2022-08-20, 18:45
Medlem
SmurfStorms avatar
Sitter och skummar igenom FUP igen för att lista tidslinjen och fastnar i delar av förhören med C. Han påpekar vid flera tillfällen att han har rört, gjort illa eller klämt hennes hand i bildörren. Jag får känslan att det var en ganska allvarlig skada eftersom han återkommer till den. Jag känner inte igen att man tagit upp det från obduktionen, men å andra sidan har det ju ingen bäring på dödsfallet och det nämns ju att exponerade kroppsdelar är värre åtgångna av väder och vind.

Det är slående hur han utvecklar berättelsen för varje förhör. I första förhöret kliver hon ur ganska nära hemmet och går iväg. Den utvecklas till längre och längre turer, men när man nämner Bokskogen; Nej DET är för långt bort enligt C. Mycket riktigt var det lite längre i ungefär den riktningen han hade begravt henne. Likaså är det tvärt nej på att dom skulle ha lämnat bilen vid golfbanan, där luvan hittades.
Citera
2022-08-20, 18:53
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Han har ju berättat allt. Var har han begravt henne. Hur har han transporterat henne. Hur har han strypt henne osv. Varför ska han tiga om hur skadan på halsen har uppkommit?! han erkänner iofs tre gånger i rad att han har tagit henne till skogen strypt och skurit hennes hals men det är en reaktion till förhörsledarens tjat om att han har förorsakat skadan.

Det är samma "tjat" (en allt tyngre beviskedja) som leder till att han berättar var han begravt henne. Menar du att han ljuger om det också då? Jag tror att hans minnen av att skära halsen av henne på riktigt är så hemska och smärtsamma att han inte kan formulera dom i ord om han inte förträngt dom helt. Jag tvivlar inte på att han älskade henne, även om det svartnade ibland, och då kan det inte vara lätt att erkänna att man har gjort något så makabert som att skära halsen av den man älskar. Speciellt inte om strypningen sker i stundens hetta men skärningen i ett senare, mer kalkylerat skede.

Han säger sig ju inte heller minnas att han varit i Ystad.
Citera
2022-08-20, 20:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För någon vecka sedan postade jag en tidslinje över vart deras ( B, C och O) telefoner befann sig enligt fup. För mig framgick det tydligt att han tog med sig kroppen, död eller levande från Oxie till begravningsplatsen med sonen i bilen. O s förhör talar visserligen emot detta, då han säger att dom inte gjorde några stopp. Däremot talar han om en stor skog med träd och löv på flera sidor av bilen. Vid Oxie är det relativt öppet förutom stora buskage och träd vid just parkeringen.

Mobil och datamasterna verkar inte 100% tillförlitliga när det gäller tid och plats så man måste väl räkna med en viss felmarginal. Jag har uppmanat läsare att själv kolla mastuppkopplingarna då det blev lite rörigt att följa tre telefoner och typ 10 olika master.

Jag håller just på att snegla lite på FUP. Håller på att ladda ner den, men fastnar helt ologiskt i förhören med sonen och transkriptionerna av inspelade bråk mellan B och C, medan jag i själva verket vill börja från början utifrån stämningsansökan.

Så i mitt ostrukturerde sätt att angripa FUP här, är jag intresserad av din tidslinje för att hänga med i var de kan ha befunnit sig. Har du möjlighet att länka eller göra ett nytt inlägg med den?

Sonens första kontakt med polisen är hjärtskärande och även hans förhör som är svårt att hänga med i. Helt klart är att han har utsatts för fruktansvärda saker och att han på något plan begriper mer, visar han tydligt genom att han har kissat på sig, vill inte prata mer och är ledsen.

Hemska scener för ett barn att behöva bära med sig resten av sit liv. En pappa som tar med sitt barn medan han dödar mamman. Jag får fullkomliga ångestattacker när jag läser och tänker på det. O hör skrik, men tittar på sin film... Han vet att de bråkar. Och mamma kommer inte tillbaka. Klart att han i djupetav sin själ begriper attdet kan ha hänt något förfärligt. Sådant förtränger man, vill tro att hon kanske har lämnats.

Barn är inte dumma. Barn känner av stämningar och lyssnar inte på orden. De har intuition. Men mäktar inte med att bära det hemska, särskilt om de är utlämnade på det hör sättet.

