Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-19, 21:46
  #11053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Friskt vågat. Tar iaf bra mycket hellre din sida av traden än smått efterblivna som laddat upp med 2500 dollar leaps EOY 2023 då "cAtHie wOOds lOvA aTT dE sKulLe vArA väRD 4 trIljONer då"

Är faktiskt kort ARKK med, Cathie Woods är en idiot. De som gick på den lätta får skylla sig själv. När hon sa att Tesla skulle till $3000 så fattar man ju att hon inte har en susning vad hon sysslar med. Köpte alla skräpföretagen och droppar sedan "Stocks are not in a bubble" medan hela fonden sprängs.

Är ju lite hedgad genom att vara kort puts i andra företag, men är en oerhört grisig position. Hade aldrig rekommenderat någon att göra valen jag gör eller gjort. Kul när det går åt rätt håll.

YOLO som ungarna säger.
Citera
2022-06-19, 21:52
  #11054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Är faktiskt kort ARKK med, Cathie Woods är en idiot. De som gick på den lätta får skylla sig själv. När hon sa att Tesla skulle till $3000 så fattar man ju att hon inte har en susning vad hon sysslar med. Köpte alla skräpföretagen och droppar sedan "Stocks are not in a bubble" medan hela fonden sprängs.

Är ju lite hedgad genom att vara kort puts i andra företag, men är en oerhört grisig position. Hade aldrig rekommenderat någon att göra valen jag gör eller gjort. Kul när det går åt rätt håll.

YOLO som ungarna säger.

Det faktum att ARKK haft ner inflows i 2022 men ändå är ner 60% YTD belyser vilken fruktansvärt dålig investerare hon är. Jag har kikat på att hedgea med SARK (tuttle capitals invers på ARKK) sedan den lanserades i nov 21’ men har ingen möjlighet att köpa amerikanska ETFer tyvärr.

När investerare börjar ta gråt-stoppen i ARK och riktiga utflöden börjar komma så är det game over, deras illikvida positioner i diverse låg-omsättningsbolag är omöjligt att unwinda. Den absolut lättaste shorten någonsin
Citera
2022-06-19, 21:57
  #11055
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Du får tro vad du vill, spelar ingen roll för min del. Men nej, mer än 1000 kr har jag allt satsat.

Åkt ner och stängt positionen efter November och i Februari, men fyllde på redigt i April och början på Maj. Sedan blanka jag ner till 760, GAV på 861. Är även lång LEAPS puts, 200P, 150P, 100P Jan/24. Även kort naked calls, 1000C Dec/22. Dessa är deep ITM, ~6X.

Sedan en del MINI S TESLA NORDNET 92 i mitt ISK konto "for good measure".

Så jag är locked n loaded. Byxorna är nere och jag är redo att gänga.
Kan man köpa sånt på avanza? Det låter som roliga saker att lägga en liten peng på. Typ som att spela på lotto
Citera
2022-06-19, 22:01
  #11056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Kan man köpa sånt på avanza? Det låter som roliga saker att lägga en liten peng på. Typ som att spela på lotto

Mini Long / short kan du handla med Avanza. Resten inte
Citera
2022-06-19, 22:03
  #11057
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Du får tycka vad du vill, faktum kvarstår, du vet inte vad du pratar om.

Du är en kuksugande liten Elon Musk stan som har honom som bakgrundsbild på telefon och dator. Känner inget agg gentemot honom då jag inte känner honom, utan snarare så anser jag att personen är en hycklare och en bedragare som utnyttjar dummare människor för sin egen vinning och jag finner det omoraliskt.

Längre än så går det inte och kommer aldrig göra. Sedan har det varit en riktig kassako för mig och varje dag som jag har rätt i mitt bear case så tjänar jag mycket pengar.

Men hur kan man idolisera en person man inte vet något om? Har aldrig förstått den typen av veka människor som hela tiden söker "store bror" eller fadersfigurer i diverse kändisar. Höjden av patetisk existens.

Sätt dig nu in i bear caset för Elon Musk och hans företag och då kommer nog även du kunna se sanningen, om du vågar.

