Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Vore kul att walraffa lite på visningar och stämma av vad mecklare och spekulanter tror om räntan det kommande året. Stämmer SEBs undersökning så blir det stora överraskningar för BLTs nu inom kort.
Vet inte om många i tråden lever i skyddade världar på något sätt.
Men vi som lever i verkligheten får ta hänsyn till den.
Som jag berättat tidigare köpte jag villa på toppen 1990. Jag "visste" att priserna skulle falla. (Dock inte att den kommande lågkonjunkturen skulle bli så kraftig).
Men tiden går och familjesituation gör att man byter bostad.
Många här verkar ju tänka att man skall bo i tält medan men väntar ut bubblan. Och de har ju fått bo i tält ett par decennier nu. Och så bor man inte med familj. Men det verkar inte bubbelpratarna förstå. Därav min kommentar om skyddad värld.
I mitt fall ägde jag bostad innan. Och ett prisfall skulle sänka den också. Det gjorde att motivet att vänta blev mindre.
Vidare så ska man köpa något man skall bo i i 30 år så har man div krav. Både på plats och byggnadens beskaffenhet. Det kan ta 2 års letande/väntande innan det kommer ut något acceptabelt på marknaden.
Det betyder också att det kanske inte kommer ut någon medan prisdippen pågår.
Allt detta gör att folk köper trots att det kanske kommer lägre priser om några månader.
Och den som köpte i början på den stora kraschen i April 2020 gjorde väl inte fel.
(Då uteblev den stora kraschen. Det går inte att lyssna på kollaps-tomtarna heller. Där är det alltid undergång bakom hörnet).