C är en hemsk människa som tyraniserar både B och barnen. Dödshot och hot om vartannat, verbala nedsättande ord, kränkningar blandat med söta ord som fullkomligen forsar ut ur hans mun. Även den då tio- åriga sonen, av det jag skummat igenom som inte är hans egen son blir kallad för hemskheter, får sin mobil tagen.

Jag förstår att det här är bara en bråkdel av det som kommer...
Citera
2022-08-20, 21:49
Medlem
Citat:
Efter att ha kollat igenom hur deras telefoner har rört sig har jag kommit fram till följande.

18:23 åker alla tre från Professorsgatan mot Oxie och är vid golfklubben ca 18:30.
18:30 Skickar pojkvännen Alexander två ? på snapchat till B som någon verkar ha läst, eftersom han 18:55 skriver att hon läser hans meddelanden, men svarar inte.

18:41 Ringer Jerzy till C s telefon men han svarar inte.

Klockan 18:45 registreras en interaktion på Beatas telefon via snapchat med ”Pudel”. Inget innehåll registrerat: Vad är Pudel?

18:41 kopplar allas telefoner upp mot master nån km norr om Oxie för att sen röra sig Svedala.

Han verkar ha kört på E65 mot Ystad men svängt av vid Svedala och kört norrut.
18:52 kopplas både C och O s telefoner upp sig mot en mast norr om Yddingesjön.
Beatas telefon kopplas upp mot samma mast 19:18.

19:57 är C och O på McDonalds i Malmö och 20:10 släpper han av O.

Efter 20:00 Rör sig Beatas telefon mot Ystad och kommer fram 20:52.

21:15 Dumpar han väskan i Ystad.

22:42 är han tillbaks på Professorsgatan.

Klockan 22:50 skickar han sms till B s telefon med texten. ”Kissemissen är du sur eller vad” och några sekunder senare ”ungen sover”.

Sen går han till grannarna som uppfattar honom som påverkad och dricker te.

Nu visar inte masterna exakta positioner och dom kan även också visa fel tid. Men jag tolkar det som att Oskar var med vid Yddingesjön där C antingen rekade eller faktiskt hade med B i bilen utan Oskars vetskap.

Kolla gärna själva och se vad ni kommer fram till. Aktbilaga 115. Finns många olika kartbilder med trafikuppkopplingar. Sid 83 t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller just på att snegla lite på FUP. Håller på att ladda ner den, men fastnar helt ologiskt i förhören med sonen och transkriptionerna av inspelade bråk mellan B och C, medan jag i själva verket vill börja från början utifrån stämningsansökan.

Så i mitt ostrukturerde sätt att angripa FUP här, är jag intresserad av din tidslinje för att hänga med i var de kan ha befunnit sig. Har du möjlighet att länka eller göra ett nytt inlägg med den?

Sonens första kontakt med polisen är hjärtskärande och även hans förhör som är svårt att hänga med i. Helt klart är att han har utsatts för fruktansvärda saker och att han på något plan begriper mer, visar han tydligt genom att han har kissat på sig, vill inte prata mer och är ledsen.

Hemska scener för ett barn att behöva bära med sig resten av sit liv. En pappa som tar med sitt barn medan han dödar mamman. Jag får fullkomliga ångestattacker när jag läser och tänker på det. O hör skrik, men tittar på sin film... Han vet att de bråkar. Och mamma kommer inte tillbaka. Klart att han i djupetav sin själ begriper attdet kan ha hänt något förfärligt. Sådant förtränger man, vill tro att hon kanske har lämnats.

Barn är inte dumma. Barn känner av stämningar och lyssnar inte på orden. De har intuition. Men mäktar inte med att bära det hemska, särskilt om de är utlämnade på det hör sättet.

C är en hemsk människa som tyraniserar både B och barnen. Dödshot och hot om vartannat, verbala nedsättande ord, kränkningar blandat med söta ord som fullkomligen forsar ut ur hans mun. Även den då tio- åriga sonen, av det jag skummat igenom som inte är hans egen son blir kallad för hemskheter, får sin mobil tagen.

Jag förstår att det här är bara en bråkdel av det som kommer...

Helt enig med dig angående sonen. Nu var det ett tag sedan jag läste förhöret med O. Men har för mig att han sa att han trodde att mamma var död vid något tillfälle. Vet du om detta var första förhöret med honom? Dagen efter.

