vanja för hur hon verkar som person. Främst stör det mig hur hon målar upp en bild av sig själv och Niklas som någon sorts erfarna kryptoexperter och att de "vet" att framtiden är web3. Den sortens brist på självrannsakan och ödmjukhet är odrägligt, oavsett om det är en kvinna eller man. Vanja är lite som en lightversion av Sebastian Greenwood, som jag ogillar på samma grunder.

Jag skulle inte säga att jag hatar orättvist mycket på projektet och vanja pga det är kvinnor inblandade. Jag tycker att blekfeta kryptobros är lika patetiska som woa-holders. Men det tar sig lite olika uttryck beroende på om det är män eller kvinnor, vilket är intressant att lägga märke till och diskutera.
Citera
2022-10-08, 10:32
Medlem
Ja, visst är det lurendrejeri med coworkingplatserna och hetsen att minta flera så man kan sälja när de går upp i pris. Vamja och Niklas har även utgett sig för att vara experter i något de inte vet mycket om.

Jag tror inte att nft-ägarna bryr sig om de andra fördelarna direkt, nu är det mer en klubb och fina kort att samla på för dem.
Citera
2022-10-08, 12:17
Medlem
Citat:
Men det är intressant att få höra varför detta retar alla så mycket, är det för att det är kvinnor som köper nft:er? Män har i alla tider gjort av med massor med pengar på skit som hemmabiosystem, ölbryggnings-kit, en gul ledartröja, trikåer och färddator för att cykla till jobbet på en räsercykel utan att någon brytt sig. Det kanske är en hobby helt enkelt?

Bedrägerier fascinerar väl helt enkelt. Det är inte sällan det är trådar på aktuella ämnen som diskuteras i hundratals sidor.

Ska erkänna att jag blev skitprovocerad av att Niklas eller om det var Vanja som skrev i discorden att de skulle sluta svara här pga. rasism och kvinnohat. Liksom, va? Det har inte förekommit i tråden men det är enkelt att avfärda allt som skrivs på Flashback som hat och rasism pga. Flashbacks rykte.

Att du ens tar upp det provocerar mig också för det är så uppenbart att det här är ruskigt misskött och helt enkelt kasst. Precis som när det står någon nyanländ och knappt kan hälsa på svenska men ändå drar slutsatsen att det är pga. hudfärg han/hon inte får jobb. Självinsikten är noll. Det här är ett uselt företag och någon affärsmodell finns inte. WoA i korta drag: "Hej, jag är en cool och toxiskt positiv Momtrepeneur som ska starta en klubb. En klubb så attraktiv att medlemsskapet i klubben kommer vara så värt och omsatt att ett par procent av omsättningen kommer räcka för att driva konserter, föreläsningar, kontorshotell, events, anställda osv. Helt gratis! Ska iväg på möte nu! Tjing, tjing!".

Tro fan att Vanja ändå kommer skylla på marknaden och att världen inte är redo för att kvinnor leder vägen inom tech. Könet har verkligen inte med saken att göra och världen, och framförallt Sverige, är så otroligt mån om kvinnliga entrepenörer och att lyfta fram dem i TV och tidningar i betydligt mycket större utsträckning än män. Ingen tjurar över det.

Nej, Flashback diskriminerar inte. Alla som förtjänar ett drev kan räkna med det. Oavsett om du är kvinna, man, tjej, kille, muslim, jude eller kristen, svart eller vit.

Edit: Anna Delvey blev förresten också feminist när hon blev åtalad.
Senast redigerad av Kasstillvaro 2022-10-08 kl. 12:20.
Citera
2022-10-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Ska erkänna att jag blev skitprovocerad av att Niklas eller om det var Vanja som skrev i discorden att de skulle sluta svara här pga. rasism och kvinnohat. Liksom, va? Det har inte förekommit i tråden men det är enkelt att avfärda allt som skrivs på Flashback som hat och rasism pga. Flashbacks rykte.

Första inlägget i denna tråd:
"Primärt kanske inte för projektet i sig utan för den väldigt intressanta målgruppen någorlunda resursstarka medelklassstockholmskvinnor 30ish upp till klimakteriet, ofta med meningslösa yrkestitlar inom administration eller någon form av "kreativt yrke" (läs av mannen sponsrad dagaktivitet). Typiska kärringar som gör "karriär" och sedan när de nosar på 40-talet plötsligt kommer på att de måste ha en unge också och inleder IVF-behandlingar."

