Hej alla,
Jag tänkte att jag skulle titta in här och svara på lite frågor som ställts i den här tråden. Min förhoppning är att ni kommer förstå att vi inte försöker lura någon och att vi enbart är ett nystartat företag som gör sitt bästa för att navigera sig fram i en snårig men spännande ny bransch.
En fråga som jag ställer mig när jag läst inlägget är om ni som är kritiska till WoA anser att alla NFT projekt är scams eller om det finns något projekt som ni tycker verkar bra? Vi har fått en del kritik för att vi svarar ganska allmänt om NFT branschen istället för att gå in i detaljer i vårt projekt. Vi har gjort det för att vi driver WoA på samma sätt som de flesta andra NFT-projekt drivs, så därför har vi valt att förklara hur det vanligtvis ligger till vad gäller projekt av det här slaget. Men om ni läser Vanjas inlägg noggrant så kommer ni faktiskt även hitta svar på kritiken som riktats direkt mot oss. Men jag kan svara på den kritiken här också så det inte blir några oklarheter.
Kritik 1: Vi har lovat för mycket och använt falsk marknadsföring när vi sålt in projektet.
Svar: Det är normal praxis att skriva en roadmap baserad på en slutsåld kollektion. I princip alla NFT projekt gör så. När vi startade företaget så var marknaden även i ett helt annat läge där i stort sett alla vettiga (och de flesta mindre vettiga också) projekt sålde slut 10 k NFTer på en timme. Vi trodde (kanske naivt?) att vi skulle kunna sälja slut eftersom vi anser att vi har en bra vision och ett starkt team. Den största anledningen till att vi inte lyckats sälja slut anser vi är den rådande marknaden. I efterhand har vi såklart insett att vi skulle varit tydligare med att road mappen var baserad på en slutsåld kollektion och att den kan förändras beroende på mintresultatet. Återigen vill jag förtydliga att det är såhär i princip alla NFT projekt gör. Det är alltid lätt att vara efterklok men det var inte uppenbart att det var rätt väg innan.
Jag vill också tillägga att den fysiska hubben (som ligger till grund för den här kritiken) inte är skrotad utan ligger på is tills dess att ekonomin finns.
Kritik 2: Det var alltid ekonomiskt omöjligt att driva den fysiska hubben.
Svar: Den största intäkten i alla NFT projekt (förutom mint-intäkten) kommer från royaltys från andrahandsmarknaden. Vi får 9,5 % av all försäljning från andrahandsmarknaden. Om vi hade sålt slut kollektionen vid mint hade vi haft en stor buffert att driva företaget inklusive hubben i omkring två till tre år. Vi hade då haft mycket tid på oss att skapa en tillräckligt stor efterfrågan så volymen på andrahandsmarknaden varit tillräcklig för att driva företaget.
Kritik 3: Medlemmarna är missnöjda och vill lämna projektet.
Svar: Det här är direkt felaktigt. I dagsläget är omkring 2 % av WoAs NFTer till salu på andrahandsmarknaden. Detta är en måttstock som visar att communityt tror på projektet och visionen. Normalt brukar den procentsatsen ligga på omkring 6-10%. Vår discord server är också öppen för alla så där kan ni som vill kolla in se vad som skrivs. Det är en positiv stämning och vi upplever det som att de flesta är nöjda med utvecklingen så här långt.
Kritik 4: Vi mintar våra egna NFTer så det ser ut som om projektet är mer framgångsrikt än vad det är.
Återigen så är detta något som är fullt normalt i alla NFT projekt. Man mintar egna NFTer som en investering/betalning till teamet och så används de även till marknadsföring. I vårt fall så kommer vi öppna ett NFT galleri (först digitalt och sen fysiskt) och där behöver vi NFTer från WoA att sälja. Vi kommer minta omkring 300 st NFTer totalt.
Kritik 5: Vi köper anonymt upp våra egna NFTer från andrahandsmarknaden/marknadsmanipulation.
Svar: Detta är också något som är normalt i NFT-branschen. En del gör det öppet via ett företagskonto medan en del gör det privat. Skillnaden här är att det privata alternativet görs med privata pengar och ägandet av NFTerna blir då också privat. Man har ingen skyldighet att berätta det här för någon eftersom det görs helt privat. Att skapa ett anonymt konto är mer regel än undantag på Opensea. Kolla gärna runt där själva så kommer ni se vilka användarnamn som finns.
Köper man NFTer via projektets pengar så brukar det annonseras ut innan och då ägs även NFTerna som köps av projektet själv. Vi kommer snart börja göra detta (efter samråd med communityt). Vi har hittills valt att köpa upp en del NFTer privat som vi tänkt ska ges som gåva till våra barn. En av anledningarna till att vi valt att göra det var även att behålla ett hälsosamt floor price eftersom det även gynnar projektet. Win win helt enkelt. Vi såg ingen anledning att berätta för allmänheten att vi köpte NFTer privat, men efter att en medlem läst tråden här på Flashback så fick vi frågan om det var vi som låg bakom två av kontona på Opensea. Vi svarade såklart ja och tog även beslutet att förklara det i ett uttalande eftersom vi inte ville att det skulle bli några mer missförstånd (vi har ju insett att det finns ett par personer som söker med ljus och lykta efter något de kan kritisera

).
Kritik 6: Hur kan ni driva projektet när ”hjärnan” har sagt att han är sjuk och inte kan jobba.
Svar: Jag undrar om den frågan ens skulle ställas om situationen var omvänd. Alltså att jag (en man) var VD och Vanja var sjuk men var med som advisor. Jag tror faktiskt inte det. Jag ÄR sjuk i en allvarlig kronisk sjukdom som heter ME/CFS. Jag är därför inte lika delaktig i jobbet som Vanja utan agerar mest advisor. Vanja är en av de mest kompetenta personer som jag träffat och hon klarar sig mycket väl utan min hjälp. Jag jobbade mer innan sommaren men det blev för mycket för mig och sen dess har min sjukdom tyvärr blivit värre. Detta är inget problem då vi har ett starkt team som inte är beroende av mig.
Kritik 7. WoA är ett scam. Vanja och Niklas lurar folk på pengar.
Svar: Det rakaste svaret jag kan ge här är nej, vi är inte en scam och vi lurar inte folk på pengar. Vi tror på fullaste allvar att NFT branschen kommer fortsätta växa och att NFTer kommer att bli mainstream inom ett par år. Vi tror också att de som investerar i rätt NFTer idag kommer bli belönade i framtiden. Ni behöver så klart inte hålla med oss men det finns faktiskt många andra som delar vår uppfattning och därför valt att investera i WoA och andra NFT-projekt där man tror på den långsiktiga visionen.
Nu tror jag att jag svarat på det mesta och jag hoppas ni är någorlunda nöjda med svaren. Jag kommer inte kommentera mer här, dels för vi det tar såpass mycket energi av mig (just energi är något jag har väldigt begränsat av pga min sjukdom) och dels för att vi behöver lägga vår tid på att driva våra företag och ta hand om vår familj. Några av er kommer kanske säga att det är en undanflykt eller något annat kritiskt men det är bara sanningen. Om ni vill förstå varför vi agerar som vi gör så lovar jag er att det kommer vara betydligt enklare om ni försöker se på oss som ett vanligt företag som faktiskt försöker göra något bra.
Jag önskar er en fortsatt trevlig söndag!
Tack för mig!
//
Niklas Malmqvist