Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Nu är ju dock inte Moodys förklaring att Tesla har låg cash on hand eller endast 2 år av lönsamhet. Hade de t.ex haft krav på 5 års lönsamhet och Tesla därmed inte blir uppgraderade så hade det varit fair game. Utan nu är problemed deras subjektiva (och som jag sa, IMO felaktiga) syn på produktlinjer, och de bubblar om att Tesla oavsett om de varit lönsamma längre tid inte blir godkända förrän de ändrar sin produktstrategi och erbjuder fler olika modeller. Det är ju denna bit som är helt barock och som credit rating institutioner som Moodys borde skita högaktningsfullt i.
Om subjektiva åsikter om framtida produktstrategier är det som avgör ens credit rating så är ju Moodys bara totalt inkompetenta om de tror att 69 olika varianter av EVs man hittills inte har några realistiska planer för volymproduktion eller lönsamhet för skulle vara bättre framtidsutsikter än ökad fungerande massproduktion av existerande säljande modeller med branschledande vinstmarginaler och extrem efterfrågan, ja då bör man ju genomgå hjärntransplantation omgående.
Antar att du syftar på ett enskilt mail som skickades och drar lite egna kopplingar?
Produkt-diversifikation är säkert viktigt men mailet påpekar bara att det skulle vara positivt men inte att det skulle räcka.
Tänk dig själv ett obelånat bolag som tillverkar fidget spinners typ. Mellan 2016 och 2019 skulle de kunna växt med 100000% i revenues, haft stabila kassaflöden och bra marginaler. Enligt dina och andras åsikter så skulle de direkt förtjäna Investment grade. Demand var ju helt sinnessjukt och debt/fcf-EBITDA helt sjukt. Samma bolag har 0 demand ett år senare.
Du vägrar kolla ifrån kreditinstitutets vy och utgår ifrån att tesla har oåndligt med efterfrågan och att det kommer fortsätta vara så.
Tar ingen ställning till hur Moodys agerar men du kollar på allting genom en tesla-bulls ögon.
Som jag hoppas du förstår så jämför jag inte elbilens utsikter med fidget spinnern. Det var bara ett exempel. Moodys tjänar ingenting på att artificiellt trycka ner teslas kreditrating så hela foliehatts teorin om att big oil ligger bakom detta är ganska patetisk imo