Vid förhör med honom någon månad senare säger han till poliserna att han vill att dom ger mamma hennes telefon så hon kan komma hem. Efter den frågan från sonen så förstår man hur pratet har gått där hemma.
Citera
2022-08-21, 00:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Han har ju berättat allt. Var har han begravt henne. Hur har han transporterat henne. Hur har han strypt henne osv. Varför ska han tiga om hur skadan på halsen har uppkommit?! han erkänner iofs tre gånger i rad att han har tagit henne till skogen strypt och skurit hennes hals men det är en reaktion till förhörsledarens tjat om att han har förorsakat skadan.

Varför skulle han tiga helt i två hela månader?
Citera
2022-08-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Därför att det tog tid att smälta det.
Citera
2022-08-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Det är samma "tjat" (en allt tyngre beviskedja) som leder till att han berättar var han begravt henne. Menar du att han ljuger om det också då? Jag tror att hans minnen av att skära halsen av henne på riktigt är så hemska och smärtsamma att han inte kan formulera dom i ord om han inte förträngt dom helt. Jag tvivlar inte på att han älskade henne, även om det svartnade ibland, och då kan det inte vara lätt att erkänna att man har gjort något så makabert som att skära halsen av den man älskar. Speciellt inte om strypningen sker i stundens hetta men skärningen i ett senare, mer kalkylerat skede.

Han säger sig ju inte heller minnas att han varit i Ystad.
Han ska vad han vill. Det är inte viktigt. Speciellt när han säger att han vill ha en dom.
Vi kan oxå spekulera så mycket vi vill. Åkl ska ändå övertygad rätten om händelseförloppet.
Just nu det saknas en hel del teknisk bevisning om hur det har gått till.
Åkls version kommer att vara en av de många spekulerade versionerna om det saknas tillräckligt med bevisföring.
Åkl kan inte förlita sig för mycket på GMs erkännande utan händelseförloppet måste bevisas i detalj för att vara bortom rimligt tvivel.
Citera
2022-08-21, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Helt enig med dig angående sonen. Nu var det ett tag sedan jag läste förhöret med O. Men har för mig att han sa att han trodde att mamma var död vid något tillfälle. Vet du om detta var första förhöret med honom? Dagen efter.

Vid förhör med honom någon månad senare säger han till poliserna att han vill att dom ger mamma hennes telefon så hon kan komma hem. Efter den frågan från sonen så förstår man hur pratet har gått där hemma.

Jättestort tack till din tidslinje!

Jag skumläste enbart det ordagranna första förhöret, och kunde då inte hitta motsvarigheten till det i det tolkade sammandrag som polisen gjorde av det utallandet om att han trodde att mamman var död.

Från sammandraget A 112/8, förhör 25/9-21:

"Pappa tog mammas telefon och pappa lämnade mamma i bokskogen.
Mamma körde med sin vän till huset. O*skar tror att hans mamma är
död.
"

Det kräver att man läser förhöret noga tror jag, för ordet död hittade jag inte vid eftersökning. Kanske sa han något annat som kunde tolkas som det? Det är ju en del problem med att förstå vad O säger, dels pga hans ålder, hans svenska och kanske också för att det är något obehagligt att berätta om. Han har väl sovit för lite och är orolig, förstår att polisen är orolig för hans mamma vilket måste göra honom rädd. Han upprepar ideligen att hans pappa tagit hans mammas mobil, vilket gör att hon inte kan ringa (efter hjälp?) och de kan inte heller ringa till henne.

O pratar också vid flera tillfällen om någon mörk figur, kanske ett djur?

A 122/9, samma förhör, transkription av förhöret:

"Han hör regn på taket.
Mamma och pappa bråkade på halva sidan i bilen. De kunde se lasen.
En svart kille som såg ut ett djur. De kan inte se på "mappen" var hon
är.
"

Jag undrar om det är föräldrarna som han ser av och till från bilen, eller om det verkligen är ett djur som rör sig utanför bilen, typ rådjur. Men han kan också ha varit så rädd att han upplever sig se djur/människor i mörkret. Barns fantasi om mörkret kan vara fyllt av monster/spöken och liknande just i den åldern.

Usch, jag föreställer mig att han måste ha varit rädd, känt på sig att det var en mycket obehaglig situation, ensam i mörkret och i bilen. Tortyr...för en sju-åring.

