2022-08-18, 23:38
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Alternativ händelseförlopp:
MG försöker strypa BO med.
BO tar ut kniven i försvarsläge. Hon försöker skära av väskremsan med kniven. I bråketshetta hamnar bladet mellan remsan och halsen. MG fortsätter dra åt hård och bladet skär av halsen och går in väldigt djupt.
Vad sägs om det då?

Du menar att kniven blir en förvärrande omständighet samtidigt som C stryper B till döds? Känns som att du på något vis vill få det till en förmildrande omständighet för C men radikalt missar målet.

Hur förklarar du då att C inte tycks ha blodiga händer när han handlar på McD, men döljer händerna när han kommer till grannen senare på kvällen? Hur förklarar du att man inte hittar omfattande blodspår någon annanstans än i gropen där hon begravs? Hur förklarar du att C flyttat B med sådana skador att hon töms på blod utan att det finns några större spår i Cs bil?
Citera
2022-08-18, 23:45
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Mitt ex fick kontaktförbud mot mig, detta var innan det ”uppfunnits” platsdelningar i var och varannan app, tror precis fb hade kommit.
Han bröt det direkt han släpptes från häktet, han satte sig på tåget och åkte direkt hem till mig.

Jag fick ingen info öht om att han ens hade släppts (men däremot dagen innan fått information om kontaktförbudet och polisen försäkrade mig noga om att han förstod vad detta innebar, vilket jag trodde nada på) förrän jag hör hans röst genom brevinkastet.
Jag ringer direkt till polisen när han börjar banka på dörren med en yxa och skriker att han ska slå ihjäl mig.

Polisen ursäktade sig så mycket men ”vi har tyvärr ingen bil i närheten just nu, finns det någon annan du kan ringa till kanske..”

Där satt jag gömd inne under köksbordet i panik och var livrädd över att han skulle slå sig in och göra verklighet av sitt hot.

Det är min erfarenhet av kontaktförbud. Trots dödshot (vilket han absolut var kapabel till), våldtäktsförsök och olaga frihetsberövande vilket var vad han anhölls för så hade polisen inte resurser nog att hjälpa mig.

Vet inte hur det ser ut idag, men jag hoppas ju verkligen att hon inte hade samma helvete som mig. Att inte bara frukta för sitt eget liv, utan även ens behöva undra om polisen ens bemödar sig dyka upp om/när han bröt mot kontaktförbudet.

Beklagar det du tvingats uppleva och ser definitivt parallellerna till Beata som gömmer sig på toaletten, eller flyr till grannen när han plötsligt stövlar in efter att ha stulit sonens nyckel. Kanske hade ett kontaktförbud gett henne möjligheten att anmäla hans närmanden, men med ett gemensamt barn i gemensam vårdnad hade det säkert varit svårt ändå. Man önskar att B hade haft lite mindre jäklar anamma och accepterat sin placering i skyddat boende, men med det sagt finns det bara en person som bär ansvaret för hennes död, och hans dom faller snart.
Citera
2022-08-18, 23:59
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Tre försök att skära av remmen ger 3 stick skador i halsen, exempelvis.
Den tekniska bevisningen är en röra som jag fortfarande försöker förstå mig på.
Får inte ihop åkls version av händelseförloppet heller med den tekniska bevisningen.
Det är oklart om åkl vill bevisa strypning eller knivmord eller båda två som en two in one version!
Varför ska MGM välja två olika sätt att mörda offret?!
GMs förklaringar om vem som ägde kniven verkar trovärdig.

Det finns inga skärmärken på remmen. Det finns inte ens blod. Han har både strypt henne och skurit halsen av henne. Det senare vill han dock inte minnas och hans hjärna försöker desperat finna en alternativ lösning på det, men ingen förklaring han har presenterat håller gentemot den tekniska bevisningen. Ingen möjligt förklaring fråntar heller honom ansvaret att han har strypt henne, han har lämnat henne död eller döende för att (förmodligen) skjutsa hem sonen innan han återvänder för att dölja sitt brott genom att dumpa B i en grop i skogen.
Citera
2022-08-19, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Lika Osannolikt som ditt inlägg nedan.

Om du verkligen är intresserad av fallet varför läser du då inte alla protokoll och FUP.

Tycker det är på tiden du kommer men källa och länk vilket du aldrig gör, bara spottar ut dig osanna saker som lätt kan bli en trådsanning.

Det fetande är finner inga ord du må inte förstå ett barn!!!

Pojken har förlorat sin mamma pojkens pappa är åtalad för mord och grovt barnfridsbrott , pojken har hört mamma bli slagen det om något är det värsta för pojken att hans mamma blivit mördad hav hans pappa.
En pojke som får leva sitt liv utan mamma för en galning tog hans mammas liv.

Enligt dig är det fel att Oska*r begär ersättning
också?