Enkelt. Man känner igen kompetens efter prestation, men man kan bara uppskatta den prestationen om man vet hur svårt saker är. Och för att veta det så måste man förstå sakers komplexitet. Självklart kommer det finnas blinda hönor som haft tur och prickat rätt, som sen utvecklar ett grandiost storhetsvansinne för att det gått deras väg. Några sånna finns det alltid i varje recession, men de brukar försvinna lika snabbt när det vänder och det visade sig att de inte var så insatta i företaget de kortade.

"Har aldrig förstått den typen av veka människor som hela tiden söker "store bror" eller fadersfigurer i diverse kändisar. Höjden av patetisk existens."

Jag vet att vi har en på forumet som läst lite psykologi, men jag tror inte ens vi behöver honom för att konstatera när någon projicerar för att hantera sina känslor.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-06-19 kl. 22:11.
Citera
2022-06-19, 22:04
  #11058
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Mini Long / short kan du handla med Avanza. Resten inte
Ah fan misstänkte det. Använder man nordnet för sånt eller snackar vi någon utländsk mäklare?
Citera
2022-06-19, 22:09
  #11059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Ah fan misstänkte det. Använder man nordnet för sånt eller snackar vi någon utländsk mäklare?

Nordnet är typ exakt samma som Avanza.

Vet att man kan handla genom IBKR, eventuellt att IG också har.

Men man ska vara sjukt försiktig angående optioner, prissättningen sker genom Black–Scholes model där även saker som volatilitet spelar stor roll. Och tidsperspektivet är väldigt viktigt. Köper du en köpoption och priset står still kommer värdet på optionen sakta men säkert konvergera mot 0 om aktien står stilla. Osymmetrisk risk reward

(Tror man på ett bolag långsiktigt är det bättre att bara äga aktien, handlar man optioner så bettar man på att aktien kommer vara värd ett visst antal dollar vid en viss tidpunkt, och är den under det förlorar man allt. Finns mycket osäkerhet i världen, tror man sover bättre på nätterna med ren aktieexponering)
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-06-19 kl. 22:12.
Citera
2022-06-19, 22:10
  #11060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det faktum att ARKK haft ner inflows i 2022 men ändå är ner 60% YTD belyser vilken fruktansvärt dålig investerare hon är. Jag har kikat på att hedgea med SARK (tuttle capitals invers på ARKK) sedan den lanserades i nov 21’ men har ingen möjlighet att köpa amerikanska ETFer tyvärr.

När investerare börjar ta gråt-stoppen i ARK och riktiga utflöden börjar komma så är det game over, deras illikvida positioner i diverse låg-omsättningsbolag är omöjligt att unwinda. Den absolut lättaste shorten någonsin

Håller med, men hon sitter och tar hem sin management fee ändå. SARK är så perfekt, när man är så dålig på sitt jobb att folk gör motsatsen och tar hem stora vinster. Cathie Woods och Jim Cramer är ju branschens största skojare.

Tycker folk som slänger pengarna till diverse fonder och förväntar sig extraordinära resultat får skylla sig själva. Det finns inga gratis luncher, och speciellt inte av folk som slänger in pengarna i varenda mediafenomen och skitföretag, som Tesla.
Citera
2022-06-19, 22:12
  #11061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Enkelt. Man känner igen kompetens efter prestation, men man kan bara uppskatta den prestationen om man vet hur svårt saker är. Och för att veta det så måste man förstå sakers komplexitet. Självklart kommer det finnas blinda hönor som haft tur och prickat rätt, som sen utvecklar ett grandiost storhetsvansinne för att det gått deras väg. Några sånna finns det alltid i varje recession, men de brukar försvinna lika snabbt när det vänder och det visade sig att de inte var så insatta i företaget de kortade.

Det roliga är att du inte riktigt kan se ironin i inlägget, för att du är blind för verkligheten.

Du följer en kretin som enbart failat uppåt i sitt liv.

Men meningslöst snack, folk som är i psykoser förstår inte att de är i psykoser. Du får gärna slänga upp ditt GAV så lägger jag en notis på grafen och så kan jag dra på smilbanden när du ligger under vatten.
Citera
2022-06-19, 22:15
  #11062
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
En founder är någon som är med och startar företaget, inte som stämmer företaget så att man får en founderstitel för att man investerade i början.

Om jag skapar ett företag, konceptet och patenten men du kommer in några år senare med en pengasäck och tvingar till dig att du var med och grundade, så var du inte med och grundade.

