2022-08-27, 21:21
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Hon påstår ju rakt ut, utan omsvep, att det finns en vital andrahandsmarknad, av helt andra anledningar än att hon själv köper upp den.

Behöver jag ens kommentera orimligheten i att ett företag som behöver köpa upp sina egna produkter är en bra investering?

Det är fyra dagar sen hon skrev den kommentaren. Men deras manipulering blev outad här efter det och de tänkte väl att anfall är bästa försvar. Vilket jag tror de gör rätt i. Sekten kommer inte ifrågasätta någonting, de litar blint på V&N. Säger de att det är ”så här det går till inom NFT”, ja då är det förstås så.

Är det lagligt att göra som de gör?
Citera
2022-08-28, 00:37
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Det är fyra dagar sen hon skrev den kommentaren. Men deras manipulering blev outad här efter det och de tänkte väl att anfall är bästa försvar. Vilket jag tror de gör rätt i. Sekten kommer inte ifrågasätta någonting, de litar blint på V&N. Säger de att det är ”så här det går till inom NFT”, ja då är det förstås så.

Japp, precis så +favoriten "och dom som kritiserar oss och säger att det här är en scam FÖRSTÅR INTE."

Jag funderar också på om detta verkligen är lagligt. Jag är iaf besviken på hur det funkat för vanja att marknadsföra det här i alla möjliga legitima sammanhang (populära poddar, vanliga veckotidningar/magasin, etc), hon har aldrig blivit ifrågasatt. Bara i "ekonomi på riktigt med Charlie och Mathias" kom de med lite mothugg.

Granskande journalistik borde vara på plats och hjälpa "vanligt folk" att inte hamna i sån här skit. Det hade hjälpt vanja och Niklas också att bli stoppade, eller iaf tvingats till att vara lite mer realistiska. Jag tror ändå att de tänkte till en början att både dom själva och köparna skulle gå med vinst ur det här (because crypto). Nu försöker dom rädda sitt projekt hej vilt med alla möjliga strategier. De kommer ju vara helt knäckta när det här tar slut. Delvis förtjänt men jag tycker det är lite som i en MLM, en topseller kan vara både förövare och offer samtidigt. Jag tycker att hela grejen överlag är rätt sorglig.
Citera
2022-08-28, 07:09
Medlem
kaktusplastiks avatar
Jag har upptäckt en annan sak. Igår skrev användaren Little Flower och ville byta en av sina NFTer i discorden. Det var tydligt att det var Flower Girlish konto: samma profilbild samt att hen äger NFTen ifråga på opensea. Detta var kl 14:32.

Kl 18:27 kommer meddelandet där Vanja går ut med att Flower Girlish är deras konto. Little Flowers inlägg om byte raderas också här någonstans. Jag hann dock ta en skärmdump innan!

Se bild här

Några frågor kring detta.

1. Varför posta från ett fejkkonto några timmar innan man går ut med att man själv står bakom det? Hände någonting under dessa fyra timmar?

Niklas hade ju mycket enklare kunnat posta från sitt eget konto och sagt ”denna NFT har jag i en annan plånbok om någon vill byta”. OM det nu var så transparent med vilka som stod bakom dessa konton.

2. Varför behöver deras barn ett Discord-konto? Vanja skrev att de två andrahandsköpskontona var investeringskonton för deras barn. Varför finns ett tillhörande Discord-konto till en av plånböckerna? Discord-kontot skapades f ö i mars, medan Opensea-kontot skapades nyligen. Varför var de igång och skapade falska Discord-användare redan i mars?
Citera
2022-08-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik

Fel och omoraliskt åtminstone. På vanliga reglerade värdepappers-och tillgångsmarknader belagt med två års fängelse. Du får inte handla med dig själv eller närberoende av ditt kapital, det är solklar marknadsmanipulation. Tror dock inte krypto är prövat i frågan.
Citera
2022-08-28, 08:55
Medlem
Hej alla,

Jag tänkte att jag skulle titta in här och svara på lite frågor som ställts i den här tråden. Min förhoppning är att ni kommer förstå att vi inte försöker lura någon och att vi enbart är ett nystartat företag som gör sitt bästa för att navigera sig fram i en snårig men spännande ny bransch.

