2022-08-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Åker räntorna upp så är stora lån inget att skoja bort, oavsett om du sålt i samma marknad.

Beror på, du kan flytta med räntorna om du har år kvar bundna.

Men självklart så ställer räntorna till det
Citera
2022-08-16, 09:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De allra flesta köpare tar reda på ungefärlig prisbild innan de lägger bud och räknar igenom affären givet budets storlek.

När jag själv köpt har jag agerat efter det momentana marknadsläget, inte på någon tro att det ska upp eller ner. Behöver jag bo så behöver jag bo.

Räcker med att en överbudande lånemaxande BLT dyker upp och ska köpa så dras många mer sansade med i racet, annars blir de utan bostad. Efter ett par förlorade budgivningar börjar de agera likadant själva för att "vinna" (grattis).

I dess mest extrema form så säljs bostäderna allt mer till överpriser före visning, vilket vi såg nu på toppen. Då läggs bud som överstiger bubbelmarknadsläget för att köparen ska förmå säljaren att inte tycka det är lönt med visning/budgivning.
Citera
2022-08-16, 09:37
Medlem
Efter att ha varit på ett tiotal visningar nu i juni och augusti så är det väldigt uppenbart vilken skillnad det är mot senast jag köpte bostad. Tidigare försvann många objekt innan visning och när mäklaren ringde upp fanns redan ett eller flera bud. I princip allt blev sålt dagen/dagarna efter visning.

Nu är det helt omvänt. Av 10 bostäder har kanske 7 inte ens något bud, de fortsätter envist med en 3e och kanske 4e visning. 2 har ett bud ett par 100k under utgångspris och 1 har ett bud till utgångspris. Har inte följt en enda riktig budgivning trots att jag är rätt aktiv på visningar och seriös i mitt sökande.
Citera
2022-08-16, 10:30
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
jag är orolig igenkligen men ändå inte har köpt lhg för 100K med lån på och har räknat i vinst men om inte vinst kommer ska jag sälja då? har 17300 kronor i insats och är rädd i att det inte ska gå upp men hoppas det för vill ha hus någon gång men nu är min lhg med fyra rum inte i samma pris som köpte och räntan är ganska hög men klara kanske i alla fall 3 procent på räntan om det är knipa ska jag sälja? jag vet inte jag bara undrar

Du har inte funderat på att skaffa utbildning och jobb?
Citera
2022-08-16, 10:33
Medlem
Håller koll på en ort utanför Stockholm med ca 10 000 invånare och augusti förra året hade det gjorts 6 avslutade affärer vid detta datum, i år 0 affärer…. Inte något jättestort statistiskt underlag men säger nog ändå en del om att köpare och säljare står långt ifrån varandra
Citera
2022-08-16, 10:45
Medlem
tripprapporters avatar
https://www.svd.se/a/7dX3Bw/experterna-da-blir-det-aterigen-koplage-pa-bostadsmarknaden

Citat:
Riksbankens fokus på att få ned inflationen har fått många att oroa sig för att centralbanken kommer att höja räntan för mycket och därmed få bostadspriserna att falla ännu mer än vad som idag ligger i korten. En av dem är Annika Winsth. Hon råder riksbankchef Stefan Ingves – och hans efterträdare Erik Thedéen som tillträder vid årsskiftet – att inte höja räntan mer än vad som ligger i bankens senaste prognos, det vill säga 2 procent i början av nästa år.

– När de har uttryckt sig om det som händer på bostadsmarknaden och hushållens skuldsättning så får jag lite känslan av att de inte riktigt ser de risker som jag ser, utan att det är rimligt att bosstadspriserna kan falla, säger Annika Winsth.

– Det går inte att bortse från risken att de kommer att höja räntan för mycket.

Men vadå, bankerna har väl tagit höjd för att bolånekunder ska klara en ränta på 7 %, eller?
Citera
2022-08-16, 10:48
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Ett intressant läge. Höjda räntor, bostadspriserna faller något, men samtidigt hsr vi bostadsbrist och folk kommer inte sälja till underpriset så det kommer finns färre bostäder på marknadrn. Gissar på att priset sakta går ner med 10% kommande år när listräntan stiger till 3.5-4% för att jämna ut sig och håll sig ett, kanske två år.
Lite min tanke med: Plus vi går emot ett rekordår av invandring (mer än under flyktingkrisen) samtidigt som bostadsbyggandet har gått ner med 30%. Jag tror det är en stark motpol till kris och fallande värderingar. Folk kommer helt enkelt inte sälja om de inte absolut måste.
Citera
2022-08-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Lite min tanke med: Plus vi går emot ett rekordår av invandring (mer än under flyktingkrisen) samtidigt som bostadsbyggandet har gått ner med 30%. Jag tror det är en stark motpol till kris och fallande värderingar. Folk kommer helt enkelt inte sälja om de inte absolut måste.

Ja onekligen! Lägg därtill jokern att typ ingen pensionär som sitter i villan har råd att betala återkommande elräkningar på 20k..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Håller koll på en ort utanför Stockholm med ca 10 000 invånare och augusti förra året hade det gjorts 6 avslutade affärer vid detta datum, i år 0 affärer…. Inte något jättestort statistiskt underlag men säger nog ändå en del om att köpare och säljare står långt ifrån varandra

Gäller det lgh eller villa?
De står säkert en bit ifrån varandra.
Men hur ser möjligheten att ens göra affär i år ut? Har det varit noll bostäder till salu i år är det ju inte konstigt det sålts noll bostäder heller. Nu säger jag ju inte att det har varit så, men att det säljs färre bostäder betyder ju inte per definition skit. Bara att folk helt enkelt bor där man bor. Förr eller senare uppstår både behov och efterfrågan.
Frågan är bara hur mycket det hinner gå ner innan det uppstår.
Räntorna kommer väl göra sitt under hösten/vinter.
Citera
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame

Jag har aldrig sett en nyanländ när jag varit på visning i Stockholm, men det kanske är annorlunda där du bor.
Senast redigerad av tripprapporter 2022-08-16 kl. 10:55.
Citera
2022-08-16, 10:56
Medlem
Helt otroligt att folk fortfarande tror att Sverige har "bostadsbrist".

Världens i särklass mest korkade befolkning. Det är helt sjukt. Hur blev ni såhär dumma?
Citera
2022-08-16, 10:58
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Helt otroligt att folk fortfarande tror att Sverige har "bostadsbrist".

Världens i särklass mest korkade befolkning. Det är helt sjukt. Hur blev ni såhär dumma?

Vi har bostadsbrist där folk vill bo vilket är vad som spelar roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in