2022-08-23, 00:19
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag får inte ihop varför halsbandet gick sönder exempelvis. Det är ganska kraftigt halsband.

Citat:
Vaddå vittrat! Det har inte legat där i några år heller. Vi pratar om ett par månader.

Halsbandet är inte kraftigt. Det beskrivs av pojkvännen somt tunt och av beslagsbildernas mättejp framgår att det är som grövst 3 mm och har gått sönder i låsets tunnaste del. Igen, har du sett bilderna!?
Citera
2022-08-23, 00:29
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Han älskade inte henne, han är sjuk, förmildra inte hans gärning.

Att påstå att han älskade henne är inte att förmildra hans gärning det minsta. Sedan skulle det bli en hel OT-dialog om vi ska diskutera vad kärlek är och inte är.
Citera
2022-08-23, 06:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det var ju kraftigt angripet. Ärgat och rostigt:

NFC
A 110/620

"Halsbandet hade gått sönder i den ände av låset som sitter fast via en ring i halsbandet.
Samtliga delar av halsbandet var kraftigt påverkade av ärg, rost och delvis täckta av fet
beläggning. Halsbandet granskades i mikroskop i sitt dåvarande skick och rengjordes med
försiktig mekanisk rengöring, blötläggning och ultraljudsbad, dock försvann inte all
beläggning.
Vid efterföljande närmre granskning i mikroskop iakttogs att brottkanterna var mycket
små, tunna och något förvridna. Den pläterade ytan var påverkad av rost och oxidering och
hade delvis lossnat och spruckit
"

Det kan ha gått sönder (delats) när man lyfte och vände på kroppen (A110/425) och försiktigt tog bort halsbandet också. Det kan i princip varit av redan genom vittringen och lossnade i samband med att man tog upp det.
NFC kunde dock inte ge något svar hur halsbandet gått sönder.

Aha! Var det i fup jag läst det och inte i tråden. Tack för klargörandet!
Citera
2022-08-23, 07:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Låter inte osannolikt.
Å andra sidan brukar Mållgan dyka upp för mördare som nekar ända in i kakelet; Edvin Gyllensvan, Tovas mördare Billy och Stefan Davidsson är några exempel på fall som jag har följt. Där dyker mållgorna upp efter att bevisen trads upp.

Kanske det rentav var så att O bevittnade när C bar iväg B? O sa först en människa, men ändrade sig sedan till ett djur. Han såg kanske senare från annan vinkel att det inte såg ut som EN människa, utan drog då slutsatsen att det måste varit ett djur. Det han såg måste förflyttat sig eftersom han uppger att han sett något levande, människa/djur.
Citera
2022-08-23, 07:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag har min egen teori. När B försökte skära av väskremmen då råkade hon kapa halsbandet.

Var har du läst att det fanns märken efter kniv på remmen?
Citera
2022-08-23, 10:11
Medlem
Aktb 110 sida 284

Livet är brutalt!
(Översatt från engelska)

Älskar skriva med blött (Smiley) (Översatt från polska)

Jag kommer att dö för dig!
(Översatt från engelska)

Du förtrollade mitt liv! men du börjar spotta i mitt liv med gift! men kom ihåg att efter viss tid, giftet blir dödligt!
(Översatt från polska)

Döda inte oss!
och döda mig inte! (Översatt från polska)

Tolkens uppfattning:
Tolken uppfattar texten som att en kvinna skriver till en man, baserat på böjningen

Stackars Beata hon har säkert känt han kommer döda mig.

Citat:
Jag håller just på att snegla lite på FUP. Håller på att ladda ner den, men fastnar helt ologiskt i förhören med sonen och transkriptionerna av inspelade bråk mellan B och C, medan jag i själva verket vill börja från början utifrån stämningsansökan.

Så i mitt ostrukturerde sätt att angripa FUP här, är jag intresserad av din tidslinje för att hänga med i var de kan ha befunnit sig. Har du möjlighet att länka eller göra ett nytt inlägg med den?

Sonens första kontakt med polisen är hjärtskärande och även hans förhör som är svårt att hänga med i. Helt klart är att han har utsatts för fruktansvärda saker och att han på något plan begriper mer, visar han tydligt genom att han har kissat på sig, vill inte prata mer och är ledsen.