Det finns fler exempel.
Citera
2022-10-08, 12:45
Medlem
Tillägg: jag tror att woa-holders sitter i en rävsax. De kan försöka ta sig ur projektet genom att sälja, men om de klagar för mycket finns ingen marknad kvar. Eller så får de bara ta köpet som läropengar, jag tror inte heller att detta kommer slå.
Senast redigerad av krokodemius 2022-10-08 kl. 13:02.
Citera
2022-10-08, 13:32
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Problemet är väl att alla i denna tråd inte är så nyanserade, göra yoghurt på bakteriekultur från "ni vet var" etc, då blir det svårt att ta tråden på allvar.

Va? Har vi läst samma tråd?

Citat:
Första inlägget i denna tråd:
"Primärt kanske inte för projektet i sig utan för den väldigt intressanta målgruppen någorlunda resursstarka medelklassstockholmskvinnor 30ish upp till klimakteriet, ofta med meningslösa yrkestitlar inom administration eller någon form av "kreativt yrke" (läs av mannen sponsrad dagaktivitet). Typiska kärringar som gör "karriär" och sedan när de nosar på 40-talet plötsligt kommer på att de måste ha en unge också och inleder IVF-behandlingar."

Det finns fler exempel.

Det finns absolut exempel på sexism i tråden. Men just när Niklas valde att sluta skriva var det faktiskt relevant kritik och rimliga frågor som lyftes fram. Tycker ändå den här tråden är sansad och håller sig till ämnet i 99% av inläggen. Men det är klart man kan välja att fokusera på de få som inte kan hålla sig till sakfrågan. Deflecting.
Citera
2022-10-08, 13:49
Medlem
Citat:
Va? Har vi läst samma tråd?

Förra lördagen skrevs detta: "Tänkte bara påminna om att Unplugged Saturdays gäller även i den här tråden. Vi tar alltså paus från diskussioner om fiiiiiiiina NFTer :smiling_face_with_3_hearts-emoji, web3, virtuella hubbar, creativity och ägnar oss istället åt women empowerment IRL, tidig joggingtur, frukost med egentillverkad yoghurt (bakteriekultur från ni-vet-var) och våra fantastiska familjer på lördagar. Väl mött imorgon!"
Citera
2022-10-08, 13:50
Medlem
Citat:
Det finns absolut exempel på sexism i tråden. Men just när Niklas valde att sluta skriva var det faktiskt relevant kritik och rimliga frågor som lyftes fram. Tycker ändå den här tråden är sansad och håller sig till ämnet i 99% av inläggen. Men det är klart man kan välja att fokusera på de få som inte kan hålla sig till sakfrågan. Deflecting.

Det var väl dumt av Niklas att ge sig in hit, han ångrade sig väl. Det är också svårt att se skillnad i tråden när vissa är seriösa och andra oseriösa.
Citera
2022-10-08, 14:09
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Förra lördagen skrevs detta: "Tänkte bara påminna om att Unplugged Saturdays gäller även i den här tråden. Vi tar alltså paus från diskussioner om fiiiiiiiina NFTer :smiling_face_with_3_hearts-emoji, web3, virtuella hubbar, creativity och ägnar oss istället åt women empowerment IRL, tidig joggingtur, frukost med egentillverkad yoghurt (bakteriekultur från ni-vet-var) och våra fantastiska familjer på lördagar. Väl mött imorgon!"

Jaja du har rätt att det förekommer elakheter i tråden. Jag personligen tycker att det är rätt kul att det drivs med dessa skojare.

Jag tror inte att det spelat någon roll om alla inlägg här hade varit 100 % seriösa, v och n hade inte skrivit mer här ändå. De förstår att de hade blivit totalt ägda härinne. Det är bättre för dem att lägga locket på och ignorera.

Niklas har för övrigt en svanktatuering, så han är ju uppenbarligen en tvivelaktig figur som knappast kan driva en seriös verksamhet.
Citera
2022-10-08, 15:59
Medlem
Jag är en holder och jag är sjukt besviken på alla rabatter. Det finns ingenting av dom jag är intresserad av, det är ju typ bara Vanjas polares företag? Hade hellre fixat hubben och struntat i alla rabatter. Blir mer och mer irriterad på att jag köpte pga en hub som dom nu trollat bort. Och nu kallas Metaverse även för Experience i bloggen och jämförs med ett VR-spel… Herregud, det finns inget värre än VR-spel. Fy satan vad tråkigt. Vad ska jag spela för nåt? Märkligt. Och då framkommer ju även anledningen till att dom hela tiden duckat frågan om man måste ha (dyra) VR-glasögon för att kunna delta i deras WoA-metaverse… svaret är ja men det ville dom inte säga. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag vill inte spela ett VR-spel, jag har gjort det och det är för barn. Ge mig pengarna tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in