2022-09-01, 21:04
Medlem
gladihattens avatar
Att Supercharger-nätverket är bättre än konkurrerande laddnätverk är det väl ingen som sätter sig emot, inte ens den björnigaste björnen. Men jag tror som sagt att värdet av detta spelas ner rätt mycket. Tesla har ju till sina egna kunder lovat att alltid erbjuda rimliga elpriser, dock har de inte lovat detta för de som glider upp med en BEV från andra tillverkare...

Sen har folk heller inte hajat hur mycket krångel det faktiskt är med system som Electrify America t.ex. Det är bara att googla på road trips med Porsche Taycan, Mach-E osv för att se vilken satans misär det är. Trasiga laddare, problem med appar/taggar/konton, totalt keffa navigationssystem som inte vet var laddarna är/om de funkar, laddare som ger sjukt långsam hastighet, laddplatser utan faciliteter mm mm. Googla sedan på Tesla road trip och videoklippen som dyker upp visar just road trippen och kanske när de åker in till Superchargern. Därför att själva laddprocessen är precis lika odramatisk som när man laddar in iPhone.

Underskattat!
Citera
2022-09-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tydligen inga som helst problem för dig att prisa in flera år av >50% tillväxt när det gäller BYD, som inte ens går med vinst utan statliga subventioner.

Fast jag sitter inte heller här som en idiot och påstår att BYD enskilt är en diversifierad portfölj likt du gör? Även fast de är både mer vertikalt integrerade, har fler vertikaler, gör sina egna halvledare, top 5 största batteribolaget i världen osv. Det är fortfarande en enskilt bolag och de som påstår att man får en diversifierad portfölj genom antingen tesla eller BYD är tyvärr gravt inkompetenta när de kommer till ekonomi.

Och när det kommer till BYD så är det väl marginalförbättringar som prisas primärt och inte 50%> tillväxt. De handlas redan nu i P/S 1.6 jämfört med tesla som handlas till 15x sales… och du kan ju testa ta Q2 på årsbasis och räkna P/E. Men det är ganska uppenbart att du egentligen skiter i allt sånt och helst kör ner huvudet i sanden och lyssnar på Steven mark Ryan som pressar in lite fina slagord i skallen på dig i 15 minuter innan läggdags
Senast redigerad av job230ge 2022-09-01 kl. 21:58.
Citera
2022-09-01, 22:19
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Klart jag unnar andra det. Tänk min förvåning att inte du heller förstod min poäng, du som menade på att Tesla förlorade pengar på varje bil de sålde för knappt ett år sedan. Lol

Fast räknar man av 150k per bil för ett år sedan så hade det inte varit självklart att Tesla gått runt. Tesla tog alltså genvägen att scama sina kunder för att bli lönsamma. Det kommer att bita dem i baken en dag. Ska bli intressant att se hur Elon tänker hantera situationen då det är uppenbart för alla att FSD inte funkar. Elon själv har ju sagt att Tesla är värdelöst utan.
Citera
2022-09-01, 22:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fast jag sitter inte heller här som en idiot och påstår att BYD enskilt är en diversifierad portfölj likt du gör? Även fast de är både mer vertikalt integrerade, har fler vertikaler, gör sina egna halvledare, top 5 största batteribolaget i världen osv. Det är fortfarande en enskilt bolag och de som påstår att man får en diversifierad portfölj genom antingen tesla eller BYD är tyvärr gravt inkompetenta när de kommer till ekonomi.

Och när det kommer till BYD så är det väl marginalförbättringar som prisas primärt och inte 50%> tillväxt. De handlas redan nu i P/S 1.6 jämfört med tesla som handlas till 15x sales… och du kan ju testa ta Q2 på årsbasis och räkna P/E. Men det är ganska uppenbart att du egentligen skiter i allt sånt och helst kör ner huvudet i sanden och lyssnar på Steven mark Ryan som pressar in lite fina slagord i skallen på dig i 15 minuter innan läggdags

Varför låter du alltid så otroligt missnöjd och arg när du skriver? Är det så jobbigt när en snubbe på FB har en annan uppfattning än du?
Citera
2022-09-01, 22:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Fast räknar man av 150k per bil för ett år sedan så hade det inte varit självklart att Tesla gått runt. Tesla tog alltså genvägen att scama sina kunder för att bli lönsamma. Det kommer att bita dem i baken en dag. Ska bli intressant att se hur Elon tänker hantera situationen då det är uppenbart för alla att FSD inte funkar. Elon själv har ju sagt att Tesla är värdelöst utan.

Vart kom dessa 150k ifrån? Nyfiken bara.
Citera
2022-09-01, 22:53
Medlem
Citat:
Varför låter du alltid så otroligt missnöjd och arg när du skriver? Är det så jobbigt när en snubbe på FB har en annan uppfattning än du?

