2022-08-22, 21:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag får inte ihop varför halsbandet gick sönder exempelvis. Det är ganska kraftigt halsband.

Någon har tidigare i tråden reflekterat över att brottytan såg färsk ut och då dragit slutsatsen att den brustit när de lyfte av den. Tyvärr hittar jag inte inlägget. Så kan det mycket väl vara eftersom det inte var "äkta vara", dvs inte guld eller silver, utan kan ha blivit skört av att ligga nedgrävt.
Citera
2022-08-22, 21:34
Medlem
Mördaren försökte tvätta bort bevis

Saxat:

Under måndagen berättade en av grannarna i rätten hur den mordmisstänkte exmaken efteråt ringt och frågat om han fick komma på besök, trots att det var sent på kvällen.

Vi visste inte vad han ville. Men han for rakt in på toaletten och där hörde vi hur han spolade vatten en lång stund.

Åklagaren misstänker att besöket var ett sätt för exmaken att göra sig av med bevisen på kroppen efter händelsen.

https://www.expressen.se/nyheter/pol...n-hos-grannen/
Citera
2022-08-22, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det var verkligen inget kraftigt halsband. Gissningsvis vittrade det sönder då det legat utomhus flera veckor. Kanske gick det sönder när C skar halsen av B. Det är iaf inget jag ligger sömnlös över.

Eller har du någon spännande teori?

Ja, det var ju kraftigt angripet. Ärgat och rostigt:

NFC
A 110/620

"Halsbandet hade gått sönder i den ände av låset som sitter fast via en ring i halsbandet.
Samtliga delar av halsbandet var kraftigt påverkade av ärg, rost och delvis täckta av fet
beläggning. Halsbandet granskades i mikroskop i sitt dåvarande skick och rengjordes med
försiktig mekanisk rengöring, blötläggning och ultraljudsbad, dock försvann inte all
beläggning.
Vid efterföljande närmre granskning i mikroskop iakttogs att brottkanterna var mycket
små, tunna och något förvridna. Den pläterade ytan var påverkad av rost och oxidering och
hade delvis lossnat och spruckit
"

Det kan ha gått sönder (delats) när man lyfte och vände på kroppen (A110/425) och försiktigt tog bort halsbandet också. Det kan i princip varit av redan genom vittringen och lossnade i samband med att man tog upp det.
NFC kunde dock inte ge något svar hur halsbandet gått sönder.
Senast redigerad av notknapparen 2022-08-22 kl. 22:08.
Citera
2022-08-22, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kan det vara det som gav C uppslaget till att det var några andra som utförde dådet?

Låter inte osannolikt.
Å andra sidan brukar Mållgan dyka upp för mördare som nekar ända in i kakelet; Edvin Gyllensvan, Tovas mördare Billy och Stefan Davidsson är några exempel på fall som jag har följt. Där dyker mållgorna upp efter att bevisen trads upp.
Citera
2022-08-22, 22:04
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Det är samma "tjat" (en allt tyngre beviskedja) som leder till att han berättar var han begravt henne. Menar du att han ljuger om det också då? Jag tror att hans minnen av att skära halsen av henne på riktigt är så hemska och smärtsamma att han inte kan formulera dom i ord om han inte förträngt dom helt. Jag tvivlar inte på att han älskade henne, även om det svartnade ibland, och då kan det inte vara lätt att erkänna att man har gjort något så makabert som att skära halsen av den man älskar. Speciellt inte om strypningen sker i stundens hetta men skärningen i ett senare, mer kalkylerat skede.

Han säger sig ju inte heller minnas att han varit i Ystad.

Han älskade inte henne, han är sjuk, förmildra inte hans gärning.
Citera
2022-08-22, 22:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, förhören med O är väldigt svårtolkad av dom anledningar du nämner.

Läste hans förhör igen, och precis som du kan jag läsa i sammandraget från första förhöret att han tror mamma är död.Men inte i dialogutskriften. I senare förhör vill han att polisen tar mammans telefon från pappan för hon behöver den, så dom kan hitta henne och hon behöver den för att hitta dom.

