2022-08-07, 16:41
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jo det sägs ju det, problemet är ju bara att det inte lyckats presentera minsta bevis för att så skulle vara fallet.
Så

Nä precis!
Inte lyckats prestera minsta bevis för att så skulle vara fallet, att Esbjörn behöver förvaltare!
2022-08-07, 16:42
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vilka dumheter! Det fula startade med Ebbas fula trick att lura Esbjörn komma å besöka henne. Inte det minsta har MM med Ebbas handlande att göra.

Alla andra bifigurer som Ebbas trådsupporterskara fört in i saken är till för å ta fokus från kärnfrågan: "Handlade Ebba såväl rättfärdigt som gudfruktigt när hon övertalade Esbjörn att sälja sitt hus till henne?"

Även jag och min omgivning tycker INTE det!

Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Har man inga särskilda skäl att skydda Ebba, så går hennes handlingar den vanliga bedömningen som folk gör om andra, att "skit är skit, var det än kommer ifrån." Däremot kan det säkert finnas människor som av politiska skäl, att de gillar att hon flyttar till byn, att de inte gillar Esbjörn, att de tycker att det var trist att huset var eftersatt eller av andra egoistisla skäl, är beredda att blunda för det självklara: att Ebba är en i detta fall en del i skiten rint Esbjörn. Ytterligare en grupp som gömmer sig bakom somliga i tråden är de som hyser ett förakt mot sjukdom och mänsklig svaghet.
Jag håller med om att det blir svårt att diskutera när folk har utgångspunkten att Ebba är felfri. Att hon handlat rätt för att hon är Ebba. Om Nooshi Dadgostar agerat på samma sätt som gjorde i denna affär hade det varit annat ljud i skällan hos många här.

Att vi som är kritiska mot Ebba, hade varit lika kritiska om det var Nooshi som charmat huset av Esbjörn, är betydelselöst för många.

Medan för mig blir det oseriöst när man försvarar en handling för att den är utförd av en viss person.
2022-08-07, 16:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nä precis!
Inte lyckats prestera minsta bevis för att så skulle vara fallet, att Esbjörn behöver förvaltare!
Det står ju I och för sig i läkarutlåtanden från Akademiska sjukhuset i Uppsala att Esbjörn behöver hjälp med det. Så att det är antagande helt tagna ur luften är ju inte riktigt.
Senast redigerad av Merrybum 2022-08-07 kl. 17:00.
2022-08-07, 16:45
Medlem
Citat:
Så smidigt att klassificera all kritik mot Ebba som riktat Ebbahat. Då slipper du ju försvara eller förklara hennes handlade. Utan kan smidigt avisa alla invändningar som hat.

Jag skulle gärna erkänna att Sture påverkat Esbjörn. Om det fanns några som helst tydliga indikationer på att det var så.

Just det, du har ju valt att inte läsa de inlagorna.
Missat att Esbjörn satts i konkurs och tar hjälp av de advokater han och Sture anklaga för tvingat Esbjörn skriva på förlikningen.
Och mycket till. Tragiskt.

Och som vanligt klipper du och klistrar.

Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Imponerande att du skriver så mycket utan förstå något.
Ingen hävdat att "Esbjörn vid affären var helt klar i huvudet och innehavare av en hjärna med elasticitet som en 25-åring.".
Esbjörn sa nej till ett pris och ja till ett annat. Allt har han kunnat förhandla. Detta visste de runt Esbjörn,samma människor som kunde ha hjälp han men inte gjorde det.

Om Esbjörn ångra sig så borde e han gjort rätt från sig. Detta har förklaras flera gånger. Om han hade svårt att träffa eller komma i kontakt med Busch så visste han vart hon skulle vara och kunde tagit med sig ett ombud.
Esbjörn hade även flera chanser att förhandla men gjorde inte det. Om detta berodde på Esbjörn eller hans ombud spelar ingen roll.

Esbjörn skrev på förlikningen. Om han ångra sig skulle han inte skrivit på förlikningen. Blev han tvungen borde han eller hans ombud efter gjort anmälan till polis och advokatsamfundet.
Detta gäller även om han ska blivit "lurad" av Busch, en polisanmälan borde ha gjorts istället för gå till media.

Alltid konstigt att du hatar Busch men verkar förneka Sture och de andras påverkan på Esbjörn. Esbjörn är I konkurs där hans advokater, ja samma advokater han mer eller mindre förtala med hävda att de tvinga han skriva på förlikningen, är delaktiga i hantera.

Esbjörn valde tyvärr ett ombud som förstörde för han, sen fick han ett annat ombud som gjorde samma sak.

Överklagan till HD var slöseri på tid och pengar. Med tanke på det finns de so hoppas på överklagan till europadomstolen, så handla det aldrig om Esbjörn utan mer jävlas med Busch, där en äldre man's liv skulle förstöras för komma åt.
Senast redigerad av nighter825 2022-08-07 kl. 16:49. Anledning: Tillägg
2022-08-07, 16:47
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna erkänna att Sture påverkat Esbjörn. Om det fanns några som helst tydliga indikationer på att det var så.