En fråga som jag ställer mig när jag läst inlägget är om ni som är kritiska till WoA anser att alla NFT projekt är scams eller om det finns något projekt som ni tycker verkar bra? Vi har fått en del kritik för att vi svarar ganska allmänt om NFT branschen istället för att gå in i detaljer i vårt projekt. Vi har gjort det för att vi driver WoA på samma sätt som de flesta andra NFT-projekt drivs, så därför har vi valt att förklara hur det vanligtvis ligger till vad gäller projekt av det här slaget. Men om ni läser Vanjas inlägg noggrant så kommer ni faktiskt även hitta svar på kritiken som riktats direkt mot oss. Men jag kan svara på den kritiken här också så det inte blir några oklarheter.

Kritik 1: Vi har lovat för mycket och använt falsk marknadsföring när vi sålt in projektet.

Svar: Det är normal praxis att skriva en roadmap baserad på en slutsåld kollektion. I princip alla NFT projekt gör så. När vi startade företaget så var marknaden även i ett helt annat läge där i stort sett alla vettiga (och de flesta mindre vettiga också) projekt sålde slut 10 k NFTer på en timme. Vi trodde (kanske naivt?) att vi skulle kunna sälja slut eftersom vi anser att vi har en bra vision och ett starkt team. Den största anledningen till att vi inte lyckats sälja slut anser vi är den rådande marknaden. I efterhand har vi såklart insett att vi skulle varit tydligare med att road mappen var baserad på en slutsåld kollektion och att den kan förändras beroende på mintresultatet. Återigen vill jag förtydliga att det är såhär i princip alla NFT projekt gör. Det är alltid lätt att vara efterklok men det var inte uppenbart att det var rätt väg innan.

Jag vill också tillägga att den fysiska hubben (som ligger till grund för den här kritiken) inte är skrotad utan ligger på is tills dess att ekonomin finns.

Kritik 2: Det var alltid ekonomiskt omöjligt att driva den fysiska hubben.

Svar: Den största intäkten i alla NFT projekt (förutom mint-intäkten) kommer från royaltys från andrahandsmarknaden. Vi får 9,5 % av all försäljning från andrahandsmarknaden. Om vi hade sålt slut kollektionen vid mint hade vi haft en stor buffert att driva företaget inklusive hubben i omkring två till tre år. Vi hade då haft mycket tid på oss att skapa en tillräckligt stor efterfrågan så volymen på andrahandsmarknaden varit tillräcklig för att driva företaget.

Kritik 3: Medlemmarna är missnöjda och vill lämna projektet.

Svar: Det här är direkt felaktigt. I dagsläget är omkring 2 % av WoAs NFTer till salu på andrahandsmarknaden. Detta är en måttstock som visar att communityt tror på projektet och visionen. Normalt brukar den procentsatsen ligga på omkring 6-10%. Vår discord server är också öppen för alla så där kan ni som vill kolla in se vad som skrivs. Det är en positiv stämning och vi upplever det som att de flesta är nöjda med utvecklingen så här långt.

Kritik 4: Vi mintar våra egna NFTer så det ser ut som om projektet är mer framgångsrikt än vad det är.

Återigen så är detta något som är fullt normalt i alla NFT projekt. Man mintar egna NFTer som en investering/betalning till teamet och så används de även till marknadsföring. I vårt fall så kommer vi öppna ett NFT galleri (först digitalt och sen fysiskt) och där behöver vi NFTer från WoA att sälja. Vi kommer minta omkring 300 st NFTer totalt.

Kritik 5: Vi köper anonymt upp våra egna NFTer från andrahandsmarknaden/marknadsmanipulation.

Svar: Detta är också något som är normalt i NFT-branschen. En del gör det öppet via ett företagskonto medan en del gör det privat. Skillnaden här är att det privata alternativet görs med privata pengar och ägandet av NFTerna blir då också privat. Man har ingen skyldighet att berätta det här för någon eftersom det görs helt privat. Att skapa ett anonymt konto är mer regel än undantag på Opensea. Kolla gärna runt där själva så kommer ni se vilka användarnamn som finns.

Köper man NFTer via projektets pengar så brukar det annonseras ut innan och då ägs även NFTerna som köps av projektet själv. Vi kommer snart börja göra detta (efter samråd med communityt). Vi har hittills valt att köpa upp en del NFTer privat som vi tänkt ska ges som gåva till våra barn. En av anledningarna till att vi valt att göra det var även att behålla ett hälsosamt floor price eftersom det även gynnar projektet. Win win helt enkelt. Vi såg ingen anledning att berätta för allmänheten att vi köpte NFTer privat, men efter att en medlem läst tråden här på Flashback så fick vi frågan om det var vi som låg bakom två av kontona på Opensea. Vi svarade såklart ja och tog även beslutet att förklara det i ett uttalande eftersom vi inte ville att det skulle bli några mer missförstånd (vi har ju insett att det finns ett par personer som söker med ljus och lykta efter något de kan kritisera ).

