2022-08-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Riksby är inget statusområde
Ständigt flera objekt i denna tårtbit
Gå över drottningholmsvägen så hamnar du i Abrahamsberg ( betydligt trevligare och jordnära)
Riksby är ett blatteområde typ
Kolla Traneberg och Alvik det är Bromma.
Brommaplan rena rama trashpalatset med ständiga lovord om upprustning

Kolla in klädesvägen förening med pool och 100% insyn i alla fönster
Heroinsprutor och piss flyter runt i pooolen
Här köper du en ny 2:a för 2mille i Bromma 😂😂😂

Just nu maxat pris för prutas ner
https://www.booli.se/annons/4661465

Nog för att Riksby inte är ett fint område men det bor knappt en utlänning från mena där.
Citera
2022-08-09, 21:45
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag har ca 40 sparade objekt i Stockholms län. Främst radhus och villor som max kostar 8. Av dessa har 3 st bud. Dock har hälften visning kommande helgen så lär förändras något efter det, men vet inte riktigt om det lättats upp så mycket. Kanske är innerstadslägenheter det släppt lite på, där har jag noll koll. Men boende för vanliga människor med typisk medellön går trögt.

Jag har en kompis som letar lgh och som jag hänger med på visningar. Just 1,5r och 2r i relativ närförort med närhet till t-banan verkar inte alls gå trögt trots sommarsäsong och övriga oroligheter på marknaden. Hammarbyhöjden, Fruängen, Riksby, osv. Det är budgivningar som springer iväg hela tiden.
Citera
2022-08-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det säljs säkert 40-50 ettor och tvåor per varje stor lgh på +120 kvm i Stockholm. De som köper ettor och tvåor är logiskt i början av sin bostadskarriär och har hög belåningsgrad till skillnad från de som köper stort.

Tittar du på hus där du ser pantbrev är det i princip omöjligt att hitta en kåk värd 15 msek med mer än max 7-8 msek i pantbrev.

Detta tror jag mer bottnar i att gemene man säljer huset efter 10 år och då har haft hjälp med att marknaden gått som den gjort. Jag tror att de flesta som köper sitt första hus kommer att ligga med ganska hög belåning i början. De villor du ser på hemmet har folk vanligtvis innehaft ett par år.
Citera
2022-08-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Detta tror jag mer bottnar i att gemene man säljer huset efter 10 år och då har haft hjälp med att marknaden gått som den gjort. Jag tror att de flesta som köper sitt första hus kommer att ligga med ganska hög belåning i början. De villor du ser på hemmet har folk vanligtvis innehaft ett par år.

Har sett massor av villor som säljs efter bara något år i Stockholm och aldrig en belåningsgrad över 50-60% I princip. Detta gäller dock bostäder värda över 10 msek.
Citera
2022-08-09, 23:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har sett massor av villor som säljs efter bara något år i Stockholm och aldrig en belåningsgrad över 50-60% I princip. Detta gäller dock bostäder värda över 10 msek.

Vilket bekräftas av Finansinspektionens rapport där belåningsgraden för nya bolån är 70%. Lite uppgång på det så ligger pantbreven på 50% av värdet.
Citera
2022-08-10, 06:55
Medlem
https://www.maklarstatistik.se/

Ner 4% på BR Sthlm innerstad

Är det i linje med slemhögska institutets prognos?
Citera
2022-08-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vilket bekräftas av Finansinspektionens rapport där belåningsgraden för nya bolån är 70%. Lite uppgång på det så ligger pantbreven på 50% av värdet.

Nej det gör det inte. Att de ligger på 50-60% är max men ovanligt. Det är billigare objekt som har bg
Citera
2022-08-10, 07:47
Medlem
Enligt mäklarstatistik är villor i riket ner- 1.8% senaste 3 månaderna och +1% senaste 12..

Jag som sitter och vill köpa något större hade helt klart hoppats på större prisfall här. Nåja det kommer kanske när folks elräkningar börjar trilla in.
Citera
2022-08-10, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Riksby är inget statusområde
Ständigt flera objekt i denna tårtbit
Gå över drottningholmsvägen så hamnar du i Abrahamsberg ( betydligt trevligare och jordnära)
Riksby är ett blatteområde typ
Kolla Traneberg och Alvik det är Bromma.
Brommaplan rena rama trashpalatset med ständiga lovord om upprustning
]

Även om jag inte tror det bor speciellt många blattar där instämmer jag i att det verkligen inte är ett attraktivt område. Att folk då betalar 60k/kvm där för lägenheter kan inte ses som annat än sinnessjukt.
Citera
2022-08-10, 08:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Enligt mäklarstatistik är villor i riket ner- 1.8% senaste 3 månaderna och +1% senaste 12..

Jag som sitter och vill köpa något större hade helt klart hoppats på större prisfall här. Nåja det kommer kanske när folks elräkningar börjar trilla in.
Du får nog avvakta räntehöjningen i september och elräkningar så lär prisfallet accelerera, vänta till våren 2023.
Citera
2022-08-10, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Jag har en kompis som letar lgh och som jag hänger med på visningar. Just 1,5r och 2r i relativ närförort med närhet till t-banan verkar inte alls gå trögt trots sommarsäsong och övriga oroligheter på marknaden. Hammarbyhöjden, Fruängen, Riksby, osv. Det är budgivningar som springer iväg hela tiden.
Då tycker jag att du skall ringa din polare om den här lägenheten.
Den har budats upp från hela 1,95 milj till 2,04 milj
Om vi får tro bluffstatistiken på hemnet så låg snittpriset på 73.000kr/ kvm i juni.
Rejäl rabatt således.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-hammarbyhojden-stockholms-kommun-palandergatan-21-18932260
Citera
2022-08-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då tycker jag att du skall ringa din polare om den här lägenheten.
Den har budats upp från hela 1,95 milj till 2,04 milj
Om vi får tro bluffstatistiken på hemnet så låg snittpriset på 73.000kr/ kvm i juni.
Rejäl rabatt således.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-hammarbyhojden-stockholms-kommun-palandergatan-21-18932260

Nice lya! Svalt att bo i en källare påmslmmaren, det gör jag ibland själv 😀 men året runt? Får man ens sälja en lägenhet i en källare då det i vanliga hus bara räknas som en biyta och inte boendets
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in