2022-08-16, 13:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
För med rekordstor invandring
Är det verkligen det nu?

Citat:
30% färre bostadsbyggen
Är det jämfört med något max? eller ?

Citat:
samtidigt som vissa kommuner river billiga/dåliga bostadshus
I vilken utsträckning görs det nu?
Borde vara allmännyttan som isåfall river av sina hus.
Citera
2022-08-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
Jaha nu har Stockholms innerstad rekylerat upp från 100-105K med åtminstone 5% till ~110-115K vad det verkar.

Var det allt? Hann hyrestorskarna köpa?

Haha ren lögn. Slutpriser för augusti hittills är 105 095:- Stänger augusti på 110K/m2 då har du en poäng.
Citera
2022-08-16, 13:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vi har bostadsbrist där folk vill bo vilket är vad som spelar roll.
Hur vet du att det är bostadsbrist?
Citera
2022-08-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Ok, så köpte man i februari för 8M och nu får 7M spelar det ingen roll eftersom nästa objekt är billigare också? Vem ska hosta upp den där miljonen i förlust? Det här resonemanget fungerar bara om du köpt på nivåer under eller omkring ditt försäljningsvärde. Sedan spelar det också roll om du ska köpa dyrare: fördel, eller billigare: nackdel.
Teoretiskt sett förlorar du inte en miljon eftersom du har rätt att till en viss nivå göra avdrag för kapitalförlusten, först mot överskott av kapital sedan mot inkomst av tjänst. Fast det blir ändå en förlust för de flesta eftersom det krävs väldigt höga inkomster för att kunna använda en miljon i underskott. Sen är det i och för sig skatten som sänks inte inkomsten
Citera
2022-08-16, 13:26
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det verkligen det nu?

Är det jämfört med något max? eller ?

I vilken utsträckning görs det nu?
Borde vara allmännyttan som isåfall river av sina hus.
Ja, fler kommer i år än under flyktingkrisen. Jag tror det var på nyheterna jag hörde att byggandet har gått ner 30%. Antar att det hade med cementbristen att göra och vad de baserar siffran på minns jag inte men borde vara jämfört med tidigare år. Vet inte utsträckningen men dessa två nyheter påverkar bostadsmarknaden.
Ja, det är det nog. Ingen kommun tjänar på att ta emot socialfall så de river hellre gamla kåkar.
Citera
2022-08-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Flashback/Husmask boprisindex

Stockholm innerstad KSEK/KVM

Mar-15: 84
Mar-16: 91
Mar-17: 97
Mar-18: 87
Mar-19: 90
Mar-20: 97

Dec-20: 100
Jan-21: 103
Feb-21: 105
Mar-21: 105
Apr-21: 107
Maj-21: 109
Jun-21: 107
Jul-21: 107
Aug-21: 109
Sep-21: 109
Okt-21: 112
Nov-21: 113
Dec-21: 115
Jan-22: 119
Feb-22: 120
Mar-22: 120
Apr-22: 117
Maj-22: 111
Jun-22: 107
Jul-22: 103
Aug-22: 105 (MTD)

Halvvägs in i augusti kan vi se en liten rekyl uppåt efter de stora nedgångarna sedan mars. Dock är omsättningen fortfarande mycket låg och snittytan på det som säljs knappt över 50 kvm. Mycket visningar har varit i helgen men fortfarande verkar köpare och säljare stå långt ifrån varandra, kanske främst på större lägenheter.

Jämfört med förra årets augusti då vi hade 1% ränta (och skulle så fortsätta ha under åratal) har nu RB och media basunerat ut att vi kommer har runt 4% ränta inom kort och extrema elpriser och matinflation.

Detta har alltså like for like mot fg lett till hiskeliga -3.7% i bostadspriserna i Sveriges värst drabbade område.

Dra mig baklänges vilken megakrasch. Nu går landet snart under och man kommer inte kunna få 10 spänn för en våning på Östermalm i September. Trådens domedagsprofetior stämmer ju till 100% som det brukar göra på fb
Citera
2022-08-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Ok, så köpte man i februari för 8M och nu får 7M spelar det ingen roll eftersom nästa objekt är billigare också? Vem ska hosta upp den där miljonen i förlust? Det här resonemanget fungerar bara om du köpt på nivåer under eller omkring ditt försäljningsvärde. Sedan spelar det också roll om du ska köpa dyrare: fördel, eller billigare: nackdel.

