2022-08-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
....är att allt skett på Ebbas villkor såklart. Esbjörn hade nog med pengar men bara ett (1) hus. Det var huset han ville ha (kvar) inte Ebbas pengar. Dem har hon i det närmaste tvingat på honom. Esbjörn vill ha sitt hus (kvar) så innerligt så han varit beredd att satsa allt han äger å har för att få en chans att få behålla sitt hus.

Usch, det är stor tragik Ebba skapat för Esbjörn. Det är det. Att hon aldrig tycks förstå det...eller är det så illa att hon är så kall så hon skiter fullkomligt i hur Esbjörn känner sig? Ja vad ska man tro ty nog borde ju Ebba förstå vad hon ställt till med. Var det endast tanklöshet från början? Ja kanske, men sen och sen, ja NU måste hon väl ändå förstå....men tydligtvis inte känna för Esbjörn

Tänk om Binninge hade inte tvingas Esbjörn skriva på förlikningen! Detta är baserad på du hävdar Binninge var delaktig i få Esbjörn skriva på förlikningen och Esbjörn hävda att han blev tvingad att skriva på av sina ombud.
Undrar om Binninge skäms över sitt agerande som Esbjörn ombud? Troligen inte

Hade bara Esbjörn vänner brytt sig om Esbjörn innan affären istället för efter... Om han nu var dement då som flera hävdar. Hur kunde de inte märka det? De visste även han sålde. Hans familje visste om det

Får inte glömma bort att Esbjörn ombud Sture sa till media att Esbjörn skulle backa om han fick mer pengar, så huset verkar inte spela någon roll för Esbjörn.

Nu hamnar Esbjörn I bråk med skatteverket pga Sture. Konkurs pga Sture. Tragik Sture och Binninge skapat för Esbjörn. Det är det. Att de två aldrig tycks förstå det...eller är det så illa att de är så kall så de två skiter fullkomligt i hur Esbjörn känner sig? Ja vad ska man tro ty nog borde ju Sture och Binninge förstå vad de ställt till med. Var det endast tanklöshet från början? Ja kanske, men sen och sen, ja NU måste de väl ändå förstå....men tydligtvis inte känna för Esbjörn .
Hemskt att folk på tråden fortsätter förtala Esbjörn med hävda han har en sjukdom som är vara hemsk och ska aldrig önskas att någon ska få.

Tragiskt
2022-08-07, 18:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är sant att Esbjörn sagt så.
Men han har oxå sagt att Ebba lurade honom och att han ångrar sig. Vad gör att det första han sa är det han verkligen menade. Medan det är enkelt att bortse från annat han sagt.

Han sa att han kände sig lurad, inte att Ebba lurade honom. Stor skillnad på de två varianterna.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/esbjorn-stanger-dorren-for-affaren-med-ebba-busch/

Det intressanta är att han enligt artikeln känner sig lurad för att han varit uppvaktad/smickrad av Ebba. Han påstår att hon har utnyttjat hans lättsinne, dvs hans attityd till saker och ting. Inte att hon har utnyttjat hans korttidsminnesproblematik.
2022-08-07, 18:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vad har Esbjörns personliga ekonomi med husaffärer att göra kan man undra. Att han försatt sig i en ekonomisk situation som är så ansträngt. Tycker jag tyder på att han nog borde haft en förvaltare som hjälpt honom att inse att han inte hade pengar kvar.

Sture har ju självklart ingen tillgång till Esbjörns konto. Om Esbjörn sagt, kör på, till Sture, så är det väl det han gjort.

Han hade ju skrivit på fullmakt åt Monica som skulle ta hand om hans ekonomi, men uppenbarligen inte gjort det med facit i hand.

Varför har han inga pengar kvar? 3,9 miljoner friska pengar hamnade i Esbjörns ägo. Även om det är dyra ombudstimmar, är det många ombudstimmar som krävs för att äta upp så mycket pengar. Monica borde ha bromsat långt innan för att betala vinstskatten.