Att han säger att mamma är död i första förhören men inte i dom andra, utan där pratar väldigt ofta om att hon behöver sin telefon. Kan man tolka som att han i första förhöret (dagen efter) faktiskt förstår att mamman är död. Han säger till polisen att han hört skrik och det känns inte snällt i sin kropp. Så jag tror faktiskt att han förstår mer av vad som hänt än vad han uttrycker i ord till polisen.

Det var givetvis väldigt obehagligt för honom, så han kanske stängde ut allt runt sig och låste sig till barnfilmen. Det skulle ev kunna förklara att han minns husen, flaggorna, hålen vid golfbanan runt Oxie men efter det verkar han inte komma ihåg så mycket förutom mörkret, regnet och den svarta figuren.

Jag tror ju att han ströp henne 18:35-18:40 och det var då O hörde skrik. Därefter lastar han in kroppen i bilen och kör till skogen i Svedala.

Jag tror också tt han kan ha förstått mer än han säger, men samtidigt är vi människor bra på att hoppas. Det gäller även vuxna som fått tragiska beked, att man kan inte ta in, man vill inte ta in och man hoppas ända in i det sista. Ibland krävs det faktiskt att man får se kroppen innan man kan börja ta in sanningen.

Hur ett barn också ofta är mycket lojala mot sina föräldrar och vill inte tro att en förälder kan göra något så ont är nog vanligt.

Svårt att veta hur det här barnet upplevt, förstått och förträngt. Det gör ont i hjärtat att tänka på barnen här.

På tal om det, funderar över det som du skriver i din tidslinje; att O blev lämnad vid 20:10 igen.
Jag blir väldigt fundersam över vad C gör överhududtaget, när han far fram och åter (A 110/194-195)
Vid två tillfällen efter att O lämnats åker passagerardörren upp, vilket syns i övervakningskameraror.

Är det O som glömt stänga dörren? Men varför stannar inte C och stänger den? Och varför åker han frm och åter?
Citera
2022-08-22, 22:09
Medlem
Citat:
Det var verkligen inget kraftigt halsband. Gissningsvis vittrade det sönder då det legat utomhus flera veckor. Kanske gick det sönder när C skar halsen av B. Det är iaf inget jag ligger sömnlös över.

Eller har du någon spännande teori?
Jag har min egen teori. När B försökte skära av väskremmen då råkade hon kapa halsbandet.
Citera
2022-08-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det var ju kraftigt angripet. Ärgat och rostigt:

NFC
A 110/620

"Halsbandet hade gått sönder i den ände av låset som sitter fast via en ring i halsbandet.
Samtliga delar av halsbandet var kraftigt påverkade av ärg, rost och delvis täckta av fet
beläggning. Halsbandet granskades i mikroskop i sitt dåvarande skick och rengjordes med
försiktig mekanisk rengöring, blötläggning och ultraljudsbad, dock försvann inte all
beläggning.
Vid efterföljande närmre granskning i mikroskop iakttogs att brottkanterna var mycket
små, tunna och något förvridna. Den pläterade ytan var påverkad av rost och oxidering och
hade delvis lossnat och spruckit
"

Det kan ha gått sönder (delats) när man lyfte och vände på kroppen (A110/425) och försiktigt tog bort halsbandet också. Det kan i princip varit av redan genom vittringen och lossnade i samband med att man tog upp det.
NFC kunde dock inte ge något svar hur halsbandet gått sönder.
Vaddå vittrat! Det har inte legat där i några år heller. Vi pratar om ett par månader.
Citera
2022-08-22, 22:26
Medlem
Citat:

Är det O som glömt stänga dörren? Men varför stannar inte C och stänger den? Och varför åker han frm och åter?
Varför alla tror att GM var i normal skick när han gjorde det?!
Troligen hade han tömt en 75a vodka under dagen och på kvällen var han så gott som borta.
Det syns väldigt tydligt av att han glömde stänga dörren och de minnesförluster och fantasier han har.
Han kommer säkerligen inte ihåg större delen av händelseförloppet utan bara några få minnes bilder som råkat fasta ändå.
Han var fulltankad den kvällen.
Citera
2022-08-22, 23:35
Medlem
Citat:
Jag tror också tt han kan ha förstått mer än han säger, men samtidigt är vi människor bra på att hoppas. Det gäller även vuxna som fått tragiska beked, att man kan inte ta in, man vill inte ta in och man hoppas ända in i det sista. Ibland krävs det faktiskt att man får se kroppen innan man kan börja ta in sanningen.