Hemska scener för ett barn att behöva bära med sig resten av sit liv. En pappa som tar med sitt barn medan han dödar mamman. Jag får fullkomliga ångestattacker när jag läser och tänker på det. O hör skrik, men tittar på sin film... Han vet att de bråkar. Och mamma kommer inte tillbaka. Klart att han i djupetav sin själ begriper attdet kan ha hänt något förfärligt. Sådant förtränger man, vill tro att hon kanske har lämnats.

Barn är inte dumma. Barn känner av stämningar och lyssnar inte på orden. De har intuition. Men mäktar inte med att bära det hemska, särskilt om de är utlämnade på det hör sättet.

C är en hemsk människa som tyraniserar både B och barnen. Dödshot och hot om vartannat, verbala nedsättande ord, kränkningar blandat med söta ord som fullkomligen forsar ut ur hans mun. Även den då tio- åriga sonen, av det jag skummat igenom som inte är hans egen son blir kallad för hemskheter, får sin mobil tagen.

Jag förstår att det här är bara en bråkdel av det som kommer...

Håller helt med dig i allt du skriver. Han har gett sonen och syskonen men för livet. Förhoppningsvis är O myndig när han kommer ut och inte vill veta av honom.
Senast redigerad av Doiten 2022-08-23 kl. 10:28.
Citera
2022-08-23, 11:06
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Aha! Var det i fup jag läst det och inte i tråden. Tack för klargörandet!

Nejdå, du misstar dig inte. Jag hade skrivit om brottytorna tidigare:

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20
Citera
2022-08-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var har du läst att det fanns märken efter kniv på remmen?
Jag har inte påstått att det finns märken på väskremsan. Det var nån som tyckte att det ska i så fall finnas nån märke på remmen.
I mitt tycket, det behöver inte nödvändigtvis vara på det viset. Kan hända i bråketshetta att B håller kniven så att bladet hamnar mot halsen istället för mot remmen. Då uppstår inga märken på remmen utan det är halsen som tar skada.
Citera
2022-08-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Halsbandet är inte kraftigt. Det beskrivs av pojkvännen somt tunt och av beslagsbildernas mättejp framgår att det är som grövst 3 mm och har gått sönder i låsets tunnaste del. Igen, har du sett bilderna!?
Det halsband som C beskriver finns inte i bilderna. Han pratar om en tunn guldhalsband. Det här verkar vara av rostfrittstål. Den tekniska bevisningen visar att halsbandet är visst avskruret.
Citera
2022-08-23, 11:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Nejdå, du misstar dig inte. Jag hade skrivit om brottytorna tidigare:

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Ok. Då var jag inte helt ute och cyklade.
Citera
2022-08-23, 11:45
Medlem
Citat:
Det halsband som C beskriver finns inte i bilderna. Han pratar om en tunn guldhalsband. Det här verkar vara av rostfrittstål. Den tekniska bevisningen visar att halsbandet är visst avskruret.
Nu får du nog läsa på en gång till om NFC's resultat av vad dom kom fram till under undersökningen av halsbandet. Halsbandet var inte avskuret, halsbandslåset var sönder!

Ps såg att Sybel postat svaret redan från undersökningen av halsbandet, läs om,läs rätt Ds
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-08-23 kl. 11:48. Anledning: Tillägg
Citera
2022-08-23, 12:05
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att det finns märken på väskremsan. Det var nån som tyckte att det ska i så fall finnas nån märke på remmen.
I mitt tycket, det behöver inte nödvändigtvis vara på det viset. Kan hända i bråketshetta att B håller kniven så att bladet hamnar mot halsen istället för mot remmen. Då uppstår inga märken på remmen utan det är halsen som tar skada.

Men nu får du faktiskt tänka till lite. Utgå från hennes skador som finns dokumenterade. Såret på halsen var 14 cm bredd. 3 Stycken varav 2 tydliga skador på en av hennes kotor. Kniven har gått djupt och brett.

Det är omöjligt att hålla i en kniv och tillfoga sig själv sådana skador. Även om man trotsar fysikens lagar med att lyckas klämma in en kniv i exakt rätt vinkel mellan sin egen hals och en väskrem som någon drar i, så släpper man kniven samma sekund man känner smärta om man nu inte vill ta livet av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in