Kritik 6: Hur kan ni driva projektet när ”hjärnan” har sagt att han är sjuk och inte kan jobba.

Svar: Jag undrar om den frågan ens skulle ställas om situationen var omvänd. Alltså att jag (en man) var VD och Vanja var sjuk men var med som advisor. Jag tror faktiskt inte det. Jag ÄR sjuk i en allvarlig kronisk sjukdom som heter ME/CFS. Jag är därför inte lika delaktig i jobbet som Vanja utan agerar mest advisor. Vanja är en av de mest kompetenta personer som jag träffat och hon klarar sig mycket väl utan min hjälp. Jag jobbade mer innan sommaren men det blev för mycket för mig och sen dess har min sjukdom tyvärr blivit värre. Detta är inget problem då vi har ett starkt team som inte är beroende av mig.

Kritik 7. WoA är ett scam. Vanja och Niklas lurar folk på pengar.

Svar: Det rakaste svaret jag kan ge här är nej, vi är inte en scam och vi lurar inte folk på pengar. Vi tror på fullaste allvar att NFT branschen kommer fortsätta växa och att NFTer kommer att bli mainstream inom ett par år. Vi tror också att de som investerar i rätt NFTer idag kommer bli belönade i framtiden. Ni behöver så klart inte hålla med oss men det finns faktiskt många andra som delar vår uppfattning och därför valt att investera i WoA och andra NFT-projekt där man tror på den långsiktiga visionen.

Nu tror jag att jag svarat på det mesta och jag hoppas ni är någorlunda nöjda med svaren. Jag kommer inte kommentera mer här, dels för vi det tar såpass mycket energi av mig (just energi är något jag har väldigt begränsat av pga min sjukdom) och dels för att vi behöver lägga vår tid på att driva våra företag och ta hand om vår familj. Några av er kommer kanske säga att det är en undanflykt eller något annat kritiskt men det är bara sanningen. Om ni vill förstå varför vi agerar som vi gör så lovar jag er att det kommer vara betydligt enklare om ni försöker se på oss som ett vanligt företag som faktiskt försöker göra något bra.

Jag önskar er en fortsatt trevlig söndag!
Tack för mig!

//

Niklas Malmqvist
Citera
2022-08-28, 09:29
Medlem
kaktusplastiks avatar

Hej Niklas!

Jag kan bara tala för mig själv när det gäller eventuell skepsis mot branschen som helhet: nej, däremot finns väldigt mycket scams och tveksamheter just nu. När allt är oreglerat finns tydligen utrymme att spela fulspel. Du förklarar många av de beslut ni tagit med att ”så gör alla”. Det är inte ett tillräckligt svar. Man vill ju veta varför NI valt att göra så. Med tanke på att ni tryckt hårt på att ni inte har något emot att gå mot normer inom NFT känns det underligt.

Att Vanja nyligen skrev att ert floor price berodde på att communityt var så starkt och folk inte vill sälja - hur rimmar det med er strategi? Du tycker inte det är lite manipulativt? Du säger att extremt få ligger ute till försäljning - ja dels har ni ju köpt upp ett stort antal själva, dels håller ni säljpaniken borta genom detta spel. Låt marknaden ha sin gång och se vad som händer?

Om allt ni gör nu är så vanligt och normalt - varför förklarar ni inte detta för era medlemmar? Varför krävs det inlägg på bloggbevakning och Flashback för att ni ska berätta för dem? Hela er usp är ju att ni ska utbilda nybörjare.

Att ifrågasätta dig ang din sjukdom är inget jag står bakom. Hoppas verkligen du kommer bli frisk.

Vi måste skilja på sak och person här. Jag är väldigt skeptisk mot ert projekt och tror att ni tagit felbeslut på vägen. Ni måste själva förstå att när man ger sig in i investeringark i miljonklassen kommer man att granskas. Det handlar inte om att man är taskig eller avundsjuk. Om ert projekt inte tål granskning är det en röd flagg i sig.
Citera
2022-08-28, 09:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Först kan man ju helt enkelt konstatera att enbart det faktum att Niklas känner att han behöver skapa ett konto här och svara på frågor inte ser bra ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-WoA
Kritik 4: Vi mintar våra egna NFTer så det ser ut som om projektet är mer framgångsrikt än vad det är.

