Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-24, 23:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchme1
Har en släkting som jobbade med palme utredning för många år sedan.. det ”släktingen” sa var :
Detta kommer aldrig att lösas då det är så mycket konstiga saker bakom ärendet.

Hur visste skytten att Palme och Lisbeth var ute helt själva utan bevakning just den kvällen. Då det blev med kort varsel/tid från Palmes beslut om att gå själv, endast polisen själva visste om detta. En ensam skytt kan aldrig ha ”planerat” detta,

Det även släktingen även sa att ”om” detta kommer fram hur detta gick till så kommer det bli en svensk politisk katastrof.

Man ska veta att Palme var rätt hatad och obekväm av polis, försvarsmakten och andra politiker och egna partivänner på den tiden.

Ja man kan ju fundera ut själv hur detta gick till.
Sen börjar man inom polisen själva ”förmodligen” hitta på villospår från utrednings sidan. PKK, Christer Pettersson mm.. för att dra dom konstigheter från själva ärendet.
Du eller din vän blandar och ger för att hitta stöd för en konspiration. Låt oss bara reda ut en väsentlig detalj:
Det stämmer att mycket få visste att LOP skulle på bio på fredagen utan livvakter, och ännu färre var och när. Men väldigt många visste, och en konspiration skulle garanterat fått reda på, att OP rörde sig dagligen utan livvakter i den s k gyllene triangeln mellan bostad, Rosenbad och Riksdagen. Där gavs tillfälle att skjuta OP i stort sätt varje morgon och kväll på en känd plats: porten till hans hus.

Att OP i stället mördas på en plats som INGEN, inklusive han själv, visste han skulle komma att befinna sig på, det talar i stället starkt för en ensam GM eller en mindre sammansvärjning som grep tillfället i flykten, utan att ha övervakning på OP.
Citera
2022-08-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack för det, som jag ska följa upp.
Jag kommer tillbaka med vad jag fångat. Tills vidare konstaterar jag att han inte skrivit ned kamraten Thom Thulin, som var med JR på reportageresan för kommunistiska blaskan Ny Dag. Det är långt från fadershuset.

Aha så det var Ny Dag de skrev för. Och JR är ju inte den enda kommunistiska journalisten som är med på listan. Marina Stagh( Gnistan )och Jan Guillou är ju med. Här med telefonnummer och adress. Med tanke på Jan Guillous KGB-uppdrag, så tror jag Gunnarsson verklingen kände paret.
Börjar det inte väga över ordentligt med möjliga östagenter jämfört med eventuella västagenter högermän och dylikt.
Ditt span angående biskop Lars Carlzon var suveränt. Ivan von Birchan känns ju definitivt som någon som jobbar åt öst.
VG:s musiksmak är ju intressant den också. Vladimir Vysotskij känns inte som något som stämmer med den bilden som målas upp i pressen angående VG
Citera
2022-08-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
LJUDANALYS, del3
Allvarligt talat har jag alltid trott att Skandiamannen blev lurad in i detta som ett mötesalternativ bland flera. Att han gick ut tidigare på kvällen och hämtade ett kuvert, någon timme efter att Harvard-dokumenten stals, som han skulle ge till någon, namngiven eller icke namngiven. Det förklarar två de konstigheterna att han jobbade över till 23 en fredagskväll (berättade aldrig vad han arbetade med som var så brådskande) och att han gick ut precis den tidpunkt Palme passerade. Kanske var det därför han hade bråttom till korsningen, eller Bohemia. Någon kännedom om mordet hade han inte.

Skandiamannen berättade visst vad han arbetade med under kvällen. Han färdigställde en broschyr om en traktorförsäkring åt företaget Valmet. Att fredagen den 28 februari var sista arbetsdagen före hans semester är ju också känt. Broschyren måste bli klar:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Av Per Häggströms sammanställning på sidan 8 framgår också att övertidsarbete av det här slaget inte alls var något exceptionellt i Engströms fall. Det finns två exempel tidigare under februari 1986, då han stämplat ut kl. 23.01 och 23.52.
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view
Citera
2022-08-25, 12:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Aha så det var Ny Dag de skrev för. Och JR är ju inte den enda kommunistiska journalisten som är med på listan. Marina Stagh( Gnistan )och Jan Guillou är ju med. Här med telefonnummer och adress. Med tanke på Jan Guillous KGB-uppdrag, så tror jag Gunnarsson verklingen kände paret.
Börjar det inte väga över ordentligt med möjliga östagenter jämfört med eventuella västagenter högermän och dylikt.
Ditt span angående biskop Lars Carlzon var suveränt. Ivan von Birchan känns ju definitivt som någon som jobbar åt öst.
VG:s musiksmak är ju intressant den också. Vladimir Vysotskij känns inte som något som stämmer med den bilden som målas upp i pressen angående VG