För att du aldrig pratar om uppfattningar utan du skriver irrelevant missinformation, och när något svarar på det skriver du ”buhuu” eller dylikt. Du vill inte komma någon vart med något du vill bara försvara aktien som ditt eget barn. Vet inte varför och förstår inte heller
Citera
2022-09-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Att Supercharger-nätverket är bättre än konkurrerande laddnätverk är det väl ingen som sätter sig emot, inte ens den björnigaste björnen.
Det är så pass att man rycker på axlarna till och med nu när det är "dyrt". Det har på några år gått från gratis till att kosta markant mer än vissa konkurrenter om man planerar det med abonemang osv, men dels är det så mycket billigare än ICE och dels är det så mycket bättre att det är rätt långt ifrån att man känner för att gnälla. Om priserna går 3x härifrån sure, då skulle man tänka dyrt premium. Idag är det en nobrainer att betala de extra hundralapparna/månad (givet att man kör långt relativt mycket, annars blir det inte ens hundralappar).
Citera
2022-09-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ur mitt perspektiv så har du grav Dunning Kruger men eftersom jag vet vad jag håller på med

det i särklass roligaste jag läst 2022, förstår du inte sarkasmen ska du sluta använda dig av så fina termer
Citera
2022-09-02, 21:24
Medlem
gladihattens avatar
Moody's dissar Tesla investment grade rating p.g.a helt bisarra anledningar, hänvisar till att Tesla "behöver fler bilmodeller" då "konkurrenterna visat planer på fler modeller".

Man behöver ju inte vara Einstein för att haja att ett bolag som erbjuder få modeller men fortfarande har enorm efterfrågan är avsevärt bättre än samma efterfrågan utspritt över ett större modellprogram.

Antingen är Moody's helt inkompetenta eller så är de korrupta. Att t.ex legacy auto med sina enorma skuldberg har högre rating än Tesla är tamigfan århundradets skämt.

https://www.youtube.com/watch?v=o2nQWTweXlg
Citera
2022-09-02, 22:33
Medlem
Detta har säkert behandlats flera ggr i tråden men frågar iallfall var man kan sälja covered calls med tsla aktien? När jag kollade optioner på Avanza/Nordnet fick jag inte upp några amerikanska aktier. Helt newb på optioner dock köper jag och säljer tsla ibland, vilket dock bara ger ca 1 dollar per dag i snitt med min insats, covered calls verkar därför bättre såtillvida man kan få ihop 100 tsla en vacker dag vilket dock blev enklare med spliten. Utöver att Avanza inte verkar ha tsla vill de också man ska skaffa nån kredit vilket jag inte vill utan jag vill bara försöka få ihop 100 tsla och sälja ett kontrakt med jämna mellanrum.
Citera
2022-09-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Moody's dissar Tesla investment grade rating p.g.a helt bisarra anledningar, hänvisar till att Tesla "behöver fler bilmodeller" då "konkurrenterna visat planer på fler modeller".

Man behöver ju inte vara Einstein för att haja att ett bolag som erbjuder få modeller men fortfarande har enorm efterfrågan är avsevärt bättre än samma efterfrågan utspritt över ett större modellprogram.

Antingen är Moody's helt inkompetenta eller så är de korrupta. Att t.ex legacy auto med sina enorma skuldberg har högre rating än Tesla är tamigfan århundradets skämt.

https://www.youtube.com/watch?v=o2nQWTweXlg

eller så förstår Moodys att om hela ett bolags vinst bygger på 2 bilmodeller som ser nästan identiska ut så är det en ganska stor risk vad händer om dessa 2 modeller inte blir "hippa" längre.

Samtidigt som du och hrmongo påstår att tesla är ett såpass diversifierat bolag så att det enskilt räcker i en portfölj så står 2 stycken nästan identiska bilar för 97% av vinsten.

folk måste börja förstå att det finns fler parametrar i credit ratings. Det är exakt samma som ESG index där folk här inne satt och grät när Tesla blev exkluderad ur ett sådant. Även fast både S och G är riktigt risigt på tesla där de har fler rättegångar angående rasism i produktionen än något annat bolag jag sett, en VD som settlat med SEC över Financial fraud osv osv.

Man kan inte sitta här inne och påstå att Moodys är inkompetenta om man inte vet vad som ligger bakom en credit rating
Senast redigerad av job230ge 2022-09-03 kl. 10:05.
Citera
2022-09-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indonswe
Detta har säkert behandlats flera ggr i tråden men frågar iallfall var man kan sälja covered calls med tsla aktien? När jag kollade optioner på Avanza/Nordnet fick jag inte upp några amerikanska aktier. Helt newb på optioner dock köper jag och säljer tsla ibland, vilket dock bara ger ca 1 dollar per dag i snitt med min insats, covered calls verkar därför bättre såtillvida man kan få ihop 100 tsla en vacker dag vilket dock blev enklare med spliten. Utöver att Avanza inte verkar ha tsla vill de också man ska skaffa nån kredit vilket jag inte vill utan jag vill bara försöka få ihop 100 tsla och sälja ett kontrakt med jämna mellanrum.

du bör kunna göra detta genom IBKR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in