2022-07-12, 19:15
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Jag är i stort helt ointresserad av NFT-segmentet inom kryptovaluta men med tanke på att bitcoin och kryptovaluta varit ganska dött det senaste halvåret så har jag valt att sätta mig in i diverse NFT-projekt och då har ett specifikt svenskt projekt fångat mitt intresse. Primärt kanske inte för projektet i sig utan för den väldigt intressanta målgruppen någorlunda resursstarka medelklassstockholmskvinnor 30ish upp till klimakteriet, ofta med meningslösa yrkestitlar inom administration eller någon form av "kreativt yrke" (läs av mannen sponsrad dagaktivitet). Typiska kärringar som gör "karriär" och sedan när de nosar på 40-talet plötsligt kommer på att de måste ha en unge också och inleder IVF-behandlingar.

Projektets namn är World of Alidia och hjärnan bakom detta är superentreprenören Vanja Wikström och hennes man Niklas Malmqvist. Vanja driver sina sociala konton där hon postar bilder på sin perfekta familj (de långhåriga barnen har såklart smeknamn som anspelar på överklasstillhörighet, ref. tv-serien Solsidan), visar tallrikar med nyttig mat och spammar reklam för WoA. Vanja har gjort leopardmönstrat till sitt signum.

Projektets mål är att bygga en "hub" eller flera "hubbar" för powerwomen, kanske blir det bara en discordserver - kanske blir det en lokal (på Södermalm) med "co-working space", yogarum, gratis kurser - och får man förmoda - gurkvatten. Inträdet till "hubben" är gratis för NFT-innehavare och man får ta med en vän (med inte samma vän för många gånger). Man ska även sponsra kvinnligt företagande, göra en barnfilm om karaktären Alidia och ge bort pengar till ME-forskning. Finansieringen sker genom försäljning av sk. "NFT"-er, dvs. glorifierade jpg-bilder, i detta fall riktig fula sådana med föreställande överviktiga kvinnor och hens med olika attribut. Det ska säljas/ges bort 10.000 sådana jpg-bilder, en första batch ("mintning") på 5000 är igång nu och idag (2022-07-12) är knappt hälften sålda. Priset är 0.1 Eth, alltå runt 1000 SEK. De övriga 5000 ska ges bort till "aktiva discordmedlemmar", dvs. devalvera värdet brutalt. Det är värt att nämnas att planerna för projektet avslöjades i Mårten Anderssons (han som förlorade massor med pengar i en annan kryptoscam och drog med sig många lyssnare i fallet) pod, länk nedan, när 0.1 Eth kostade 3000 kr. Idag återstår det alltså 1/3 av budgeten och då har man hittills inte ens fått in hälften av detta. Det riskerar att bli väldigt trångt i hubben där en mellanchef ska strosa runt med en kaffekopp i handen och stryka medarbetare på axeln samtidigt som det utövas yoga och undervisas i kvinnligt nätverkande.

Som så många andra NFT-projekt/scams byggs även WoA runt en community företrädesvis på discord och detta är egentligen den stora scamvarningen men också godbiten i detta projekt. Discorden har varit igång ett tag och tack vare hårt arbete på sociala medier är medlemsantalet stort och med hög aktivitet. Man följer alltså NFT-scammens instruktionsbok 1A där man bygger ett community först för att sedan sätta press på medlemmarna att köpa NFTer för att få fortsätta vara med och få tillgång till den inre kretsen. Jag har noterat (via andra kryptodiscords) att det är fler som lurkar på WoA-discorden och roas av detta projekt samt spekulerar i dess framtid, speciellt nu i den istid som råder inom krypto och en NFT-bubbla som möjligen håller på att spricka. Därför känns tiden mogen att dela med sig till en större publik här på Flashback. I dessa mintningstider är discorden full galenskap när kvinnorna skriver om hur många fula jpg-bilder de köpt, hur de håller detta hemligt för sin övriga familj, hur de "connectar" till bilderna, väntar på barnbidrag så de kan köpa fler jpg-bilder osv. osv. så många skratt utlovas men snälla - trolla inte för hårt - detta är ett guldkorn som kan skänka glädje i lång tid framöver.

Så vad tror ni, kommer WoA lyckas med att starta en hub på Södermalm? Är det någon på Flashback som köpt/tänker köpa en WoA-NFT och därmed få gratis inträde till co-workingspace med gratis wifi samt yogarum (och gurkvatten)?

