Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du får vara hur tveksam du vill men du får exempel i tråden på hur det faktiskt ser ut i landet och det finns många människor som sitter i den här sitsen. Vilket är helt logiskt med tanke på att priserna vida överstiger folks löner och sparkapital.

Nej du är helt off som vanligt. "Vanliga svennelöner" på kanske 35k i månaden kan knappt finansiera hälften av de lån du talar om.
Citera
2022-11-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Er? Vad pratar du om? Jag har inga lån..och när jag har köpt kommer jag ha 20-25% belåningsgrad. 4% eller 1% ränta handlar om någon tusenlapp i månaden för mig.

Du är en av de som sitter och raljerar mest över vilka gigantiska lån svenskar har. Det är direkt svagbegåvat att sitta och tro att man inte kommer påverkas ett smack av de effekter det skulle ha att folk har 10-20k mindre i månaden att röra sig med och att detta "bara" kommer få effekter för de högt belånade.

Självklart kommer det påverka alla. Som så bör. Men QT har knappt inletts och räntehöjningarna får effekt först om 6-12 mån, så du ska minsann se på priskollaps i fastighetssektorn. Det kan jag lova dig.

Medelhushållet i Sthlm har över 4 milj i bolån. Alla köpte inte 2003 som du.

Framförallt Storstockholm och Storgöteborg är illa ute. I landet är pristappet 10 procent, storstäder 20 procent. Det är hävstång och överbelåning in action. Det kommer bli värre.

Jag är utanför. 4 200 000 netto spritt över vitt skilda relativa lågrisk-tillgångar.

Är väldigt högavlönad och sitter säkert. Går ingen nöd på mig. Men du måste sluta vagga folk i falsk trygghet. Läget är akut. Det är bolånetorsken och extravagante i medelklassen som kommer få lida. Och det kommer bli riktigt illa.
Citera
2022-11-10, 10:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Sven-Olof Johansson är en fastighetstorsk. Nu när fastighetsmagnaterna förstår att fastighetsspelet är kört med QT och räntehöjningar så försöker de fortsatt rättfärdiga sina vansinnesbeslut inom sektorn.

De är rökta. Överbelånade kommer få lida. Vare sig de verkar inom fastighetssektorn eller bara är privatbelånade för bostad.
Det är lite överdrivet. Men visst har Fastighetssektorn en huvudverk när bond-marknaden bara dör. Som han säger så är Eurobond helt dött. Det lär inte kunna fortsätta så någon längre tid.
Det haltar "all" näringsverksamhet.

Citat:
FED eller Riksbanken kan inte curla er mer. Inflationen kommer fullkomligt skena om vi inte stramar åt rejält, och länge.
Mätdata visar dock att orsakerna till inflationen är på väg bort. Så med viss fördröjning faller även CPI.

Och skulle du nu vara penningmängds-romantiker så kan du se mitt inlägg häromdagen som visade vad det resonemanget leder till.

Citat:
5 procent eller mer i bolåneränta i många är blir din verklighet. Och allt annat kommer vara skitdyrt.
Det som händer för mig är att jag får mer ränteinkomster. Då kan jag konsumera mer.
Citera
2022-11-10, 10:52
Medlem
Citat:
Självklart kommer det påverka alla. Som så bör. Men QT har knappt inletts och räntehöjningarna får effekt först om 6-12 mån, så du ska minsann se på priskollaps i fastighetssektorn. Det kan jag lova dig.

Medelhushållet i Sthlm har över 4 milj i bolån. Alla köpte inte 2003 som du.

Framförallt Storstockholm och Storgöteborg är illa ute. I landet är pristappet 10 procent, storstäder 20 procent. Det är hävstång och överbelåning in action. Det kommer bli värre.

Jag är utanför. 4 200 000 netto spritt över vitt skilda relativa lågrisk-tillgångar.

Är väldigt högavlönad och sitter säkert. Går ingen nöd på mig. Men du måste sluta vagga folk i falsk trygghet. Läget är akut. Det är bolånetorsken och extravagante i medelklassen som kommer få lida. Och det kommer bli riktigt illa.

Skribenter i tråden som du verkar ha någon form av störning där man hela tiden ska referera till andra skribenters, eller sin egen, privatekonomi. Denna är helt irrelevant.

Medelklassen kommer drabbas rejält av räntehöjningarna. Men det kommer drabba i hela medelklassen, oavsett om de har stora bolån eller inte. Allt hänger samman i ekonomin. Du (och väldigt många i tråden) verkar ha en personlig aversion mot alla de med bolån och önska de all olycka.

Vad tror du händer med Åke som jobbar som butikschef på Plantagen om folks disponibla inkomster minskar kraftigt och folk helt slutar lägga pengar på blommor? Tror du han är safe för att bolånet är lågt?
Senast redigerad av flanders 2022-11-10 kl. 10:54.
Citera
2022-11-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skribenter i tråden som du verkar ha någon form av störning där man hela tiden ska referera till andra skribenters, eller sin egen, privatekonomi. Denna är helt irrelevant.

Medelklassen kommer drabbas rejält av räntehöjningarna. Men det kommer drabba i hela medelklassen, oavsett om de har stora bolån eller inte. Allt hänger samman i ekonomin. Du (och väldigt många i tråden) verkar ha en personlig aversion mot alla de med bolån och önska de all olycka.

Saknar du helt självinsikt, vad pysslar du själv med i denna tråd?
Citera
2022-11-10, 11:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Är väl inte många CB som säljer något. Dom ruvar väl bara till förfall.
Och ECB köper väl fortfarande. Som Sven-Olov säger hade inte ECB gjort det hade det varit helt dött.

