Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 19:43
  #6253
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är svårt att få ett bra grepp om hur mycket systemet har kostat. Många påstår att Tesla säljer sig självt utan reklam men detta referreprogram har flyttat över marknadsföringen till kunderna. ett genialist system. Finns många likheter med Tupperwareprodukter och en del pyramidliknande försäljning, golden products t ex. Där säljare når högre status ju mer dom säljer. 80 roadsters har idoga entusiaster fått i belöning, som dom inte får se röken av på några många år. https://electrek.co/2019/01/17/tesla...erral-program/
Jag läser tråden här ibland. Men jag hade inte hört talas om det programmet. Länken ger ingen tydlig bild av vad som skett, vad jag kan se. Programmet har ändrats flera gånger och innehåller hemliga delar. Kan inte detta bara vara ännu en PR-gimmick av Elon/Tesla eller deras bulvaner?
Citera
2021-09-20, 12:42
  #6254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag läser tråden här ibland. Men jag hade inte hört talas om det programmet. Länken ger ingen tydlig bild av vad som skett, vad jag kan se. Programmet har ändrats flera gånger och innehåller hemliga delar. Kan inte detta bara vara ännu en PR-gimmick av Elon/Tesla eller deras bulvaner?


Inte heller hört talas om det men är kul med den grymma återhämtning som skett sedan i våras när det såg riktigt okul ut: Tesla diagram
Citera
2021-09-20, 19:04
  #6255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyginspektoren
Inte heller hört talas om det men är kul med den grymma återhämtning som skett sedan i våras när det såg riktigt okul ut: Tesla diagram
Ser ut att vara en mörk dag idag för Jänkarna på Börsen och Tesla likaså -4% runt i nuläget .
Citera
2021-09-20, 23:11
  #6256
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Ser ut att vara en mörk dag idag för Jänkarna på Börsen och Tesla likaså -4% runt i nuläget .

Svajig börs generellt men tror att TSLA kan råka på en hel del rött kommande tid.
Utöver makro så verkar det som att FSD kommer att rulla ut till fler inom kort.
Risken är alltid att bilar smäller och det KOMMER generera fler utredningar och dålig press.
Tror jag kommer skikta ut en del av mitt innehav i en omvänd pyramid och titta från sidlinjen.
Citera
2021-09-21, 07:17
  #6257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Svajig börs generellt men tror att TSLA kan råka på en hel del rött kommande tid.
Utöver makro så verkar det som att FSD kommer att rulla ut till fler inom kort.
Risken är alltid att bilar smäller och det KOMMER generera fler utredningar och dålig press.
Tror jag kommer skikta ut en del av mitt innehav i en omvänd pyramid och titta från sidlinjen.
Låter vettigt!
Citera
2021-09-24, 17:20
  #6258
Medlem
MahaNakhons avatar
Börjar bygga en kort position i Tesla.

I USA är Audi Q4 med 82 kWh batteri rejält mycket billigare än Tesla Model Y Long Range (75 kWh). Audi Q4 är mindre i storlek, men prisskillnaden indikerar att Tesla kommer inom kort få smaka på ordentlig konkurrens.

Audis interiör är inte dålig heller, speciellt med tanke på att den är över 100 kSEK billigare än Model Y.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-24 kl. 17:26.
Citera
2021-09-24, 23:00
  #6259
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Börjar bygga en kort position i Tesla.

I USA är Audi Q4 med 82 kWh batteri rejält mycket billigare än Tesla Model Y Long Range (75 kWh). Audi Q4 är mindre i storlek, men prisskillnaden indikerar att Tesla kommer inom kort få smaka på ordentlig konkurrens.

Audis interiör är inte dålig heller, speciellt med tanke på att den är över 100 kSEK billigare än Model Y.

Tror din korta position kan funka med lite flax.
Men tror inte din analys gällande Q4 e-tron kommer ligga till grund.
Laddnätverket är viktigt och att vara begränsad till t.ex electrify Amerika gör model Y till vinnaren för de flesta tyvärr.
Få personer som vill ha sin bil till långresor kommer rekommendera något annat än Tesla i USA under en överskådlig framtid.
Citera
2021-09-24, 23:50
  #6260
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Tror din korta position kan funka med lite flax.
Men tror inte din analys gällande Q4 e-tron kommer ligga till grund.
Laddnätverket är viktigt och att vara begränsad till t.ex electrify Amerika gör model Y till vinnaren för de flesta tyvärr.
Få personer som vill ha sin bil till långresor kommer rekommendera något annat än Tesla i USA under en överskådlig framtid.

Absolut, så är det. Jag börjar bygga en kort position långsamt och försiktigt. Just nu är det mitt minsta innehav. Teslas värdering är sjuk hur man än vrider och vänder på det. Den värderingen kommer inte att bestå och det gäller att pricka rätt tajming.
Teslas värderingsbubbla är inte unik historiskt – vi har flera exempel från Sverige, t.ex. Ericsson. Runt millenieskiftet nådde Ericssons aktie en värdering som de aldrig kommer se igen. Eller iaf inte på jättelänge. Och det finns hundratals andra exempel.