Indikationerna du letar efter heter "återtagna fullmakter". Vilket är ett faktum!
2022-08-07, 16:48
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Självklart skulle jag tänkt på hur viktiga begrepp är för många i tråden, vi minns ju alla hur det rasades om begreppet släktgård.

Så förlåt att jag kallade området där klanen Busch/Thor kvarter. Det borde jag förstått att det gick att hugga på. Området, byn, grannskapet borde jag ha sagt.

Jag står dock fast vid att klanen Busch/Thor är välkända och kan få ta del av skvaller och sanningar om vem de behagar i byn. Glöm inte att det ligger i Ebba land.

Det var ju av stor vikt att barnen kunde gå själva mellan mamma, pappa, far och mor föräldrar. Det kan sätta djupa och livslånga ärr i barn att inte kunna det förstår du. Det är därför Ebba ansåg sig ha bättre rätt till Esbjörns hus. Inte för egen räkning, utan för de små små barnens.
Ja det finns den. Jag har laddat ner och läst den från tråden. Den är inlämnad som bilaga till rätten.

Det finns dock de som har bättre koll på vart inlagorna ligger än jag. Så vi får hoppas att någon av dessa hänvisat dig till vart du kan hitta den.
Nu förstår jag inte vad du menar, i sin omaskade slutsats, skriver ju Barry.

Att hans diagnos skulle kunna förändras om kliniska tester genomföres. Ryggmärgsprov och röntgen är visst de säkraste sätten att fastslå en demens.

Du har rätt i att själva diagnoser är maskad i demensutredningen från akademiska. Men Resonemanget kring diagnosen finns, samt vilket hjälpbehov man anser att Esbjörn är i behov av på grund av den.

Med andra ord, den är långt mycket tydligare är det vi har att tillgå från Barrys utredning.

Ord är viktiga och det är inget misstag att vissa väljer att kalla ett sommarhus för en släktgård. Det är helt enkelt för att försköna verkligheten och skaffa sig otillbörliga argumentationsfördelar. 3,9 miljoner för en övergiven sommarstuga eller 3,9 miljoner för en älskad släktgård, vad anser du vara ocker om du bara ser den meningen? Esbjörn själv kallade det för sommarstuga innan denna rättstvist startade och det är väl så han såg på fastigheten. En ganska neutral benämning.

Ebba ansåg att det var en fördel att barnen i framtiden hade nära till båda sina föräldrar. En frånskild förälder som faktiskt bryr sig om sina barns relation med den andra föräldern, ser jag ingen anledning att håna på det sätt du gör. Ebba ansåg sig inte ha bättre rätt till fastigheten förrän hon köpt och betalat för den. Det är nog inte många som köper något för hundratusentals kronor och säger "äsch, jag struntar i att jag inte fått vad jag betalade för". Jag tror ärligt talat inte att du heller skulle ta en fyrahundratusenkronors smäll med en klackspark.

Barry kommer fram till en diagnos utifrån det material som finns tillgängligt där och då. Inga kompletterande undersökningar gjordes och därmed är hans diagnos skriven i sten för den tidpunkten i Esbjörns liv. Precis som Esbjörns tidigare diagnoser. Vad framtiden har i beredskap för Esbjörn, kommer aldrig förändra det som varit. Esbjörn är den 13 januari 2021 inte dement, utan har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning, samma diagnos han haft under ett drygt årtionde.

Akademiskas undersökning måhända talar om att han ett hjälpbehov i någon form, men ingenstans ser jag en diagnos som är satt och experterna på överförmyndarnämnden (var det väl?) såg inte att Esbjörn var i behov av hjälp, än mindre att han var rättsoförmögen och/eller dement.

Hur jag än vänder och vrider på det fakta som finns att tillgå för oss dödliga, så kommer jag tillbaka till samma gamla slutsats. Esbjörn var sommaren 2020 fullt förmögen att göra en fastighetsaffär. Varken ålder, synfel, hörselfel eller hans korttidsminnesproblematik påverkade hans förmåga negativt. Han ville göra affär, han fick vad han begärde, priset var rimligt, han var i sin fulla rätt att göra affär osv.
2022-08-07, 16:52
Medlem
Citat:
Det är sant att Esbjörn sagt så.
Men han har oxå sagt att Ebba lurade honom och att han ångrar sig. Vad gör att det första han sa är det han verkligen menade. Medan det är enkelt att bortse från annat han sagt.
Han har nu skrivit under en förlikning med Ebba Busch efter att de har kommit överens om hur de ska hantera fortsättningen av affären, de har försonats och löst tvisten utan att behöva hjälp från någon domstol. Det finns faktiskt inte längre något fastighetsbråk eller några ouppklarade affärer. Affären löstes inte via några juridiska överväganden eller av några domare. Den löstes av Bolin och Busch som nu har förlikats genom ett avtal som båda känner sig nöjda med.

Bolin har uppenbarligen kommit till den slutsatsen att han inte har något behov av någon hjälp från vare sig Majkgård, Pernroth Lüllmaa eller Sture Tersaeus. Han har helt sonika återkallat samtliga fullmakter till dessa tre personer och sedan egenhändigt skrivit ett brev till domstolen där han förklarar sig vara helt nöjd med det avtal som han och Busch har undertecknat.