Länkar:
Hemsida: https://www.worldofalidia.com/ (roadmap, jpg-bilder, Leopard-Vanja med vänner dricker kaffe/äter glass/skrattar och som bonus: en samvetsneger!)
Intervju hos Dom kallar oss krypto: https://poddtoppen.se/podcast/156172...ta-nft-projekt
Intervju hos Ekonomi på riktigt (Tjockisarna Charlie & Mathias från Lyxfällan): https://play.acast.com/s/pariktigt/1...d1411c44d24a5c
Intervju hos Nina & Valerie: https://play.acast.com/s/ninaochvale...-vaga-ta-plats
Discord: https://discord.gg/J7QYBP4T6m
Instagram: http://instagram.com/worldofalidia
Twitter: https://twitter.com/WorldofAlidia
OpenSea: https://opensea.io/collection/world-of-alidia
Citera
2022-07-12, 20:51
Medlem
Spännande. Tror inte det är en scam, bara ett nytt och spännande sätt att få in betalande medlemmar.

Bra och tydlig video de har där de går igenom hur man köper. Intressant att veta hur många som köper med ETH respektive VISA/MasterCard. Har du någon uppfattning?
Citera
2022-07-12, 21:51
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Spännande. Tror inte det är en scam, bara ett nytt och spännande sätt att få in betalande medlemmar.

Bra och tydlig video de har där de går igenom hur man köper. Intressant att veta hur många som köper med ETH respektive VISA/MasterCard. Har du någon uppfattning?

Jag har väldigt svårt att se hur de ska betala löpande kostnader för "hubben" dvs. hyra, värme, el, städ, gurkor till gurkvatten osv. med de ytterst begränsade löpande inkomsterna. Det är alltså inte en medlemskap som måste förnyas varje år - ett köp av en NFT för 0.1 Eth = livstids medlemskap, tillgång till coworkingspace, yoga, gurkvatten osv. på Södermalm. Faller på sin egen orimlighet.

Ingen uppfattning om betalningssätt, men Vanja hävdar att 95% är nybörjare. Dvs. detta är deras första kontakt med kryptovaluta.
Citera
2022-07-12, 22:20
Medlem
5000st fula NFT:s som säljer för 1000kr styck. Det är 5mkr. Om de smaskar på med en bra lokal och rejält med gurkvatten och sköna fåtöljer osv för en kostnad av 200.000kr i månaden räcker det i 2 års tid.

I praktiken blir det väl så att kanske 10% nyttjar lokalerna och låt mig spekulera ännu mer fritt när jag tror att de max kommer vara där varannan dag. Det är 33 personer om dagen som nyttjar ett ställe för 200.000kr i månaden. Den ekvationen går ihop men är kanske inte mer långvarig än en par år.

Mycket spekulation och antaganden från min sida men det är ju så det går till när man ska starta nytt inom en ny bransch. Blir lite gambling.
Citera
2022-07-12, 22:23
Medlem
Dagens mest underhållande inlägg😂

Väldigt frestad att besöka discorden nu…
Citera
2022-07-12, 22:38
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCL
Dagens mest underhållande inlägg😂

Väldigt frestad att besöka discorden nu…

8000% mer underhållande än mitt inlägg.

Citat:
Vanja┃World of Alidia: Men LÄGG ÄGGGGG vad fin! 🙊 Och Enlightened-cowboyen! Och shapeshitersjöjungfrun! GAAHH! Undrar om denna kavalkad av godingar är universums sätt att säga att en drottning är på väg? 😍🙏🏻👑

Den som gräver mer kommer hitta hur de döljer att de lagt tusentals kronor, kanske närmare 20 tusen på dessa bilder. Inte som en investering eller spekulation utan för att det är "kul" och "spännande". Mycket roligare än aktier och fonder.
Senast redigerad av MittNyaSaliv 2022-07-12 kl. 22:42.
Citera
2022-07-12, 22:59
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
5000st fula NFT:s som säljer för 1000kr styck. Det är 5mkr. Om de smaskar på med en bra lokal och rejält med gurkvatten och sköna fåtöljer osv för en kostnad av 200.000kr i månaden räcker det i 2 års tid.

I praktiken blir det väl så att kanske 10% nyttjar lokalerna och låt mig spekulera ännu mer fritt när jag tror att de max kommer vara där varannan dag. Det är 33 personer om dagen som nyttjar ett ställe för 200.000kr i månaden. Den ekvationen går ihop men är kanske inte mer långvarig än en par år.