Borde Sture bara ha kört på, när Esbjörn sagt så? Esbjörn som enligt Sture är mer eller mindre en grönsak som inte klarar av någonting. Är det inte oansvarigt/oetiskt av Sture?
2022-08-07, 19:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det är oxå sant att Ebba sagt att hon har nye skulle genomföra affären om Esbjörn verkligen inte ville.

Det stämmer, men det visade sig att Esbjörn ville.

Istället för att ställa upp på möten om hur affären kunde återgå, vilket han vägrade, så ställde Esbjörn upp på möten om hur affären kunde fullföljas. Esbjörn ville sälja sitt hus. Det är tydligt. Oavsett vilka lögner han vräkt ur sig, så har hans handlingar ända ifrån det att han själv gick hem till Ebba med avsikten att sälja sitt hus ända till dess att han åkte hem till Monika med avsikten att fullfölja affären varit entydiga. Han ville sälja sitt hus. Detta var också vad han uttryckligen berättade för domstolen.
2022-08-07, 19:25
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Menar du att hon bara struntade i att sköta Esbjörns ekonomi fast hon hade generalfullmakten? Vilken jävla kärring! Bra att Esbjörn återkallade fullmakten till slut för han verkar ha blivit helt bedragen
Jag tror Esbjörn
Återkallade hennes generalfullmakt. Varför skulle det annars ansökas om god man etc?

Jag vet att Esbjörn hade post till flera adresser och att Monica började reda i ekonomin genom att att samla all post till ett och samma ställe. Det var tal om att Esbjörn redan fått krav från kronofogden när han skrev på generalfullmakten år Monica.

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och som vanligt tar du inte med hela uttalandet eftersom din poäng då försvinner.
Att han sedan höll sig undan så att det inte ens gick att prata med honom ”glömmer” du också.

Hade han hanterat detta som en normal och vettig person hade han antagligen fortfarande ägt fastigheten.
Han höll sig undan då, och Ebba svarade inte i telefonen efter att kontraktet skrivets.

Vet du, jag tror inte Esbjörn hanterade detta på ett vad du kallar vettigt sätt. För att han faktiskt inte har/hade kognitiva förmågor att klara att handla rationellt och vettigt.
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Esbjörn lova faktiskt att sälja huset.
Och sålde huset. Han skrev även på en förlikning som bekräfta det.
Esbjörn hade flera chanser att förhandla men hans ombud eller han själv, valde gå via media. En gång sa Esbjörn att stängde för förhandling.

Du dra upp saker som har förklaras.
Har du bevis för Esbjörn nervös och okoncentrerad? För vittnen som media prata om sa annat.

För inte glömma bort att Sture sa, Esbjörn skulle kanske backa om mer pengar tillfördes. Så då verkar det som det handla om pengar och inte huset.
Vad menar du att Esbjörn lovade att sälja huset? Var det ett löfte han gav innan kontraktet skrevs menar du!

Att du eller tw… ( glömmer alltid vad fanskapet heter) har förkastat något, betyder inte att jag har förkastat något. Jag trodde det stod fullständigt klart att jag inte gett er mandat att ha tolkningsföreträde.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han sa att han kände sig lurad, inte att Ebba lurade honom. Stor skillnad på de två varianterna.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/esbjorn-stanger-dorren-for-affaren-med-ebba-busch/

Det intressanta är att han enligt artikeln känner sig lurad för att han varit uppvaktad/smickrad av Ebba. Han påstår att hon har utnyttjat hans lättsinne, dvs hans attityd till saker och ting. Inte att hon har utnyttjat hans korttidsminnesproblematik.
I polis förhöret angående trädfällningen så beskriver och säger Esbjörn att hon lurade honom. Och vi får väl anta att ett polisförhör inte är fakta som är tillvrängd.
Citat:
....är att allt skett på Ebbas villkor såklart. Esbjörn hade nog med pengar men bara ett (1) hus. Det var huset han ville ha (kvar) inte Ebbas pengar. Dem har hon i det närmaste tvingat på honom. Esbjörn vill ha sitt hus (kvar) så innerligt så han varit beredd att satsa allt han äger å har för att få en chans att få behålla sitt hus.

