Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-18, 17:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, så vad gjorde du när Palme mördades?
Jag kan tydligt läsa att han var på skidsemester. Avsan vet inte om han var hemma eller ej. Ej heller om han tjänstgjorde den dagen.
Något han bör ha svarat på ett antal gånger till kollegor och vänner. Hur många gånger bör inte kollegor som velat prata av sig om händelsen under en kafferast frågat om han var i tjänst den dagen tex.

Han bör också ha tänkt ett flertal gånger att det var tur att han hade det tidiga passet och slapp uppståndelsen eller liknande. Det är inte omöjligt att han inte minns såklart, men minst sagt orimligt.

Jag minns exakt var jag var när Brevik gick loss tex. Och det bör ha varit en mindre grej för mig än Palmemordet var för honom

Är det någon som vet anledningen till förhöret för övrigt? Är det enbart i jakten på den finska kroppsbyggaren? Eller finns det andra anledningar?
Skulle också vara intressant att veta vilket är den där säkerhetsklassade tjänsten började.
Citera
2022-08-18, 18:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag kan tydligt läsa att han var på skidsemester. Avsan vet inte om han var hemma eller ej. Ej heller om han tjänstgjorde den dagen.
Något han bör ha svarat på ett antal gånger till kollegor och vänner. Hur många gånger bör inte kollegor som velat prata av sig om händelsen under en kafferast frågat om han var i tjänst den dagen tex.

Han bör också ha tänkt ett flertal gånger att det var tur att han hade det tidiga passet och slapp uppståndelsen eller liknande. Det är inte omöjligt att han inte minns såklart, men minst sagt orimligt.

Jag minns exakt var jag var när Brevik gick loss tex. Och det bör ha varit en mindre grej för mig än Palmemordet var för honom

Är det någon som vet anledningen till förhöret för övrigt? Är det enbart i jakten på den finska kroppsbyggaren? Eller finns det andra anledningar?
Skulle också vara intressant att veta vilket är den där säkerhetsklassade tjänsten började.

På vilket sätt är "var på skidsemester" en tydligare förklaring än "hemma med familjen"? Så därför frågade jag honom vad han gjorde när Palme mördades. Att vara på skidsemester är inget svar på frågan.

AA säger att han inte minns om han jobbade på dagen, men han säger också att han inte jobbade på kvällen. Varför måste han komma ihåg om han jobbade 8 timmar innan mordet? Han jobbade olika tider.
Citera
2022-08-18, 18:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...

Märklig jämförelse. Du förstår väl att du minns vad du gjorde när Brevik gick loss...just för att du fick beskedet när han gick loss.

I Palmemordet var första officiella nyheterna 01:00. Mitt i natten och de flesta sov. Så de flesta minns vad de gjorde när de på morgonen/förmiddagen fick beskedet om dådet. De minns inte vad de gjorde på kvällen. Jag själv har ingen aning vad jag gjorde, 23:21 när mordet utfördes. Om jag var hemma eller besökte någon eller var på puben? Men jag minns var jag var på lördag förmiddag då jag fick beskedet.
Citera
2022-08-18, 22:11
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ok, så vad gjorde du när Palme mördades?

Jag passar på att hugga på den här, fast den inte var till mig :-o - för att jag just kom på en liten knorr:

Jag var 27 år och som många - gissar jag - så minns jag precis var jag var, men inte förns lördagmorgonen då förstås, vid och efter beskedet, och vad jag då gjorde och tänkte: följde på TV på mitt studentrum, Studentstaden Uppsala, hyfsat tagen: försökte nå en kör som jag visste skulle sjunga ett Rekviem - om jag kunde få vara med - lite konstigt såhär i efterhand.

Sen hade jag nog tidigt en annan, bättre, ide om att alla borde anteckna allt och arkivera, om vad man sett/erfarit mordkvällen, oavsett egna teorier, alla: också "den gatan var tom precis då", o l. (rentav cenralt organiserat, sparande av iofs olästa såna vittnesbörd).

Och sen lustigt nog, inser jag nu att jag inte genomförde det ens för egen del :-) Hade jag gjort det hade jag nu haft det om också fredagkvällen. Vid det här laget (och sen länge ju) är den mycket riktigt helt tom i minnet.
Citera
2022-08-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hans vapendragare var i tjänst under ett pass dom aldrig kommer glömma. Borde vara det stora samtalsämnet under utsättning kommande pass.
Köper inte förklaringen.

Anti Avsan i debatten "Våldtäkt som grovt våldsbrott" mot Anders Ygeman och Hillevi Larsson från 2014. https://riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/valdtakt-som-grovt-valdsbrott_H210185.
Citera
2022-08-19, 00:00
Medlem
Citat:
Av vilken anledning då tänker du?

De vet att de dragit en jävla skröna och vill inte behöva konfrontera en massa biffar i Upplands-Väsby som polisen grävt fram. De hittar på en detaljrik fantasiperson ingen kan besvära dom med.
Citera
2022-08-19, 06:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
På vilket sätt är "var på skidsemester" en tydligare förklaring än "hemma med familjen"? Så därför frågade jag honom vad han gjorde när Palme mördades. Att vara på skidsemester är inget svar på frågan.

AA säger att han inte minns om han jobbade på dagen, men han säger också att han inte jobbade på kvällen. Varför måste han komma ihåg om han jobbade 8 timmar innan mordet? Han jobbade olika tider.

A vet inte om han var hemma heller. Han tror bara det.

Mestadels för att det lär ha gåtts igenom i hans huvud och på fikaraster osv en antal gånger med tanke på uppståndelsen. Han som baseballpolis och tjänstgörande i Stockholms innerstad bör också ha varit extra medveten.

Som sagt inte helt omöjligt att han inte minns. Men minst sagt märkligt
Citera
2022-08-19, 09:31
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Koryféerna
Rolf Utterström - Hans Holmer
CC Karlsson - Ebbe Carlsson
Holger Wendell - Carl Lidbom
Henry Fredriksson - Ingvar Carlsson
Citera
2022-08-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Koryféerna
Rolf Utterström - Hans Holmer
CC Karlsson - Ebbe Carlsson
Holger Wendell - Carl Lidbom
Henry Fredriksson - Ingvar Carlsson

Jag har inte läst och tänker inte göra men jag har förstått att det handlar om en kidnappning av Palme initierad av närmaste kretsen som går överstyr. Lite Hedberg light över det hela då med andra ord, eller?
Citera
2022-08-19, 10:48
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag har inte läst och tänker inte göra men jag har förstått att det handlar om en kidnappning av Palme initierad av närmaste kretsen som går överstyr. Lite Hedberg light över det hela då med andra ord, eller?

Wall har skrivit ganska bra om boken
https://gunnarwall.wordpress.com/2022/08/08/lena-andersson-i-ny-bok-om-varfor-olof-palme-ansags-vara-sa-farlig/
Citera
2022-08-19, 10:59
Medlem
Såg ett vittnesmål som kändes nytt för mig.

"När han kom till den backe som finns mellan Tunnelgatan och Apelgatan såg han två män vilka gick mot en parkerad vit SAAB ," uppgiftslämnaren är dock osäker på bilmärket.

" Censur fick intrycket att männen kom från Apelbergsgatan eller någon port
de gav inget intryck av att ha brådska.
Den man censur såg sydligt såg glad ut.

Sign: 20-30 år, 180-185cm lång, ljusbrunt hår, censur.
Mannen bar en blå dunjacka som gick ner på midjan"

https://drive.google.com/file/d/1lCTDnLHp6jHqVJ8hkYSNnwP4x7E_uxp4/view
EAE 1594 19860309
Citera
2022-08-19, 19:32
Medlem
Citat:
A vet inte om han var hemma heller. Han tror bara det.

Mestadels för att det lär ha gåtts igenom i hans huvud och på fikaraster osv en antal gånger med tanke på uppståndelsen. Han som baseballpolis och tjänstgörande i Stockholms innerstad bör också ha varit extra medveten.

Som sagt inte helt omöjligt att han inte minns. Men minst sagt märkligt

Enligt Peo Fallmo var AA aldrig med i baseballigan, då menar han väl gruppen som hade formella gatujobbet enbart 1982-83. Finns frågetecken kring AAs uppdrag före och efter mordet men i förhöret står det att han tjänstgjorde i piketgruppen sedan 1 maj 1985. Vd1 om jag fattat det rätt. "Han ingick i piketstyrkan och var inte piketbefälhavare".

Det är tredje gången Anti Avsan är på tapeten, första gången 1993, sen 2010 efter Anérs boksläpp Affären Anti Avsan. Och nu efter Matte och Ekevis avslöjande om LAC-banden.
2010 togs AAs ev medverkan i Palmemordet upp i Riksdagen. Det var Jan Lindholm (Mp) som skrev interpellationen. Han menade att ”en trovärdig dementi baserad på tungt material från den hemligstämplade utredningen skulle kunna stoppa en för rättsväsendet farlig mytbildning”.

Anti Avsan valde att inte delta i debatten. Inte hört honom kommentera palmemordet från talarstolen en enda gång, däremot finns en uppgift att han starkt dementerat att han befann sig på Sveavägen, när han fick frågan på ett möte i Söderort.
Alla som tror att Avsan var skytt tror att han ingick i en konspiration, är det orsaken varför han hållit tyst alla år? Om han agerade ensam skulle han nog kunnat uttala sig. Antingen i Riksdagen eller utanför.

En man såg att jag hade en palmebok idag vid lunch och frågade mig om teori, jag frågade honom också, vi trodde båda på konspiration. (Han berättade några intressanta saker också, bland annat om skatteverket och Harvard).
En undersökning i Palmerummet på fb sa att nästan 60 % tror på konspiration.
Är det representativt för svenska folket?

Ett gammalt ordspråk: bästa sättet att trötta ut folk är att berätta allt. Jag vill inte berätta allting, då skulle alla på forumet tappa intresset. Tror INTE det var Gud som mördade Palme, en teori man hör ibland eller skapade mörkläggningen, men i så fall tänkte han så. Alltså, att vi ska ha något att syssla med medan vi lever. Kommer nog dröja 36 år till innan vi vet allt.

Så länge det finns frågetecken blir ingen trött på Palmemordet.

Den senaste tiden har jag tänkt att de som tror på en ensam man gör det bara för spänningens skull, de vill inte att mordet ska lösas. Vad ska vi göra när de skyldiga sitter bakom galler? Har funderat mycket på vad sjutton ska man göra, tomt lär det bli i alla fall. Vi kommer aldrig kunna hitta något nytt intresse. Kanske får man börja spela golf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in