Det är verkligheten.

Verkligheten är att 1 juli 2003 så registrerade Martin Eberhard och Marc Tarpenning Tesla Motors. Sedan började de leta investerare 6 månader senare, dvs i början av 2004. Februari 2004, dvs 7 månader senare så är Elon med och trycker in rätt mycket av sina egna pengar i bolaget. Vid denna tidpunkt finns ingen bil alls och Elon kliver in i Tesla som Chairman of the board, styrelseordförande med andra ord på svenska och tillsätter Martin som CEO för Tesla vid denna tidpunkt iom den struktur de har kommit överens om.

Utan Elon hade troligen Tesla inte funnits alls. Ingen hade vågat gå in med sina pengar så som han gjorde eller var kompetent nog att själva vara med på golvet. Om du inte visste detta så har Elon varit med hela vägen från start av designen av bilen och vilken väg de ska gå. Sedan har interna strider uppstått och sedan gick alla parter med på en förlikning under 2009. Man kan spekulera i att Martin och Marc t.ex. ogillat att Elon kallat sig founder och andra slitningar. Men de har fortfarande kvar sitt ägandeskap kvar i Tesla och de vill att Tesla gör bra ifrån sig.

Om du inte tycker att någon som joinar ett tomt bolag 7 månader senare som endast har en ide som många andra också haft och för den delen även Elon, vilket var anledning till att han kom i kontakt med Martin och Marc och sedan är den största anledningen till bolagets framgång då han själv spenderar alla sina egna pengar och ideér och är med och designar och utvecklar Roadstern. Vem ska man då kalla founder? Även alla så "kallade" founders har förlikat sig och kommit överens om att Elon kan använda titeln iom deras överenskommelse under 2009. Säg att Elon aldrig brytt sig om att använda titeln eller kräva den så hade fortfarande alla ansett att Elon är foundern eller skaparen av Tesla då det är faktiskt han som lagt grunden och alla förutsättningar för att de ska lyckas tillsammans med andra, detta är i princip en pissing contest av Martin som hamnat i luven med Elon.

Citat:
Eberhard acknowledged that Musk was the person who insisted from the beginning on a carbon-fiber-reinforced polymer body and that Musk led design of components ranging from the power electronics module to the headlamps and other styling.[14] Musk received the Global Green 2006 product design award for his design of the Tesla Roadster, presented by Mikhail Gorbachev,[15] and he also received the 2007 Index Design award for his design of the Tesla Roadster.

Du kanske inte vet detta men det är några hundratals bilbolag till startups som aldrig lyckas och alltid konkar indirekt var och vartannat år. Sedan har du Elon som revolutionerar rymdindustrin och landar raketer samt gräver tunnlar och förbättrar tunnelborrandet samt skapar neuralink och hyfsat lyckas med allt han satt sig in i. Utan Elon så hade Tesla Motors troligen till 98% bara varit ytterligare ett bolag som gått i graven efter för många år med förluster och ingen bra produktutveckling som tar dem framåt.

Du får kalla mig för fanboy av Elon om du så vill. Men faktum är att den röda tråden i Elons alla bolag som faktiskt försöker lyfta mänsklightens förhoppningar om förbättringar och utveckling inom sektorerna han ger sig in i är faktiskt personen Elon Musk. Kan han vara en osympatisk jävel ibland på ett internmöte när han själv är den som investerat alla sina pengar för att bolaget inte ska kånka och komma framåt? Ja, det händer säkert. Men på det stora hela så är det bara titta på vad han försöker göra och hur mycket han lägger ner sin själ i att sina bolag ska faktiskt lyckas med de mål och visioner han försöker få till. Det är ingen lätt uppgift.


Elon har uttalat sig om Martin på twitter. Vilket säger en del. Skulle man som utomstående part höra bådas versioner från 2009 när det begav sig så skulle man troligen hålla med båda i många delar men samtidigt så skulle det i slutändan med fakta som bolaget Tesla kan visa upp troligen gör att man väljer hålla med Elon mer och går på hans linje.

Citat:
Elon Musk
@elonmusk
·
Nov 13, 2021
He (Martin Eberhard) came damn close to killing Tesla through a combination of bad management decisions, driving out talented people, bad engineering, major blunders in supply chain & an elaborate deception about the true cost & schedule of the Tesla Roadster.