Usch, det är stor tragik Ebba skapat för Esbjörn. Det är det. Att hon aldrig tycks förstå det...eller är det så illa att hon är så kall så hon skiter fullkomligt i hur Esbjörn känner sig? Ja vad ska man tro ty nog borde ju Ebba förstå vad hon ställt till med. Var det endast tanklöshet från början? Ja kanske, men sen och sen, ja NU måste hon väl ändå förstå....men tydligtvis inte känna för Esbjörn
Ebba är fostrad i en anda av att hon tillhör en lite finare klick än övriga människor. Där hon är värd allt hon vill ha och kommer över, oavsett vilka medel som används.

Jag tror inte Ebba var oskyldigt tanklös, inte ens i början. Hon ansåg att hon hade bättre rätt till huset, han bodde inte där, han skötte inte tomten och underhåll av huset, han var en gammal gubbe

Hon skulle göra det till permanent bostad, hon skulle fixa det snyggt både inne och ute. Grannarna höll säkert med Ebba om att det skulle vara bättre om hon ägde huset. Vem vill bo granne med ett hus som är områdets skamfläck? Och vem i Ebba- land vill inte bo granne med Ebba?

Det låg så bra så att hon, med sitt jobb, med resor och sena kvällar, alltid kunde få hjälp med barnen precis i närområdet.

Så jag tror som jag sagt tidigare, att det. Var självklart för Henne att hon hade bättre rätt till huset än Esbjörn.

Jag tror däremot att Ebba inte gillar att det blev som det blev med det hela, men enligt hur hon är fostrad skulle det vara ett tecken på svaghet att erkänna ett fel.
2022-08-07, 19:50
Medlem
Citat:
Jag tror Esbjörn
Återkallade hennes generalfullmakt. Varför skulle det annars ansökas om god man etc?

Jag vet att Esbjörn hade post till flera adresser och att Monica började reda i ekonomin genom att att samla all post till ett och samma ställe. Det var tal om att Esbjörn redan fått krav från kronofogden när han skrev på generalfullmakten år Monica.

Han höll sig undan då, och Ebba svarade inte i telefonen efter att kontraktet skrivets.

Vet du, jag tror inte Esbjörn hanterade detta på ett vad du kallar vettigt sätt. För att han faktiskt inte har/hade kognitiva förmågor att klara att handla rationellt och vettigt.
Vad menar du att Esbjörn lovade att sälja huset? Var det ett löfte han gav innan kontraktet skrevs menar du!

Att du eller tw… ( glömmer alltid vad fanskapet heter) har förkastat något, betyder inte att jag har förkastat något. Jag trodde det stod fullständigt klart att jag inte gett er mandat att ha tolkningsföreträde.
I polis förhöret angående trädfällningen så beskriver och säger Esbjörn att hon lurade honom. Och vi får väl anta att ett polisförhör inte är fakta som är tillvrängd.
Ebba är fostrad i en anda av att hon tillhör en lite finare klick än övriga människor. Där hon är värd allt hon vill ha och kommer över, oavsett vilka medel som används.

Jag tror inte Ebba var oskyldigt tanklös, inte ens i början. Hon ansåg att hon hade bättre rätt till huset, han bodde inte där, han skötte inte tomten och underhåll av huset, han var en gammal gubbe

Hon skulle göra det till permanent bostad, hon skulle fixa det snyggt både inne och ute. Grannarna höll säkert med Ebba om att det skulle vara bättre om hon ägde huset. Vem vill bo granne med ett hus som är områdets skamfläck? Och vem i Ebba- land vill inte bo granne med Ebba?

Det låg så bra så att hon, med sitt jobb, med resor och sena kvällar, alltid kunde få hjälp med barnen precis i närområdet.

Så jag tror som jag sagt tidigare, att det. Var självklart för Henne att hon hade bättre rätt till huset än Esbjörn.

Jag tror däremot att Ebba inte gillar att det blev som det blev med det hela, men enligt hur hon är fostrad skulle det vara ett tecken på svaghet att erkänna ett fel.