Han begriper att mamman inte åkt med en kompis där i skogen.

För barn i den åldern är döden väldigt svår att förstå. Abstrakt tänkande kan vara svårt att förstå och barnet kan ha för oss obegripliga tankar om vad döden är. Mycket beror på om barnet har varit med om något själv ( te x att någon släkting dött) och fått tillfälle att prata med en vuxen om det.
Senast redigerad av notknapparen 2022-08-21 kl. 16:58.
Citera
2022-08-21, 17:09
Medlem
sybels avatar
Citat:

Jag skumläste enbart det ordagranna första förhöret, och kunde då inte hitta motsvarigheten till det i det tolkade sammandrag som polisen gjorde av det utallandet om att han trodde att mamman var död.

död.
"

Det kräver att man läser förhöret noga tror jag, för ordet död hittade jag inte vid eftersökning. Kanske sa han något annat som kunde tolkas som det? Det är ju en del problem med att förstå vad O säger, dels pga hans ålder, hans svenska och kanske också för att det är något obehagligt att berätta om. Han har väl sovit för lite och är orolig, förstår att polisen är orolig för hans mamma vilket måste göra honom rädd. Han upprepar ideligen att hans pappa tagit hans mammas mobil, vilket gör att hon inte kan ringa (efter hjälp?) och de kan inte heller ringa till henne.

"Han hör regn på taket.
är.
"

Jag undrar om det är föräldrarna som han ser av och till från bilen, eller om det verkligen är ett djur som rör sig utanför bilen, typ rådjur. Men han kan också ha varit så rädd att han upplever sig se djur/människor i mörkret. Barns fantasi om mörkret kan vara fyllt av monster/spöken och liknande just i den åldern.

Usch, jag föreställer mig att han måste ha varit rädd, känt på sig att det var en mycket obehaglig situation, ensam i mörkret och i bilen. Tortyr...för en sju-åring.

För barn i den åldern är döden väldigt svår att förstå. Abstrakt tänkande kan vara svårt att förstå och barnet kan ha för oss obegripliga tankar om vad döden är. Mycket beror på om barnet har varit med om något själv ( te x att någon släkting dött) och fått tillfälle att prata med en vuxen om det.

Kan det vara det som gav C uppslaget till att det var några andra som utförde dådet?
Citera
2022-08-21, 17:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Citat:
Därför att det tog tid att smälta det.

Du undrade varför han skulle tiga om att han skurit B i halsen när han berättat övrigt.
Då behöver han kanske två månader till för att smälta att han besinningslöst, med stösta kraft, huggit B flera gånger i halsen?
Citera
2022-08-21, 17:26
Medlem
sybels avatar
Citat:

Jag tänker att de kanske inte pratat alls om det, cementlocket på. Att O är ensam med sina funderingar och tänker att om bara mamma får sin tfn kommer hon att höra av sig.
Citera
2022-08-21, 19:04
Medlem
Citat:

död.
"

"Han hör regn på taket.
är.
"

Ja, förhören med O är väldigt svårtolkad av dom anledningar du nämner.

Läste hans förhör igen, och precis som du kan jag läsa i sammandraget från första förhöret att han tror mamma är död.Men inte i dialogutskriften. I senare förhör vill han att polisen tar mammans telefon från pappan för hon behöver den, så dom kan hitta henne och hon behöver den för att hitta dom.

Att han säger att mamma är död i första förhören men inte i dom andra, utan där pratar väldigt ofta om att hon behöver sin telefon. Kan man tolka som att han i första förhöret (dagen efter) faktiskt förstår att mamman är död. Han säger till polisen att han hört skrik och det känns inte snällt i sin kropp. Så jag tror faktiskt att han förstår mer av vad som hänt än vad han uttrycker i ord till polisen.

Det var givetvis väldigt obehagligt för honom, så han kanske stängde ut allt runt sig och låste sig till barnfilmen. Det skulle ev kunna förklara att han minns husen, flaggorna, hålen vid golfbanan runt Oxie men efter det verkar han inte komma ihåg så mycket förutom mörkret, regnet och den svarta figuren.

Jag tror ju att han ströp henne 18:35-18:40 och det var då O hörde skrik. Därefter lastar han in kroppen i bilen och kör till skogen i Svedala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in