2022-09-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Ja rent hypotetiskt ja men rent praktiskt så är det kanske lättare sagt än gjort tänk på det

Det finns mycket som ryms inom ämnet. Jag presenterade bara målet egentligen. Inte hur man skulle nå dit. Även om det är lätt i grunden. Äta näringsrikt och röra sig väldigt mycket.
Har du haft platt mage någon gång i livet? Det är en bra början att tänka på hur man var som person då. Titta på barn. Rör sig mycket och äter näringsrikt. Bara fortsätt så genom livet.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-09-02 kl. 20:59.
Citera
2022-09-04, 21:42
Medlem
Går inte ner i vikt! Vad är orsaken?

Hejsan, jag tänkte hålla mig kort och koncis här. Jag har legat på samma vikt i ca 5 år. Jag har under denna tid tränat regelbundet och ätit balanserat och ungefär lika mycket, jag skulle till och med att jag äter mindre idag än för 4 år sedan.

Andra skillnader från hur jag levde för 4 år sedan jämfört med idag.
- Jag dricker mindre alkohol.
- Sedan drygt 2 år tillbaka har jag sprungit 20-30 km per vecka.

Just löpningen borde ökat min energiförbrukning med ca 2-3000 kcal per vecka. Ändå står det still.

Det ska sägas att jag inte är överviktig, ligger nog runt 20% kroppsfett.

Varför går jag inte ner i vikt? Möjliga anledningar jag kommer på:
1. Jag äter i själva verket mer är än vad jag gjorde tidigare, men jag saknar den självinsikten.
2. Det är något åldersrelaterat?
3. Jag har ökat i muskelmassa?
4. Finns det någon annan faktor jag missat här?

Vad tror ni? Är svaret så enkelt att jag omedvetet äter mer kcal? Jag föreställer mig faktiskt att det inte är hela sanningen 😁
Citera
2022-09-04, 21:48
Medlem
franges avatar
Du äter mer än du springer. Så enkelt är det.
Citera
2022-09-04, 21:50
Avslutad
Alkohol minskar förbränningen av kolhydrater och fetter (kroppen prioriterar att bli av med giftet) samtidigt som det i sig innehåller massvis med kalorier. Sluta dricka helt ett tag (minst en månad) för att se effekten.
Citera
2022-09-04, 21:51
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Skippa middagar och se om vågen börjar svänga nedåt, då vet du att det är maten som är boven.
Citera
2022-09-04, 22:05
Medlem
Den enkla sanningen är att du får i dig med kcsal än du förbrukar. Man det är andra saker som påverkar som sömn o stress.
Det är små saker över tid som är grejen. Börja med en bra grej som att tex cykla till jobbet och sluta med en dålig grej som tex läsk eller bullar. Vad smart och ändra nåt som inte "kostar" dig så mycket.
Citera
2022-09-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Hejsan, jag tänkte hålla mig kort och koncis här. Jag har legat på samma vikt i ca 5 år. Jag har under denna tid tränat regelbundet och ätit balanserat och ungefär lika mycket, jag skulle till och med att jag äter mindre idag än för 4 år sedan.

Andra skillnader från hur jag levde för 4 år sedan jämfört med idag.
- Jag dricker mindre alkohol.
- Sedan drygt 2 år tillbaka har jag sprungit 20-30 km per vecka.

Just löpningen borde ökat min energiförbrukning med ca 2-3000 kcal per vecka. Ändå står det still.

Det ska sägas att jag inte är överviktig, ligger nog runt 20% kroppsfett.

1. Jag äter i själva verket mer är än vad jag gjorde tidigare, men jag saknar den självinsikten.

Vad tror ni? Är svaret så enkelt att jag omedvetet äter mer kcal? Jag föreställer mig faktiskt att det inte är hela sanningen 😁

Du kan ju bokföra vad du äter så blir det nog tydligt. Trist att du stressar över vikten om du inte är överviktig.
Citera
2022-09-04, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Spelar orsaken någon större roll? Om du vill gå ner måste du minska kaloriintaget eller öka kaloriförbrukningen.
Citera
2022-09-04, 22:13
Medlem
enhetlighets avatar
Den tråkiga sanningen är att du äter för mycket. Håll dig till 1800 kcal om dagen och fortsätt träna så ska du se hur du rasar i vikt.

Det är en väldigt vanligt problem att underskatta kalorierna man stoppar i sig. De flesta inser hur dåliga de är på att öga ungefärliga summor när de börjar väga och räkna exakt.

I teorin är viktnedgång världens enklaste grej. Den mentala biten är svårast för en tjockis eftersom de oftast äter upp sina känslor på grund av att de inte klarar av den tomma känslan av hunger.
Senast redigerad av enhetlighet 2022-09-04 kl. 22:20.
Citera
2022-09-04, 22:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Den enkla sanningen är att du får i dig med kcsal än du förbrukar. Man det är andra saker som påverkar som sömn o stress.
Det är små saker över tid som är grejen. Börja med en bra grej som att tex cykla till jobbet och sluta med en dålig grej som tex läsk eller bullar. Vad smart och ändra nåt som inte "kostar" dig så mycket.

Det där är inte hela sanningen. Det finns folk med kaloriunderskott som ändå inte går med i vikt. Kolla in Dr. Eric Berg på Youtube.
Citera
2022-09-04, 22:40
Medlem
Insulinresistent? Läs på Martina Johanssons blogg. Gå över till keto så lär kilona rinna av dig, med eller utan träning.
Citera
2022-09-04, 23:00
Medlem
Redisas avatar
Eller så är din vikt perfekt för dig helt enkelt. Det är väl bra tecken att du inte går upp i vikt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in