Mycket spekulation och antaganden från min sida men det är ju så det går till när man ska starta nytt inom en ny bransch. Blir lite gambling.

Det är heller inte 1 NFT = 1 person. Väldigt många äger flera: https://etherscan.io/token/0x742E8Ff...25653#balances
Om det är investerare som hoppas sälja vidare med vinst ("projektet" tar en ganska saftig procent vid vidareförsäljning) eller stolliga kärringar är svårt att säga.
Dessutom är det mycket pengar som försvinner på vägen. Moms/skatt? 5% till ME-forskning, det ska göras barnfilm och dessutom sponsra kvinnligt företagande.
Citera
2022-07-13, 05:35
Medlem
Otippat att den första personen jag ser i discorden introducerar sig själv med att hon bor på en ö i Stilla havet och driver välgörenhetsorganisationer för barn i nöd och "kvinno empowering".

Konst är subjektivt har jag fått höra, men inte fan skulle en person med alla hästar hemma kunna tänka sig att hänga upp såhär fula konst på väggen? (för att inte tala om att konsten bara är pixlar).
Citera
2022-07-13, 12:27
Medlem
SvenskHODLers avatar
Bra inlägg och bra att belysa dessa NFT-scams.... För ja, så klart är det scam rakt igenom men förklädd med buzzwords och community. NFT är den moderna formen av pyramidspel. Kan se framför mig hur NFTs säljs på syjuntan eller motsvarande tupperware party.
Citera
2022-07-13, 17:00
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Konst är subjektivt har jag fått höra, men inte fan skulle en person med alla hästar hemma kunna tänka sig att hänga upp såhär fula konst på väggen? (för att inte tala om att konsten bara är pixlar).

Jag vågar påstå att majoriteten av ägarna till WoA-NFTer kommer printa ut sina feta alver, använda dem som mobilbakgrund och avatarer på discord. De tipsar t.om. varandra om att ha sin nymintade cowboy-merman som mobilbakgrund för att känna efter om de "connectar".
Folk generellt är trendkänsliga, men det finns ingen annan grupp som är mer nervös över att avvika från den snabbt skiftande normen på ett sätt som kan uppfattas som negativt som målgruppen för WoA, alltså (wannabe upper-)medelklasskvinnor i Stockholm. Rätt stil - men med sin egen touch - men inte för mycket. Leopard-Vanja är alfa så det är okej att hon har leopardkeps och leopardväska. De med lägre rang ska hålla sig i mitten och där ska man gilla fula jpg-bilder. WoA-lifestylen är helt enkelt idealet i Stockholm just nu, kvinna med familj (men du har en pride-pin när det är bögparad i huvudstaden!), du gör karriär (men det viktigaste i livet är din familj!), du är powerwoman (men med en känslig insida som du gärna delar med dig av till dina väninnor), du dricker den kaffedryck som för tillfället gäller, du bor i ett helvitt radhus/villaområde där dina barn går i bra skola (med du säger att du älskar mångkultur och t.om. känner en negerkvinna, och påstår att du skulle kunna tänka dig att bo i ett mångkulturellt område men nu "råkade" det bli just det här radhuset/villan) och du är framåtlutad och intresserar dig därför för NFT.
Därför kommer det bli extra festligt när projektet brakar ihop och NFTerna börjar säljas för långt under mint samtidigt som Eth har gått ner ännu mer. Då svänger pendeln och kärringarna gör som de alltid gör när de är fler än två i grupp...
Citera
2022-07-14, 10:41
Medlem
Osäker på om jag ser skillnaden på detta och diverse andra NFT-projekt där man kan köpa pixliga apor.
Det verkar vara en släppt collection/projekt helt enkelt. I rätt social grupp kan det säkert bibehålla och öka värden. Eftersom den tekniska möjligheten att göra bra replikor av diverse konstverk går mot total perfektion, är det helt möjligt att den sociala statusen i framtiden inte kommer att ligga i att ha en Picasso på väggen, utan att kunna bevisa att man innehar det digitala certifikatet för ägandet.
Citera
2022-07-15, 09:49
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Intresset för att minta nya elfs och mermaids verkar avta och inte ens hälften av första batchen har pressats ut ur Alidias virtuella vagina. Det ligger också ute en hel del till försäljning - flera till ett pris under mint. Billigast idag är en grön merman med blått hår, där 0.062 eth (750 kr) säkrar livstid tillgång till co-working space på Södermalm. Taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in