Så länge man inte maxbelånat sig i februari så stämmer påståendet till 100%. Om du nu köper för 7 msek så gör det ju ingen skillnad mot att ha bott kvar.

Att kliva ur bostadsmarknaden helt under nedgång kan ju löna sig men är oerhört meckigt med hyrt boende och nästan omöjligt att förutspå.
Citera
2022-08-16, 13:44
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/sbb-stoppar-projekt-tvingar-underleverantor-i-konkurs/
Trähustillverkaren Sizes har gått i konkurs på grund av att SBB, med vd:n Ilija Batljan i spetsen, har avslutat sina framtida projekt med bolaget.

Så blir det när bostadspriserna är för låga.
Citera
2022-08-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vi har bostadsbrist där folk vill bo vilket är vad som spelar roll.
Nej, det har vi inte.

Fasen, man önskar ni kunde fatta hur pinsamt det är för en normalbegåvad svensk att tvingas förlika sig med att man växt upp i ett samhälle där genomsnittet är en inavlad bonde (eller hur vi nu annars ska förklara er kognitiva missbildning).
Citera
2022-08-16, 13:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, fler kommer i år än under flyktingkrisen.
Jag ser nu. Det var i Mars-April det kom många. Från Ukraina då.
I Jan/Feb var det inte mycket invandring.

Citat:
Jag tror det var på nyheterna jag hörde att byggandet har gått ner 30%. Antar att det hade med cementbristen att göra och vad de baserar siffran på minns jag inte men borde vara jämfört med tidigare år. Vet inte utsträckningen men dessa två nyheter påverkar bostadsmarknaden.
Antalet påbörjade bostäder under Q1 är mindre än förra året. Men mer än 2020 och 2019.
Det lär minska till nära 0 nu när priserna faller och produktionskostnaden ökar.
De påbörjade hade nog hunnit gå för långt för att man skulle kunna halta.
(Cementbrist har vi väl ingen?)

Citat:
Ja, det är det nog. Ingen kommun tjänar på att ta emot socialfall så de river hellre gamla kåkar.
Mjo, men då skall dom väl ha tomma hus också. Och det var det som var min fråga. Är det tomt någonstans.
Citera
2022-08-16, 14:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser nu. Det var i Mars-April det kom många. Från Ukraina då.
I Jan/Feb var det inte mycket invandring.

Antalet påbörjade bostäder under Q1 är mindre än förra året. Men mer än 2020 och 2019.
Det lär minska till nära 0 nu när priserna faller och produktionskostnaden ökar.
De påbörjade hade nog hunnit gå för långt för att man skulle kunna halta.
(Cementbrist har vi väl ingen?)

Mjo, men då skall dom väl ha tomma hus också. Och det var det som var min fråga. Är det tomt någonstans.
Vi har fortfarande öppna gränser och sen Ukraina på det, men redan 90.000 (tror jag, minns inte exakta siffran) har fått uppehållstillstånd i år.
Ja, det är nog flera orsaker till varför man bygger mindre. Cement var ju på tapeten för ett tag sen och stoppades pga MP, men löste sig. Nu är det nog el och bensin som stoppar.
Vet inte om bostäderna var tomma eller om man flyttade på folk men du kan läsa mer här https://www.hemhyra.se/nyheter/granskning-har-river-allmannyttan-att-slippa-social-dumpning/
Citera
2022-08-16, 14:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tillgång och Efterfrågan. Folk måste ju bo någonstans så med färre objekt på marknaden så lär de få många bud trots lågkonjuktur.
Skall folk betala mer än vad de anser sig ha råd med eller banken anser att de har råd med i Stockholm eller andra tillväxtorter pga att tomma lägenheter i Ånge, Ljusnarsberg, Orrefors eller andra orter med sjunkande befolkning fylls med bidragsturister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in