Återigen så är detta något som är fullt normalt i alla NFT projekt. Man mintar egna NFTer som en investering/betalning till teamet och så används de även till marknadsföring.
Det här är klassiskt förfarande i alla pyramidspel också.

Citat:
Kritik 5: Vi köper anonymt upp våra egna NFTer från andrahandsmarknaden/marknadsmanipulation.

Svar: Detta är också något som är normalt i NFT-branschen. En del gör det öppet via ett företagskonto medan en del gör det privat. Skillnaden här är att det privata alternativet görs med privata pengar och ägandet av NFTerna blir då också privat. Man har ingen skyldighet att berätta det här för någon eftersom det görs helt privat.
Så ni skapar "produkter" från luft och köper sedan dessa med privata(?) pengar för att få omsättningen och efterfrågan att se större ut än det faktiskt är?
Citat:
Köper man NFTer via projektets pengar så brukar det annonseras ut innan och då ägs även NFTerna som köps av projektet själv. Vi kommer snart börja göra detta (efter samråd med communityt).
"Efter samråd med communityt"
(Läs: när folk blev misstänksamma)

Citat:
Vi har hittills valt att köpa upp en del NFTer privat som vi tänkt ska ges som gåva till våra barn.
Vad tusan ska era barn med dessa "produkter" till?

Citat:
En av anledningarna till att vi valt att göra det var även att behålla ett hälsosamt floor price eftersom det även gynnar projektet. Win win helt enkelt.
"Win" för alla förutom de som köper sist och blir sittandes med värdelösa bilder och utan pengar.

Citat:
Kritik 6: Hur kan ni driva projektet när ”hjärnan” har sagt att han är sjuk och inte kan jobba.

Svar: Jag undrar om den frågan ens skulle ställas om situationen var omvänd. Alltså att jag (en man) var VD och Vanja var sjuk men var med som advisor. Jag tror faktiskt inte det.
Niklas försöker blanda bort korten och göra det här till en genusfråga.

Citat:
Jag ÄR sjuk i en allvarlig kronisk sjukdom som heter ME/CFS. Jag är därför inte lika delaktig i jobbet som Vanja utan agerar mest advisor. Vanja är en av de mest kompetenta personer som jag träffat och hon klarar sig mycket väl utan min hjälp. Jag jobbade mer innan sommaren men det blev för mycket för mig och sen dess har min sjukdom tyvärr blivit värre. Detta är inget problem då vi har ett starkt team som inte är beroende av mig.
Ändå är Niklas VD och/eller styrelseledamot i fyra olika aktiebolag som alla omsätter icke-försumbara summor per år. Det ser helt enkelt inte bra ut.

Citat:
Kritik 7. WoA är ett scam. Vanja och Niklas lurar folk på pengar.

Svar: Det rakaste svaret jag kan ge här är nej, vi är inte en scam och vi lurar inte folk på pengar. Vi tror på fullaste allvar att NFT branschen kommer fortsätta växa och att NFTer kommer att bli mainstream inom ett par år. Vi tror också att de som investerar i rätt NFTer idag kommer bli belönade i framtiden.
Belönade med vad? Varifrån kommer tänkta framtida avkastningen?
Citera
2022-08-28, 09:58
Medlem
Jag vet att jag skrev att jag inte kommer kommentera mer men jag vill verkligen försöka ge ett så utförligt svar jag kan så jag ska försöka utveckla svaren lite mer.

Angående varför vi skrev en roadmap baserad på en slutsåld kollektion. Eftersom det är en såpass ny bransch som vi inte jobbat inom tidigare så kollade vi på andra framgångsrika projekt för att förstå hur vi skulle skriva vår roadmap. Då såg vi att i princip alla gjorde så. Är det då inte ganska logiskt att vi även skrev vår roadmap så? Den andra anledningen var att vi verkligen trodde att vi skulle sälja slut, så det var inte en planerad missvisande marknadsföring. Räcker det som förklaring?

