Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-25, 17:12
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
För kommunikation med USA fanns Grimeton i Varberg och en på Onsalahalvön. De kunde inte ligga nära varandra pga av störningar.

Foton på Grimestonmasten.
https://www.google.com/search?q=Grimeton&client=tablet-android-samsung&prmd=mivn&sxsrf=ALiCzsZOKuEKkbA2SPprE-7v36PqGF6Qhg:1661438319336&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ved=2ahUKEwjL_9uGnOL5AhXL_CoKHc_tBREQ_AUoAnoECA IQAg&biw=768&bih=1024&dpr=1#imgrc=TToFatNJW1bBTM

Jag kan inte det där med kortvåg osv, men skulle det gå att länka sig fram från Skandiahuset och vidare via exv Grimeton.

Grimeton är en historisk anläggning från 20-talet och är nog inte relevant här.
Citera
2022-08-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Grimeton är en historisk anläggning från 20-talet och är nog inte relevant här.

Relevant är dock storlek på mast för kortvåg vilket jag ville visa i bild.

Min fråga kvarstår om det gick att länka från Skandiahuset till exv. Försvarsmaktens radiosändare fvb västerut eller exv via UD:s kortvågssändningar till andra länder.

Samarbetet mellan olika hemliga tjänster kan vara mer utvecklat än vi känner till.
Citera
2022-08-25, 17:29
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Min fråga kvarstår om det gick att länka från Skandiahuset till exv. Försvarsmaktens radiosändare fvb västerut eller exv via UD:s kortvågssändningar till andra länder.

Samarbetet mellan olika hemliga tjänster kan vara mer utvecklat än vi känner till.

Grimeton var avsedd för långvåg och hade därför den jättelika antennen.
Citera
2022-08-25, 17:34
Medlem
Citat:
Grimeton var avsedd för långvåg och hade därför den jättelika antennen.

Ok, tack för informationen. Som jag skrev tidigare så är tele/radio-kommunikation inte mitt område.

Har du något foto/bild på antenn/mast för kortvågsändningar som med morse skulle kunna nå södra Europa, USA eller Asien typ Indonesien?

Eller ännu bättre foto på antenner/master på Skandiahusets tak och vilka ändamål de kunnat ha.
Citera
2022-08-25, 17:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Jag hänger inte riktigt med i radiosnacket här. Varför skulle de behöva radiokontakt som kan avlyssnas om det nu stämmer med de underjordiska tunnlar som finns under huset. De behöver inte ha radiokontakt om de kan ha fysisk kontakt med andra byggnader. Koppartråd om något känns väl rimligast i det här fallet.
Citera
2022-08-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag hänger inte riktigt med i radiosnacket här. Varför skulle de behöva radiokontakt som kan avlyssnas om det nu stämmer med de underjordiska tunnlar som finns under huset. De behöver inte ha radiokontakt om de kan ha fysisk kontakt med andra byggnader. Koppartråd om något känns väl rimligast i det här fallet.

Ja, fysisk personkontakt är inte "signalspaningsbart".

Vad jag är "ute efter" är kommunikation typ FRO och grupp Barbro mfl som inom SB kan ha haft en sambandscentral i Skandiahuset utanför det "officiella" SB. Märk väl att inte ens det "officiella" SB var offentligt.
Senast redigerad av Utredaren 2022-08-25 kl. 18:03.
Citera
2022-08-25, 18:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, personkontakt är inte "signalspaningsbart".

Vad jag är "ute efter" är kommunikation typ FRO och grupp Barbro mfl som inom SB kan ha haft en sambandscentral i Skandiahuset utanför det "officiella" SB. Märk väl att inte ens det "officiella" SB var offentlig.

Vad har det med Palmemordet att göra? Är det för att se om det kontoret var operativt under mordtillfället?

Det räcker ju med att de hade tillgång till lokalerna vilket de med tanke på det strategiska läget hade även om sambandscentraler eller liknande kanske var på annan plats vid tillfället
Citera
2022-08-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad har det med Palmemordet att göra? Är det för att se om det kontoret var operativt under mordtillfället?

Det räcker ju med att de hade tillgång till lokalerna vilket de med tanke på det strategiska läget hade även om sambandscentraler eller liknande kanske var på annan plats vid tillfället

Ja, eller snarare att "debunka" eller vad det heter följande information till PU.
Fyra (4) av de personer som observerades mordkvällen med komminikationsutrustning var Skandias egen säkerhetspersonal och dessa fyra (4) var stationerade i Skandiahuset mordnatten. (Referens behövs)

En amerikan (Referens behövs) sällade sig till dessa minuten efter mordet.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-02

Intressant att :Avsnitt:E63" i sin helhet handlar om Stig Engström.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:E63
Citera
2022-08-25, 18:30
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ok, tack för informationen. Som jag skrev tidigare så är tele/radio-kommunikation inte mitt område.

Har du något foto/bild på antenn/mast för kortvågsändningar som med morse skulle kunna nå södra Europa, USA eller Asien typ Indonesien?

Eller ännu bättre foto på antenner/master på Skandiahusets tak och vilka ändamål de kunnat ha.

Bör se ut som en TV-antenn ungefär fast 3-4 meter lång.
Citera
2022-08-25, 18:36
Medlem
Citat:
Bör se ut som en TV-antenn ungefär fast 3-4 meter lång.

Tack för info. En sådan mast vore väl synlig på Skandiahusets tak.
Citera
2022-08-25, 19:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Aha så det var Ny Dag de skrev för. Och JR är ju inte den enda kommunistiska journalisten som är med på listan. Marina Stagh( Gnistan )och Jan Guillou är ju med. Här med telefonnummer och adress. Med tanke på Jan Guillous KGB-uppdrag, så tror jag Gunnarsson verklingen kände paret.
Börjar det inte väga över ordentligt med möjliga östagenter jämfört med eventuella västagenter högermän och dylikt.
Ditt span angående biskop Lars Carlzon var suveränt. Ivan von Birchan känns ju definitivt som någon som jobbar åt öst.
VG:s musiksmak är ju intressant den också. Vladimir Vysotskij känns inte som något som stämmer med den bilden som målas upp i pressen angående VG

Det är spännande att Tore Forsberg och Bengt Nylander vid SÄPO arbetade med Marinas chef, Peppe Engberg. Det måste vi notera också i sammanhanget.

Glöm inte herr Linna i Contra heller när det gäller VG telefonbok.

Och det kommer mera.
Citera
2022-08-25, 22:45
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
När jag ändå är i farten kan jag berätta att jag nu vet att en tidigare informatör för SÄPO deltog i möte med esterna, finnarna och de svenska poliserna som polismannen Norlin berättar om i sitt förhör. Om informatören vid denna tidpunkt fortfarande jobbade för SÄPO är oklart. Det kan ha varit så, men personen kan också blivit värvad av KGB.
Mycket intressant! Vad finns det som tyder på att hen kan ha värvats av KGB? Du får gärna utveckla detta vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in