Visst är det så. Till bilden hör också den massiva desinformation som kommit från kommunistvänliga krafter. STASi-kampanjen i samband med MOP kom igång när Erich Mielke gossar fått klart för sig att den egna organisationen inte kunde kopplas till dådet. Detta scenario och mer därtill är förnämligt beskrivit av Christoph Andersson i ”Operation Norrsken.

Inhemsk desinformation finns i boken ”Uppdrag Olof Palme” där Arbetetjournalisterna Hermansson/Wenander sprider mängde av obekräftade rykten som ex ”PG Näss en svartblå kalla krigare” , dvs kryptofascist. Något det aldrig funnits det minsta bevis för.

Sedan har vi duon Pierre Schori och Bernt Carlsson som redan 1990 avslöjades som KGB kontakter av Oleg Gordijevskij tidigt 90-tal. PS ör fortfarande i farten och ursäktar Putin och Rysslands agerande i Ukraina när han får chansen.

Birgitta Almgren kunde med sin STASI - forskning demaskera åtskilliga tjog svenska Honecker-agenter . Regeringen stoppade henne från att offentliggöra dessa landsförrädare. Det borde till en folklig opinion som krävde att även svenska folket får veta vilka dessa var. Med tanke på det du skriver är en koppling till MOP inte bara möjlig utan sannolik.
Citera
2022-08-25, 13:38
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du eller din vän blandar och ger för att hitta stöd för en konspiration. Låt oss bara reda ut en väsentlig detalj:
Det stämmer att mycket få visste att LOP skulle på bio på fredagen utan livvakter, och ännu färre var och när. Men väldigt många visste, och en konspiration skulle garanterat fått reda på, att OP rörde sig dagligen utan livvakter i den s k gyllene triangeln mellan bostad, Rosenbad och Riksdagen. Där gavs tillfälle att skjuta OP i stort sätt varje morgon och kväll på en känd plats: porten till hans hus.

Att OP i stället mördas på en plats som INGEN, inklusive han själv, visste han skulle komma att befinna sig på, det talar i stället starkt för en ensam GM eller en mindre sammansvärjning som grep tillfället i flykten, utan att ha övervakning på OP.

Under förutsättning då att ingen visste om var han skulle vara.
Var det något som förbryllade mig i början när jag började läsa på om mordet var det just mordplatsen. Inte bara tycks den både slumpmässig och samtidigt välvalda. Den är också orimlig.

Att de bestämde att gå hem kan väl tänkas rimligt, att Lisbeth ville kolla i ett skyltfönster vid den tiden är väl möjligt om än lite konstigt. Men varför var de inte påväg tillbaka till rätt sida Sveavägen? De passerade ju nästa övergångställe. Och de måste ju gå tillbaka till rätt sida för att gå närmsta vägen hem.
Dessutom är de en bit in på gatan, nästan så att man kan tro att de är påväg in på Tunnelgatan. Oerhört märkligt.

Det blir inte bättre av att det visar sig att gå över gatan inte var Lisbeths ide, det var Olofs. Att Lisbeth ville kolla i skyltfönster är ett påhitt från Holmér.

Märkligheterna blir bara ännu fler när det visar sig att där inne runt hörnet på Tunnelgatan råkar ju stay behind-rörelsens hemliga kontor ligga. Bara ett tiotal meter från mordplatsen.

Lägg till de förbisedda uppgifterna om en konfrontation utanför biografen och bilden börjar klarna.

Det var inte en slumpmässig plats.
Citera
2022-08-25, 14:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Under förutsättning då att ingen visste om var han skulle vara.
Var det något som förbryllade mig i början när jag började läsa på om mordet var det just mordplatsen. Inte bara tycks den både slumpmässig och samtidigt välvalda. Den är också orimlig.

Att de bestämde att gå hem kan väl tänkas rimligt, att Lisbeth ville kolla i ett skyltfönster vid den tiden är väl möjligt om än lite konstigt. Men varför var de inte påväg tillbaka till rätt sida Sveavägen? De passerade ju nästa övergångställe. Och de måste ju gå tillbaka till rätt sida för att gå närmsta vägen hem.
Dessutom är de en bit in på gatan, nästan så att man kan tro att de är påväg in på Tunnelgatan. Oerhört märkligt.