Hur ett barn också ofta är mycket lojala mot sina föräldrar och vill inte tro att en förälder kan göra något så ont är nog vanligt.

Svårt att veta hur det här barnet upplevt, förstått och förträngt. Det gör ont i hjärtat att tänka på barnen här.

På tal om det, funderar över det som du skriver i din tidslinje; att O blev lämnad vid 20:10 igen.
Jag blir väldigt fundersam över vad C gör överhududtaget, när han far fram och åter (A 110/194-195)
Vid två tillfällen efter att O lämnats åker passagerardörren upp, vilket syns i övervakningskameraror.

Jadu, hans irrationella beteende berodde nog på stress. Han gjorde en del andra märkliga saker efter han lämnat sonen.

Varför kör han till Ystad och irrar runt där ett tag? Kanske hade han en tanke att ta färjan. Varför dumpar han hennes väska på ett halvt undangömt ställe nära en bensinstation? Varför hittas hennes id kort på ett helt annat ställe? Varför kör han långsamt med helljusen på en ödslig väg nära Skabersjö slott?

Vi vet att han sov i sin bil tiden före mordet. Vet någon om han brukade parkera och sova på Professorsg?
Citera
2022-08-23, 00:00
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Nu hittar jag , akt 110 sida 497
Under rubriken: platsundersökning Ekhagsvägen, anträffande av kroppen

Citat:
Ni påstår att GM halshuggit B i skogen innan hon begravdes för att försäkra sig om att hon är död.
Det går inte ihop med den tekniska undersökningen.
Så här står det:
”Vidsre har B blod, enbart med gravitosom kraft, droppat eller runnit på hand högra byxben ”

Citat:
Droppat ner ja. Om B ligger ner och han halshugger henne, hur kan droppar hoppa upp på hans byxor?!
Hur kommer det sig att det finns inget blod på kniven, hittad i gropen?!
Du som får ihop allting?

Kniven som nämns där är fällkniven ur bilen (G040). Den kan mycket väl vara kniven som skar hennes hals då den är fuktig när den undersöks och kan ha rengjorts i samband med att han låser in sig i badrummet hos grannen. Den jag undrade över var den sirliga Butterfly-kniven (G070) som hittades i gropen med henne och som barn och vänner identifierar som den kniv hon burit i väskan för att försvara sig mot C. Väskan hon bar den i dumpar han i Ystad och ändå hamnar kniven i gropen med henne. Jag hittar ingen uppgift om att G070 testats för blod, men å andra sidan låg den i gropen där jorden i sig testade positivt för blod.

Om han placerar henne i gropen och där skär halsen av henne med hennes kniv så förklarar det varför han mest har blod på ärmarna, speciellt höger (som han även försökt tvätta bort då dom är våta, vilket han försöker bortförklara med att han blivit smutsig på jobbet, direkt efter att han sagt att det där är en jacka han bara haft på jobbet en enda gång för att han blev blöt och frusen). Han säger i något förhör att det är så mycket blod och han försöker stoppa blödningen, men när fhl undrar vart allt blod kommer ifrån återgår han till att hon bara blöder näsblod (vilket förmodligen är ett resultat av strypning en eller misshandel och sannolikt orsaken till blodet på huvan).

Den tydliga blodfläcken på hans byxor är vid höger knä vilket inte borde vara ett omöjligt ställe för blod att droppa om man är så blodig om händerna att det droppar från dom, vilket styrks av att han enligt grannarna dolde händerna, hade dragit in dom i ärmarna, innan han stänger in sig på toaletten. Ändå är högerärmen på hans jacka rejält nerblodad.
Citera
2022-08-23, 00:12
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Varför alla tror att GM var i normal skick när han gjorde det?!
Troligen hade han tömt en 75a vodka under dagen och på kvällen var han så gott som borta.
Det syns väldigt tydligt av att han glömde stänga dörren och de minnesförluster och fantasier han har.
Han kommer säkerligen inte ihåg större delen av händelseförloppet utan bara några få minnes bilder som råkat fasta ändå.
Han var fulltankad den kvällen.

AB 110 s2099. Han var varken påverkad av alkohol eller narkotika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in