2022-08-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Helt otroligt att folk fortfarande tror att Sverige har "bostadsbrist".

Världens i särklass mest korkade befolkning. Det är helt sjukt. Hur blev ni såhär dumma?

Det är såklart en form av copium för personer som har tagit sig lite vatten över huvudet lånemässigt, och nu börjar få svettigt. "Min 2:a vid Fridhemsplan är visst värd 5 miljoner, för alternativet är att bo med Ahmed i förorten!"
Citera
2022-08-16, 11:00
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Ja onekligen! Lägg därtill jokern att typ ingen pensionär som sitter i villan har råd att betala återkommande elräkningar på 20k..
Fast det är ju varför folk skulle sälja i en lågkonjuktur: för att de måste. Det är ingen joker utan tvärtom - det är dessa som kommer att ligga ute på marknaden, men det lär bli svårt att få en villa såld som kostar 20.000 i månaden i elförbrukning.
Citera
2022-08-16, 11:01
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag har aldrig sett en nyanländ när jag varit på visning i Stockholm, men det kanske är annorlunda där du bor.
Fultolkar du nu? Eller förstår du verkligen inte vad jag menade?
Citera
2022-08-16, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför ska förstagångsköpare inte kunna köpa en villa? Ett ungt par i 30 årsåldern kan enkelt ha sparat en miljon under sitt arbetsliv. Och vips, man kan köpa villa.

Det stämmer det också men det var nog enklare på 70-talet än nu. Köpkraften hos folk har försämrats. Deras livsstil idag dessutom mer slösaktig. Det ska ju resas något så förbannat.
Citera
2022-08-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Helt otroligt att folk fortfarande tror att Sverige har "bostadsbrist".

Världens i särklass mest korkade befolkning. Det är helt sjukt. Hur blev ni såhär dumma?

Det är dock ingen som påstår att sverige har en bostadsbrist och vi är Top 20 i världen när det kommer till intelligens.
Men bra inlägg
Citera
2022-08-16, 11:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi har bostadsbrist där folk vill bo vilket är vad som spelar roll.

Nej inte alls. Utbudet är större än någonsin. Men menar du hyresrätter på centralt läge till underpris är det förstås alltid ”brist”. Det har inget med bostadsbrist att göra dock.
Citera
2022-08-16, 11:41
Medlem
Citat:
https://www.svd.se/a/7dX3Bw/experterna-da-blir-det-aterigen-koplage-pa-bostadsmarknaden

Men vadå, bankerna har väl tagit höjd för att bolånekunder ska klara en ränta på 7 %, eller?

Så alla ska drabbas av inflation för ett fåtal idioter överbelånat sig…
Citera
2022-08-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Förstår hur du menar men utöver det andra redan har nämnt: Jag kan inte se belåningen på den där brf'en. Kanske är åt helvete skuldsatt och då blir priset därefter (lågt)..
Föreningen har ca 2 100 tkr i lån, jag hittar ingen uppgift om hur många kvm bostadsyta huset är på men det ser ut att vara ca 300 kvm vilket då ger ca 7000 kr/kvm vilket inte är så farligt.

Men jag skulle aldrig köpa i en så liten förening, risken att styrelsen är för liten, oengagerad eller inkompetent är inte obefintlig.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-08-16 kl. 12:40. Anledning: slarvfel
Citera
2022-08-16, 12:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Fultolkar du nu? Eller förstår du verkligen inte vad jag menade?
Vad menar du? Att kommunerna kommer att köra ut pensionärerna i skogen och lägga ned alla skolor och satsa alla skattepengar på att köpa bostäder åt invandrare? Eller hur tänker du att en stor invandring skall rädda bostadspriserna i svenska områden?
Citera
2022-08-16, 12:09
Medlem
Jaha nu har Stockholms innerstad rekylerat upp från 100-105K med åtminstone 5% till ~110-115K vad det verkar.

Var det allt? Hann hyrestorskarna köpa?
Citera
2022-08-16, 12:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad menar du? Att kommunerna kommer att köra ut pensionärerna i skogen och lägga ned alla skolor och satsa alla skattepengar på att köpa bostäder åt invandrare? Eller hur tänker du att en stor invandring skall rädda bostadspriserna i svenska områden?
Citerade du fel person nu? För med rekordstor invandring och 30% färre bostadsbyggen samtidigt som vissa kommuner river billiga/dåliga bostadshus för att slippa social dumpning lär ju hålla priserna uppe som en motpol till lågkonjukturen.
Citera
2022-08-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
Jaha nu har Stockholms innerstad rekylerat upp från 100-105K med åtminstone 5% till ~110-115K vad det verkar.

Var det allt? Hann hyrestorskarna köpa?
Källa tack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in