Det blir inte bättre av att det visar sig att gå över gatan inte var Lisbeths ide, det var Olofs. Att Lisbeth ville kolla i skyltfönster är ett påhitt från Holmér.

Märkligheterna blir bara ännu fler när det visar sig att där inne runt hörnet på Tunnelgatan råkar ju stay behind-rörelsens hemliga kontor ligga. Bara ett tiotal meter från mordplatsen.

Lägg till de förbisedda uppgifterna om en konfrontation utanför biografen och bilden börjar klarna.

Det var inte en slumpmässig plats.
Du synes vara anhängare av ”möteshypotesen”, och i så fall är platsen givetvis inte slumpmässig. Men med tanke på att LP förnekar detta och att OP föreslår att de skall gå hem till MP efter bion så är den hypotesen långsökt. Ditt argument om vilken väg de borde valt är svagt; LOP kan mycket väl gått mer eller mindre planlöst, i synnerhet som Sveavägen i sin förlängning leder till Gamla Stan.

Mitt resonemang handlade hur platsen och tidpunkten spelar in vid bedömning av hur organiserade GM var. Ingetdera stöder tanken på en stor, välorganiserad attentatsgrupp.
Citera
2022-08-25, 14:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du synes vara anhängare av ”möteshypotesen”, och i så fall är platsen givetvis inte slumpmässig. Men med tanke på att LP förnekar detta och att OP föreslår att de skall gå hem till MP efter bion så är den hypotesen långsökt. Ditt argument om vilken väg de borde valt är svagt; LOP kan mycket väl gått mer eller mindre planlöst, i synnerhet som Sveavägen i sin förlängning leder till Gamla Stan.

Mitt resonemang handlade hur platsen och tidpunkten spelar in vid bedömning av hur organiserade GM var. Ingetdera stöder tanken på en stor, välorganiserad attentatsgrupp.

Ja, jag kollade nu och såg att det inte var säkert som jag mindes vilken väg som var den rimligaste till gamla stan. Snabbast bör väl ha varit att gå över till Drottninggatan. Men någon erfaren stockholmsvandrare får gärna fylla i där.
Irrfärd vid den här tiden och den temperaturen har jag dock väldigt svårt att tänka mig. En rask promenad rakaste vägen hem bör ha varit det som gällde.

Vad de övriga i familjen säger i förhör, i alla fall de senare, har jag väldigt svårt att ta som fakta. De har nog varit rätt pressade och har frekvent ändrat historien efter vad rådande hyptotes för stunden är. De har ju pekat ut både Christer Pettersson och Scandiamannen. Två personer som med säkerhet kan avskrivas som gärningsmän.

Men att platsen är precis intill stay behinds kontor måste du väl ändå medge stödjer tanken på en konspiration?
Citera
2022-08-25, 15:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, jag kollade nu och såg att det inte var säkert som jag mindes vilken väg som var den rimligaste till gamla stan. Snabbast bör väl ha varit att gå över till Drottninggatan. Men någon erfaren stockholmsvandrare får gärna fylla i där.
Irrfärd vid den här tiden och den temperaturen har jag dock väldigt svårt att tänka mig. En rask promenad rakaste vägen hem bör ha varit det som gällde.

Vad de övriga i familjen säger i förhör, i alla fall de senare, har jag väldigt svårt att ta som fakta. De har nog varit rätt pressade och har frekvent ändrat historien efter vad rådande hyptotes för stunden är. De har ju pekat ut både Christer Pettersson och Scandiamannen. Två personer som med säkerhet kan avskrivas som gärningsmän.

Men att platsen är precis intill stay behinds kontor måste du väl ändå medge stödjer tanken på en konspiration?
Men SBs kontor hade väl flyttat sedan flera år? 🤔

Vad gäller LP och MPs uppgifter så kan man såklart förkasta dem, men då skall man ha en uppgift som pekar i en annan riktning. Och vi har noll vittnensmål från någon som kände OP om ett planerat möte.
Citera
2022-08-25, 15:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Vad gäller LP och MPs uppgifter så kan man såklart förkasta dem, men då skall man ha en uppgift som pekar i en annan riktning. Och vi har noll vittnensmål från någon som kände OP om ett planerat möte.

Det vet inte jag eller någon annan som inte är med i den gruppen. Dörren på baksidan fanns ju kvar till det byggdes om kring 2007 tror jag. Och vad jag vet har ingen annan tagit det hemliga kontoret i besittning. Jag var svårt att tänka mig att de lämnade det då okända kontoret med dess strategiska placering. Möjligt att någon del av verksamheten flyttade, men inte övergav de det kontoret med tanke på de underjordiska gångarna där.