Det är ett resultat av hans egna handlingar och speglar hans egen vilja, han har tydligt skrivit detta i sin inlaga till rätten.

Det finns några stycken i tråden som anser att förlikningen är ett juridiskt dokument och att det finns någon annan moralisk rättvisa som har fått stå tillbaka för juridiken. Det är inte sant, den förlikning som parterna har kommit fram till är inte resultatet av några juridiska överväganden, det är resultatet av att Bolin och Busch har fört en dialog och kommit fram till en gemensam lösning.

Det var absolut den sämsta lösningen för alla politiska aktivister och för den trio som Esbjörn Bolin nu har gjort sig av med. Det märks inte minst i de svåra konvulsioner som några i tråden uppvisar. Det finns uppenbarligen ett antal skribenter som känner sig snuvade på den mediala uppmärksamheten som dog ut när den planerade utpressningen avslöjades samtidigt som någon förmodligen också känner sig snuvad på sitt tilltänkta arv.

Men det är bara att tugga i sig faktumet att Bolin nu har demonstrerat vad som är hans egen vilja genom att förlikas med Ebba Busch, släppa konflikten och gå vidare. Det är för övrigt något som borde ha skett för länge sedan. Busch har visat prov på en fint empatiskt tålamod med Bolin och väntat ut att han ska förstå vad hans så kallade ”vänner” egentligen varit ute efter. Det har Esbjörn nu insett och följaktligen nu också vidtagit åtgärder emot.

Att han egenhändigt har återkallat samtliga fullmakter är det klokaste han har gjort på två år. Efter denna enda lilla åtgärd så kom parterna äntligen överens, vände blad och gick vidare med sina liv.

Esbjörn Bolin har äntligen fått lite lugn och ro den sista tiden han har kvar efter att ha skakat av sig gamflocken.
2022-08-07, 16:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Just det, du har ju valt att inte läsa de inlagorna.
Missat att Esbjörn satts i konkurs och tar hjälp av de advokater han och Sture anklaga för tvingat Esbjörn skriva på förlikningen.
Och mycket till. Tragiskt.
Vad har Esbjörns personliga ekonomi med husaffärer att göra kan man undra. Att han försatt sig i en ekonomisk situation som är så ansträngt. Tycker jag tyder på att han nog borde haft en förvaltare som hjälpt honom att inse att han inte hade pengar kvar.

Sture har ju självklart ingen tillgång till Esbjörns konto. Om Esbjörn sagt, kör på, till Sture, så är det väl det han gjort.
2022-08-07, 16:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag skulle gärna erkänna att Sture påverkat Esbjörn.
Om det fanns några som helst tydliga indikationer på att det var så.

Påverkat Esbjörn har han väl gjort men inte i betydelsen av påverka, utan mera en medveten påverkan av Esbjörns liv och leverne genom att bakom hans rygg ansöka om förvaltarskap.

Citat:
Det är sant att Esbjörn sagt så.
Men han har oxå sagt att Ebba lurade honom och att han ångrar sig.
Vad gör att det första han sa är det han verkligen menade.
Medan det är enkelt att bortse från annat han sagt.

Ja vad har egentligen Esbjörn själv sagt, det är frågan?
Han har i media bl.a i TV4 intervjun sagt att han ångrat sig.
Han har under MUF sagt att han frivilligt sålt utan några påtryckningar.
Båda uttalandena är korrekt återgivna och talar inte emot varandra.
Esbjörn sålde frivilligt utan påtryckningar, han ville sälja men ångrade sig efteråt.
2022-08-07, 16:57
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidlos
Indikationerna du letar efter heter "återtagna fullmakter". Vilket är ett faktum!
Så du tycker att faktumet att Esbjörn återtagit sin fullmakt är bevis för att Esbjörn inte ångrar husaffärer och känner sig lurad av Ebba? Nja, som sagt. Ingen har på 65000 inlägg lyckats presenterar bevis för att allt är Majkgårds onda planer och inte Esbjörns vilja. Och du lyckades inte med detta påstående heller.
2022-08-07, 16:59
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Esbjörn sålde frivilligt utan påtryckningar, han ville sälja men ångrade sig efteråt.
Det är oxå sant att Ebba sagt att hon har nye skulle genomföra affären om Esbjörn verkligen inte ville.
2022-08-07, 17:01
Medlem
Citat:
Vad har Esbjörns personliga ekonomi med husaffärer att göra kan man undra. Att han försatt sig i en ekonomisk situation som är så ansträngt. Tycker jag tyder på att han nog borde haft en förvaltare som hjälpt honom att inse att han inte hade pengar kvar.

Sture har ju självklart ingen tillgång till Esbjörns konto. Om Esbjörn sagt, kör på, till Sture, så är det väl det han gjort.
Esbjörn har haft en fullmaktshavare som åtagit sig att hjälpa honom med ekonomin, hon heter Pernroth Lüllmaa. Hon har inte gjort något särskilt bra jobb verkar det som. Det är väl därför hennes generalfullmakt nu är återkallad av Esbjörn Bolin?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in