Aktbil 152, Enskilt anspråk från Oska*r

Åtalspunkten 2

Oska*r Ratzman yrkar att tingsrätten förpliktar Cezary Ratzman att till honom utge skadestånd med 60 000 kr jämte ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 24 september 2021 till dess betalning sker.

Åtalspunkten 4

Oska*r Ratzman yrkar att tingsrätten förpliktar Cezary Ratzman att till honom utge skadestånd med 50 000 kr jämte ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 24 september 2021 till dess betalning sker.
Grunden för yrkandet är den åtalade gärningen i åtalspunkten 4. Beloppet avser ersättning för kränkning i enlighet med 2 kap. 3 § skadeståndslagen. Cezary Ratzman har genom den åtalade gärningen allvarligt kränkt Oska*r Ratzman, varför ersättning för detta ska utgå.

https://delafil.se/899c094c9931f3d7/Malm%C3%B6_TR_B_8938-21_Aktbil_152,_Enskilt_anspr%C3%A5k_fr%C3%A5n_Oska r_Rat.pdf
Det kanske finns folk som är intresserad av dina fantasier om hur pojken mår och det han har upplevt. Jag är inte en av dem och har definitivt inget intresse av hur DU upplever saker och ting.
Jag är däremot intresserad av det fakta som står i FUP. Det står klart för mig att pojken hade definitivt ingen aning om vad som har hänt mamman när han åker till hamburgare restaurangen.
Om du har läst annat i FUP hänvisa det med akt nummer sida och rad.
Citera
2022-08-19, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Det finns inga skärmärken på remmen. Det finns inte ens blod. Han har både strypt henne och skurit halsen av henne. Det senare vill han dock inte minnas och hans hjärna försöker desperat finna en alternativ lösning på det, men ingen förklaring han har presenterat håller gentemot den tekniska bevisningen. Ingen möjligt förklaring fråntar heller honom ansvaret att han har strypt henne, han har lämnat henne död eller döende för att (förmodligen) skjutsa hem sonen innan han återvänder för att dölja sitt brott genom att dumpa B i en grop i skogen.
Är det version som åkl tänker dra inför rätten? Jag har inte fått det klart för mig hur åkl tänker med bevisningen när två alternativ är presenterade (strypning och knivmord) eller en tredje som är en kombination av båda!
Vilken version är GM åtalad för?
Det som styrker min version är bland annat halsbandet som verkar vara avskuret vid sidan av låset. Förmodligen BO lyckades skära av halsbandet men inte remmen.
Det var nån som skrev att det fanns inget blod på remmen men det hittades inget blod på kniven heller.
Senast redigerad av Lars48. 2022-08-19 kl. 07:15.
Citera
2022-08-19, 07:32
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Är det version som åkl tänker dra inför rätten? Jag har inte fått det klart för mig hur åkl tänker med bevisningen när två alternativ är presenterade (strypning och knivmord) eller en tredje som är en kombination av båda!
Det som styrker min version är bland annat halsbandet som verkar vara avskuret vid sidan av låset. Förmodligen BO lyckades skära av halsbandet men inte remmen.

Har du exempel på något annat fall där den avlidne skurit sig själv upprepade gånger i halsen ändå in till halskotorna? Hon har tre märken på halskotorna som förklaras genom omtag och att dom görs med mycket stor kraft. Anser du det rimligt att B, efter att ha skurit sig i halsen in till halskotorna, gör det två gånger till?

Du menar vidare att hon skär av halsbandet och ändå lossnar det inte från hennes hals när det skärs av, när hon stryps, när hon flyttas av C, när C lossar remmen från hennes hals, när hon grävs ner, när hon grävs upp, utan först under rättsläkarens undersökning? Du tror inte att det är ett troligare alternativ att det tunna, korroderade halsbandet brister när rättsläkaren tar i det? Har du sett bilderna på halsbandet? Brottytan är metallfärgad, inte korroderad, inte ärgad som resten av halsbandet. Inte förenligt med din alternativa teori.

Beträffande vilken version han åtalas för - alla:

Citat:
2. Mord:

Cezary Ratzman har uppsåtligen berövat Beata Ratzman livet genom att med ett skarpkantat föremål skurit henne över halsen och/eller strypt henne genom att linda en väskrem runt hennes hals.

Av våldet har målsäganden avlidit. Det hände den 24 september 2021 i Malmö stads kommun eller på annan okänd plats i Skåne

Från: (FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20
Citera
2022-08-19, 07:57
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm

Citat:
Det var nån som skrev att det fanns inget blod på remmen men det hittades inget blod på kniven heller.

Ditt tillägg. Wow. Du citerar mig där jag skriver att det inte fanns blod på remmen men du kommer inte ihåg vem som nämnde det...

Vilken kniv är det som gjort skadan i hennes hals då? Den som återfanns vid hennes kropp? Den nyinköpta som hittades blöt i Cs bil? Eller någon av de andra knivarna som hittades i naturen under söken?