Angående att köpa upp egna NFTer för att upprätthålla ett hälsosamt floor price. Vi vet att ett hälsosamt floor price är viktigt i ett projekt och något vi varit tydliga med att vi kommer fokusera på. Att vi köpte NFTerna från två nya konton var att vi ville starta två konton till våra barn. Vi har totalt spenderat 15 000 kr på att köpa egna NFTer. De två anledningarna till att vi gjorde det var att investera pengar åt vara barn samt att upprätthålla ett hälsosamt floor price. Vi har planerat att investera ytterligare 5 000 kr privat. Så här i efterhand så skulle vi kanske ha berättat att vi tänkte köpa WoA NFTer för 20 000 kr men det var inget vi tänkte på innan helt enkelt. Det är som sagt alltid lätt att vara efterklok. Efter det kommer vi förmodligen börja köpa mer NFTer från projektets konto. Något vi kommer annonsera ut.

Vi skulle absolut kunna låta marknaden ha sin gång utan vår eller projektets påverkan. Det är en fråga om strategi och vi kommer diskutera detta i nästa vecka.

Att Vanja skrev att vårt floor price beror på att communityt är såpass starkt är för att vi faktiskt anser att det är huvudanledningen. Att vi spenderat 15 000 kr på att köpa våra egna NFTer har såklart påverkat floor Pricet men det är inte enbart den saken som påverkat det. Vi gör inte allting rätt och lär oss på vägen. Vi kommer försöka vara mer transparenta i framtiden.

Jag uppskattar att du inte ifrågasätter min sjukdom för den är jobbig att bära på

Vi tål absolut att bli granskade och det helt ok att du och många andra också ar skeptiska.
Citera
2022-08-28, 10:20
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Att Vanja skrev att vårt floor price beror på att communityt är såpass starkt är för att vi faktiskt anser att det är huvudanledningen. Att vi spenderat 15 000 kr på att köpa våra egna NFTer har såklart påverkat floor Pricet men det är inte enbart den saken som påverkat det. Vi gör inte allting rätt och lär oss på vägen. Vi kommer försöka vara mer transparenta i framtiden.

Nästan allt du säger låter som efterhandskonstruktioner tyvärr. Varför gick Little Flower in och skrev inlägg om ett byte igår? Varför är det inlägget nu raderat? Varför ville ni vara hemliga med dessa plånböcker från första början? Det är väl jättebra marknadsföring att ni investerar av egna pengar till era barn. Du säger att ni inte har krav på er att redovisa detta men det är ju ni som tryckt så hårt på transparens.

Hur många procent av försäljningen (gärna uppdelat på första- och andrahand) senaste veckorna har gått till köpare som inte är du eller Vanja?

Jag har själv räknat lite på det men gissar att du har en tydligare överblick.

Det är säkert inget konstigt med att köpa något själv här och där, men om försäljningen står still utan era plånböcker - då är väl projektets framtid i fara? Eller ni kanske har kapital att köra på ett tag utan fler intäkter? Där saknas transparensen igen.
Citera
2022-08-28, 12:23
Medlem
Köpa upp själv för att "upprätthålla ett hälsosamt floor price". Hmm.
Ungefär samma sak som falskropare på auktioner eller falskbudare på fastigheter, med andra ord.
Det är ju viktigt för mäklaren och säljaren att lägstapriserna hålls "hälsosamt" höga...

På vanliga reglerade marknader och auktioner är det där som sagt förbjudet och kan ge fängelse. I kryptovärden är det, eventuellt, bara fult. Göra trades med sig själv eller person i familj/beroendeställning för att antingen ge intrycket av att det antingen finns en marknad, eller att marknaden är hetare än vad den egentligen är... tja, smaka själv på om det känns okej. För mig solklart inte, det är bedrägeri.
Citera
2022-08-28, 14:43
Medlem
Pragmats avatar
Hej Niklas! Jag tror inte att alla NFT:er är en scam. Er hade inte heller behövt vara en scam. Men det blir en scam när ni marknadsför det med tveksamma metoder och i enlighet men alla regelbokens knep för pyramidspel samt använder er av marknadsmanipulation. Och om detta är ”nödvändigt” och något som ”alla gör” för att kunna driva ett framgångsrikt NFT-projekt så är jag inte så positivt inställd till NFT-projekt överlag, ert inkluderat.

Andra får gärna köpa era NFT:er och ni får gärna sälja dem, men grundläggande är ju att köparna vet vad det är de köper och vilka villkor och garantier som kommer med köpet.
Citera
2022-08-28, 20:03
Medlem
MittNyaSalivs avatar
"Hälsosamt fluor-price" i den mening att det blir fluortantsstämning i metaverse-spacet när man får full tillgång till gurkvatten och feng chui-föreläsningar med sin fläskkärring-nft köpt för 0.002 eth...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in