Och så kan man inte ha det i ekonomin. Då kör man tillbaka till medeltiden.

Citat:
Medelhushållet i Sthlm har över 4 milj i bolån.
Enligt FI har NYA låntagare en total lånebörda på 3 459 555 kr.
Gamla låntagare lär ha klart mindre.

Och nya låntagare har 54 528 kr i disponibel inkomst.

Med 5% ränta betalar som ca 10k i ränta per månad. Då har dom ynka 44 kSEK kvar för livets nödtorft.
Och då kommer du och andra och ylar om att dom måste sälja av.

Hade du varit högavlönad så hade du väl kunnat räkna ut det själv. Eller?
Citera
2022-11-10, 11:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du får vara hur tveksam du vill men du får exempel i tråden på hur det faktiskt ser ut i landet och det finns många människor som sitter i den här sitsen. Vilket är helt logiskt med tanke på att priserna vida överstiger folks löner och sparkapital.
Går vi återigen till FI så har hushåll "i övriga landet" som är NYA låntagare 1 786 863 i lån.
Och det med en disponibel inkomst på 44 616 kr.

Med 5% ränta betalar dom 5.2 k i ränta per månad och har kvar 39 k för livets nödtorft.

Förvisso lite mindre än i Stockholm, men dom har nog lägre kostnader i övrigt. Så det blir ganska lika.
Citera
2022-11-10, 12:29
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det finns ju kvar folk i denna tråden som tror på hyfsad snabb uppgång nästa år, så de är inte borta.

OT: Det är ett klassiskt tankefel att säga "jag tror inte på a, därför måste b som säger tvärtom ha rätt". Fast b om något ha ännu sämre trovärdighet.

Det är ett klassiskt tankefel att inte ifrågasätta allt som en lögnare säger. Det lärde vi oss i Rödluvan och vargen
Citera
2022-11-10, 12:42
Medlem
https://www.di.se/nyheter/experter-boranta-runt-4-procent-ett-nytt-normallage/

Citat:
Experter: Boränta runt 4 procent ett nytt normalläge

Riksbankens kuddrum med mjuka nollräntor är stängt för alltid. Nu får hushåll och företag ställa in sig på att låneräntor runt 3,5-4 procent är det nya normala.

Den synen delas av en panel med näringslivsveteraner och toppakademiker

Vi har alltså inte nått "normal nivå" ännu enligt denna panel.
Citera
2022-11-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Går vi återigen till FI så har hushåll "i övriga landet" som är NYA låntagare 1 786 863 i lån.
Och det med en disponibel inkomst på 44 616 kr.

Med 5% ränta betalar dom 5.2 k i ränta per månad och har kvar 39 k för livets nödtorft.

Förvisso lite mindre än i Stockholm, men dom har nog lägre kostnader i övrigt. Så det blir ganska lika.

En av få saker jag håller med dig om är påståendet om att folk i "övriga landet" inte kommer ha något problem med ökade utgifter. Underförstått så är de kommande problemen koncentrerade till Stockholm (med reservation för vissa områden i Göteborg och andra finare områden typ Falsterbo, Torekov etc) där priserna vida överstiger vad en genomsnittlig svensk kan betala.

Ja, ja, jag vet att många av de som köpt i dessa områden är välbärgade men jag vet också att många av de som köpt där inte är välbärgade utan till 100% finansierat sitt välstånd med prisstegringar på bostadsrätter i huvudstaden.

Men absolut, har man köpt en villa i Säter 2021 så har man nog ändå råd med både 5% ränta och 30:-/litern för bensin.
Citera
2022-11-10, 12:50
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
En av få saker jag håller med dig om är påståendet om att folk i "övriga landet" inte kommer ha något problem med ökade utgifter. Underförstått så är de kommande problemen koncentrerade till Stockholm (med reservation för vissa områden i Göteborg och andra finare områden typ Falsterbo, Torekov etc) där priserna vida överstiger vad en genomsnittlig svensk kan betala.

Ja, ja, jag vet att många av de som köpt i dessa områden är välbärgade men jag vet också att många av de som köpt där inte är välbärgade utan till 100% finansierat sitt välstånd med prisstegringar på bostadsrätter i huvudstaden.

Men absolut, har man köpt en villa i Säter 2021 så har man nog ändå råd med både 5% ränta och 30:-/litern för bensin.

Lägenheter i mellanstora orter med ett kvm-pris på ca 30000 kommer nog inte påverkas särskilt mycket. Men villor i dessa orter kostar oftast 4-5 miljoner och det är alltså lika mycket som i Stockholmsförorter. Dessa kan komma att påverkas mer eftersom de påverkas mer av högre driftkostnader. Det är synd om Stockholms bostadsmarknad får diktera villkoren för hela Sveriges ekonomiska politik, men man ska aldrig underskatta korrupta politikers förmåga att se till endast sitt och Stockholms eget bästa.
Citera
2022-11-10, 12:58
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Enligt FI har NYA låntagare en total lånebörda på 3 459 555 kr.
Med 5% ränta betalar som ca 10k i ränta per månad.
Och då kommer du och andra och ylar om att dom måste sälja av.
Ponera att du betalar 5% ränta i 4 år innan du får nog och väljer att försöka sälja
Vem köper den för 4.5 mille sen när du vill gå plus minus noll och liknande objekt går för halva priset för att folk innan dig försöker minimera förlusterna
Då blir du en bagholder och får hoppas att det vänder uppåt igen inom rimlig framtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in