Går läsa lite mer här i gammal artikel från 2009. Av någon anledning så hade inte Martin något att komma med och en förlikning gicks med på istället. Hade Martins claims haft någon större bäring så hade inte Elon kunnat kalla sig founder i dagsläget.

https://techcrunch.com/2009/06/22/te...nding-lawsuit/

Citat:
Musk responds to several of Eberhard’s allegations that he lied about his background and fictionalized pieces of his resume to embellish the truth:

The facts are that when I requested through AC Propulsion to meet Eberhard, he had no technology of his own, he did not have a prototype car and he owned no intellectual property relating to electric cars. All he had was a business plan to commercialize the AC Propulsion Tzero electric sports car concept. Three years later, when Eberhard was asked to leave Tesla, most of the work that he had been paid to do had to be redone.

Particularly, Musk addresses Eberhard’s complaints that the PayPal founder misrepresented his education. Musk maintains that he did his undergraduate studies in physics and business at UPenn/Wharton (we confirmed this with Wharton—Musk was an undergraduate alum and holds degrees from both Wharton and the College of Arts & Sciences) and despite dropping out of grad school at Stanford, maintained affiliations with the university by working with the Stanford Engineering Advisory Council.

Musk also addresses Eberhard’s claims that he had no hand in the making of the Roadster and that Musk’s management was detrimental to the business. Musk writes that while Eberhard was leading the operational teams, Musk himself focused on the body design, technical specifications and building the Tesla brand. Musk also says he spent significant time “on the details of the product and particularly the body styling — you will see elements of two of my favorite cars (Porsche and McLaren F1) in the Roadster body — but left most day to day management of the company up to Eberhard.”


Du får hemskt gärna läsa igenom allt och fundera på varför Elon agerat och uttrycker sig som han gör. Av allt man ser av han så har han en vision och han är väldigt delaktig i sina bolag och dess projekt som han personligen är involverad i att utveckla.

Han satt på SpaceX första åren och ritade delar själv i CAD för övrigt medans han letade kompetent folk att komma in och hjälpa till. Du kan säkert hitta en bättre visionär än Elon som lyckats inom flera områden och som har lika stor påverkan på omvärlden som Elon. Eller nej, det kommer du troligen inte.

På vilket sätt skadar Elons bolag och dess framgångar dig när de tar mänskligheten till en bättre plats? Inte bättre du fokuserar på individer och bolag som du tror på än att sitta och häckla Elon eller kom åtminstånde med konstruktiv kritik som har några vettiga grunder eller diskutera om varför du inte tror si eller så kommer fungera rörande bolagets utveckling. Som det är nu så framstår du och en del andra bears bara som Gordon Jonsson och det är ju bara tragikomik.


Här har du lite perspektiv från VP på SpaceX och andra anställda. Som förklarar varför Elons bolag är framgångsrika. Elon är på en annan skala än många andra dödliga. Det är vad som framgår. Både på gott och ont.
https://youtu.be/A-StKRM4Stw
__________________
Senast redigerad av libben 2022-06-19 kl. 22:24.
Citera
2022-06-19, 22:16
  #11063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Kan man köpa sånt på avanza? Det låter som roliga saker att lägga en liten peng på. Typ som att spela på lotto

Nej, Avanza har enbart optioner för OMX. Spreaden är usel, och de tar en massa i courtage, men annars går det väl någorlunda skulle jag tro.

Finns väl argument för att det är närmare lotto än investering, men har man än längre tidsfrist och gjort sin analys så får man ju lite goare hävstång än att enbart blanka eller köpa aktier.

Derivatinstrument hade jag rekommenderat de flesta att börja med så fort man är varm i kläderna kring aktier. Hade dock börjat med en begränsad summa pengar för fort kan det gå både upp och ner.
Citera
2022-06-19, 22:16
  #11064
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Kan man köpa sånt på avanza? Det låter som roliga saker att lägga en liten peng på. Typ som att spela på lotto

Tesla Mini S 94 kan du handla på avanza. Tycker balansen mellan dess hävarm och risk att de knockas vid eventuellt bear market rally är ganska lagom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback