Citat:
Jag menar snarare att det är att göra ärendet en liten tjänst att börja med omständigheterna vid mordet istället för med motiv och teorier.
Gamla stan anförs som exempel på plats där mordet borde skett om det var organiserat. Det som så tydligt pekar på en opportunistisk ensamagerande GM är, som sagt, den inadekvata och utdaterade ammunitionen, vapnet, ett skott, det i ryggen, en kaotisk och okänd plats full med folk. Var och en av dessa omständigheter pekar tydligt bort från ett organiserat attentat. Det utesluter alltså inte att det ändå var det. Men då krävs ganska mycket för att hävda det. Man behöver inte låsa sig vid något.
Man kan notera att flera tongivande skribenter här som förespråkar olika former av sammansvärjningar, delar denna bedömning av utförandet. De menar vidare dock att det ändå rör sig om ett planlagt attentat och anger olika skäl för det.
Citat:
Vet inte om du läste mitt inlägg och det inlägg jag citerade. Källorna som länkades, ffa. Indicierna för ett organiserat attentat* tycker jag till syvende och sist står som fullkomligt överväldigande.
Jag kallar det inte indicier att man identifierar diverse olika, som man tycker, motiv. Ja, jag har kollat. Tack för länk om PKK, det uppslaget behöver kanske nyanseras.
Citat:
Verkligheten har ju en mängd olika variabler, det räcker inte med att tex. låsa sig vid vapentyp. Skottet var noggrant placerat invid ryggraden, med en distans på drygt någon decimeter.
Det menar jag är ett exempel på den vanliga försyndelsen i detta ärende - att bedöma sakerna efter utfallet och inte efter hur en GM rimligen bör ha tänkt på förhand. Om det välplacerade skottet och rättsläkaren Ormstad har jag skrivit där: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Noteras kan att bland flera hundra attentat i västvärlden vid tiden så praktiseras ett skott i ryggen endast av ensamagerande (vilka utgör en liten majoritet i materialet).
Citat:
Vad gäller planerade attentat på statsledare - finns en lång rad exempel på skottdåd utförda i en minst lika öppen omgivning bland andra människor.
Ensamagerande attackerar vanligtvis bland folk. Kategorin GM med inadekvat verklighetsuppfattning ofta i anslutning till möten och liknande utan någon tanke på att komma undan. Bland attentat i västvärlden 1976-1996 kan jag inte påminna mig något organiserat sådant mot en statsledare som sker på en plats motsvarande MOP. Men jag kan ha missat något, givetvis.
Det finns knappt några sådana exempel bland organiserade politiska attentat i materialet överlag. Ett sällsynt undantag är organiserade armenier som skjuter en turkisk diplomat i centrala Paris på sjuttiotalet. Generellt gäller annars i eller i anslutning till offrets bostad, fordon, hotell eller arbetsplats.
Citat:
Vill man verkligen förstå något nytt om ett komplext problem, är det till god hjälp att (åtminstone försöka) tänka lite fritt och förutsättningslöst.
Ja, det finns väl olika tillvägagångssätt. Jag förespråkar den att ta ledning av och utgå från omständigheterna vid gärningen och låta dessa ringa in de rimligaste möjligheterna snarare än att börja med fria idéer om motiv och liknande. Har svårt att se att sistnämnda har någon större möjlighet att bära frukt.