Skitprat är det enda du sprider. Ett annat inlägg som tål att uppmärksammas är detta:

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han har nu skrivit under en förlikning med Ebba Busch efter att de har kommit överens om hur de ska hantera fortsättningen av affären, de har försonats och löst tvisten utan att behöva hjälp från någon domstol. Det finns faktiskt inte längre något fastighetsbråk eller några ouppklarade affärer. Affären löstes inte via några juridiska överväganden eller av några domare. Den löstes av Bolin och Busch som nu har förlikats genom ett avtal som båda känner sig nöjda med.

Bolin har uppenbarligen kommit till den slutsatsen att han inte har något behov av någon hjälp från vare sig Majkgård, Pernroth Lüllmaa eller Sture Tersaeus. Han har helt sonika återkallat samtliga fullmakter till dessa tre personer och sedan egenhändigt skrivit ett brev till domstolen där han förklarar sig vara helt nöjd med det avtal som han och Busch har undertecknat.

Det är ett resultat av hans egna handlingar och speglar hans egen vilja, han har tydligt skrivit detta i sin inlaga till rätten.

Det finns några stycken i tråden som anser att förlikningen är ett juridiskt dokument och att det finns någon annan moralisk rättvisa som har fått stå tillbaka för juridiken. Det är inte sant, den förlikning som parterna har kommit fram till är inte resultatet av några juridiska överväganden, det är resultatet av att Bolin och Busch har fört en dialog och kommit fram till en gemensam lösning.

Det var absolut den sämsta lösningen för alla politiska aktivister och för den trio som Esbjörn Bolin nu har gjort sig av med. Det märks inte minst i de svåra konvulsioner som några i tråden uppvisar. Det finns uppenbarligen ett antal skribenter som känner sig snuvade på den mediala uppmärksamheten som dog ut när den planerade utpressningen avslöjades samtidigt som någon förmodligen också känner sig snuvad på sitt tilltänkta arv.

Men det är bara att tugga i sig faktumet att Bolin nu har demonstrerat vad som är hans egen vilja genom att förlikas med Ebba Busch, släppa konflikten och gå vidare. Det är för övrigt något som borde ha skett för länge sedan. Busch har visat prov på en fint empatiskt tålamod med Bolin och väntat ut att han ska förstå vad hans så kallade ”vänner” egentligen varit ute efter. Det har Esbjörn nu insett och följaktligen nu också vidtagit åtgärder emot.

Att han egenhändigt har återkallat samtliga fullmakter är det klokaste han har gjort på två år. Efter denna enda lilla åtgärd så kom parterna äntligen överens, vände blad och gick vidare med sina liv.

Esbjörn Bolin har äntligen fått lite lugn och ro den sista tiden han har kvar efter att ha skakat av sig gamflocken.
2022-08-07, 20:11
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

ja kände sig lurad då han såklart hade svårt för att erkänna sig lurad. Det är enda skillnaden. Avlurad sin kåk det blev han. Det är det som är den bistra verkligheten för Esbjörn

Esbjörn förväntade sig att Ebba skulle uppträda som en Dam, men se allt annat än så var erfarenheten han fick från sin fikastund på tu man hand med henne - eller så såg Ebba till å även där å då vara i numerärt överläge.
2022-08-07, 20:15
Medlem
Citat:
Jag tror Esbjörn

Ja, han lova att sälja huset när han skrev på kontraktet. Han bröt det när han inte dök upp tillträdesdagen och försökte bryta sitt kontrakt.
Detta har förklaras flera gånger

Vi vet att du problem med fakta och sanningen, nu även minnet. Du söka hjälp för det. Att du förkastar lova att dyka upp på tillträdesdagen, som finns på papper är sorgset.