Jag är egentligen ute efter en situation där majoriteten av elbilsköpare väljer bort Tesla till förmån för en annan elbil, för att en annan bil passade bättre. Vi är inte där än. I Sverige redan idag säljer VW Group flera gånger mer rena elbilar än Tesla. Men vi är inte där än, Tesla Model 3 och Tesla Model Y är fortf. klassledande tycker jag.
Citera
2021-09-25, 07:12
  #6261
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Absolut, så är det. Jag börjar bygga en kort position långsamt och försiktigt. Just nu är det mitt minsta innehav. Teslas värdering är sjuk hur man än vrider och vänder på det. Den värderingen kommer inte att bestå och det gäller att pricka rätt tajming.
Teslas värderingsbubbla är inte unik historiskt – vi har flera exempel från Sverige, t.ex. Ericsson. Runt millenieskiftet nådde Ericssons aktie en värdering som de aldrig kommer se igen. Eller iaf inte på jättelänge. Och det finns hundratals andra exempel.

Jag är egentligen ute efter en situation där majoriteten av elbilsköpare väljer bort Tesla till förmån för en annan elbil, för att en annan bil passade bättre. Vi är inte där än. I Sverige redan idag säljer VW Group flera gånger mer rena elbilar än Tesla. Men vi är inte där än, Tesla Model 3 och Tesla Model Y är fortf. klassledande tycker jag.


Hur bygger du kort position, vilket instrument?
En fråga: När TSLA va halva värdet av fx Toyota, tyckte du den va övervärderad? Nu är den 6-7x större.
Med det vill jag bara säga att det kan vara vanskligt att stirra sig blind på siffror.
Hade det funkat hade du haft rätt för längesedan.

Ett tips kan också vara att söka på Tesla på Google, välja artiklar och senaste dygnet. Gör den till din startsida och fokusera på rapporteringens vinkling, verkar vara viktigare för aktiens värdering utifrån min erfarenhet.
Citera
2021-09-25, 09:28
  #6262
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Hur bygger du kort position, vilket instrument?
En fråga: När TSLA va halva värdet av fx Toyota, tyckte du den va övervärderad? Nu är den 6-7x större.
Med det vill jag bara säga att det kan vara vanskligt att stirra sig blind på siffror.
Hade det funkat hade du haft rätt för längesedan.

Ett tips kan också vara att söka på Tesla på Google, välja artiklar och senaste dygnet. Gör den till din startsida och fokusera på rapporteringens vinkling, verkar vara viktigare för aktiens värdering utifrån min erfarenhet.
Hur man än vänder och vrider på det så är Teslas värdering sinnessjuk.
Det finns ingenting vare sig gällande teknik, kvalitet eller prestanda hos Tesla som talar för att värderingen håller.
Tesla kommer falla tillbaka och värderas betydligt närmare vad de är, en fordonstillverkare.
Citera
2021-09-25, 10:18
  #6263
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Hur bygger du kort position, vilket instrument?

Mini S med stoploss ("knockpunkt") kring 1400.
Högre finansieringspunk ger mindre häv och mindre potentiell avkastning, men bra att lämna lite utrymme för fortsatta kursökningar. Tesla Giga Berlin, Tesla Giga Austin, Tesla Model Y kommer till EU (i mycket större volymer), osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
En fråga: När TSLA va halva värdet av fx Toyota, tyckte du den va övervärderad? Nu är den 6-7x större.
Med det vill jag bara säga att det kan vara vanskligt att stirra sig blind på siffror.
Hade det funkat hade du haft rätt för längesedan.

Ja, den var övervärderad redan då. Men nu är det övervärdering extremus delux.
Se spoilern i denna kommentar (länk) för lite perspektiv på övervärderingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Ett tips kan också vara att söka på Tesla på Google, välja artiklar och senaste dygnet. Gör den till din startsida och fokusera på rapporteringens vinkling, verkar vara viktigare för aktiens värdering utifrån min erfarenhet.
Tack för tipset!
Tänkte inte trada med Tesla-cert, men kan vara värdefullt för andra aktier/innehav.
Brukar annars använda ett par tjänster för nyhetsbevakning kring vissa aktier/företag.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 10:20.
Citera
2021-09-25, 10:31
  #6264
Medlem
MahaNakhons avatar
1. Tesla är den näst mest ägda utländska aktien på Avanza (näst mest konton med innehavet). Hur många vet ens varför de köpte Tesla-aktien? Elbilstillverkaren Nio är den femte mest ägda aktien, elladdningsbolaget Zaptec är #6. När CTEK, leverantör av bilbatteriladdare, började börshandlas igår nådde kursen +150% under de första handelsminuterna. +150% på tre jävla minuter. Det är allmän hysteri kring elbilar, folk köper dessa på trend och genom att följa massan. För att "elektrifiering är inne". När kurserna svänger så kommer det gå fort. I början av 2021 försvann 30% av Teslas BV på ungefär ett kvartal, trots att företaget fortsatte gå från klarhet till klarhet.

2. Spenderade 30+ minuter på att läsa Reddit tråd där folk ber om rådgivning kring vilken elbil de ska välja. Long story short, kommer öka min kort i Tesla under nästa vecka till 1-2% av portföljen. Kommer fortsätta öka successivt och om kursen går upp, med en hard limit på 7% av portföljen.

3. På alla håll och kanter finns det lättillgängliga och starka resonemang att Teslas aktie är övervärderad. Aktieägarna väljer att vara "willfully ignorant". Det kommer ej bestå.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 10:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback