2022-02-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om dödsorsak inte går att fastställa, så hopas jag att fyndet i bilen, samt andra fynd och analyser räcker. Skitsvårr när man inte har en susning om vad de hittat. Men de sa att man kunde se att mord begåtts pga kroppens skick. Och jag tror nog de vet.

Det kanske t.o.m finns vittnen. Inte till själva mordet, men skrik kanske har hörts. Dom var ju trots allt på en golfbana när solen fortfarande var uppe. Två personer tror sig ha sett dom tillsammans vid golfbanan och sonen har sagt att han kom tillbaks ensam till bilen.
Citera
2022-02-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det kanske t.o.m finns vittnen. Inte till själva mordet, men skrik kanske har hörts. Dom var ju trots allt på en golfbana när solen fortfarande var uppe. Två personer tror sig ha sett dom tillsammans vid golfbanan och sonen har sagt att han kom tillbaks ensam till bilen.
Så kan det vara. Blir spännande att läsa förhören 😊
Citera
2022-02-06, 20:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu vet jag att du sagt till mig att det inte spelar någon roll att han erkänt. Men om han saknar alibi vilket han garanterat gör, så har han haft både möjlighet och motiv samt erkänt att han orsakat hennes död.

Den stora uppgiften för åklagaren kommer väl bli att bevisa att han haft uppsåt. Om dom inte kunnat fastställa dödsorsak, vad tror du då kommer krävas för att få honom fälld för mord?
Angående uppsåt kan grästuggarens knuffidéer med drunkning, snubblat på kotte, slagit huvudet i något hårt m.m. som resultat, visa på just det, då C torde varit medveten om den risken. Den tidigare dokumenterade misshandeln visar dessutom också på form av likgiltighet. Jag tror att C har svårt att komma undan uppsåt, även om advokaten kommer att göra sitt yttersta för att få det dithän.
Citera
2022-02-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Angående uppsåt kan grästuggarens knuffidéer med drunkning, snubblat på kotte, slagit huvudet i något hårt m.m. som resultat, visa på just det, då C torde varit medveten om den risken. Den tidigare dokumenterade misshandeln visar dessutom också på form av likgiltighet. Jag tror att C har svårt att komma undan uppsåt, även om advokaten kommer att göra sitt yttersta för att få det dithän.

Nu tror jag personligen att förhören med C kommer bli en stor antiklimax. Min gissning är att han mer eller mindre suttit tyst i två månader för att sen hävda tillfällig sinnesförvirring.

Till ingen nytta gör han detta då dom förhoppningsvis har teknisk bevisning, vittnen, undanröjande av både kropp och annan bevisning såsom väskan. Har dom fastställt dödsorsak tror jag han kan hälsa hem.
Citera
2022-02-06, 21:17
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Nu tror jag personligen att förhören med C kommer bli en stor antiklimax. Min gissning är att han mer eller mindre suttit tyst i två månader för att sen hävda tillfällig sinnesförvirring.

Till ingen nytta gör han detta då dom förhoppningsvis har teknisk bevisning, vittnen, undanröjande av både kropp och annan bevisning såsom väskan. Har dom fastställt dödsorsak tror jag han kan hälsa hem.

Dessutom var det C som ledde fram polisen till platsen där B låg död, efter två månader..
Om C t.ex strypt B med axelremmen kanske det syns på struphuvudet?
Hoppas vid Gud att dödsorsaken går att fastställa.
Citera
2022-02-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Dessutom var det C som ledde fram polisen till platsen där B låg död, efter två månader..
Om C t.ex strypt B med axelremmen kanske det syns på struphuvudet?
Hoppas vid Gud att dödsorsaken går att fastställa.

Om tungbenet har en fraktur lär dom kunna fastställa strypning annars tror jag det blir svårt tyvärr. Knappt några mjukvävnader kvar efter 2 mån. Att prata bort axelremmen runt halsen bör bli svårt, om den nu lämnades kvar.

Det lutar åt strypning men han kan ha slagit ihjäl henne, och då finns goda chanser att hitta andra frakturer.
Citera
2022-02-06, 21:37
Medlem
Citat:
Om tungbenet har en fraktur lär dom kunna fastställa strypning annars tror jag det blir svårt tyvärr. Knappt några mjukvävnader kvar efter 2 mån. Att prata bort axelremmen runt halsen bör bli svårt, om den nu lämnades kvar.

Det lutar åt strypning men han kan ha slagit ihjäl henne, och då finns goda chanser att hitta andra frakturer.
Kanske gav axelrem runt halsen en hint? OM det var så. Jag spekulerar självklart. Men de konstaterade mord "pga kroppens skick" och man ändrade rubricering ganska omgående om jag minns rätt.
Senast redigerad av Picasso2 2022-02-06 kl. 21:40.
Citera
2022-02-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kanske gav axelrem runt halsen en hint? OM det var så. Jag spekulerar självklart. Men de konstaterade mord "pga kroppens skick" och man ändrade rubricering ganska omgående om jag minns rätt.

Sa dom det på presskonferensen eller kan man läsa det någonstans? Jag minns inte själv att jag sett den uppgiften i media.
Citera
2022-02-06, 21:44
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
5. Vädra upp ditt huvud.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OT men språkligt intressant. Förmodligen att det är ett polskt talesätt du översatt rakt av. Jag har funderat, men inte kommit på, om det finns något motsvarande ordstäv i svenskan. Det närmaste som dyker upp är "uppdatera dig", men det är bara en uppmaning, knappast ett talesätt.
Finns här någon annan språkintresserad som kan hitta något bättre?

Vädra ur/ut gör man ju när luften i ett utrymme är dålig, så väldigt passande. Motsvarande begrepp kanske skulle kunna vara "att ta sitt förnuft till fånga" eller "komma på bättre tankar" fast vänt till en uppmaning.
Citera
2022-02-06, 21:44
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Ja, vi får hålla tummar och tår för B:s upprättelse. 😓
Nåt tror jag att dom har hittat. 🙏
Citera
2022-02-06, 21:52
Medlem
Citat:
Sa dom det på presskonferensen eller kan man läsa det någonstans? Jag minns inte själv att jag sett den uppgiften i media.
Minns tyvärr inte. Jag KAN ha blandat ihop, men minnet känns tydligt.
Citera
2022-02-06, 22:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Vädra ur/ut gör man ju när luften i ett utrymme är dålig, så väldigt passande. Motsvarande begrepp kanske skulle kunna vara "att ta sitt förnuft till fånga" eller "komma på bättre tankar" fast vänt till en uppmaning.
OM du hittat rätt innebörd var det väldigt passande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in