Jag hittar ingen uppgift om huruvida kniven från gropen (G070) undersöktes för blod. Gör du?
Citera
2022-08-19, 09:37
Medlem
Citat:
Det kanske finns folk som är intresserad av dina fantasier om hur pojken mår och det han har upplevt. Jag är inte en av dem och har definitivt inget intresse av hur DU upplever saker och ting.
Jag är däremot intresserad av det fakta som står i FUP. Det står klart för mig att pojken hade definitivt ingen aning om vad som har hänt mamman när han åker till hamburgare restaurangen.

Du verkar helt empatilös...

Sonen såg inte mordet (tack och lov) men upplevelsen är något som han kommer bära med sig hela livet, hans mamma blev tagen av daga under tiden han satt där ensam och förmodligen orolig som tusan i magen.

O sitter ensam i bilen, bråk/skrik, pappan kommer tillbaks ensam och säger att B åker hem med en kompis. Det fanns ingen kompis där som sonen såg utan han upplevde att mamma var kvar i mörka skogen.
Förmodligen var han rädd som f.n för pappan och vågade inte ställa några frågor. Vid tillfället hade han inte ens sina bröder i närheten som verkar ha varit hans tröst i all bedrövelse som C ställde till med.

Jag hoppas att aset blir dömd till livstid och utvisning!
Vad är din förhoppning?
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-08-19 kl. 09:39.
Citera
2022-08-19, 10:53
Medlem
sybels avatar
Ingen rapportering i dag heller!! Inte minsta lilla notis ens! 🤬🤬🤬
Någon annan som sett eller hört något?
Citera
2022-08-19, 10:54
Medlem
Citat:

Oska*r Ratzmans hemmiljö har under en längre tid präglats av allvarliga konflikter mellan föräldrarna. Utredningen ger stöd för att pojken har exponerats för Cezary Ratsmans våld mot hans mamma och att det har funnits ett alkoholmissbruk i hemmet som har påverkat honom negativt.

Av uppgifter från bl.a. skolpersonal framgår att Oska*r visat tydliga tecken på oro och ångest. Cezary Ratzman har därutöver medgett att han förorsakat Oskar*s mammas död.

Det står mot den bakgrunden klart att det finns allvarliga brister i omsorgen om Oska*r och att bristerna utgör en påtaglig risk för att hans hälsa och utveckling skadas.

Han har till följd härav ett omfattande vårdbehov.
Omsorgsbristerna har till övervägande del förorsakats av Cezary Ratzman, som nu är ensam vårdnadshavare. Han saknar helt i de omsorgsbrister som han utsatt sin son för. Oskar är därför i behov av en placering utanför hemmet

.

”Oska*r har inte haft någon anledning att berätta om våld mot honom själv och mot sin mamma om det inte hade förekommit”.

Källa: KAMMARRÄTTEN GÖTEBORG Ihttps://www.docdroid.net/Y4wY2J4/goteborg-kr-6586-21-dom-2022-01-19-pdf
Senast redigerad av Doiten 2022-08-19 kl. 11:02.
Citera
2022-08-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ingen rapportering i dag heller!! Inte minsta lilla notis ens! 🤬🤬🤬
Någon annan som sett eller hört något?

Det är inget i dag nästa förhandlingsdag är
på måndag, då får vi hoppas på rapportering👍

Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Huvudförhandling i Malmö Tingsrätt kommer äga rum följande datum.

Måndagen den 2022-08-08
kl. 09:00 - 16:00
Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 1 av 8 angående mord m.m.

Fredagen den 2022-08-12
kl. 09:00 - 16:00
Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 2 av 8 angående mord m.m.

Måndagen den 2022-08-15 Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 3 av 8 angående mord m.m.

Tisdagen den 2022-08-16 Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 4 av 8 angående mord m.m.

2022-08-17

2022-08-22

2022-08-24

2022-08-25

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/malmo_tingsratt/veckans_forhandlingar/forhandlingar-vecka-33.pdf
Citera
2022-08-19, 11:24
Medlem
Citat:
Alternativ händelseförlopp:
MG försöker strypa BO med.
BO tar ut kniven i försvarsläge. Hon försöker skära av väskremsan med kniven. I bråketshetta hamnar bladet mellan remsan och halsen. MG fortsätter dra åt hård och bladet skär av halsen och går in väldigt djupt.
Vad sägs om det då?

Du gapar på andra om irrelevant statistik och deras fantasier. Din egen fantasi är ju så absurd så man vet inte hur man ska bemöta den. För det första så måste det nästintill vara fysiskt omöjligt att få kniven i exakt rätt vinkel mellan remmen och halsen. Skulle bladet vara ett par grader felvinklad när trycket sker så släpper den. Att då upprepa denna bedrift tre gånger är en omöjlighet.

Det här teorin var så dum att inte ens Cezary kommit på den. Och han har nämnt många!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in