2022-09-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Priserna är nu på 60k i Sthlms län men du fortsätter att yra.
Citera
2022-09-01, 20:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Varför sakta men säkert ner? Kapitulationen är nära nu. Det kan gå ganska fort när den kommer. När priserna börjar falla snabbare kommer folk att tappa förtroendet för alla de tidigare lyssnade på. Kompisen som känner någon som jobbar på bank, grannen med dyra kläder som jobbar som växeltelefonist på Erik Olsson, pappan som är mellanchef på ett övervärderat medtechbolag De sa ju samma sak allihop, att priserna skulle falla lite nu för att snart vända upp. När dessa giganters prediktioner visar slg felaktiga så kommer kommer prisfallet att accelerera. För vem ska de lita på då?
Jag tror absolut att det är korrekt som du säger att förtroendet för 'experter' är rekordlågt, lite som politikerna och invandringen, men jag tror dock att kollapsen kommer ske långsamt såvida inte pengarna tar slut på kontot.
Citera
2022-09-01, 20:17
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Kommer snart att vända brutalt mycket uppåt igen, och nya prisrekord kommer slås. När vintern kommer och folk fattar att: jaha, det här var ju inte så farligt?

Helt rätt kamrat.
Citera
2022-09-01, 20:30
Medlem
Citat:
Kommer snart att vända brutalt mycket uppåt igen, och nya prisrekord kommer slås. När vintern kommer och folk fattar att: jaha, det här var ju inte så farligt?
Vad är det folk tror är så farligt men inte är det?
Citera
2022-09-01, 20:36
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Speciellt nu när Riksbanken höjer räntan med minst 0.75% till kommer vändningen uppåt vara riktigt brutal.
Citera
2022-09-01, 21:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Speciellt nu när Riksbanken höjer räntan med minst 0.75% till kommer vändningen uppåt vara riktigt brutal.

Glöm inte att när KPI kommer in på 10% för augusti så är det extra bra med mycket lån eftersom de äts upp! Ju mer lån desto mer vinst!

Mer allvarligt så är c-h självklart ett troll som är här och larvar runt. Oklart varför. Foxxi vet jag inte riktigt lika säkert, verkar försöka övertala sig själv mest om att det "kommer gå bra".

Billigt villaboende för ensamstående äldre kommer redan nu i augusti vändas till mycket dyrt boende. Finns gott om hus där endast en gammal 80-årig änka bor själv som har klarat det fint så länge driftskostnaderna varit låga. Nu kommer en elräkning redan i augusti på 5-6 tusen vilket såklart kommer ge dessa en chock.
Citera
2022-09-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kolla första dagen i september för BR.

Visst bara 108 objekt men ned nästan 25 %. Tuff start för bolånesekten.

Priserna kan lätt gå ner 50 procent..känns inget längre omöjligt..
Citera
2022-09-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Billigt villaboende för ensamstående äldre kommer redan nu i augusti vändas till mycket dyrt boende. Finns gott om hus där endast en gammal 80-årig änka bor själv som har klarat det fint så länge driftskostnaderna varit låga. Nu kommer en elräkning redan i augusti på 5-6 tusen vilket såklart kommer ge dessa en chock.

Man får hoppas den där augustiräkningen hinner komma innan valet.
Citera
2022-09-01, 21:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Glöm inte att när KPI kommer in på 10% för augusti så är det extra bra med mycket lån eftersom de äts upp! Ju mer lån desto mer vinst!

Mer allvarligt så är c-h självklart ett troll som är här och larvar runt. Oklart varför. Foxxi vet jag inte riktigt lika säkert, verkar försöka övertala sig själv mest om att det "kommer gå bra".

Han skrev nov 2021 att han skulle köpa villa på toppen med 3% amortering/maxbelånad.
Han är som en stackare som sitter fast i kvicksanden, delirium av vattenbrist som tror stenhårt herren ska kasta ner en linjan till honom så det fortsätter upp. I detta fall är det Annie Lööf med amorteringsfrihet.
Citera
2022-09-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Priserna kan lätt gå ner 50 procent..känns inget längre omöjligt..

De har redan återhämtat sig och ligger nu minus 8 %. Inte den bästa datan direkt i det korta perspektivet.

30- 50 % från toppen tror jag kan ske på ett par år.
Citera
2022-09-01, 21:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
De har redan återhämtat sig och ligger nu minus 8 %. Inte den bästa datan direkt i det korta perspektivet.

30- 50 % från toppen tror jag kan ske på ett par år.

Med fortsatta stora räntehöjningar, hög inflation, elpriser och vändande grupppsykologi och lågkonjunktur på det, så blir det sannolikt så i Stockholm iaf.
Citera
2022-09-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Med fortsatta stora räntehöjningar, hög inflation, elpriser och vändande grupppsykologi och lågkonjunktur på det, så blir det sannolikt så i Stockholm iaf.

Problemet är ju att om mitt radhus skulle minska med 50% i värde så är det fortfarande värt dubbelt mot när jag köpte det omkring 2010. Det har ju varit extrem uppgång på sina ställen. Vet inte ens om jag skulle kalla "enbart 30%" för en krasch. Snarast vore det en liten korrigering.

Hade inte Riksbanken varit så extremistisk att de kört minusränta under högkonjunktur i flera år så hade vi varit i en bättre position nu. Nästan så att man tror att de medvetet ville utradera medelklassen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in