Sen tror jag inte på ett särskilt planerat möte heller. Det finns ju vittnesuppgifter om att Palme konfronterades utanför bion. Kanske med uppmaningen om att bege sig till kontoret. Det skulle förklara varför han ville gå över gatan i den riktningen.
Alternativt gick han dit regelbundet likt hans företrädare, men det har jag inte hittat några uppgifter om.

Det är möjligt att det är en slump, men det är ju allt bra märkligt att mordet skedde vid den plats där de som nog kan räknas som huvudmisstänkta bland oss mopare, hade ett vid tidpunkten hemligt kontor.
Citera
2022-08-25, 15:39
Medlem
Citat:

Som du säger så hade SB flyttat sitt "kontor".

Vad jag har funderat på och inte har fått någon klarhet i är följande.

Kan Skandia ha tillåtit någon obskyr del av SB fått hysa in sig i det fd "kontoret". Att SB:s "gamla kontor" hade radioförbindelser med regionala avdelningar och "västerut" håller jag för sannolikt. Det borde ha funnits "rejäla master" på Skandias tak för det ändamålet.

Om jag inte minns fel så säger Securitasvakter att det fanns låsta dörrar som gick till lokaler dit de (Securitas) inte hade tillträde.

Det vore intressant om någon postade foto på Skandias tak.

En ytterligare tanke jag har är att Skandia med stor säkerhet prenumererade på rapporter från Öst Ekonomiska Byrån och där kan ytterligare samarbete finnas utanför parlamentarisk kontroll för att inte tala om med Klara-Lidingös FBU.
Citera
2022-08-25, 16:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Som du säger så hade SB flyttat sitt "kontor".

Vad jag har funderat på och inte har fått någon klarhet i är följande.

Kan Skandia ha tillåtit någon obskyr del av SB fått hysa in sig i det fd "kontoret". Att SB:s "gamla kontor" hade radioförbindelser med regionala avdelningar och "västerut" håller jag för sannolikt. Det borde ha funnits "rejäla master" på Skandias tak för det ändamålet.

Om jag inte minns fel så säger Securitasvakter att det fanns låsta dörrar som gick till lokaler dit de (Securitas) inte hade tillträde.

Det vore intressant om någon postade foto på Skandias tak.

En ytterligare tanke jag har är att Skandia med stor säkerhet prenumererade på rapporter från Öst Ekonomiska Byrån och där kan ytterligare samarbete finnas utanför parlamentarisk kontroll för att inte tala om med Klara-Lidingös FBU.
Ang. ”radioförbindelser västerut” från Skandiahuset så betyder det bara en sak om vi talar 70-80-tal: kortvågsradio. Sådan antenner är jättestora, och några kanske minns monstret som satt på UDs tak, liksom på diverse obskyra ambassader.

En annan möjlighet vore tvåvägskommunikation via satellit, men det hade också krävt en uppseendeväckande parabolantenn på taket som skulle berättat för alla insatta vad som pågick därunder. Så nej, jag tror koppartråd hade varit att föredra.
Citera
2022-08-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ang. ”radioförbindelser västerut” från Skandiahuset så betyder det bara en sak om vi talar 70-80-tal: kortvågsradio. Sådan antenner är jättestora, och några kanske minns monstret som satt på UDs tak, liksom på diverse obskyra ambassader.

En annan möjlighet vore tvåvägskommunikation via satellit, men det hade också krävt en uppseendeväckande parabolantenn på taket som skulle berättat för alla insatta vad som pågick därunder. Så nej, jag tror koppartråd hade varit att föredra.

För kommunikation med USA fanns Grimeton i Varberg och en på Onsalahalvön. De kunde inte ligga nära varandra pga av störningar.

Foton på Grimestonmasten.
https://www.google.com/search?q=Grimeton&client=tablet-android-samsung&prmd=mivn&sxsrf=ALiCzsZOKuEKkbA2SPprE-7v36PqGF6Qhg:1661438319336&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ved=2ahUKEwjL_9uGnOL5AhXL_CoKHc_tBREQ_AUoAnoECA IQAg&biw=768&bih=1024&dpr=1#imgrc=TToFatNJW1bBTM

Jag kan inte det där med kortvåg osv, men skulle det gå att länka sig fram från Skandiahuset och vidare via exv Grimeton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in