Om Esbjörn hade svårt att komma i kontakt med Busch, så visste han vart hon skulle vara och kunna ha vittnen. Denna dag var tillträdesdagen.
2022-08-07, 20:17
Medlem
Citat:
ja kände sig lurad då han såklart hade svårt för att erkänna sig lurad. Det är enda skillnaden. Avlurad sin kåk det blev han. Det är det som är den bistra verkligheten för Esbjörn

Esbjörn förväntade sig att Ebba skulle uppträda som en Dam, men se allt annat än så var erfarenheten han fick från sin fikastund på tu man hand med henne - eller så såg Ebba till å även där å då vara i numerärt överläge.

Enligt dig så var Binninge inblanda i förlikningen. Binninge lurade alltså Esbjörn. Förstörde för Esbjörn.

Esbjörn lita på Binninge och Binninge har förstörs Esbjörns liv....
2022-08-07, 20:33
Medlem
Citat:

Fast han ville ju sälja... Och han föreslog själv priset, som dessutom var marknadsvärdet.
Han hade ju tidigare tackat nej till skambudet från Majkgråd som ju självklart också visste att han ville sälja men trodde att hon skulle kunna blåsa honom. Men tydligen var han inte helt dum i huvudet för han tackade nej och inväntade ett högre bud.

Och tacka fan för att han kände sig lurad... Hans ombud hade ju tuta i honom att huset var värt lite under vad Drottningholm är värderat till. Bara aningen färre rum, och en lite mindre tomt - men absolut ett slott och släktgods folk skulle vara villiga att betala oändliga summor för...
Senast redigerad av martinator 2022-08-07 kl. 20:38.
2022-08-07, 20:36
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag skulle gärna erkänna att Sture påverkat Esbjörn.
Om det fanns några som helst tydliga indikationer på att det var så.

Påverkat Esbjörn har han väl gjort men inte i betydelsen av påverka, utan mera en medveten påverkan av Esbjörns liv och leverne genom att bakom hans rygg ansöka om förvaltarskap.

Citat:
Det är sant att Esbjörn sagt så.
Men han har oxå sagt att Ebba lurade honom och att han ångrar sig.
Vad gör att det första han sa är det han verkligen menade.
Medan det är enkelt att bortse från annat han sagt.

Ja vad har egentligen Esbjörn själv sagt, det är frågan?
Han har i media bl.a i TV4 intervjun sagt att han ångrat sig.
Han har under MUF sagt att han frivilligt sålt utan några påtryckningar.
Båda uttalandena är korrekt återgivna och talar inte emot varandra.
Esbjörn sålde frivilligt utan påtryckningar, han ville sälja men ångrade sig efteråt.
2022-08-07, 20:42
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Ju längre tid ifrån en händelse, ju mer avviker minnet från vad som faktiskt hände. Vedertagen kunskap.

Polisförhöret med Esbjörn var den 14 januari, vilket är två månader efter tidningsartikeln den 18 november. Men ja, i sak, ett polisförhör innehåller förhoppningsvis större andel sanning (eller försök till sanning) än en vinklad artikel.

Frågan är i så fall varför Esbjörn framförde en betydligt lindrigare åsikt i den i övrigt vinklade artikeln, än vad den faktiska sanningen var. Om Ebba lurade Esbjörn att sälja fastigheten är det ju sprängstoff som Expressen lever på, så det finns ingen anledning att tona ner en faktisk händelse som denna, när man jagar Ebba.

Jag drar slutsatsen att han inte blev lurad och faktiskt inte ens kände sig lurad fram till och med augusti 2020. Det är klart att tror man att man gjort en bra affär och någon man litar på, sedan påstår att fastigheten är värd dubbelt så mycket som man sålde den för, då kommer nog vem som helst att känna sig lurad. Men fastigheten är inte värd så mycket mer än vad han fick för den. Eller så kände han sig lurad för att Ebba röjde lite för mycket sly innan tillträdesdagen. Eller så lurade han sig själv, såg en chans att bli av med något som krävde massa jobb och få välbehövliga miljoner på banken, men förblindad av pengarna glömde han bort löftet till Matz.

Hade Esbjörn blivit lurad av Ebba, hade de kunnat komma med en konsekvent strategi och också en konsekvent berättelse med bevis för att så skett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in